Vad är känslor?

Moderator: Moderatorgruppen

dangdang
Kontakt:

Vad är känslor?

Inläggav dangdang » 18 feb 2006 09:32

Är känslor ett alltför stort samlingsbegrepp? Kan man sortera upp detta i grupper, underordningar.

Makterna

Inläggav Makterna » 18 feb 2006 12:38

Den frågan tillhör väl snarare kategorin Psykologi än Filosofi?

Hursomhelst vill jag isåfall passa på att säga att det är en viktig skillnad mellan att vara känslostyrd (emotionsstyrd) och att vara känslosam (ha starka emotioner). Jag brukar säga att känslan är målet, inte medlet. Med det menar jag att jag lever för att ha kul, dvs jag har njutning som mål. Men hur ska jag åstadkomma njutning? När jag planerar hur jag ska åstadkomma njutning så tänker jag logiskt. Dvs jag följer inte mitt hjärta och går till första bästa heroinlangare. Utan jag tänker smart och tjänar ihop pengar som jag sedan kan använda på något som maximerar njutningen på lång sikt.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 18 feb 2006 18:58

Makterna skrev:Jag brukar säga att känslan är målet, inte medlet.
Jag har aldrig tänkt så tidigare men måste nog hålla med.

Jag brukar ibland skillja på känslor, emotioner och atmosfärer. Egentligen hänger de ihop. Emotioner är väldigt påtagliga, känslor ligger mera i bakgrunden, och atmosfärer syftar till yttre miljömässiga aspekter. Det är hur jag personligen använder begreppen iaf. En farlig yttre miljö bidrar med en hotfull atmosfär som får mig att känna mig illa till mods.

Jag tror att känslor hänger tätt samman med handlande. Känslor uppstår vid olika former av kognitivt värderande, och syftar till att signalera hur vi bör handla i olika situationer.

Alla typer av känslor är för mig processer som påverkar vårat sätt att resonera, men känslorna uppstår som sagt vid kognitivt värderande. Det är alltså en interaktion mellan två eller flera system. Det går att observera hur känslorna påverkar oss och hur de uppkommer genom att rikta uppmärksamheten innåt. Om man är konstat uppmärksam innåt hur man regerar på saker och situationer så kan man lära sig förstå att hur man reagerar och genom det "omprogrammera" sina automatiska/inlärda reaktioner.

Detta är bara mina små personliga tankar.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 feb 2006 19:26

PoPJimmy, kan du komma till nåt konkret nån gång.
Jag upplever dej som massa ord.
Har aldrig fattat vad du vill.

Makterna

Inläggav Makterna » 18 feb 2006 19:28

Jag brukar ibland skillja på känslor, emotioner och atmosfärer. Egentligen hänger de ihop. Emotioner är väldigt påtagliga, känslor ligger mera i bakgrunden, och atmosfärer syftar till yttre miljömässiga aspekter. Det är hur jag personligen använder begreppen iaf. En farlig yttre miljö bidrar med en hotfull atmosfär som får mig att känna mig illa till mods.

Om jag förstår dig rätt skulle jag personligen kalla "atmosfärer" för "känslostämning". Har man t.ex. spindelfobi borde det ge en obehaglig stämning att behöva sova i ett spindelhus, t.ex.

Skillnaden mellan emotioner och känslor förstår jag inte. Men kan istället göra en utläggning om det jag kallar "jag"-mässig lycka (kickar av t.ex. sex, adrenalin eller droger) och "överjags"-mässig lycka (att uppfatta sig själv som självförverkligad, moraliskt högstående, e dyl).

Jag tror att känslor hänger tätt samman med handlande. Känslor uppstår vid olika former av kognitivt värderande, och syftar till att signalera hur vi bör handla i olika situationer.

Det är vanligt, men inte rekommendabelt, att alltid agera på hur något förefaller vara rent spontant. Då gynnas försäljartyper och yrkesbedragare, och man blir typ lurad och trillar dit på droger och andra förrädiska njutningsmedel. Nä, det är logiken som är vårt kraftfullaste redskap att hitta sanningen med.

Alla typer av känslor är för mig processer som påverkar vårat sätt att resonera, men känslorna uppstår som sagt vid kognitivt värderande. Det är alltså en interaktion mellan två eller flera system. Det går att observera hur känslorna påverkar oss och hur de uppkommer genom att rikta uppmärksamheten innåt. Om man är konstat uppmärksam innåt hur man regerar på saker och situationer så kan man lära sig förstå att hur man reagerar och genom det "omprogrammera" sina automatiska/inlärda reaktioner.

Det kanske stämmer på flertalet. Själv har jag dock för vana att ifrågasätta allting och skulle inte medvetet gå på min "känsla" för nånting, utan isåfall först analysera huruvida den känslan är befogad. När jag t.ex. förespråkar yttrandefrihet för nazister och rättstrygghet för pedofiler, så är det inte för att detta känns speciellt känslomässigt angeläget, utan för att det är logiskt att rättstrygghet/yttrandefrihet borde åtnjutas av alla.

Hubbel

Re: Vad är känslor?

Inläggav Hubbel » 27 feb 2006 01:26

dangdang skrev:Är känslor ett alltför stort samlingsbegrepp? Kan man sortera upp detta i grupper, underordningar.

Jag tror nog inte man tala om känslor utan att i samanhanget tala om vad som hindrar känslor och tillsammans utgör det kanske upplevelsen? För att förstå vad känslor är så måste vi först förstå hur en människa blir till; det vill säga hur hon blir människa och det gör vi igenom att först förstå barnet - som blir människa. Barn är känslor. Vuxna har känslor.
Jag tror även att både tankar och känslor som rubriker (underrubriker som stämningar förnimmelser etc.) är i någon mening sammanflätade.
För den som tror behövs inga bevis. För den som inte tror finns inga bevis.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 27 feb 2006 02:24

suchanother skrev:PoPJimmy, kan du komma till nåt konkret nån gång.
Jag upplever dej som massa ord.
Har aldrig fattat vad du vill.
Vad menar du? Kan du vara mer konkret? :P

Fattat vad jag vill? För mig handlar det om att förstå djupare, mera bakomliggande grunder/aspekter av mitt egna tänkande, känsloliv och beteende. Vad är det du inte förstår?

Återgå till "Psykologi"