Iq test.

Moderator: Moderatorgruppen

marlon

Inläggav marlon » 01 aug 2006 13:15

Mensa Danmark har ett IQ-test i flash som är ganska bra. http://mensa.dk/testiq.html (hoppas ni är tillräckligt intelligenta för att förstå att man ska klicka på Start Testen) :)

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 01 aug 2006 14:32

J R Auk skrev:Inte att man är sämre eller bättre än andra.

Jo, sämre eller bättre än andra på att lösa den konstruerade uppgiften. "Sämre" och "bättre" är normativt laddade ord, men vi definierar dessa normativa ord utifrån något deskriptivt.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Jawohl

Inläggav Jawohl » 04 aug 2006 00:13

http://www.highiqsociety.org

126.. yes jag är smart.. fan va bra.. nu är jag bättre än alla andra

ha det bra

Användarvisningsbild
Damir

...

Inläggav Damir » 04 aug 2006 13:33

Man ska inte lita på IQ tester utformade på inet, de flesta runt omkring mig, inklusive mig själv, har fått poäng över 120, vilket för mig låter rätt otroligt. Jag har gjort 3,4 sådana tester och samtliga har varit lite väl höga. Angående Mensa verkar det rätt meningslöst, kan någon som är med i Mensa förklara vad de får ut av det?

Stefan

Inläggav Stefan » 04 aug 2006 14:47

Det första man måste göra innan man konstruerar ett intelligenstest är att definiera vad man menar med "intelligens". För att denna definition inte ska bli helt meningslös måste den någotsånär korrelera med vårt vardagliga begrepp om intelligens. T ex är en definition av intelligens som definierar "intelligens" som "fysisk styrka" rätt värdelös - det är inte så vi använder begreppet.

Jag hävdade på ett annat ställe att intelligens har att göra med potential. Säg att en person visar tecken på att va väldigt intelligent en dag, och mindre intelligent en annan dag. Om vi bortser från möjligheten att vi misstog oss den första dan, så pekar detta snarast på att hon är så intelligent som hon verkade den första dan. Den andra dan kanske hon var trött, ledsen, etc, och kunde därför inte realisera sin potential.

Rationalitet, å andra sidan, har att göra med realiserande av sin potential. En person som alltid "tar rätt beslut", inte förhastar sig, inte önsketänker, etc, kallar vi "rationell". Men en rationell person behöver inte nödvändigtvis va intelligent. Den klassiska (nid)bilden av en rationell person är väl den trångsynte byråkraten som aldrig gör fel utifrån sina ramar men som samtidigt inte är särskilt kreativ/intelligent. (I och för sig tycker jag inte att det finns nån motsättning mellan rationalitet och intelligens heller.)

Att säga att intelligens har att göra med potential är iofs inte att säga så mycket - man skulle ju också vilja veta om intelligens snarast ska definieras som "matematiskt sinne", "språklig förmåga", etc. Dom svåra frågorna måste man verkligen diskutera innan man sätter ihop ett ordentligt intelligenstest.

Användarvisningsbild
Mohini

Inläggav Mohini » 27 sep 2006 14:38

varför känner man behov av att göra ett iq-test överhuvudtaget? måste man verkligen få bekräftelse från någon annan på att man är smart? i så fall tycker jag att det låter som att man istället borde jobba med sin självkänsla.

mitt ex var medlem i mensa. varje gång ha sa eller gjorde något dumt drog han fram sitt medlemskort för att visa "haha, jag är smart ändå". då tycker jag att frågan är; är man smart om man inte är det? dvs. är man verkligen smart bara för att man har fått papper på det?

jag är smart. detta vet jag. det kan inte påverkas av någon annans omdöme, och jag känner inte något behov av att få bekräftelse från någon annan på det. se där - både självkänsla och intelligens, inte illa det.
Jag är inte tystlåten... jag är bara nykter.
Jag har inte livsångest... jag är bara nykter.
Jag är inte ful... du är bara nykter.
;)

amy

Inläggav amy » 27 sep 2006 16:11

Mohini skrev:dvs. är man verkligen smart bara för att man har fått papper på det?

Inte nödvändigtvist. Precis som man inte nödvändigtvist är bra på ett ämne bara för att man har fått bra betyg på det, eller dålig på ett ämne för att man har fått dåliga betyg på det.

Exempel: en gång i skolan fick vi i uppgift att läsa en bok. Jag läste aldrig en sida av den, för jag tycker att böcker är tråkiga. Sen efter nån vecka fick vi göra en sån där "prov"... liksom.. skriva lite om boken, så jag läste lite på baksidan av boken och försökte skriva som om jag hade läst boken, och jag fick VG på det :?

Sen kan man också fundera vad det betyder att vara "smart". Det finns väl olika sätt att vara smart, och alla är smarta på olika saker och olika sätt osv.

Återgå till "Filosofi"