Zokrates skrev:Hon har redan gjort testet förut och vill inte göra om det då hon ansåg att det var påfrestande vilket de vet om.
Jag kan inte avgöra om ett sådant test är ansträngande. Men det låter inte otroligt eftersom det ju avser att pröva en livsuppehållande funktion. En del äldre kommer till en punkt där de inte längre vill äta. Skall man i sådana fall tvångsmata med sond? Jag anser inte det.
Det finns andra sätt att mäta syreupptagningsförmågan, direkt genom blodet t.ex om inte jag missminner mig?
Du kan förstås mäta syrehalten. Men det är förmodligen vid en viss grad av ansträngning som den försämrade syreupptagningsförmågan blir påtaglig. Jag skulle tro att det är detta som uppfattas som jobbigt, men samtidigt det som läkaren vill mäta.
Sedan kan jag ju klart undra vad det är för läkare som inte kan övertala och motivera en äldre dam om vikten
av att testet genomförs, krävs bara lite pedagogisk psykologi och det är ju inte rocket science eller?
Det är inte heller en barnavdelning. Hon har själv att fatta beslut och ta ansvar för hur hon ställer sig till den vård hon erbjuds.
Så i klartext, testet utgör bara ett löjligt svepskäl för att på sikt minska på kostnaderna.
Det är en mycket enkel åtgärd att skriva till Socialstyrelsen och göra en anmälan om att vården inte uppfyller patientens önskan att få slippa testa sin syreupptagningsförmåga.