Kiifen skrev:Jo det var för vad begreppen var bra för som jag frågade. Detta med "absolut" måste jag fråga om, betyder inte det ungefär detsamma som "ständigt"? Att det skulle vara en ständighet och bestänighet i vad begreppet absolut försöker beskriva?
Jo precis. Det absoluta är "ständigt", "beständigt", "konstat" osv. Det går också i andra närliggande termer att beskriva som "utgångpunkt" dvs där det "börjar" (så upplever jag det som iaf)
Så länge du levt så har två saker varit påtagliga: Du har genom hela livet känt ett konstat
närvaro eller
medvetenhet i livet. Detta är det abssoluta eller den "absoluta grunden". Samtidigt har du genom hela livet upplevt en "skiftande ström" av "relativa" "tillstånd" eller "relativt" "innehåll". Det många som försöker göra när de letar efter något absolut är att de söker i detta "hav" av "relativt innehåll" och söker något de kan klamra sig fast i "likt en livboj". De vill hitta en "absolut säkerhet" i den "relativa" "existensen", ungefär som en människa på ett hav med farliga vågor vill ha en trygg livboj. Men det många mystiker insett är att det inte finns någon trygg livboj (i "psykologisk" eller "existentiell" mening). Den enda livbojen är att inse att det inte finns något att "hålla fast vid" (dvs ett absolut "fasthakande" i relativa fenomen, något som religiösa fundamentalister t.ex. är experter på). Nej mystikerna har insett att det enda som är konstat är "närvaron"
att, existera. När man genom år av övning lärt sig att hela tiden "falla tillbaka på" (det är fel att säga fokusera, eftersom fokusering är trots allt ett kvarhållande i en relativ form, inte i det absoluta) denna absoluta "närvaro" att existera. Alltså det vi vill ha när vi söker efter metafysiska frågor är i första hand psykologisk eller existentiell trygghet. Vi vill INTE ha, som många tror, en
relativ trygghet. En relativ trygghet är t.ex. att veta att 2+2=4 eller att "jag har mycket pengar på banken", men trots att dessa är väldigt säkra inom den relativa sfären, så är ger de aldrig en känsla av "absolut grund" i tillvaron. Vi tror att vi kommer hitta en "absolut säkerhet" när vi utvecklat ut hela "verkligheten" att vi då kommer "förstå allt", men problemet är att vi inser inte hur komplex verkligheten är. Observera att jag inte menar att vi ka ge upp sökandet efter "relativ" kunskap som vi kan vara säkra på (typ, matte, fysik, kemi, filosofi, etc etc) utan det jag försöker säga är att oavsett hur mycket filosofi du lär dig från lexikon, så kommer du alltid att känna en relativ otrygghet i att existera. Det jag menar med en "absolut grund" är inte "det ultimata svaret på allt", eftersom det inte finns något ultimat svar på allt. Alla svar är bundna till kontexter - dvs en godtyckliga gränsdragningar av en "väv" av "variabler. Det spelar ingen roll om du jobbat som brandman hela dit liv, du kommer fortfarande inte, när du vaknar i ett brinnande hus, veta hur du ska ta dig ut, eftersom hur du tar dig ut beror alltid på kontexten dvs det relativa sammanhang du vaknar i. Brinner det i trapphuset måste du ta trappstegen, brinnet det i fönstret, ja, då måste du nog tyvärr hoppa och hoppas att du inte slår ihjäl dig på fallet, men brinner det bara lite kan du istället använda bransdsläckaren.
Att leva svaret på metafysiska frågor är för mig som att komma på den "perfekta flyktplanen när det brinner" - men det
finns ingen sådan. Det enda perfekta vi har att tillfölita oss på är våran
förmåga att fatta de rätta besluten som gör att vi kan ta oss ut på "minst skadliga" sätt.
Jag tycker att den västerländska filosofin har kommit otroligt långt i att kartlägga världen utifrån rationalitet, men det jag är rädd för är att många människor som pysslar med metafysik blandar ihop "verkligheten" i "den mest absoluta form vi kan uppleva den"(dvs närvaron) och "verkligheten" på ett "rationellt plan". Nu är det kanske så att människor förstår att det bara är "verkligheten på ett rationellt plan" vi någonsin kommer att förstå och att det bara är jag som inte fattat att dessa människor är extremt medvetna om detta. Men jag säger som sagt detta: Genom logik förstår vi i första hand inte
världen vi förstår i första hand hur våran hjärna
bearbetar världen. Men nu kanske människor redan förstått detta och det bara är jag är som inte förstått att de förstått. Ja det var väll olyckligt fallet är så, men då har jag i alla fall lärt mig något nytt.
Ser inte vad detta har att göra med hjärnvågor eller zen. Jag försökte mig på zen ett tag men insåg att den är korrupt och saknar förklaringsmodeller, men det är ju såklart något som folk anser vara ett tecken på hög intelligens.
Men Kiifen, du förstår ju fortfarande att du är fast i ditt "moderna västerländska arv". Det är INGET i världen som givet säger att ett filosofi
måste innehålla "förklaringsmodeller". Jag förstår att
du upplever att en filosofi måste ha "förklaringsmodeller" för att "inte vara korrupt", men detta är något du
lärt dig. Om det inte är så att du
lärt dig detta, hur kommer det sig att jag inte upplever att en filosofi måste ha "förklaringsmodeller"? Är det "Gud" som sagt till dig att alla filosofier måste ha "förklaringsmodeller" för att inte vara "korrupta"? Nej det är klart det inte är "Gud" eftersom "Gud" inte är något som existerar (i den betydelsen). Problemet med dig här Kiifen, är att du
antar för mycket, och just detta sätt att
anta att världen måste vara "rationell" är en västerländsk sjukdom.
Hög intelligens har sen inget med icke "korrupta" "förklaringsmodeller" att göra. Ett tecken på att att någon måste ha "förklaringsmodeller" är bara ett tecken på en psykologisk/existentiell otrygghet i att leva och det är därför alla religiösa "förklaringsmodeller" "säljer som smör i solsken". Vill du ha en "förklaringsmodell" kan du till vilken "filosofi-" eller "religiostradiotion" som helst. Det finns gått om reltativa "förklaringsmodeller" där. Men zen är en "filosofi" (det är egentligen ingen filosofi, det är en praktik) som inte försöker erbjuda den "perfekta flyktplanen när det brinner" eftersom dessa Buddhister har insett att alla dessa "flyktplaner" är just "flyktplaner".
Däremot tror jag att många som är intresserade av zen ibland kan ha enormt hög intelligens (beror naturligtvis på hur vi definierar intelligens, men det jag menar med intelligens är i första hand praktiskt problemlösningsförmåga i livet). Jag tycker personligen att zen erbjuder något enormt praktiskt, i att hjälpa oss lösa problem i livet. Hjälper oss att förstå våra
problemlösnings verktyg vi redan har i huvudet. Zen fokuserar på att hålla verktygen att springa ur huset i trimm. jag förstår naturligtvis att detta inte är tillräckligt för människor som är ivriga efter "perfeka svar" till "relativa problem". Men Zen har aldrig på något sätt påstått någt sådant.
Det är som sagt
du som är smittad av en västerländsk sjukdom.
Kiifen saken är den att sanning i första hand är en
upplevelse. Sanning är när vi
förstår något. Sanning är när rörelsen i våran hjärna överrenstämmer med en större rörelse "utanför" oss. När du förstått
något, har du aldrig förstått hur något ÄR (eftersom allting förändrar sig hela tiden) däremot förstår man hur saker rör sig. När rörelsen i våran hjärnaktivitet på något sätt överrestämmer med en rörelse utanför oss så tycker vi att vi upplever en känsla (dvs en rörelse) av förståelse. Att
INTE förstå är inte ett tillstånd i första hand, utan ett konstat sökande efter att få saker att "passa" i rörelsen.
Om man inte kan förklara vad fan man menar då måste man vara jävligt smart asså... eller hur? Om man sitter och orörligt stirrar in i en vägg och babblar gåtor Då är man väldans klok, inte sant?
Tja, det beror som sagt hur du definierar "smart" och "klok". Att, som många andra människor gör, nämligen springa runt och övertala andra människor att tro på ytliga svar, som att de vore fullständiga tycker jag personligen inte är är speciellt "smart" eller "klokt". Kan man dock sätta sig ner och lugna ner ens egna stressade och rastlösa hjärna (som annars konstant arbetar för att få svar på allting för att skydda sig från hot) så tycker jag i någon bemärkelse att man är en "klok" människa.
Men sen är inte buddhister några som sitter ner på arslet hela livet. Många är extremt engagerade i politiska frågor och fredsfrågor. Ta t.ex. zenmästaren Thich Nhat Hanh
http://en.wikipedia.org/wiki/Nhat_Hanh som Martin Luther King, Jr. blev nominerad som kandiat för Nobels Freds Pris så är han ingen som sitter på arslet hela livet. Det är tråkigt att det fortfarande finns så mycket fördomar i väst mot att Buddhism är en "förmodern" religiön där man av underkastar sig en "yttre auktoritet" och "tvingas" "tro" på saker och världsfråntvänt sitta och meditear på ett berg hela dagarna. Detta är en karikatyrbild av Buddhism sett ur en modern västerlänning som inte har någon som helst insikt i vare sig sin egna kulturs historia eller österländsk historia. Men nu är det så att de flesta människor springer runt med väldigt mycket fördomar om saker och det är som sagt det jag försöker motarbeta.
Vad tycker du är "smart" "klokt" och "intelligent" Kiifen? Kan du inte berätta det för mig? Du verkar ju verkligen förstå vad som är och som inte är "smart" "klokt" och "intelligent", så du kan väll dela med dig lite av detta för mig, en högst simpel och ordinär människa?
Om man betraktar Zen som en terapimetod så är den oerhört dåligt förklarad.
Tja Zen är inte "bara en terapimetod". Sen går inte Zen bara att "förklara". Du är här fortfarande fast i den "moderna fällan" att "allt går att förstå" i en handvänning. Du är uppenbart ute efter enkla svar Kiifen, men saker och ting är mycket mer komplexa än du anar. Sen är olika "terapiformer" bra mot olika typer av problem. Vad skulle du rekommendera för terapi för människor som precis har fått cancer, och vet att de inom ett år ska dö? Jag kan nog inte tänka mig någon mer radikal form av acceptans än zen. Faktum är att zen inte är så populärt i t.ex. japan som man skulle kunna tro. Japan är väldigt "modernt" och folk är väldigt stressade där. Men människor som varit med i allvarliga olyckor, fått dödliga sjukdomar eller haft nära-döden-upplevelser brukar iregel söka sig till bl.a. zen, eftersom den är så radikal.
Men invändningen från zenbuddhisterna är ju att västerlänningen "intellektualiserar för mycket". Visst det håller jag med om, men det är fel av österlänningen att sitta till doms över västerlänningen på det sättet utan att förstå västerlänningen.
Men vänta ett tag, österlänningar "intellektualiserar" precis lika mycket som västerlänningar. Tror du verkligen att det bara är människor i väst som tänker eller? Att alla andra människor på jordklotet är "lallande fån"? Det är väldigt många i öst som inte har en aning om vad zen går ut på. Buddhism har på många ställen en väldigt "folklig förankring" i asien. Det är inte så att det "växer zenmästare på träd" direkt. Zenmästare är ungefär lika vanliga i öst som stora genier är här i väst. Tror du verkligen att människor är så olika runt om i världen? Människor är ju precis likadana, vart man än i världen åker. Har du verkligen så mycket fördommar mot andra människor utanför väst?
Sen är jag själv västerlänning, och jag pratar bara "för mig själv" hur JAG upplever att västerlänningar är. Österlänningar skulle nog i regel bara säga att västerlänningar "är konstiga" på det sätt människor i världen runt om har svårt att förstå andra kulturer.
Dessutom kan man ju titta hur det står till i Öst på många håll och jag ser inte att det finns nån anledning att sitta och vara överlägsen. Jag tror inte att Österlänningarna är mer spirituella än västerlänningarna, jag tycker inte man ska ens jämföra på det viset.
Men jag har aldrig sagt att man i öst är "överlägsen". Jag har heller aldrig påstått att österlänningar är mer spirituella än västerlänningar, tvärt om, de är precis lika "religiöst folkliga" som vi är. Sen är det inte jag som gör jämförelser mellan folkslag. Jag gör jämförelser mellan hur de (vad jag personligen anser vara) "största" "intellektuella" människorna i väst genom sin filosofi närmar sig världen med hur de (vad jag personligen anser vara) största (önskar jag kunde säga) "intellektuella" människorna i öst närmar sig världen.
Jag säger inte att öst är "bra" och väst är "dåligt". Det jag säger är att västerlänningar är väldigt bra på att vara intellektuella på ett sådant sätt så man både löser intellektuella problem men samtidigt även "fastnar" i intellektuella problem. Jag ser alla filosofiskolor som komplement. Jag förkastar inte en enda filosofiskola, men för att få alla att gå ihop så måste man förkasta vissa delar av skolorna, eftersom många skolor "gör för stora övertramp" på saker de genom sitt sätt att närma sig värkden "inte blir rimligt begreppligt". Jag tycker det är otroligt klumpigt att hålla sig fast i en skola och säga att den är "bäst". Dock är zen en bra "grund" för mig att veta hur jag ska förstå annat ifrån. Jag säger inte att zen är "bättre", utan att om man har en solid "grund" kan förstå alla andra filosofier mycket enklare utan att behöva förkasta något. Men annars har väst många "skolor" av skepicism som närmar sig det man i zen når fram till. Problemet med vissa av dessa skepcistiska skolor är att de fortfarande ha sin huvudbonad i rationaliteten - dvs den relativa världen. Jag tycker personligen att alla som förkastar vare sig det är analytisk, kontinental eller österländsk filosofi (+integral filosofi), någon skola inom psykologin, någon del av de djupare delarna hos religioner, eller andra former av "kunskapstraditioner" begår väldigt stora misstag, eftersom de låser sig något enorm i ett sätt att tänka kring världen. Problemet är som sagt att människor "klamrar sig fast" i en skola, eftersom de måste ha någon form av absolut punkt att förhålla sig till allting annat. En sak som jag personligen just nu stör mig på är att de extremare formerna av relativism har ett så starkt färste. Vissa människor har en skola som förespråkar relativistiska sätt att se på saker, men människor hakar sig fast absolut i dessa och blir istället enormt förvirrade i att skilja på vad som är absolut och vad som är relativt. Problemet, som jag väldigt ofta försökt trycka på är att språket inte är den absoluta grunden. Men det spelar egentligen för det mesta ingen roll vad jag säger, eftersom människor ÄR desperata. De vågar aldrig erkänna hur lite de vet eftersom detta upplevs som väldigt påfrestande för hjäranan (som hela tiden är meningskapande). Dessa människor säger alltså att verkligenheten är relativ, men samtidgit är det en absolut ståndpunkt de relativiserar/kontexttualiserar och kollapsar allt annat in i, så det slutar alltid med att det alla andra säger är relativt till deras (dolda) absolutism. Högst olyckligt och högst omöjligt att förklara för någon som inte vågar erkänna hur lite han vet. Men som sagt, här sätter den mäskliga desperationen in. Då gillar jag bättre västerländska skepticistiska skolor, de vågar i alla fall undersöka saker, även fast jag ibland fått intrycket att detta ibland får ett för stort överslag och förvirringen blir påtaglig. Men detta är som sagt bara mina personliga tankar.
Däremot så har vi i väst haft en tradition av att vara oerhört skeptisk till allting sinnligt och självklart accepterande av allting intellektuellt. Matte är bra, poesi är dåligt. Arkitektur och ingenjörskonst är bra, graffiti och hedonism är dåligt. Jesus är bra, sex är dåligt. etc.
Jag förstår vad du menar.
Från barnsben har vi i vår historia lärts upp att vara skeptiska mot det kroppsliga, det sinnliga och det sensuella. Den intellektuella sidan som uppmuntras och den sensuella sidan som har varit under hjärnklacken så länge att det sitter i vårt tänkande fortfarande. Detta "misstag" måste kunna redas ut utan att bli fördömande gentemot det. Det måste kunna formuleras på ett bra sätt och så vidare.
Men jag fördömmer som sagt inte
allt inom västerländsk tänkande. Men sen om jag på något sätt skulle vara fördömmande så är försöker jag till alla pris inte vara fördömmande mot människor (men vem lyckas med det jämt? just det, ingen) utan det jag fördömmer är i första hand
sätt att tänka, dvs idéer och fördomar som människor tar som reella. Och visst, jag kanske är hård ibland. Men det är verkligen inte så att jag inte uppskattar det västerländska filosofiarvet, tvärt om. Men det jag ofta stöter på när jag försöker föra fram mina idéer här på forumet, är att de ofta ses som "flummiga", blir "hånade", slås bort som totalt meningslöst nonsens, precis som att de människorna jag möter tycker att allt jag har att bidra med är skräp. Problemet är samtidgit att utöver hur frustrerande och förnedrande det är att bli bort knuffad som en "flummare" som inte begriper "någonting", så är jag faktiskt i många fall påläst (generellt och övergripande) i den skola de själva försvarar! Men de flesta människor jag diskuterar med förstår inte att jag både kan röra mig "innanför" och "utanför" skolan och att jag ser problemen från "båda håll". Dock har jag ofta inte det tillräckliga språket att förklara vad jag ser från båda håll, och detta är för mig en stor börda. Jag försöker då ibland bara ge ett svar "från utsidan" men detta blir då totalt obegripligt för människan jag pratar med. Det är alltså ständiga kommunikations probelm, för att människan jag pratar med är så "inlåst" i sin egna skola, eftersom människan "håller hårt" om sina fundament. Skulle jag vara mer insatt i deras skola skulle jag kanske i vissa fall peka ut problem jag tycker är uppenbara. Men som sagt, jag är begränsad. Sen säger jag inte att jag "förstår allt", det jag menar är att jag ibland "ser" vart människors "krokar" sitter, eftersom jag själv försöker ha så lite "krokar" (dvs fundament) som möjligt. Men jag ska inte försöka fly undan på något sätt och försöka lura någon här att jag inte har fördomar, för det har jag.
Sen zom zazen är en bra metod att komma tillbaka till sin sinnlighet det vet jag inte. De flesta terapimetoder går ju ut på att komma tillbaka till sitt avtrubbade känsloliv efter olika trauman, så det är knappast något som är unikt för zen att vilja göra det.
Nej zen är faktiskt ofta inte alls en bra metod för att komma kontakt med sitt avtrubbade känsloliv, eftersom zen är en förmåga att utveckla sin inre potential. Har man inte tagit hand om sitt avtrubbade känsloliv är det vanligt att man gör "The Darth Vader Move" och blir en fullständigt ostoppbar galning (nja jag kanske överdrev lite, det är som sagt inte så vanligt). Nej men för att komma i kontakt med sitt avtrubbade känsloliv så är det mycket bättre med terapiformer i dialog, eftersom dialogen gör att man kommer åt undantryckt känsloinnehåll som kan vara extremt svårt att komma åt själv.
Apropå intellektualiseringar, det är inte fel att göra, så länge man vet vad man gör och kanske att man inte gör det på bekostnad av sin egen sinnlighet.
Jag har aldrig påstått att intelltualiserar i sig själv är fel, vad tror du att jag gör hela dagarna på detta forum?
Det intressanta är också att larven i puppan har ingen aning om vad som pågår, den har ingen intellektuell förståelse för vad som sker, den är kanske inte ens medveten eller i stånd att kunna känna något. Kanske bara tillfälliga ljus och små nervryckningar...vem vet? Saken är den att det helt ligger utanför larvens kontroll att utvecklas, för larven är bara en liten del i en mycket större process som tidigare utformat den till att bli den larv den är. DET tycker jag är imponerande!
Ja världen upphör alltid fascinerana en!