Vad kan du kontrollera/Styra?

Moderator: Moderatorgruppen

Forgiatura

Inläggav Forgiatura » 27 feb 2013 07:47

hermit philosopher skrev:Alla besitter förmågan att styra sin personliga inställning till det som sker.
Det är den enda sorts frihet som ingen kan ta ifrån dig. När du med lite övning bemästrar denna konst, inser du så småningom att du äntligen blivit herre över dig själv - livet blir nu aldrig detsamma!

Varför väljer till synes en del av oss att inte styra sin inställning då och blir som Rotkiv skrev; lata?

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 27 feb 2013 09:19

Hermit snälla läs detta

För mig är frivilja en verklighetsuppfattning något jag väljer att tro på eller ej.

Vissa saker förstod jag först då jag hade utvecklats andligt. Varför gillar du stå utanför storstads samhälle?

Dalai Lama har en specifik personlighet, han gillar vissa saker och på så vis vet hans andliga barn om vem han är även när han föds på nytt av en helt annan moder än förut.

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Inläggav hermit philosopher » 03 mar 2013 01:11

evasson skrev:Hermit snälla läs detta

För mig är frivilja en verklighetsuppfattning något jag väljer att tro på eller ej.

Vissa saker förstod jag först då jag hade utvecklats andligt. Varför gillar du stå utanför storstads samhälle?

Dalai Lama har en specifik personlighet, han gillar vissa saker och på så vis vet hans andliga barn om vem han är även när han föds på nytt av en helt annan moder än förut.

Hej evasson,

Jag är nog inte helt på det klara med vad du önskar diskutera här...
Söker du min syn på huruvida fri vilja enbart är en social konstruktion? Undrar du varför man blir eremit i allmänhet? Och, menar du att du ser ett samband mellan dessa två olika frågor i så fall?

Sedan sa du något om lättja också, eller hur?

Vill du utveckla eller precisera vad det är du vill att du och jag ska prata om, så gör jag gärna ett försök sedan?

Med vänlig hälsning,
Hermit

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 03 mar 2013 18:31

hermit philosopher skrev:
evasson skrev:Hermit snälla läs detta

Hej evasson,

Jag är nog inte helt på det klara med vad du önskar diskutera här...
Söker du min syn på huruvida fri vilja enbart är en social konstruktion? Undrar du varför man blir eremit i allmänhet? Och, menar du att du ser ett samband mellan dessa två olika frågor i så fall?

Sedan sa du något om lättja också, eller hur?

Vill du utveckla eller precisera vad det är du vill att du och jag ska prata om, så gör jag gärna ett försök sedan?

Med vänlig hälsning,
Hermit

Det gjorde mig glad att du svarade.

Jag tror allting är förutbestämt.

Ensamhet gör att man blir lite mer excentrisk.

Napoleon Hill skrev att alla hade en specifik personlighet, något som fascinerade mig och han kallade detta för "The other self".

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Inläggav hermit philosopher » 03 mar 2013 19:47

Hej Forgiatura,
Nu såg jag att det var du som gjorde en referens till Rotkiv angående lättja. Ber om ursäkt för att ha blandat ihop dig med evasson tidigare!

Forgiatura skrev:Varför väljer till synes en del av oss att inte styra sin inställning då och blir som Rotkiv skrev; lata?

Jag kan bara svara för mig själv och säga att i mitt fall, kände jag nog inte att jag visste hur jag skulle bära mig åt för att ändra inställning. Jag vet att jag fick träna på att tänka så här: hur jag ser på den här situationen, känslan jag får nu; är den till någon nytta? Om svaret var "nej", tvingade jag mig själv att förkasta den och testa ett annat sätt att se det på. Med övning upptäckte jag att jag i fler och fler fall faktiskt kunde tänka om; att inställningen till saker jag bemötte eller konfronterades med, var något jag kunde välja - och kanske än viktigare, kunde välja bort!

Idag lever jag mitt liv utan något behov av att ändra på människor eller situationer. Det kan man ofta inte ändå. Min frihet finns i att jag känner att jag besitter makt över vad folk eller situationer kan åsamka mig; det är jag, och enbart jag, som bestämmer hur jag ska förhålla mig till det som sker och det inger mig en väldigt stark trygghetskänsla. Med den, har jag råd att vara omtänksam och ödmjuk gentemot mina medmänniskor utan att behöva få något tillbaka. Jag ger, utan att förvänta.

Och det är det där sista, som världen ibland missförstår för självuppoffring. Det finns ingen självuppoffring från min sida, men om andra vill tolka mig så, är det såklart deras absoluta rättighet. Jag upplever inget behov av att motbevisa deras övertygelser om vad jag är och inte är.

Jag vet inte exakt vad just Rotkiv menade med lättja, men jag har någon gång råkat på någon som hävdat att min livsinställning är "passiv", i att den inte får en att anstränga sig för att förändra världen till det bättre utan istället nöjer sig med hur saker är. Till det svarar jag, att jag i världen inte kan förändra annat än just mig själv - om jag därigenom bemöter omgivningen med större kärlek och råkar förändra något ytterligare, så är det bara ett oväntat bonus :D

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Inläggav hermit philosopher » 03 mar 2013 20:02

evasson, min vän!
Du och jag talar förmodligen väldigt olika språk. Det du tycks mena att jag har uttryckt; det har jag inte gjort (i alla fall inte här!).
Och, jag önskar verkligen att jag förstod vad det är du själv vill ha sagt mig... men hur jag än försöker, så gör jag inte det :oops:

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 04 mar 2013 17:46

Tycker det är fantastiskt med teknologin hur jag kan skriva över internet till andra även om de är långt bort. Självkontroll eller självreglering Hermit, tror jag uppnås lättast genom inre kontemplation att man lär känna sig själv.

Många har valt ensamhet för att utveckla sin självreglering.

Återgå till "Filosofi"