I totalitarismens anda

Lekar, tävlingar, knep och knåp, men inte någon sandlåda.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 maj 2012 21:19

Zokrates skrev:Där förklarade en läkare med stab snyggt och prydligt att de skall sluta ge henne andningshjälp i form
av syrgas, detta för att hon inte vill göra ett andningstest.

Av det du skrev tycktes det vara av stor vikt att läkaren kunde avgöra hennes syreupptagningsförmåga. Om läkaren har ett mätresultat kan han anpassa syrgastillförseln och efter förnyad mätning avgöra i vilken grad insatsen hjälper. Vill inte patienten längre föreligger inte något tvång att ta emot erbjuden vård.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 maj 2012 21:33

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:Där förklarade en läkare med stab snyggt och prydligt att de skall sluta ge henne andningshjälp i form
av syrgas, detta för att hon inte vill göra ett andningstest.

Av det du skrev tycktes det vara av stor vikt att läkaren kunde avgöra hennes syreupptagningsförmåga. Om läkaren har ett mätresultat kan han anpassa syrgastillförseln och efter förnyad mätning avgöra i vilken grad insatsen hjälper. Vill inte patienten längre föreligger inte något tvång att ta emot erbjuden vård.

Hon har redan gjort testet förut och vill inte göra om det då hon ansåg att det var påfrestande vilket de vet om.
Det finns andra sätt att mäta syreupptagningsförmågan, direkt genom blodet t.ex om inte jag missminner mig?
Sedan kan jag ju klart undra vad det är för läkare som inte kan övertala och motivera en äldre dam om vikten
av att testet genomförs, krävs bara lite pedagogisk psykologi och det är ju inte rocket science eller?

Så i klartext, testet utgör bara ett löjligt svepskäl för att på sikt minska på kostnaderna.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 maj 2012 22:09

Zokrates skrev:Hon har redan gjort testet förut och vill inte göra om det då hon ansåg att det var påfrestande vilket de vet om.

Jag kan inte avgöra om ett sådant test är ansträngande. Men det låter inte otroligt eftersom det ju avser att pröva en livsuppehållande funktion. En del äldre kommer till en punkt där de inte längre vill äta. Skall man i sådana fall tvångsmata med sond? Jag anser inte det.
Det finns andra sätt att mäta syreupptagningsförmågan, direkt genom blodet t.ex om inte jag missminner mig?

Du kan förstås mäta syrehalten. Men det är förmodligen vid en viss grad av ansträngning som den försämrade syreupptagningsförmågan blir påtaglig. Jag skulle tro att det är detta som uppfattas som jobbigt, men samtidigt det som läkaren vill mäta.
Sedan kan jag ju klart undra vad det är för läkare som inte kan övertala och motivera en äldre dam om vikten
av att testet genomförs, krävs bara lite pedagogisk psykologi och det är ju inte rocket science eller?

Det är inte heller en barnavdelning. Hon har själv att fatta beslut och ta ansvar för hur hon ställer sig till den vård hon erbjuds.
Så i klartext, testet utgör bara ett löjligt svepskäl för att på sikt minska på kostnaderna.

Det är en mycket enkel åtgärd att skriva till Socialstyrelsen och göra en anmälan om att vården inte uppfyller patientens önskan att få slippa testa sin syreupptagningsförmåga.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 23 maj 2012 22:16

Japp, det får bli en anmälan med tanke på att det rör sig om ett välplanerat mord.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 23 maj 2012 22:23

Zokrates skrev:Japp, det får bli en anmälan med tanke på att det rör sig om ett välplanerat mord.

Ett brott anses begånget först när en domstol dömt att så är fallet, det vill säga efter det att en åklagare lyckats bevisa att såväl de objektiva och de subjektiva rekvisiten är uppfyllda.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 maj 2012 00:14

Pilatus skrev:
Zokrates skrev:Japp, det får bli en anmälan med tanke på att det rör sig om ett välplanerat mord.

Ett brott anses begånget först när en domstol dömt att så är fallet, det vill säga efter det att en åklagare lyckats bevisa att såväl de objektiva och de subjektiva rekvisiten är uppfyllda.

Ja, jag förstår, så länge som Dr Mengele utförde sina experiment så gjorde han ju inget brottsligt, eller hur?

Nej, det är bara att svälja allt och själv får jag anstränga mig lite mer och försöka glömma bort att det
är min mor som är offret i historien, som om familjeband ändå betyder något för en svensk idag, löjligt.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 maj 2012 12:19

Zokrates skrev:
Zokrates skrev:.
Skogs och bergsindustrin är andra områden där utländska intressen får ett allt större spelrum dag för dag,
så gott som de flesta svenskar värdesätter sina landskap och vill bevara dem, ett utländskt företag ser
landskapen enbart som en resurs som skall utvinnas, lagar om återplantering kringås genom smarta
försäljningar, inget ansvar tas för förstörd mark. För dem är däremot den svenska inställningen ett hinder,
likvärdigt med att en trädkramare är ett hinder på almen som skall fällas, därmed arbetas det intensivt för
att förändra attityden hos svenskarna, så att företagen* kan husera fritt med hjälp av utländska arbetare.

http://www.filosofiforum.com/forum/vie ... 827#199827

För att förstå vad som sker så gäller det bara att hänga med genom att binda ihop alla punkterna
så att mönstret blir uppenbart.
Publicerad 22 april 2012 - 10:10
Invandrare med låg utbildning och dåliga kunskaper i svenska har svårt att komma in på arbetsmarknaden i Sverige.
De flesta yrken kräver minst gymnasieutbildning. Men nu är nya grepp på väg. I Borlänge har man hittat lösningen i skogen.
http://svt.se/2.22620/1.2780359/nya_gre ... e_i_arbete

*Oj ett böjningsfel, än är det inte bara ett företag utan flera...

Det är inte bara arbetstillfällen åt svenskarna som försvinner när skogarna huggs ner.
Företag i Mora ordnar arbeten åt Ukrainare i den svenska skogen.
http://svt.se/nyheter/regionalt/gavleda ... var-olycka
"I minibussen färdades skogsarbetare från Ukraina som var på väg till sitt arbete."

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 24 maj 2012 12:26

Zokrates skrev:
Pilatus skrev:

Ja, jag förstår, så länge som Dr Mengele utförde sina experiment så gjorde han ju inget brottsligt, eller hur?

Nej, det är bara att svälja allt och själv får jag anstränga mig lite mer och försöka glömma bort att det
är min mor som är offret i historien, som om familjeband ändå betyder något för en svensk idag, löjligt.

Tyska läkare ber om ursäkt för nazitidens illdåd
Publicerat: kl 11:33 , Ekot
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5121333

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 05 jun 2012 22:21

Det totalitära samhället har dragit ned sin slöja över oss och med den föll livsglädjen ned till marken,
vad skall vi hoppas på när ingen frälsning vare sig ideologiskt eller religiöst kan accepteras av dem
som inte längre tror på något?

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ur ... 298513.svd

"O Lord, our God, arise,
Scatter her enemies,
And make them fall:
Confound their politics,
Frustrate their knavish tricks,
On thee our hopes we fix!
God save us all.
"

Användarvisningsbild
Zokrates

Re: I totalitarismens anda

Inläggav Zokrates » 07 jul 2012 16:32

Sveriges regering som tidigare stödde ACTA måste vara grymt besvikna när det blev ett EU-nej, 3 moderater avstod från
att rösta i EU och Calle balts fru var givetvis frånvarande, det kan ju inte finnas en enda människa med sunt förnuft kvar
som ger dem sin röst nästa val, (återstår bara ett och annat kapitalistsvin men de är ju inga riktiga människor heller och
borde inte ens få lov att rösta) det borde införas ett etikprov för att bli röstberättigad.

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 07 jul 2012 19:26

Dom behöver inte etik, dom behöver lära sig vad konsekvens av handling innebär.
ödmjukhet och ta hänsyn till allmänhet och profession och marknaden, i en god balans.

acta fick sin uppmärksamhet för att folket sade ifrån, tillsammans med professionen.
Det var makten som inte riktigt fattade vad dom höll på att göra.

Politiker tror dom sitter på sina altare som gudar, övermäktiga och intellektuella,
dom kan oftast inte ett skit mer än att föra fram ord som andra givit dom, fattar inte vad som sägs... endast en opinion kan få dom att ändra uppfattning, men dom begriper nog inte varför dom ändrat uppfattning, ens då.

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 jul 2012 16:09

Så är det marko, politikerna lever i sin egen lilla värld, feta löner och gräddfiler har fjärmat dem så långt
bort ifrån verkligheten att om de skulle få känna av konsekvenserna av det som drabbar folk dagligen så
reagerar de maktfullkomligt, här en länk till aftonskvallrets senaste rapport på den fronten, kränkt!

Handelsminister Ewa Björling (M) kände sig ”underligt bemött” när hon blev kontrollerad på flygplatsen.
Flygkontrollanten: Hon rider på sin auktoritet. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15089717.ab

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 08 jul 2012 22:49

Konspirationer eller ej, nått sker likväl.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15097655.ab =D>

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 06 aug 2012 02:48

Mindcontrol, mindreading and of course they have the ability to see into a potential future,
but why didn't they stopped the suicide bomber in Stockholm 2010, that we will never know.
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.10243 ... ande-syfte

Tillägg 2013.
Nej, detta är inget skämt, men det är förstås ändå roligt att få bekräftat att jag alltid haft rätt fast det är tragiskt.
Så var är nu alla stollarna som hävdat att det bara är konspirationsteorier som saknar all verklighetsförankring?

"Mara Verheyden-Hilliard, vd för PCJF säger i ett uttalande att dokumenten bara är toppen av ett isberg.
– Dessa dokument visar att FBI och Department of Homeland Security behandlar demonstranter mot företags
och banksektorn i USA som potentiella kriminella och terrorister. Dokumenten visar även att dessa federala
myndigheter de facto fungerar som Wall Streets och storföretagens underrättelsetjänst, säger hon i ett
uttalande på organisationens hemsida."

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/va ... 793266.svd

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 14 mar 2013 01:42

Zokrates skrev:Mindcontrol, mindreading and of course they have the ability to see into a potential future,

http://www.svt.se/nyheter/varlden/sa-sl ... ingssystem

Återgå till "Lekstugan"