ballistik skrev:Det var på grund av min oförmåga att sätta mig in i sånt här som jag aldrig lyckades ta några poäng på teoridelarna på mina mattetentor i grundutbildningen. Knepigt...
Det går att räkna på oändligheter också. Tänk dig en naturligt talserie 1, 2, 3, 4 osv. Serien av naturliga tal är oändlig. Hälften av alla naturliga tal är jämna (2, 4, 6, 8, osv.) samt hälften är udda (1, 3, 5, 7, osv.). På samma sätt som det finns ett oändligt antal udda tal finns det oändligt många jämna tal. Ställer man den naturliga talserien ovanför både den udda och jämna talserien så stämmer den för vart och ett av talen och då måste det bli samma antal element i varje talserie; nämligen oändligt = oändligheten delat med två ger två lika stor oändligheter (filosofiskt så skulle jag alltså kunna dra fram en oändligt stor talserie från ett oändligt litet tal) samtidigt som antalet decimaler mellan 0 och 1 är oändliga. Så en oändlighet kan sakna oändligt antal oändligheter, men ända var lika mycket som en oändlighet, som den oändligheten som rymmer oändligt fler oändligheter.