hovnarr skrev:Ja, det verkar som om en av kärnfrågorna för i alla fall mig och Algotezza det är vad man menar med "Guds son".
Ta tjabbe här till exempel. Om jag säger såhär: "Tjabbe, du är som en son för mig", så antyder det att jag tycker mig stå honom nära. Jag vill beskydda honom och lära han aaaallt jag kan, som en god far. Men om jag säger "Tjabbe är min son", då menar jag att Tjabbe verkligen är min biologiske son.
Här kommer min häpnadsväckande hypotes: Folk talade mer bildligt förr. Om man sa: "Sannerligen, denne man är Guds son", så gjorde man sig inga föreställningar om ett fysiskt havandeskap och hur detta skulle gått till rent praktiskt. Det språk vi använder idag har förtydligats så till den milda grad att minsta mångtydighet tycks oss otydlig. I och för sig verkar även lärljungarna varit tjockskalliga på den punkten redan för 2000 år sedan (Jesus fick ju t.ex. förklara att "fariséernas surdeg" var bildligt menat).
"Guds son" betyder helt enkelt att Jesus förhåller sig till Gud såsom en son förhåller sig till en far. Komponenterna är inte desamma, men sambandet är detsamma. "Son" är det bästa ordet för att beskriva essensen i relationen. Inte "slav", inte "medarbetare", inte "bitch", inte "elev" - utan "son".
Om man nu ställer frågan "Var Jesus Guds son?" i ljuset av detta tillägg blir den genast möjlig att besvara. Vid ren semantisk analys tycks det vara en ja-eller-nej-fråga av typen "Bör vi införa trängselavgifter?", men vare sig man svarar "ja", "nej" eller "jag vet inte", är och förblir svaret meningslöst om man inte vet vad det är man svarar på. Föreställ dig att ingen nånsin hört talas om trängselavgifter. Vad tjänar det till att säga ja eller nej innan man vet vad trängselavgifter är för något? Därför måste vi först veta vad som menas med "Guds son".
Är det NÅGON som menar något annat med Guds son? I så fall bör vi utreda det först. Om inte är det dags att gå vidare. Frågan är då vad man menar med att svara ja respektive nej på frågan. "Ja, Jesus var Guds son, därför att han agerade precis som en son bör agera gentemot sin far." Eller "Nej, Jesus var inte Guds son därför att...". Man bör ju då kunna motivera sitt svar.
INNAN man dristar sig att svara bör man också fundera vad svaret ska tjäna till. Om påståendet "Jesus var Guds son" i princip är liktydigt med "Jesus hade en nära relation till Gud" så är det ju ganska märkligt att bestrida det påståendet. Man kan gott fråga sig - "Vem fan är du att bedöma det?" Själv förstår jag fortfarande inte frågan. Den tycks mig analog med frågan "Är kungen av frankrike skallig?"
Tycker Du e klok "narren" och jag håller med Dig om att frågeställaren borde svara lite emellanåt, för att skingra många ologiska tankegångar.
Antar att han har tänkt logiskt, men lite bekräftelse vore inte fel..
Har Frankrike en kung förresten??
Tjabbe