Rising skrev:Yeah, jag tappade spåret där. Sorry.
Vad jag menar med "lidande" är bara lidande, oavsett sammanhang, och ordet "illvilja" är dåligt vald. Jag menar bara handlingar som orsakar lidande.
Så; när jag skrev "det måste ju vara någons fel när lidande och illvilja uppstår här i världen" så pratar jag inte om ondska och tortyr och ren hatisk illvilja, utan bara om lidande i sin allra enklaste form.
Varför måste det göra ont att bli avvisad?
Varför måste fiskaren såra fisken för att mätta sin mage?
Varför sker olyckor?
Varför måste viss forskning ske meddelst plågsamma djurförsök? osv.
Eventuell "ondska" är alltså inte en av dessa punkter. Ondska är ju inte något som nödvändigtvis finns i världen, utan ett sätt att förklara vad som finns i världen. Begreppet "Ondska" är alltså bara en av många lösningar på ovanstående gåtor. Ondskebegreppet kan vara individuellt och även ändras med tiden. "Skörden har slagit fel för att Annika är en ond häxa!" / "Häxbrännarna var onda" / "Judarna är onda" / "Nazismen är en ond ideologi" osv.
Det var min första punkt. Satan. Ondska. Någon ond makt. Föreställningen om att det finns några handlingar som är helt och hållet objektivt onda. Oavsett från vilket håll man kommer och oavsett vad man menar med begreppet "ondska". Det är inte något som finns, utan ett sätt att förklara vad som finns.
Så, förlåt Benjie. Jag tänkte inte ordentligt. Du frågade var ondska var och jag förhastade mig. Jag anser att ondska är en förklaring som vissa tror på. Jag gör det inte, och kan därför inte förklara det utifrån mitt eget synsätt.
Right said Fred!
Men att Du skulle haft 10000 för att fixa gaddarna ...nääh dont belivit! noway!!..Flexa med dem så är du trodd!
BENJIE