Ekonomiska system kan vara vådliga...

Politiska ideologier, ekonomiska strategier och lagfrågor.

Moderator: Moderatorgruppen

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 01 dec 2006 22:13

Hejsan igen suchanother... :lol:

Varför skulle jag vilja imponera på dig, menar du?
Jag framför ju bara vad jag anser och tycker, inget annat!

Eller ser du det som någon slags provokation? Kanske det beror på att du inte riktigt klarar av att komma med motargumenter rent av?  :wink:

Jag vet faktiskt inte om Marx menade att all ekonomi äro "politiskt, ideologiskt färgad"? Däremot menar jag själv det!

Så fortsätt du flabba åt alla dessa "nollor till Nobelpristagare i ekonomi" om du känner för det! Fast sådana finns välan inte - eller finns det ett Nobelpris i ekonomi?  :lol:

Nåväl, det är säkert svårt att inse att man inte klarar av att debattera utan att gå på person direkt när man innerst inne känner sig mindervärdig! Men är det då inte bättre att dra ett solo på gitarren, så stör man ju mindre, om man säger!  :wink:

MVH
jbig

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 01 dec 2006 22:24

Vi går vidare i våran definering av kapitalismen...

Statsmakten och kapitalismen...

Staterna (i Västeuropa) bildade från senmedeltiden en rangordning där de kämpade om att ha högst rang. Rangordningen och kampen för att komma upp inom hierarkin ledde till speciella ideologier. Dessa ideologier kallar vi idag för just – nationalismer. Att inte vara en nation innebär att man står utanför det system där man kämpar om att stiga i rang. Flertalet stater, eller statsliknande system utanför Europa, var egentligen inga nationella stater – de var instabila system som hölls ihop av de styrande eliterna. Ofta fördrevs en elit av en annan framväxande elit, eller så invaderade en elit en annan elits område och tillsatte sig själva som ledare för den nya ordningen. De byggde dock inte upp några nationer, tvärtom höll de avståndet mellan sin egen härskargrupp och de övriga underlydande. Därför förblev deras stater instabila till sin natur – och lätta att besegra för en målmedveten fiende.

Olika ”stadier” av ekonomisk utveckling, eller olika ekonomisk tradition, ingår som delar i den kapitalistiska ordningen – de mest ”effektiva” systemen ingår som delar av centrum. Just olikheterna mellan ”nationella” ekonomier är ju begränsade till skilda ”utvecklingsstadier” – vilket ju är det samma som att vissa befinner sig i centrum, medan andra stater, flertalet, befinner sig i periferin.

Olika kulturer har olika skiljaktigheter och varje kultur har sin idé, eller sitt motiv, som dominerar. Det är här dess förespråkare hämtar sina motiveringar och värderingar. Kulturerna tenderar att forma individerna efter dess allmänna mönster, och vissa människor är mer lämpade för en viss kultur medan andra är mer vilsna i samma kultur. Den västerländska kulturen, eller civilisationen, har sedan senmedeltiden och ännu mer sedan 1800-talet lagt större vikt vid livets materiella sidor än andra samhällsformer gjort. Den västerländska civilisationen har lagt ned mer vikt vid ekonomiska motiv och institutioner än något annat system. Den västerländska kulturen är i hög grad ekonomisk än någonting annat, hopandet av ägodelar innebär att man har social prestige. Kapitalismen är på detta sätt en kultur, en civilisation, mer än bara ett ekonomiskt system.

Det kapitalistiska systemet och hela det västerländska samhället som danades enligt de nya ekonomiska idéerna, vilka delvis hade sitt ursprung i Italien, byggde på att kapital skulle ackumuleras genom att samhällets överskott investerades i utvidgade produktionsmedel. I klartext innebar det redan från kapitalismens begynnelse att man återinvesterade det som blev över efter konsumtionen. Det hade visserligen skett också i andra kulturer, men i det kapitalistiska systemet blev detta en bärande princip – och praktik.

Detta innebär att man kan se kapitalismen från, minst, två utgångspunkter, antingen ser man dess dynamik, eller så kan man se dess instabilitet. Instabil var kapitalismen minst sagt när den växte fram under dess första fas, ungefär från 1200-talet och fram till 1800-talet. Ett viktigt inslag i kapitalismen är dess tillstånd av ständig rörelse, eller som ekonomen Dudley Dillard skriver:
”Kapitalismen kan inte stå stilla; den måste antingen expandera eller gå tillbaka.”

Kapitalismen kräver ständig tillväxt, och ständig kapitalackumulation, liksom ständiga besparingar och stora investeringar om den skall kunna sprida ett slags välstånd – annars blir det oundvikligen kaos och tillbakagång. Långt driven kapitalism måste således fortsätta växa, eftersom kapital hela tiden krävs för att investeringar skall kunna göras för att hålla liv i efterfrågan. Ju mer dominerande kapitalismen blir, ju oftare och större blir svängningarna mellan låg- och högkonjunkturerna. Kapitalismen byggde till en början på hantverkarnas färdigheter, i den sentida kapitalismen byggs makten på materiella hjälpmedel som ägs av ett fåtal i toppen, och det är dessa som skördar de mesta och bästa frukterna av samhällets teknologiska effektivitet.

Kapitalismen skiljer sig från tidigare ekonomiska system genom sitt intresse för att ackumulera kapital. Det förklarar den hastighet varmed nya förmögenheter ackumulerades under den nya tiden. Ackumulation i ekonomisk mening betyder att en förmögenhet ökas. Det sker så fort den löpande produktionen överstiger den löpande konsumtionen. I motsats till tidigare samhällen där det ackumulerade kapitalet gick till improduktiva skapelser som pyramider, palats, medeltida katedraler och liknande så gick det kapitalistiska kapitalet till företagens växande kapitalkonton. Man sparade förmögenheter för att senare användas till att skapa ännu större vinster. Detta hade dock ett pris i form av krig, fattigdom och orättvisor för folkflertalet i dessa tidiga kapitalistiska stater. Kapitalismen gick bokstavligen över lik, och förkortade livet för fler människor än något annat system i mänsklighetens historia troligtvis har gjort. Det var det mänskliga priset för framstegen.

Den mest dynamiska kraften i den ekonomiska utvecklingen var själva kapitalackumulationen som sådan, snarare än förändringar inom teknologin. Åtminstone före 1700-talets industriella revolution. Först senare drev de teknologiska förändringarna på det hela mot massproduktion och industriell verksamhet.

Denna kapitalistiska handel, eller rättare sagt utsugning av övriga världen, betjänade till allra största delen endast Europa - och dess över- och medelklass. Övriga folk fick se sina samhällsstrukturer förändras och förstöras i kontakten med européerna. Europas överlägsenhet i vapenteknologin beredde vägen för en enkelriktad handel som till 90 procent enbart betjänade Europas köpmän, och i andra hand dess övriga befolkning. Övriga världens folk kom i tredje hand, om ens det! På så vis byggdes Europas dominans upp runt om i världen och vid sekelskiftet 1700 hade européerna makten längs nästan all världens mer betydande kuster samtidigt som de till stor del redan behärskade den internationella handeln.

MVH
jbig

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 01 dec 2006 22:25

Jadu, vad är ditt problem?
Du snackar jävligt ytligt ur skolboken.
Påpekade detta och genast fösöker du vända detta mot mej; du är avundsjuk. Va fan är jag avundsjuk på? Ditt ytliga pladder?

Kom gärna tbx när du har tagit fil.dr.

Katana

Inläggav Katana » 01 dec 2006 22:30

Nu ska vi väl inte va sånna.... suchonauter igen.
Suchism är väl lika banalt det :?: Hohhojja.... sånna vi är
som bara på varann tär.

Va lite mer som Marcus ? :smt049
Amore amore... tar död på allt som rör sig.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 01 dec 2006 22:31

Hej suchanother....

Inte har jag något problem, jag bara undrar vad du är ute efter?
Om nu inte mitt "ytliga pladder" passar dig, varför svarar du då, kan man ju undra?  Det är välan inget tvång att svara om man inte gillar en text, eller? :lol:

MVH
jbig

Användarvisningsbild
Kallekula

Inläggav Kallekula » 01 dec 2006 22:34

Jbig

Ähä SUCH har bara dåligt ölsinne, brukar visa sig på fredagar. Han tycker om att mucka lite. Mycket snack lite verkstad om man säger så.

Dessutom dyrkas inte SUCHs husgud så brukar det ta skruv.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 01 dec 2006 22:40

Ok Katana och Kallekula!

Förstår att denne such tydligen är lite av sajtens egen lille pajas, och skall undvika att besvara honom mer! Han verkar vara en av de däringa samhällslosarna man ibland stöter på!  :lol:  :lol:

MVH
jbig

Katana

Inläggav Katana » 01 dec 2006 22:48

Jaa... han har bosatt sig i min brevlåda nu :)
Hans kärleksbrev är tunna som silkespapper..
Such an hole ! Men jag ska fördjupa den i den mån
han har dynamit själv. Uj uj, tunn tråd.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 01 dec 2006 22:52

Jbig skrev:Hej suchanother....

Inte har jag något problem, jag bara undrar vad du är ute efter?
Om nu inte mitt "ytliga pladder" passar dig, varför svarar du då, kan man ju undra?  Det är välan inget tvång att svara om man inte gillar en text, eller? :lol:

MVH
jbig

Svarar eftersom du skriver i ett offentligt forum.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 01 dec 2006 22:54

Efter detta fortsätter vi vår exposéliknande soaré om kapitalismens väsen...

Räntans roll i det kapitalistiska systemet...

Det förhåller sig precis på samma sätt med den kapitalistiska livssynen. Om målet är gränslös ackumulation av kapital blir hårt arbete och självförsakelse alltid logiskt nödvändiga ting. Det finns en järnhård profitlag precis som en järnhård lönelag. Pengar som går till njutningar skulle ju annars ha gått till investeringar och kapitalackumulation. Samtidig är denna järnhårda profitlag sträng men psykologiskt omöjlig. Vad är meningen med att vara kapitalist, företagare, borgare, om det inte finns någon som helst personlig belöning? Det skulle ju inte ha någon mening då! Ändå är det logiskt sett detta som behövs – att bara ackumulera och arbeta hårt! Här måste logiken ge vika, annars skulle det inte fungera. Uppenbarligen har det dock fungerat under flera århundraden!

Här kommer räntan in i spelet. Det är faktiskt räntan som här är den viktigaste faktorn. Det är nog så att det är vinsten söker sig till räntan på det sättet att räntan blir den faktor som på lång sikt garanterar ett liv som aristokrat. Varje kapitalist försöker förvandla vinsten till ränta – precis som målet för varje borgare är att bli ”aristokrat”.

Vad är då ränta? I praktiken är det en inkomst som härrör från kontrollen över en konkret realitet i tiden och rummet som inte i någon mening kan sägas ha varit ägarens skapelse eller resultatet av hans arbete, även inklusive hans arbete som företagare. Om jag äger mark vid ett vadställe över en flod och jag tar betalt av alla som passerar min mark, uppbär jag ränta. Låter jag andra arbeta på min mark för egen räkning eller låter dem bo i mitt hus och av dem mottager ersättning kallas jag för rentier. Att jag har skaffat mig sådana ränteinkomster kan ju vara frukten av både tur, arv eller eget arbete. Detta ”arbete” utfördes oftast i det förflutna, liksom det krävde ett godkännande från den politiska makten, utan vilken det inte kunnat ge pengar/inkomster i nuet. Alltså innebär detta följande, ränta = förfluten tid och ränta = politisk makt.

Räntan tjänar den nu existerande ägaren. Den tjänar inte den som försöker skaffa sig egendom – därför ifrågasätts alltid räntan. Eftersom räntan garanteras politiskt ifrågasätts den alltid politiskt Den som vinner framgång med sina ifrågasättanden kommer att kunna skaffa sig egendom. Så snart han gjort det tvingar hans egenintresse att försvara räntans legitimitet.

På sätt och vis påminner räntan om äldre tiders privilegier som vilade på olika villkor, ofta ärftliga sådana. Deras förfäder hade tillskansat sig en position där de hade rätt att kräva del av böndernas produktion – något som deras ättlingar övertog och fortsatte med. Tills det hela förstördes av en ny aspirant som drev bort dem med våld. Denne nye började åter kräva del av produktionen som privilegier och så fortsatte det – då och då byttes de privilegierade ut – men själva systemet bestod. Under senmedeltiden förändrades systemet så till vida att man nu erhöll ”papper” på sina ägor, vilket fungerade bättre ju starkare statsmakten blev. De som befann sig vid köttgrytorna vid dessa omvälvningar, kunde sedan garantera privilegier, eller räntor, i generationer av efterföljande ättlingar.

Räntan blir således ett sätt att höja vinsten över den nivå man skulle uppnå på en marknad med fullständig konkurrens. Återvänder vi till exemplet med flodöverfarten finns det ju faktiskt alternativ till markägarens monopol på marken kring flodövergången. Staten kunde förklara all mark omkring för offentlig. Då kunde staten bygga en bro som blev billigare för dem som passerade, som bara tog in vad bron kostade att underhålla. Eller så kunde staten förklara marken offentlig så många konkurrerande båtägare konkurrerade om båttransporterna över floden, också det skulle leda till lägre priser för överfarten.

Exemplet leder oss till tanken att räntan tycks vara det samma som monopolprofiten. Ett monopol är ju en situation där aktören erhåller hög profit för att det inte finns någon konkurrens. Det innebär att ju mer konkurrensutsatt en marknad, desto lägre blir profiten – och desto mer monopoliserad en marknad är, ju högre blir profiten. Kapitalismen har egentligen aldrig upplevt någon mer betydande fri företagsamhet. Därför att kapitalisterna försöker att nå en profit, maximal profit. De är tvingade till att eftersträva monopolsituationer, något som sedan driver dem att söka profitmaximering via den centrala instans som kan göra det permanent möjligt, nämligen staten.

Kapitalister vill således ha monopol hellre än konkurrens – och kan de komma åt statsmakten, dikterar de snart villkoren! Vilket de alltid kunde före den formella demokratins intågande i västvärlden. De kunde dock fortsätta diktera villkoren där diktatorerna ännu styrde, och delvis ännu styr.

MVH
jbig

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 01 dec 2006 22:57

Ok, är lite tyken men ber inte om ursäkt.
Och du BigJ (how big?) försök inte leka översittare mot mej det har du inte resurser till ser jag direkt.
Alla kan babbla här men vem har nåt vettigt att komma med?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 01 dec 2006 22:59

Katana skrev:Jaa... han har bosatt sig i min brevlåda nu :)
Hans kärleksbrev är tunna som silkespapper..
Such an hole ! Men jag ska fördjupa den i den mån
han har dynamit själv. Uj uj, tunn tråd.

Har jag?

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 01 dec 2006 23:11

Ok, Katana, den silkestunna tråden är nog starkare än du tror.
Men, tyvärr, jag älskar en annan, är upptagen.

PS. kan älska dej om den andra lämnar mej plötsligt (vill alltid vara 100% garderar). DS.

Jbig
Avstängd på en månad

Inläggav Jbig » 01 dec 2006 23:18

Dax igen...kapitalismen särbeskådas och analyseras i den takt som leder oss framåt... :lol:

Privatiseringspolitikens konsekvenser...

För dem som stödjer den kapitalistiska ekonomiska utvecklingen och dess ekonomiska system innebar den s.k. ”kvantitativa penningteorin” under 1970-1980-talen en avgörande betydelse. De, efter 1970-talet gärna kallade för ”nyliberaler”, antog att samhällets penningmängd avgjorde huruvida samhället utsattes för prisökningar eller inte. För lite pengar ledde till sjunkande priser, för mycket pengar ledde till stigande priser. Nyliberalerna menar att det enda som kan bota samhällskriserna inom det ekonomiska området är att låta privata företag ta hand om det mesta som statsmakten under 1950-1960-talen hade gjort i Västeuropa och delvis i Nordamerika. Marknadskrafterna skall tillåtas ta kommandot i samhället, bara då blir det bra för alla, menar nyliberalerna. Statsmakten skall bara ta hand om penningmängden i samhället samt det militära försvaret och polismakten.

Det är således inte kapitalismens inneboende tendenser till återkommande kriser och konjunkturer som är problemet, utan statsapparatens ansvällning, menar samma nyliberaler. Skola, hälsovård, sjukvård, sociala insatser av alla slag bör privatiseras, enligt nyliberalerna. Milton Friedman, en av Chicagoskolans grabbar, var denna idés stora guru under 1970-talet.

Drabbar denna privatiseringspolitik då inte de, fattiga, de sjuka, de gamla och arbetslösa, kan man fråga sig?
Nyliberalerna menar att en privatiseringspolitik kommer att gynna alla i längden – ansvaret för gamla, sjuka och fattiga måste läggas på individerna själva, inte på institutioner som bara kostar skattemedel och drar bort pengar från den s.k. ”fria konkurrensen”, menar nyliberalerna vidare!

Däremot finns det svårigheter som är ofrånkomliga, menar nyliberalerna, och livet är ofta ”orättvist” och någon ”absolut frihet” kan inte förekomma, menar de vidare. Enda sättet att skapa det bästa tänkbara samhällstillståndet är att lägga allt ansvar på den enskilde, att skapa en ”homo economicus”. Man anar sprickorna i den nyliberala mytologin tydligt här...

Låter man den enskilde individen välja fritt i allt, utom det som gäller penningmängden, polismakten och försvaret, så kommer människor alltid att välja det som är bäst för dem själva – och därmed för samhället i stort. När alla tävlar mot varandra får man fram de bästa och billigaste produkterna, menar nyliberalerna. När detta ändå inte fungerar, såsom fördyrad och försämrad elmarknad, sämre kollektiva kommunikationer, sämre äldrevård, försämrad undervisningsstandard och utbredd skattebrottslighet bland företagare och företag har nyliberalerna sällan bra svar till det hela – oftast skyller de ifrån sig. I praktiken förespråkar nyliberalerna de den gamla socialdarwinistiska idétraditionen där alla människor skall utsättas för samma blinda val- och utslagningsmekanismer.  

Är alla människor betjänta av ett sådant samhälle, kan man fråga sig? Är det ens tillfredsställande för samhällets majoritet? Det som i det tidiga 2000-talet är allt mer accepterat är påståendet att allt mänskligt beteende är en sorts anpassning till den miljö individen befinner sig i. Miljön har dock sedan de sista decennierna av 1900-talet allt mer blivit ett hot mot människan och hela planetens liv. Kapitalismen har skapat en gigantisk miljöförstöring som hotar hela planetens existens och dess skogar, djurliv, vatten, klimatförhållanden, växter och ytterst det mänskliga livet. Kapitalismen har blivit ett dödligt hot mot hela vår existens. För att kunna fortsätta vår livsföring som art, och låta andra arter leva bredvid oss, måste vi göra oss av med kapitalismen och det girighetsbaserade tänkandet, menar allt fler av dess motståndare.

Enligt de flesta miljöforskare står USA ensamt för en fjärdedel av utsläppen av förstörande ämnen i atmosfären åren kring år 2000. Övriga industriländer i Europa står för lika mycket. Men allt fler stater i Asien är på väg att försämra det hela än mer, exempelvis Kina, Indien, Thailand, Indonesien, Japan samt på annat håll, Australien och Brasilien. Dessutom har kapitalismen gått i bräschen för nedhuggning av skogar och utrotning av djurliv allt sedan den koloniala epoken intensifierades under främst 1800-talet.

MVH
jbig

Jbig
Avstängd på en månad

Kapitalismen går vidare...

Inläggav Jbig » 02 dec 2006 16:28

Då kör vi på om kapitalismen...

Mänskliga beteenden och olikheter

B F Skinner, sociologisk forskare, lade redan under mitten av 1900-talet fram sin teori om den s.k. ”beteendepsykologin” där idéernas betydelse fick en långt mindre betydelse än man tidigare trott, inte minst inom den liberala idétraditionen. Skinner menade att idéerna bara är följdföreteelser till verkliga beteenden. Exempelvis kom bestraffningen före normen ”tjuva ej”. Idén får man inte före en upptäckt av en företeelse, menade Skinner. Det är här anpassningen framträder som en avgörande roll för det mänskliga beteendet. Skinner, liksom Talcott Parson, en annan psykolog och sociologisk forskare, menade att allt mänskligt beteende kan fattas som en slags anpassning till en miljö. Den enskilde människans beteende är ett resultat av olika anpassningar.

För det första är människan anpassad till den biologi och miljö som omgett henne under miljoner år. Därefter är hon anpassad till den historia som skapat henne, liksom den kultur hon lever i. Värderingar och handlingsmönster har spontant, eller som funnits före hennes tid och styrt hennes föräldrar, vuxit fram efter hand som svar på omgivningens krav och svårigheter liksom möjligheter. Slutligen är hon anpassad till sin ”livshistoria”, alltså av impulser eller ”retningar” hon fått under sitt liv. Det biologiska arvet betyder mycket för människans fundamentala beteende, men samtidigt finns det få skillnader mellan människans biologiska beteenden. Däremot finns det en hel del skillnader i människornas kulturella betingelser, vilka även skapar olikheter. Människor från olika kulturer beter sig olika beroende på deras kulturella olika anpassningshistorier. Främst är det dock människornas egna historier som skiljer sig åt, och trots en gemensam kulturell bakgrund är deras individuella anpassningshistorier så olika.

Detta innebär att den enskilda människan kan förändras, eller förändra sig själv – helt enkelt för att hon hela tiden utsätts för olika förändringar under sitt liv. Förändringar som hon anpassar sig till så gott det går. Människans biologiska egenskaper ändras knappast under en livstid utom vid ytterst sällsynta omständigheter. Däremot bestäms en människas tillvaro av den biologiska, kulturella och inte minst individuella prägling hon fått. Detta innebär att en individ som ”homo economicus” knappast kan framträda frivilligt, den kan bara påtvingas henne. Vad en människa vill, eller övertalas att tro, behöver således inte alls vara det bästa för henne. Människan är alls inte självklart kompetent att avgöra sitt eget öde. Otaliga tillfälligheter kan ha präglat henne i en olämplig riktning. Därmed går det att förändra människan så att hon har större chanser att åter gynna sig själv genom att anpassa sig efter de rätta värderingarna och normerna. Frågan är bara vem som bestämmer vad som är rätt och önskvärt?  

Här får de handgripliga tingen styra. Det som är gott att äta har vi sällan problem med, men det som är gott eller ont ur kulturell synvinkel är klurigare. Det är den kulturella världen som styr vårt antagande om gott och ont. Det som är gott är egentligen, för att använda Skinners ord, en ”positiv förstärkare”. Belöningar är positiva förstärkare, medan man helst undviker det som är ont. Här omvandlas etiska problem till beteendevetenskapliga frågor. ”Beteendeteknologin” som Skinner kallar det, anpassar individerna till den kultur i vilken människan befinner sig. Enda botemedlet mot åtminstone de värsta överdrifterna tycks vara den ordinära politiska demokratin som existerar – även om den i dessa sammanhang är trubbig och behöver förfinas en hel del.

Kan man då inte fråga sig om det finns olika uppfattningar om vad som är ”kärnan” i en kultur”? Går det att överskrida sin egen kultur genom att ta in moment från andra kulturer? Finns det inte reella motsättningar mellan grupper och klasser i ett samhälle? Motsättningar som avspeglas i motstridiga uppfattningar om vad som är gott, som alltså förstärks, och vad som är ont, som bör undvikas?  

MVH
jbig

Återgå till "Politik och samhälle"