Hej allesammans!
Jag är en svensk som studerar på Usas östkust för tillfället. Jag valde att studera i Usa eftersom jag har bott här tidigare, så därmed återupplvea det lite. Nu har jag dock börjat hitta så många irritationsmoment med detta land, eller rättare sagt vissa inskränkta personer i detta land. Jag känner att jag måste ventilera min irritation, och hoppas att ni orkar läsa :roll:
Jag har tre rumskamrater här, vi är alla bra vänner nu och kommer bra överrens. Men det finns en som kan irritera mig något så fantastiskt, baserat på många olika ting. Kan börja med att säga att han är en väldigt stor och klumpig amerikanare som inte bryr sig om så otroligt mycket.
Det började med att det enda, och då menar jag enda han bryr sig om är sport. Jag älskar att se på sport men det enda han kan kolla på är baseboll och anser att det är den enda sporten som är värd något. Skidor, fotboll eller golf eller tennis är bara skitsporter anser han. Lite ovanligt men men, det accepterar jag.
Sen så är han så våldsamt besatt av pengar, aldrig träffat någon som är så besatt av pengar. Han rankar alltid jobb efter pengar, säger att idrottsstjärnor som tjänar mindre än 20 miljoner om året har en skitdålig lön. Ok, rätt skumt tyckte jag men orkade inte ta upp denna diskusionen med honom
Sedan så började han diskutera musik, och nu började det brinna inom mig. Kan informera att musik är min passion i livet och min dröm är att bli en respekterad musiker någon dag, i annat fall ha ett jobb som är kopplat till musik. Han frågade varför jag hade en Ipod, jag svarade med att jag älskar musik och lyssnar på det eller spelar gitarr i stort sett hela tiden. Han tyckte att det var en slöseri med tid, och att man tjänade inte nog med pengar på det! Han sa att den enda anledningen man kan hålla på med musik är för att tjöna pengar. Helt absurt påstående enligt mig, han lyssnar dock bara på Trance dom två timmarna om året han lyssnar på musik. Viss house och trance kan vara bra, men då ska den vara av hög kaliber och det vet denna mannen ingenting om.
Sen idag på en lektion så sa jag på skämt att han borde söka Konststipendie för att få plugga i Florens, skolan har ett sådant utbyte. Han svarade med att säga att alla konstnärer är bögar. Jag brast ut i ett: VA? Är du seriös? Han anser att alla konstnärer är bögar. Jag blev smått vansinnig och frågade vart han fick sin info om detta. Han sa att det är väl känt att alla konstnärer är "bögiga", dom är omanliga och så sa han att dom tjänar ju inga pengar. Så nu har jag gått in i en vansinnesspiral, låter otroligt löjligt men sant. Jävla kulturmarodör!
Min fråga lyder: Är min irritation helt obefogad ?
Har ni upplevt något liknande?
Tack alla som orkade läsa!
Irritation med rumskamrat - Högst oliktänkande
Moderator: Moderatorgruppen
Din irritation är synnerligen befogad, och även för att vara amerikan är han exceptionell.
Fråga honom vad han ska lägga alla pengar på. Vad värdesätter han? Du kan säkert hitta felaktigheter med den livsstil han tänker köpa sig och ge honom några "goda råd". :twisted:
Utnyttja dessutom det faktum att han förmodligen inte vet ett skit om Sverige. Ljug som fan om vad hela svenska folket har för syn på basket, trance och överviktiga.
Fråga honom vad han ska lägga alla pengar på. Vad värdesätter han? Du kan säkert hitta felaktigheter med den livsstil han tänker köpa sig och ge honom några "goda råd". :twisted:
Utnyttja dessutom det faktum att han förmodligen inte vet ett skit om Sverige. Ljug som fan om vad hela svenska folket har för syn på basket, trance och överviktiga.
..
Är han medveten eller omedveten om sin trångsynthet? Om han är medveten är han en rädd "closetbög" själv skulle jag tippa, därför tar han till mycket machogrejer för att överkompensera. Han låter väldigt extrem, finns ingen som är så blåst på riktigt. Smygbög tror jag.
- Johan Ågren
- Administratör
Jag förstår inte vad som stör dig, själv skulle jag skratta åt honom och gotta mig i alla historier jag kunde berätta för mina vänner därhemma om den knäppa amerikanen jag bodde med.
Det är ju verkligen en karikatyr av den stereotypa amerikanen du målar upp, och om du inte överdriver själv i ditt berättande så är jag säker på att han själv gör det. Han tycker att det är hysteriskt roligt att du tar så illa vid dig vid pengafixering och oallmänbildning så han spelar på det och får själv roliga historier att berätta för sina kompisar.
Ta en titt på dig själv, du kanske är för pretto helt enkelt.
Det är ju verkligen en karikatyr av den stereotypa amerikanen du målar upp, och om du inte överdriver själv i ditt berättande så är jag säker på att han själv gör det. Han tycker att det är hysteriskt roligt att du tar så illa vid dig vid pengafixering och oallmänbildning så han spelar på det och får själv roliga historier att berätta för sina kompisar.
Ta en titt på dig själv, du kanske är för pretto helt enkelt.
Återgå till "Tankar och känslor"