Världen är full av hjälpbehövande

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Justin Case

Inläggav Justin Case » 31 okt 2011 05:04

BoS skrev:För vilket belopp i kronor skulle du gå över en spång som slumpmässigt släppte ner var femte i avgrunden? - Multiplicera med fem, så har du ett grovt mått på din egen bedömning av ditt människovärde.

När du mäter människovärde på det viset, tänker du dig då att ens människovärde är olika stort beroende på hur mycket pengar man har?

Det tycks vara en nödvändig utgångspunkt, om nu den summa man svarar på din fråga ska kunna säga något om ens människovärde. Olika människor kommer att, bland annat på grund av olika bra ekonomi, svara olika stor summa på din fråga, och anser sig alltså enligt din uppfattning därmed ha olika stort människovärde beroende på hur mycket pengar de har. Med tanke på att du senare tycks tro att man kan generalisera individers olika föreställningar om sina människovärden till ett allmänt mått på hur mycket en människa vilken som helst, typ genomsnittsmänniskan, är värd, tycks du alltså anse människovärdet, inte bara individers subjektiva uppfattning om sitt eget människovärde, utan även det objektiva människovärdet för varje människa, bero (bland annat) på hur mycket pengar hon har.

Ett problem, för din metod, är att man å ena sidan tenderar svara högre summa ju rikare man redan är, vilket då din metod gör att du uppfattar som att de rikare har högre människovärde än de fattiga - men att å andra sidan vissa kan ha mer pengar än andra på grund av de roffat åt sig med alla medel, för att de har just sådan usel moral som utmärker ett lågt människovärde snarare än ett högt (om nu olika människor alls kan ha olika högt människovärde). Ett problem med ditt generaliserande utifrån din mätmetod - d.v.s. när du resonerar vidare om folkblandningspolitikens negativa värde som om varje människa hade "det" värde "man" kommer fram till att "man" själv har, mätt i pengar, när "man" frågar sig själv vilket belopp "man" själv skulle svara på din fråga (som om "man" skulle vara en enda person eller åtminstone ge samma svar på din fråga som varje annan person skulle) - är att den paradoxalt tycks förutsätta både att olika människor har olika högt människovärde och att de inte inte har det. Om olika människor har olika högt människovärde, fungerar inte din generalisering. Och om alla människor har lika högt människovärde, måste du förklara hur det kommer sig att människor skulle svara så olika på din fråga som de faktiskt skulle, eller så får du berätta vilket eller vilka av svaren som skulle vara de(t) rätta, och varför just de(t) skulle vara de(t) rätta.

Jag är medveten om att du lägger in brasklappen "grovt" (du skriver: "...så har du ett grovt mått på din egen bedömning av ditt människovärde"), men det räcker inte; det kan fortfarande inte försvara den generalisering du därefter gör. Din mätmetod ger inte ens någon grov fingervisning om människors verkliga människovärde, av ovan nämnda skäl. Bara om vilka olika människovärden olika människor skulle anse sig ha om de tänkte efter enligt din metod. Vilket vore väldigt olika människovärden, och olika av helt andra skäl än vad som avgör hur stort människovärde människor verkligen har.

Människor sätter exempelvis värde inte bara på sin egen överlevnad utan även på hur det går för resten av världen. Och de gör det i olika hög grad. En del gör det knappt alls, andra gör det väldigt mycket. Människor är i olika hög grad beredda att offra sina liv för andra människors liv. Om jag vore ganska fattig, men lycklig, och trodde mig vara fullständigt inkapabel att bli rik under min livstid, men inte trodde att någon som helst rikedom skulle kunna höja min lyckonivå eller öka min livslängd med mer än 10%, skulle du enligt ditt sätt att tänka kanske förvänta dig att jag inte vore beredd att ta en 1/5 risk att dö, oavsett hur mycket pengar jag skulle få i de övriga 4/5 fallen. Men det skulle jag kanske - under förutsättning att jag skulle tro mig kunna förbättra världen så pass mycket med en viss summa pengar, till exempel en miljard kronor, att det väger tyngre än den förlust jag själv i genomsnitt gör på dealen. Med en miljard kronor kan man rädda väldigt många människoliv. Om samma omständigheter som ovan rådde, men med den enda skillnaden att jag vore en fullfjädrad egoist, skulle jag kanske inte för några pengar i världen ta en 1/5 risk att omedelbart dö. Skillnaden, mellan om jag är en fullfjädrad egoist eller inte, skulle alltså kunna betyda skillnaden mellan att jag svarar "en miljard" och att jag svarar "oändligt mycket pengar" på din fråga. Detta skulle felaktigt få mig att framstå - om man skulle tro på din metod som mätmetod för människovärde - som om jag tyckte mig ha oändligt mycket högre männisovärde om jag vore egoist än om jag vore altruist. Men vad skillnaden mellan mina svar skulle visa vore egentligen bara en skillnad i grad av egoism/altruism, inte någon skillnad i människovärde.

Dessutom blir det svårt att väga värdet av olika antal människoliv mot varandra om varje människoliv är oändligt mycket värt - om man tror på matematikerna som hävdar att 5x inte är större än x om x är en oändlig mängd (vilket jag utgår från att du gör). Därför är varje mätmetod som riskerar ge oändliga värden för vissa människor en dålig mätmetod (eller borde du logiskt sett anse den vara om du accepterar nämnda matematik). Om du tänkte dig att man, för att få fram genomsnittsmänniskans människovärde i pengar, ska dra ett genomsnitt av vad alla människor skulle svara på din fråga, skulle det strängt taget räcka med att en enda av jordens alla människor skulle (uppriktigt) svara att han tar en 1/5 risk att omedelbart dö om och endast om han i de övriga 4/5 fallen får oändligt mycket pengar (och så skulle säkert minst en människa svara), så måste denna oändlighet läggas samman med de övriga människornas svar innan summan divideras med antalet människor, och eftersom antalet människor är ändligt blir då kvoten en oändlig summa pengar, d.v.s. att varje människoliv är värt oändligt mycket pengar. Att en enda människa, genom att helt enkelt (uppriktigt) svara "oändligt mycket pengar" på din fråga, skulle kunna oändligfalt höja "människors människovärde" (syftande på alla människors människovärde), det visar hur ohållbar din mätmetod är (om du tänkt dig att den skulle visa det det verkar som att du tänkt dig att den skulle visa).

Dividera sedan de runt 100 årliga miljarderna folkblandningspolitiken kostar oss med denna siffra, så får du ett mått i antal årliga förspillda människoliv.

Det förutsätter:
1) att andra människors verkliga (snarare än av dem själva ansedda) människovärde är i grova drag i genomsnitt detsamma som det jag bedömer vara mitt eget människovärde, så att din generalisering, från den individbaserade människovärde-mätmetod du föreslår, till ett objektivt och för alla människor gällande människovärde, är rimlig.
2) att vi, om vi hade fått behålla de där 100 årliga miljarderna du pratar om, skulle ha lagt de pengarna på något som hade varit så pass mycket mer värdefullt (eller så pass mycket mindre värdelöst) att de, så som de nu används, verkligen kan sägas vara ett slöseri med (ungefär) alla de 100 miljarderna (och inte bara t.ex. 75 eller 50 eller 25 av dem) i jämförelse med vad de 100 miljarderna annars skulle ha lagts på.

Både 1 och 2 är högst tveksamma. Förresten är det oklart om man ska jämföra det nuvarande sättet att spendera/slösa bort de 100 miljarderna med vad de kunde ha lagts på, eller om man ska jämföra med vad de förmodligen skulle ha lagts på om de inte hade lagts på det de nu läggs på. Denna oklarhet talar ytterligare för att din mätmetod för individers människovärden inte bör generaliseras så som du försöker göra.

Motivet för att räkna kostnader i form av dödsoffer, är för att kunna mäta olika brott mot varandra, t ex terrorbrott mot folkblandningspolitik.

Det håller inte, av ovan nämnda skäl. Och ytterligare ett problem just med att beräkna hur oönskvärt ett givet terrorbrott är, är att det inte bara är de som omedelbart dör i det som drabbas hårt av det. Terrorbrott skrämmer många fler människor - och skapar därigenom mycket mer lidande - än vad de flesta andra saker som dödar (och som orsakar samma antal dödsfall) gör. Detta inte minst på grund av att media basunerar ut terrorbrotten så mycket mer än andra händelser som orsakar motsvarande antal ("förtidiga") dödsfall. Man kan fråga sig om inte media, genom sitt överdrivna fokuserande på terrorbrott (eller rättare sagt på omedelbart dödande våld i största allmänhet), skapar mer lidande, och även fler terrorbrott, än vad som skulle ha uppstått om media hade rapporterat om världens händelser i rimligare proportioner, d.v.s. mer i proportion till antalet människor som dör per händelse eller skede oavsett typ av händelse och oavsett hur kort eller lång tid "händelserna" tar (ett exempel på händelse som dödar väldigt många fler människor än terrorism men som nästan inte får något mediautrymme alls är de många välfärdssjukdomar som dödar människor onödigt tidigt). Om media bär en sådan skuld, bär medias konsumenter samma skuld; media skulle ju inte fokusera så oproportionellt mycket på terrorism om de inte blev belönade för det av sina konsumenter när de gjorde det, och bestraffade med sjunkande försäljning när de rapporterade mer balanserat och vettigt och proportionerligt om vad som försiggick i världen.

Motsvarande - att media ger felaktiga proportioner - gäller även folkblandningspolitiken i viss mån, men en stor skillnad (när det gäller Sverige) är att de flesta svenskar tydligen vill ha kvar folkblandningspolitiken, ett tecken på att de inte lider så mycket av den att den (i deras egna ögon) tycks försämra lycka-lidande-balansen i deras liv eller deras överlevnadsförutsättningar. Terrordåd, däremot, försämrar nog nästan alla människors lycka-lidande-balans och överlevnadsförutsättningar - i synnerhet om politikerna, vilket tyvärr ofta blivit fallet, svarar på terrordåden med idiotisk anti-terrorlagstiftning som bara kränker människors rättigheter utan att minska risken för nya terrordåd tillnärmelsevis så mycket som skulle krävas för att rättfärdiga dessa kränkningar.

Ytterligare en svaghet med din människovärdes-mätmetod:
Tänk dig en 25-årig människa i värsta fattigdom och slum, med svåra sjukdomar som han enkelt skulle kunna köpa botande medicin mot om han hade motsvarande 10.000 kronor, men som inte har de pengarna och inte heller några goda utsikter att någonsin lyckas skaffa sig dem. Anta att han på grund av dessa omständigheter bedömer sina chanser att överleva till sin 30-årsdag som endast 3/5. Och så plötsligt får han frågan: hur mycket pengar skulle han ta en 1/5 risk att omedelbart dö för? Han svar skulle bli motsvarande 10.000 kronor eller rentav mindre, eftersom han nog hellre tar en 1/5 risk att dö omedelbart (och med 4/5 få leva i förmodligen många årtionden till) än dör om max fem år med 3/5 sannolikhet (och med endast 2/5 få leva i kanske många årtionden till). Om din metod vore en bra metod för att få reda på hur mycket den genomsnittliga människan på jorden är värd, skulle genomsnittet av vad alla människor skulle svara för summor på din fråga vara detsamma oavsett hur mänsklighetens resurser (pengar m.m.) vore fördelade över människorna. Anta att resurserna vore helt jämnt fördelade. Nog skulle sagda genomsnitt då bli väldigt mycket högre än om exempelvis 90% av jordens människor bara ägde (resurser värda sammanlagt) 1 krona per skalle och resten av jordens resurser vore exakt jämnt fördelade över återstående 10% av jordens människor? Din mätmetod skulle alltså kunna ge en helt annan siffra (för genomsnittsmänniskans människovärde) om de befintliga resurserna vore fördelade på ett annat sätt över människorna än vad de nu råkar vara fördelade. Men hur skulle hur resurserna råkar vara fördelade kunna påverka hur stort människors människovärden är?

Det är för snävt att bara jämföra saker och ting i termer av antal släckta människoliv. Överlevnad är inte allt. Människors livskvalitet måste också finnas med i kalkylen. Samt, som sagt, vem det är som bedömer värdet av vems eller vilkas människoliv. Jag skulle tro att nästan varenda människa sätter mycket större värde (i pengar, med din metod) på sig själv än vad de flesta andra skulle sätta på honom. Hur mycket större värde man sätter på sig själv än vad andra skulle sätta på en själv varierar nog dessutom väldigt mycket från person till person. Därför fungerar inte din metod tillräckligt bra för att användas. Men den är ändå intressant som idé. Den kanske går att modifiera, så att den blir användbar?

BoS

Inläggav BoS » 28 dec 2011 20:10

Alla dina problem med min teoretiska övning för att mäta människovärdet i pengar dunstar bort, om du tänker dig människovärdet som en konstant och folks bedömning av pengars värde som variabelt.

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 29 dec 2011 03:23

"Världen är full av hjälpbehövande"

Instämmer till fullo. Jag är en av dem :)

Justin Case

Inläggav Justin Case » 01 jan 2012 06:47

Såg just den här artikeln:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2666690/vagrade-salja-sex-torterades-svart

Föräldrarna torterade sin 15-åriga dotter för att få henne att prostituera sig för att dra in pengar till familjen, tydligen eftersom familjen var fattig och desperat. Bland annat drog de ut naglarna på henne. Man undrar ju då: hur har de det ställt, om de går så långt som till att tortera sin egen dotter för att få in pengar? Föräldrarna ska naturligtvis straffas för sina brott. Men ska de även hjälpas från sin hunger? Ska de få mat (från exempelvis oss västerlänningar/välgörenhetsorganisationer), som "tack" för att de torterat sin dotter och på så sätt fått uppmärksamhet på sin nödsituation? Ska de få mat för lång tid framåt, rentav? För om de inte får det, kommer de väl förmodligen att bete sig likadant igen, efter avtjänat straff - alltså börja tortera sin dotter igen för att få ihop pengar till mat - eller? Har "man" - vi - någon skyldighet att förhindra det, exempelvis genom att ge familjen i fråga så mycket mat för så lång tid framåt att de inte lockas börja bete sig olagligt igen? Bör myndigheterna ta dottern ifrån föräldrarna, så att föräldrarna inte kan fortsätta tortera henne? Vad är bäst, att föräldrana fortsatt lever i hunger och alltså mycket väl kan få för sig att tortera sin dotter igen, eller att de svälter ihjäl, så att de inte kan begå några fler brott mot denna dotter eller mot kommande (och/eller övriga kanske redan existerande) barn. Den tortyr de utsatt sin dotter för kan ju ses som en metod att utpressa västerlänningar (via välgörenhetsorganisationer etc) på pengar till mat till dem istället för att själva försöka arbeta ihop pengar till mat. I så fall kan de väl betraktas som terrorister mot sin egen dotter. Och terrorister ska vi ju inte ge ett öre, eller hur?

Är människor verkligen så oerhört fattiga där i Afghanistan att det är rationellt av dem att medelst tortyr försöka tvinga sina barn till prostitution för att på så sätt få in pengar till mat? Är de på gränsen till att svälta ihjäl, är det det som är det avgörande problemet, eller är det mer fråga om att de har ett helt annat synsätt än vi här i väst i fråga om vad det är okej att utsätta sina barn för för behandling för att få in pengar till mat?

Anta att man från västvärldens eller någon välgörenhetsorganistations sida hjälper de här föräldrarna att få mat i magen (vilket de ju tydligen hade svårt att få med tanke på att de nu gick så här groteskt långt bara för att få in pengar). Innebär inte det att man faktiskt belönar sådana "rop på hjälp" som den här tortyren av en 15-årig dotter tydligen var? Och i så fall: är det fel att belöna sådana rop på hjälp? Det skulle ju kunna signalera till andra lika fattiga föräldrar att det lönar sig att tortera sina barn, då får man ju åtminstone uppmärksamhet från väst som gör att man får mat i magen, vilket ska ställas mot att inte tortera sina barn och svälta ihjäl istället. Man kan alltså undra om man inte här borde tillämpa den så ofta förespråkade principen att "inte förhandla med terrorister". Ska man belöna endast de fattiga afghaner som inte är så djävulskt svultna att de ser sig tvungna att medelst tortyr tvinga sin dotter till prostitution? Ett dilemma. Hur löser man det? Bör man alls försöka lösa det (alltså härifrån västs sida), eller bör man istället bara strunta i det och försöka lösa andra världsproblem som kanske är något lättare att lösa istället?

Man har nu tydligen beslutat att de svenska trupperna ska dra sig tillbaka från Afghanistan. Vilket ansvar, om något alls, har Sverige att hjälpa afghanerna med mat och liknande, med tanke på det? Mer än om vi hade stannat kvar med trupper där, eller samma som om vi hade stannat kvar med trupper där, eller mindre än om vi hade stannat kvar med trupper där?

Många verkar (omedvetet) anse att när man väl har "blandat sig i" en situation, så har man plötsligt mer ansvar för dess utgång än om man aldrig hade blandat sig i den. Den åsikten har inget som helst stöd i logiskt tänkande, vad jag kan se. Ändå ligger den nog där och spökar i bakgrunden, i många människors undermedvetna. Jag nämner detta i sammanhanget eftersom det är en faktor att ta med i beräkningen, när man försöker avgöra vilken inställning som är den vettigaste att anamma gentemot exempelvis Afghanistan och afghanerna-

Justin Case

Inläggav Justin Case » 01 jan 2012 07:10

BoS skrev:Alla dina problem med min teoretiska övning för att mäta människovärdet i pengar dunstar bort, om du tänker dig människovärdet som en konstant och folks bedömning av pengars värde som variabelt.

Kan värdet av en människas liv verkligen vara detsamma oavsett människans i fråga förväntade livslängd? Om A har ett dubbelt så långt liv att se fram emot som B, och ungefär lika stort överskott av välbehag över obehag per år i sitt liv som B, måste väl A:s liv vara mer värt än B:s, eftersom det så att säga motsvarar hela två människoliv sammanlagt? Eller?

Om någon invänder att varje människoliv är lika mycket värt oavsett hur långt eller kort det är, undrar jag: är i så fall även mängden lycka och lidande i ett människoliv irrelevant för hur stort människovärde hon har?

I så fall: skulle man verkligen hellre - eller åtminstone lika gärna - välja att 10.000.000.001 människor fick leva i ett år var (och alltså dog vid ett års ålder), i ständiga plågor och utan att någonsin må det minsta bra, än att 10.000.000.000 människor levde i 100 mycket lyckliga år var - om man var tvungen att välja mellan dessa två alternativ?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 01 jan 2012 07:24

BoS skrev:Alla dina problem med min teoretiska övning för att mäta människovärdet i pengar dunstar bort, om du tänker dig människovärdet som en konstant och folks bedömning av pengars värde som variabelt.

Om människors bedömning av pengars värde är variabelt, förstår jag inte hur din metod för att mäta människovärdet i pengar skulle kunna vara på något sätt vetenskaplig. En mångmiljardär som befarar att han bara har en minut kvar att leva kan mycket väl vara beredd att skänka alla sina miljarder till första bästa strategi som går ut på att med exempelvis 20% öka chanserna för att han får leva i mycket mer än en minut till - han uppfattar ju då plötsligt inte pengarna som så värst mycket värda annat än just som livräddare i den situationen - men det visar ju inte att ett människoliv är värt många miljarder kronor rent generellt. Någon fattig kan exempelvis vara beredd att ta en långt större risk att dö för att få en miljard kronor, än vad nämnda miljardär är beredd att ta för att spara sina miljarder.

Anser du att rika har högre människovärde än fattiga?

BoS

Inläggav BoS » 01 jan 2012 07:27

Justin Case skrev:

Kan värdet av en människas liv verkligen vara detsamma oavsett människans i fråga förväntade livslängd? Om A har ett dubbelt så långt liv att se fram emot som B, och ungefär lika stort överskott av välbehag över obehag per år i sitt liv som B, måste väl A:s liv vara mer värt än B:s, eftersom det så att säga motsvarar hela två människoliv sammanlagt? Eller?

Om någon invänder att varje människoliv är lika mycket värt oavsett hur långt eller kort det är, undrar jag: är i så fall även mängden lycka och lidande i ett människoliv irrelevant för hur stort människovärde hon har?

I så fall: skulle man verkligen hellre - eller åtminstone lika gärna - välja att 10.000.000.001 människor fick leva i ett år var (och alltså dog vid ett års ålder), i ständiga plågor och utan att någonsin må det minsta bra, än att 10.000.000.000 människor levde i 100 mycket lyckliga år var - om man var tvungen att välja mellan dessa två alternativ?

Människovärde-tänkandet håller alltså inte och jag föreslår istället att vi har människovärdig tillvaro i fokus och reserverar brösttonerna för den.

BoS

Inläggav BoS » 06 apr 2012 17:28

Ändå får man ju en rätt rimlig jämförelsegrund mellan avskyvärda terrorbrott och folkblandningspolitik.

Med trafikverkets mått på människovärde: runt 15 miljoner, motsvarar politikens kostnaderna i kronor runt ett Breijvik-attentat i veckan år ut och år in.

BoS

Inläggav BoS » 01 feb 2013 20:25

Och vi har ett debattklimat i offentliga media som förhindrar en öppen debatt om en invandringspolitik som alltså förorsakar obehag för landets egentliga befolkning motsvarande det av ett Breijviksattentat varje vecka decennium efter decennium. - Och det blir allt värre.

BoS

Inläggav BoS » 30 sep 2013 18:29

"Främlingsfientlighet" är norm, och nationellt självmord är undantaget.

Solidaritet mellan dem som känner samhörighet har ju en baksida som består i en relativ avoghet eller brist på samhörighetskänsla med dem man har mindre gemensamt med.

Vill man ha en ny sorts mänsklighet utan solidaritet, där man står som ensam individ eller ensam familj i kylan, kommer man i samma läge som de solitära djuren. - En regression hundra miljoner år tillbaka till läget innan vi blev flockvarelser. - Vill man ha en enda solidarisk mänsklighet utan undergrupper, är man på samma spår som den mest rabiata kommunismen.

Folk i allmänhet känner solidaritet med andra. Olika gemenskaper lappar över varandra och bildar tillsammans en väv där folktillhörigheterna kan ses som varpen. - Eftersom de är starkast och stabilast och har varaktighet i tiden.

Folkblandningspolitiken är i praktiken ett sabotage av projektet mänskligheten när den saboterar folkgemenskaperna - trasar sönder varpen i väven.

Folkblandningspolitiken är en mordbrännarpolitik.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 sep 2013 22:23

Kultur är rasism.

Språk är rasistiskt.

Etnicitet är rasistiskt.

Religion är rasism.

Ockerräntan är rasisternas främsta metod för att att bli topprasisten.

Topprasisten är synonymt med topparasiten som är lika med eliten.

Demokratin är elitens favoritmetod för att ta makten från folk.

.....................

There can only be one winner and the winner takes it all, let the game begin, (-1000-2013),
it will soon end, end, and, yes!! Finally a winner, The Rotscheinsschweinshiledurass family!

Resultat. 100-0
Vinst= Världsherravälde.
Framtidsprognos= Total utrotning av alla andra.
Motiv, den här världen skall ju ändå förgås så varför inte ensam njuta av den lilla tid som är?

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 01 okt 2013 01:12

Visste man inte bättre så kunde man ju tro att det var ett försenat första aprilskämt,
det blir värre.
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/hemlo ... 568142.svd

Antic

Inläggav Antic » 01 okt 2013 07:30

Kan de inte gå steget längre tro? Och göra sjuka kriminella också?

De största idioterna hamnar alltid högst upp vilket är mer regel än undantag i vilket samhälle som helst.

BoS

Inläggav BoS » 01 okt 2013 08:09

Hemlöshet har länge varit förbjudet här också när det handlar om udda boende på annans mark. - Inget extremt med det.

Antic

Inläggav Antic » 01 okt 2013 08:42

De har aldrig frågat sig varför de lever så? Och sedan möjligtvis fått ändan ur vagnen och hjälpa istället för stjälpa dem?

Det är då man respekterar organisationer som frälsningsarmen, som gör jobbet som samhället skulle gjort egentligen.

Återgå till "Politik och samhälle"