Sadomasochism

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 02 jun 2004 11:58

agnostica,

Kan inte problemet vara att vi inte förstår vår egen inre rikedom utan vi har förstört den genom att projicera den utåt och hittat på religioner.

Jag tror ingen religion har sin upprinnelse i ett påhitt, däremot så byggs olika religioners kärna på av en mångfald olika människor som alla tolkar in, erfar, och mer eller mindre berör den kärna som religionen svärmar kring. Vi får akta oss för att degradera religionernas kärna som ett barnsligt påfund, samtidigt som vi åt andra hållet får akta oss från att förringa (späd)barnets upplevelsevärld dess värde. Jag menar att vi gör båda dessa misstag eftersom vi inte anar den fulla betydelsen; den är dold. I min text vill jag göra kopplingen mellan dessa båda världar. Både konsten och religionen kan peka i samma riktning, och sunt blir det när människan inte agerar dogmatiskt, utan ser dessa uttryck som redskap att falla in i sig själv - och som du säger - inte projicera detta utåt.

Jag bejakar Jonas förhållningsätt, och tror mig förstå. Däremot så är det en delikat fråga och man måste beträda denna mark försiktigt. Jag skulle vilja påstå att det i de flesta fall är dömt att gå snett på ett eller annat sätt, men därmed inte sagt att det måste göra det om förmågan finns. Vissa människor stirrar sig blinda på ytliga attribut utan att se de stora skeendena eller vad som i processen frambringas. Jag tycker inte att gemene man/kvinna ska introduceras till SM eller andra gränsöverskridande och farliga terapier. Det är mycket som kan gå snett och sedan får man läsa det på löpsedlarna. Men detta betyder inte att det inte existerar lyckade terapeutiska processer som leder till otroliga genombrott. Detta måste dock förbli esoteriskt. Hur sunt skulle det vara om alla fick LSD serverat i morgonkaffet? Att invigas i en terapeutisk process kan ske så dramatiskt (eller misslyckas lika dramatiskt), eller så kan det vara en stegvis process där man minimerar skadeverkningarna.

Man får skilja mellan det som kan upphöjas till allmän lag, och vad som är positivt men ändå måste förbjudas för att det går snett om det skulle upphöjas till allmän lag.

Johan

Jonas Nystrom

frater

Inläggav Jonas Nystrom » 02 jun 2004 17:26

Johan, du har alldeles rätt och jag tror mig kunna säga att du nog har förstått det jag gör så långt det låter sig förstås ur ett teoretiskt perspektiv. Å andra sidan tror jag inte du skulle förstå det du förstår utan de livserfarenheter du har antytt att du besitter. Med andra ord, ja, det är en esoterisk fråga, inte en exoterisk. Att jag ändå dryftar denna fråga i ett exoteriskt forum beror på att frågor som dessa nu de facto har kommit ut i det offentliga samtalet och det blir då en plikt att bidra så gott det går till en sund omdömesbildning i frågor som egentligen hör det esoteriska till. Initiationsprocesser bör så långt det är möjligt omgärdas av en viss diskretion. Och nu vet vi varför.

Trots det upplever jag att det är av vikt att det som bör sägas också sägs.

jn
Ab aspera ad astra!

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 02 jun 2004 19:25

Johan - jag tror inte religionen är ett "barnsligt påfund" men religiösa
har utnyttjat barnens förmåga eller oförmåga hur man nu ser det när
det gäller gränser mellan fantasi och verklighet - eller den yttre och
inre verkligheten. Det som du kallar religionens kärna är kanske
något allmänmänskligt som en del formulerar på ett religiöst sätt.
När religionen fungerar symboliskt som ett verktyg för vårt inre liv
och inget annat, fungerar den nog som bäst. Men jag tror att det bästa när man håller religionen borta så man håller isär vad som är det
inre livet och vad som är en sanning utanför en själv.
Kan man inte hitta ett språk för det inre livet som gör att människor
kan behålla ögonen öppna hela tiden ?

Jn jag hade något på tungan om det esoteriska men...... jag är ju
liksom inte invigd ;-)

Jonas Nystrom

i väntan på ett språk

Inläggav Jonas Nystrom » 02 jun 2004 23:51

Kan man inte hitta ett språk för det inre livet som gör att människor kan behålla ögonen öppna hela tiden ?

Jo vi jobbar på det! Genom att låna, stjäla, adoptera, kidnappa, erövra och tillägna sig respektive återta de föreställningar, allegorier, bilder, myter, sägner, legender som verkligt insiktsfulla och invigda människor strött omkring sig genom årtusendena och som har tjänat som tuggben för det fullt mänskliga behovet att dyrka, dvs "göra religion".

Genom att dyrka dyrkas man, dvs odlas man, av det man dyrkar. Det är det som är dyrken, dvs hemligheten. Dyrka och odla är samma ord. Man växer genom att se sin litenhet. Bara det i dig som är större än det du redan förverkligat kan se dig själv som liten. Du ser en människa eller en gud (kvittar vilket, en människa kan vara gudomlig + en gud mänsklig) och ser dess storhet och ser inte att du i seendet identifierar dig med det du ser och därmed växer.

Jag törs sätta min högra hand, Agnostica, på att ingen verkligt from människa på fullaste allvar har trott att vår Herre ser ut som i Gustav Dorés kopparstick i de gamla familjebiblarna. Eller att våra förfäder och förmödrar trodde att Tor faktiskt hade en järnhammare som vägde si och så mycket. Det funkar inte så. Kanske bland pingstvänner - det vet du och allas vår Barnflickan mer om - men inte bland verkligt fromma människor, dvs människor som inte slutar att tänka bara för att de har en andlig upplevelse utan som låter tänkandet bli mångdimensionellt i stället.

Men det är inte lätt, dvs det kan gå fel. Som Johan säger. Det är därför det finns formella initiationsceremonier, ordenssällskap och dylikt. För att man ska kunna få en form att växa i. Så har det varit så länge människan har varit en kulturvarelse och så lär det vara ett tag till.

Onward thru the fog!

jn
Ab aspera ad astra!

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 03 jun 2004 01:11

agnostica,

Det kanske är bäst att hålla religioner och alla andra föreställningar borta, men hur lätt är det? Alla människor har en föreställningsförmåga som bildar sig en verklighetsmodell; alla är mer eller mindre troende. Att skala bort detta är en konst. Det är framförallt inte tryggt att göra det utifrån de ramar vi är vana vid. Ofta är vi inte ens medvetna om de trygghetsramar vi byggt upp i vårt medvetande som ger oss vår vardag. Vi kan säga att vi är fria och utan föreställningar, men ofta är det inte sanningen om vad som verkligen föreligger. Denna information är till stor del osynlig för våra bruksjag, men den kommer i ljuset mer och mer vid en djupdykning i oss själva. Först möter vi vansinnet när vi ställs inför det oacceptabla; det som vårt medvetande ständigt jobbar med att förtränga för att vi ska vara funktionella i det sammanhang vi omges av. Att invigas i detta måste vara en esoterisk lära eftersom ett alltför stort och okontrollerat frisläppt vansinne på samma gång skulle ödelägga våran och andras hälsa. Måttet på vansinne kanske är större innan, men det är konflikterna mellan världarna som oroar på ett sådant sätt så situationen blir ohållbar och ohälsosam. Bunden dårsakap är mer lätthanterlig, därmed inte sagt att den är friskare än den frisläppta. Eftersom den inre resan inte är fri från konflikter så kommer varje människa att ställas inför dessa utmaningar som hon kommer att klara bättre eller sämre. För det mesta så sker aldrig denna resa, utan distansieringen blir bara större under livet fram till döden. Den klassiska psykologin petar bara och justerar på ytan så att en individ orkar gå upp ur sängen och jobba vidare några år till, det är aldrig frågan om några verkliga genombrott.

Visita Interiora Terrae Rectificando Invenies Occultul Lapidem

Johan

Jonas Nystrom

ner och upp

Inläggav Jonas Nystrom » 03 jun 2004 01:28

VITRIOL är givetvis dyrken till hela den här tråden.

jn
Ab aspera ad astra!

J R Auk

Re: LOVE

Inläggav J R Auk » 03 jun 2004 04:28

Jonas Nystrom skrev:För tänk, det är ju precis kärlek jag har beskrivit! Kärlek är inte ljus och vän och trevlig! Kärleken är mörk och stark och läskig! Därför tillägger man ju gärna "och ljus" här man på hippievis hälsar någon (love and light). Detta vore ju tårta på tårta om kärleken vore ljus i sig!
jn

Var i kärleken finns mörkret och det läskiga? Är inte det uttryck för andra känslor som skapar dom sidorna?
För mig är kärlek ljus, stark och stärkande. Att våga utelämna sig är en personlig upplevelse, den behöver inte nödvändigtvis vara uppmärksammad eller accepterad. Man kan alltid veta sina egna intentioner därav ljus. En sammhörighet skapas och offervilja för ens ideal och självidentifiering.
Om man offrar sig för sig själv är man bara en martyr för sitt ego, det villkorslösa är kärlek, att inte kräva tillbaka.
Men vi kan definera "mörk" olika, jag får associationerna dunkel, dold, inskränkande. Jag skulle kunna tänka anorlunda om ordet var i ett annat sammanhang. Men anknytet till läskig, så är de mina associationer.
Det du beskriver, är för mig lusten, viljan att kontrollera och substitera den. Det vore väl inget fel i det, men det behöver nödvändigtvis inte vara självförverkligande lust som du uttrycker (om lust kan vara självförverkligande, ordklyveri), det är en slags arvssynd som du jagas av.
Jag slås av hur din berättelse målas ut som en filmscen, det är oerhört stereotypa personligheter du målar upp, hur mycket som är efterkonstruktion blir fördolt.
Jag påstår inte att jag har distanserat mig till den grad att jag lever upp till mina ideal, men ser ingen mening med att hålla bak med idealen, vissa kallar det skenheligt, jag föredrar ärligt.
Jag flyr själv verkligheten och ansvar på många sätt, jag pratar om en psykologisk flykt, en självbevarande lögn som lätt kan falla på när sinnet är uttmattat och medgörligt, och ansvar som syftar till ansvarstagandet för att uttrycka det som är rätt och inte lättast.

Jag förstår att det hjälpte henne den gången du pratar om och att det fanns ett behov av nått liknande.
Men vad får behovet att alltid komma tillbaks? Är det inte som att bara se till verkan och inte söka orsaken?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 03 jun 2004 10:11

J R Auk,

Hur ärlig är kärleken om den inte ser de mörka sidorna, och är det inte kärlek att se allt, och inte enbart gotta sig i det som det för tillfället upplevs som kärlek. I det vi kallar kärlek kanske de största lögnerna göms, och sedan upphöjs de till vi hänger på ett kors, och då kan vi aldrig omfatta de dunkla skeenderna bakom vår rygg som skulle göra oss hela. Det är skillnad på att vilja mörker och att vilja ont, även om det mörka först upplevs ont i kärlekens förföriska ljus. Behovet finns så länge vi inte är upplysta. I upplysningen existerar inte mörker och ljus utan en förståelse för skeenderna, och inga behov existerar att konstruera nya skeenden som inte utgår ifrån förståelsen. Att se ondska handlar då inte om att uppleva mörkret utan om att förstå de tolkningar som skapar ondskan. Ondskan är logisk utifrån tolkningarna, men tolkningarna behöver inte vara logiska utifrån de faktiska skeenderna. Sedan är det återigen lätt att reagera på karmiska cykler, som också gestaltas i verkligheten, men är ändock endast reaktionskedjor på vantolkningar. Att bryta dessa mönster kräver förlåtelse, och förlåtelse kräver insikt i tolkningarnas tillblivelse.

Jag förstår att det hjälpte henne den gången du pratar om och att det fanns ett behov av nått liknande.
Men vad får behovet att alltid komma tillbaks? Är det inte som att bara se till verkan och inte söka orsaken?

Vet att du inte ställer frågorna riktade till mig, men jag hoppas det är OK att jag ändå svarar. I ovan citerade mening ligger faran; att ständigt kittla gränsen och aldrig bryta igenom. Det måste finnan ett genuint intresse av att verkligen bryta igenom, annars kan man fastna i ett stagnerat beroende. Om man ständigt utvecklas genom att bryta ny mark så tjänar redskapet sitt syfte. Så det behöver inte vara ett statisk behov som återkommer utan det kan vara nya djup med nya genombrott.

Johan

Jonas Nystrom

Helt kort i förbifarten:

Inläggav Jonas Nystrom » 03 jun 2004 12:01

Och ett tecken på upplysning skulle då vara att man aldrig mer får impulsen att meditera? En smärtsession är inte BARA ett medel till genombrott - vilket den också är - utan liksom meditationen en själshygienisk praxis.

Ljus syns inte. Ljus synliggör därför. Mörker osynliggör. Framtiden syns inte, den ligger i mörker. Viljan ligger i framtiden. Kärleken ligger i viljan.

Dark love,
jn
Ab aspera ad astra!

Viola
Avslutat konto

Inläggav Viola » 03 jun 2004 13:03

Ja du jn - tänk om formen finge vara livet självt och inget konstruerat
fantasifoster! :idea:

Agnostica

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 03 jun 2004 15:09

Jag vet inte riktigt Jonas, det där är du säkert mer insatt i. Men utifrån den punkt där upplysningen blir jaget så har jaget ingen vilja att meditera eftersom det är ickeexisterande. När det åter börjar skapas och smuts lagras i ögat så får man ständigt städa för att åter bli så närvarande så möjligt. Det blir som flera inkarnationer i samma kropp under samma levnad. Död och pånyttfödelse. Vid varje pånyttfödelse så faller man mer eller mindre djupt beroende på - som du säger - måttet på hygien. Det är så svårt att tala om sådant här just nu, det blir teori på grund av omständigheterna; dålig hygien :)

agnostica,

när du säger sådär så är det precis omvänt vad du säger. Genom att vi betraktar livet som vi gör så skapar vi ett fantasifoster av verkligheten till den grad då det blir vanställt bortom igenkännande, och det skapar spänningen som sedan trancenderas när vi åter igen städar ut alla vanföreställningar.

Johan

J R Auk

Inläggav J R Auk » 03 jun 2004 20:16

Johan Ågren skrev:Hur ärlig är kärleken om den inte ser de mörka sidorna, och är det inte kärlek att se allt, och inte enbart gotta sig i det som det för tillfället upplevs som kärlek. I det vi kallar kärlek kanske de största lögnerna göms, och sedan upphöjs de till vi hänger på ett kors, och då kan vi aldrig omfatta de dunkla skeenderna bakom vår rygg som skulle göra oss hela.
Johan

När jag beskriver kärleken som ljus menar jag just öppen och sedd. Därav ifrågasätter jag "mörkret" i kärleken. Att det vi kallar kärlek kanske döljer dom största lögnerna är också min uppfattning. Därav ser jag det "läskiga" som fördolda känslor som kamofleras till kärlek.
Det var inte min mening att ge sken av en naiv kärlek. Att älska innebär för mig just det du säger. Att se allt och ta en ställning till helheten.
Jag kan älska någon som hatar mig. Att vara ensam i kärleken är för mig ett måste, om man söker legitimitet för den är det något som är dolt i känslan.

I ovan citerade mening ligger faran; att ständigt kittla gränsen och aldrig bryta igenom. Det måste finnan ett genuint intresse av att verkligen bryta igenom, annars kan man fastna i ett stagnerat beroende. Om man ständigt utvecklas genom att bryta ny mark så tjänar redskapet sitt syfte. Så det behöver inte vara ett statisk behov som återkommer utan det kan vara nya djup med nya genombrott.

Jag missar din mening här var ligger faran i min fråga?
Jag uppskattar ditt svar, men var ute efter hur Jonas ser på det återkommande behovet. Självklart vet jag inte hur pass rutinmässiga de s/m sessioner som Jonas talar om är, eller om det är en väg som inte än har nått sitt slut.

Jonas:

Det som beskrevs i inledningen av denna tråd är för mig ett bevis av behovet att bryta vanemässiga föreställningar, men när det väl är gjort gäller det att fortsätta ifrågasätta vilka "känslor" och "behov" som är venemässiga, kulturellt ärvda (man kan uttrycka det på många sätt) eller skapade av föreställningar, och försöka se till vilka känslor som verkligen är skapade av individen själv.

Och ett tecken på upplysning skulle då vara att man aldrig mer får impulsen att meditera? En smärtsession är inte BARA ett medel till genombrott - vilket den också är - utan liksom meditationen en själshygienisk praxis.
Ljus syns inte. Ljus synliggör därför. Mörker osynliggör. Framtiden syns inte, den ligger i mörker. Viljan ligger i framtiden. Kärleken ligger i viljan.

Jag har inte stor insyn i meditation eller smärtsessioner men jag har fått intrycket av att meditation syftar till att frigöra sig från behov och låta sinnet vara så fritt som möjligt. I princip att sluta tänka och låta tankarna ha ett eget värde utan min subjektiva syn på dom.
Hur har smärtsessionerna ett värde om du frånser din inblandning i den?

Att verkligen levandegöra sig själv är för mig att söka orsaken bakom allt. Och framför allt vad det gäller våra behov och lustar.
Jag motsäger mig inte om folk vill knulla sin fru, tjej i röven och spruta henne i ansiktet på porrfilmsmaner. Men jag anser att det med största sannolikhet skilldrar en skapad lust, i motsatts till en rationell lust. Var ligger värdet i handlingen? Inte sagt att det inte finns ett värde, bara att man måste hitta orsaken hos sig själv och analysera den tills källan är funnen.
Vidare så tycker jag att lust är något negativt, se Monogami vs Polygami tråden. Men här hamnar vi i en begreppsfälla då jag har ganska snäva ramar för vad lust är.

Jag håller inte med dig om att framtiden ligger i mörker, men nu kommer vi in på livsåskådning. Om jag skulle leve efter förutsättningen att jag aldrig vet hur framtiden ser ut blir allt meningslöst. Min framtid är klar, jag har ett mål, det är min vision. Jag måste hålla den för trolig och leva för att förverkliga den. Sen att den med största sannolikhet inte kommer bli så som jag hoppas är irrelevant. Jag väljer min framtid precis som jag väljer min samtid. Allt är relativt tills jag tar det till mig.

Om mörker osynliggör varför vill du ha den i din kärlek, vad behöver döljas och för vem? Var är tilliten och utelämnandet?

Jag har svårt att finna de uttryck jag söker kanske strävar jag för mycket och behöver meditation, eller smärtsession :)
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Jonas Nystrom

dark love

Inläggav Jonas Nystrom » 04 jun 2004 04:48

Var inte mörkrädd, Auk!

Mörkret är för stjärnorna vad tystnaden är för tanken.

Och Natten är dagens mor.

Ängslan gör att man klistrar igen öppningen till Det Som Vill Ske
med föreställningar om vad som Borde Ske.

Brist på tillit till gudomens rådslag,
till att de gör vad de ska på övervåningen, om man säger.

Ja, kanske skulle du må bra av en smärtsession - vad vet jag?

Vad tror du själv?

Smärta är i alla fall inte mörk utan ljus.

I smärtan är man extremt medveten,
man kommer helt enkelt inte undan.

jn
Ab aspera ad astra!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 05 jun 2004 11:55

Om jag fann en tro på högre makter skulle jag ge dom en smäll.

Jonas Nystrom

Inläggav Jonas Nystrom » 05 jun 2004 20:19

Du skulle finna att smällen träffar hårt.

Dig själv!

jn
Ab aspera ad astra!

Återgå till "Psykologi"