svartsjuka?

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Svartsjuka - varför?

Inläggav Algotezza » 02 dec 2006 01:06

J R Auk skrev:Varför blir man svartsjuk om ens vackra kvinna visar sig för andra?
För ens eget ägande av henne blir mindre, man förlorar värdet till andra.
Men gör man det? Förlorar något, är det en skönhet som absorberas av ögon för att inte uppstå där igen.
Idioti.

Svartsjuka är väl en följd av evolutionen, hålla släktet vid liv, den egoistiska genen etc. Fungerar svartsjuka om den inte är ömsesidig? Haltande svartsjuka... Om en parten är svartsjuk medan den andra är mer tillåtande?

Vad är bra med svartsjuka? Något naturligt, instinktstyrt -  men det behöver ju inte vara detsamma som bra...

A
Algotezza aka Algotezza

Tor

Inläggav Tor » 02 dec 2006 02:52

J R Auk skrev:Jag undrar bara Tor, varför vill du ha det så? Det måste ju finnas en motivering. Knappast är det där en primärkänsla som du ger uttryck för. Visst skiljer den sig från hunger, trötthet, ilska, glädje eller smärta.

Speciellt? Hur då speciellt? Speciellt, speciellt, ja jag borde väl fatta.
Du söker trygghet i vetskapen om att vad som än händer, hur det än går, så finns det någon kvar vid din sida. Ni har gjort en pakt, ristat i blod, svurit till gudarna.

Men jag fattar inte varför, för det som händer händer. Och orden bleknar eller blodet levrar sig, kärleken perverteras om man inte tillåter sig gå delade vägar när/om den stunden kommer.

Om jag förstår dig rätt så lyder mitt svar så här.

Jag tycker att kärleken är en primärkänsla, ett behov som är minst lika nödvändigt som hunger eller annat när man väl har fått smaken för det. Men jag kan ju inte säga att den är lika viktig som hunger när det gäller fysiska behov. Jag menar att kärleken borde ha växt fram under den långa tiden som vi har utvecklats till den form av människa vi är idag och kanske har den funnits där från början. Tror även att kärleken är olika viktig för olika personer och som sagt så blir den inte en primärkänsla förrens man verkligen har upplevt äkta kärlek (be mig inte definiera äkta kärlek!  :wink: )

För övrigt vill jag att den saken jag har mellan den personen jag älskar och mig ska vara speciell, jag vet ärligt talat inte om jag kan förklara det till fullo. Men jag kan säga att det är absolut inte för att jag altid vill veta att jag ska ha någon vid min sida oavsett vad som än händer, tvärtom blir det ju svårare att behålla sin kärlek om man sätter upp regler.

Jag vill även tillägga att jag menar inte att man ska sätta upp regler i ett förhållande men de oskrivna reglerna som man inte muntligt eller skriftligt avtalar tycker jag ska finnas där för ett förhållande ska fungera för mig iaf!

J R Auk

Inläggav J R Auk » 02 dec 2006 05:01

Syna dessa begrepp.

Kärlek - Åtrå
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Återgå till "Psykologi"