reflex skrev:Det är inte mycket som jag är absolut säker på.
En sak dock, är jag hundraprodentigt säker på, och det är att det inte finns någon gud.
Gud är ett fantasifoster som vår hjärna och vår livliga fantasi har producerat åt oss.
Återigen är det frågorna som är viktigast.
Vad skulle gud vara bra för?
Hur definierar du gud resp. nytta? är min fråga till dig för det är oklart.
För att inte göra detta till mest bara en semantisk fråga, antar jag att du med gud menar skaparmakt och att du med nytta menar vad nyttan är med denna skaparmakt - och då riktar jag in mig på nyttan för skapelsen för att förstå hur denna blivit till och utvecklats. I den mån vi kallar den fysiska världen för "skapelsen" förutsätter detta en skapare, och det är väl utan tvekan så att en skapelse har nytta av en skapare för annars skulle skapelsen inte finnas till. Så kan den religiöse eller andligt inriktade resonera. Poängen då är att världen inte får sin förklaring enbart via kausalitet utan även via teleologi, då de flesta religiösa och andligt inriktade utgår från att skaparmakten även har avsikter med sin skapelse.
Men har man en materialistiskt-biologiskt syn på tillvaron i allmänhet och det biologiska livet i synnerhet och dels menar att universum i sin helhet saknar skapare men bilvit till av sig självt, dels att livet på jorden blivit till genom de särskilda yttre förhållanden som rådde för cirka fem miljarder år sedan och sedan utvecklats via kampen för tillvaron och enligt evolutionens lagar, då har man inte särskilt stor nytta av någon skaparmakt för att förklara universums tillblivelse och utveckling eller hur livet på jorden blev till och utvecklades. Då kan livets och tillvarons komplexitet helt förklaras på materiella grunder och livets ändamålsenlighet är bara skenbar - någon allmän teleologisk princip är inte verksam i tillvaron annat än inom människornas sfär, ej för livet i dess helhet, då teleologi för livet i dess helhet förutsätter någon som har avsikter med livet i dess helhet, vilket då torde vara ovannämnda skaparmakt.
Nytta kan också betyda vilken emotionell och social nytta man skulle kunna ha av gudsbegreppet, dvs. frågan om detta begrepp kan skapa gemenskap eller splittring, ligga till grund för något konstruktivt eller destruktivt, leda till krig eller fred, genom historien och i vår tid.
reflex skrev:Och ponera att gud fanns, vad skulle det vara för mening med att skapa livet på Jorden?
Jag antar att du frågar dig vilken mening det är för skaparmakten gud att skapa livet på jorden. Om vi nu kallar gud skaparmakt ligger det väl i sakens natur att en skapare vill skapa och kanske utveckla sin skaparförmåga. Vad är det för mening med att vara en skaparmakt men inte skapa något? En skaparmakt som inte skapar något skulle väl ganska snabbt gå sin undergång till mötes. Att skaparmakten gud skapat människan med egenskapen att vara nyfiken och frågvis och vilja få svar på vem som skapat henne och varför hon skapats och om man kan få kontrakt med skaparmakten, bör väl vara intressant för skaparmakten gud, för det bör på sikt leda till att han/hen/hon kan börja kommunicera med sin skapelse. Sedan kan ju människan i hög grad beskrivas som en slump- och kasogenerator och att leka med en sådan är väl enda möjligheten för en i övrigt allvetande gud att få uppleva någoti som kan kallas nytt och fräscht och inte dö av leda och tristess.
reflex skrev:Och vad skulle religionen vara bra för?
Religionen ställer existentiella frågor och försöker besvara dem: vem har skapat mig? varför finns jag? vad är livets mening? finns det en fortsättning av livet bortom döden? hur kan jag få ta del av och leva i denna postmortala tillvaro? Om man då inte vill veta av religionens svar på dessa frågor har naturligtvis religionen ingen mening för en.
Att sedan religion ofta lett till krig och elände kanske inte i sig beror på religionens frågor och svar utan på människan i hennes roll som slump- och kaosgenerator. Det kan också bero på att frågorna är fel ställda och att därmed svaren inte är något att ha.
Det kan också vara så att all religion påverkar människan i riktning mot andligt högmod och intolerans och det beror kanske på att människan skapat religioner religion som passar hennes eget kynne. Är man krigisk blir religion och gud därefter, är man falsk, girig och egoistisk blir religionen därefter - och religionen blir då en del av människans kamouflageteknik för att genom att lura andra skapa fördelar för sig själva, som kan gälla makt, ära, pengar, värdefulla objekt, sex....
reflex skrev:Det vill säja, vad vore det för mening med att vi tror att det finns en gud?
Jag har ovan varit inne på meningen med gud som skaparmakt. Mening på det emotionella planet kan vara som följer: tron kan skänka tröst, bön till gud kan skänka tröst i svåra stunder, tron på gud och ett liv efter döden kan lindra ens dödsångest. Socialt kan religionen skapa gemenskap, knyta samman folk i olika konstruktiva projekt som gör världen bättre att leva i. Klarar man sig utan religionen och tron på gud på dessa områden, ja, då finns det naturligtvis ingen mening att tro på gud. Bara att använda Occhams rakkniv då.
reflex skrev:Och vad är det för mening med ett himmelrike? Ingenting kan bli bättre och mer anpassat till oss än den värld vi lever i.
Himmelriket är ju bara ett annat nämn på ett liv efter döden. Vitsen med det är väl att man där kan fortsätta uppleva och göra saker men utan alla de negativa sidor av livet som finns i jordelivet, som sjukdom, ålderdom, lidande och smärta. Tanken på en sådan fortsatt tillvaro kan skänka hopp och tröst för gamla och sjuka. Det blir inte bara ett svart och tyst intet eller ett vitt brus på 4D-skärmen. Det blir fortsatta möjligheter till liv, skapande, upplevande, glädje - men utan livets mörka och smärtsamma sidor.
reflex skrev:Och varför ska vi be till denna tänkta gud? Tror vi att vi kan vinna personliga fördelar genom detta? Precis som om vi trodde att gud var en despot som vi kunde blidka genom att fjäska och visa underkastelse. Precis om om gud vore lika som våra egna jordiska härskare.
Detta är vad jag kommer fram till när jag studerar gud utifrån min erfarenhet.
Bön kan användas på många sätt, egoistiskt och altruistiskt. Man kanske ber för att det är en lisa för själen, man mår emotionellt bra av det. Man fortsätter be därför att man märkt att man blir bönhörd men inte alltid på det sätt man själv förväntat eller ville. Man ber som ett sätt att kommunicera med den gud man tror på. Det är ju alltid kul att snacka.
Man behöver inte fjäska för gud bara därför att man tror på gud. Det bör hen/han/hon genomskåda om han/hon/hen finns. Man behöver inte se gud som en despot utan som en kompis man för en ständig dialog med på olika sätt och plan. "Hej gud! Läget?"
/Algotezza