existerar känslor

Moderator: Moderatorgruppen

em.mi

existerar känslor

Inläggav em.mi » 02 dec 2006 21:16

jag håller på med ett filosofi arbete i skolan där det är meningen att jag ska filosofera kring en fråga och jag fick frågan existerar känslor?

har ni några tankar om denna fråga skulle jag vara tacksam om ni skrev de till mig för det skulle hjälpa mitt arbete jättemycket dessutom är det en rätt intressant fråga   :wink:  

kan det vara så att känslor är den svaga länken hos människan.. är det bara nästa fas vi behöver ta oss förbi.. förut för länge länge sen så levde vi på instinkt och ville bara överleva.. nu när vi kan överleva så fick vi känslor istället? känslorna tar död på många människor.. och om känslor är nästa stadiet i männsikan utvecklingsgrad vad är då nästa?

vet ni om det finns någon filosof som filosoferade kring känslor kontakta även gärna mig då  :)

kram emmi

Katana

cheesus

Inläggav Katana » 02 dec 2006 21:18

haha ha
Skämtar du ?

Du kan lugnt skriva upp att dem finns !

offe

Inläggav offe » 02 dec 2006 23:49

Känslorna är också instinkter, utöver hunger, törst osv. Om det ser ut som om känslorna drar människan i fördärvet, beror det bara på att de jobbar mer långsiktigt än de instinkter som du vill kalla instinkter. Det är inte enskilda människor som ska räddas, det är mänskligheten.

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 03 dec 2006 01:02

Känslor är förmodligen det bästa och värsta vi har. Men visst finns de ^^

CAUSTIX

Re: existerar känslor

Inläggav CAUSTIX » 03 dec 2006 05:22

em.mi skrev:jag håller på med ett filosofi arbete i skolan där det är meningen att jag ska filosofera kring en fråga och jag fick frågan existerar känslor?

har ni några tankar om denna fråga skulle jag vara tacksam om ni skrev de till mig för det skulle hjälpa mitt arbete jättemycket dessutom är det en rätt intressant fråga   :wink:  

kan det vara så att känslor är den svaga länken hos människan.. är det bara nästa fas vi behöver ta oss förbi.. förut för länge länge sen så levde vi på instinkt och ville bara överleva.. nu när vi kan överleva så fick vi känslor istället? känslorna tar död på många människor.. och om känslor är nästa stadiet i männsikan utvecklingsgrad vad är då nästa?

vet ni om det finns någon filosof som filosoferade kring känslor kontakta även gärna mig då  :)

kram emmi

Det är väl bara att känna efter. Känner du så måste ju känslorna finnas. Frågan OM känslor finns är väl tämligen uppenbar, fråga istället HUR de finns och VAD det innebär att t.ex. vara lycklig.

Sartre har skrivit en liten skrift som heter "En skiss till en känsloteori". Även Heidegger använder sig av känslomodus på ett speciellt sätt, mycket intressant. På THales utkom för ett tag sedan en antologi som heter "Philosophical aspects on emotions" Åsa Carlson (red).

Philosopher King

Inläggav Philosopher King » 03 dec 2006 22:10

För att filosofera om känslor så bör man väl börja med att etablera vad känslor är?
Är det någon som har en uberfin definition av känslor som är funktionell och duglig?

Katana

Inläggav Katana » 03 dec 2006 22:42

Reaktioner ?

Carpe Nihil

Inläggav Carpe Nihil » 03 dec 2006 23:58

Det är inte synonymt med reaktioner, men det är en form av reaktioner. Mänskliga reaktioner. Men alla mänskliga reaktioner kan inte sägas vara känslor.

Vi kan se vad professor Shaffer säger..

"A motivational construct that is characterized in affect, physiological responses, cognitions and overt behaviour."

Att känslor är motiverande är nog ganska grundläggande.

Katana

Inläggav Katana » 04 dec 2006 00:23

Carpe Nihil skrev:Men alla mänskliga reaktioner kan inte sägas vara känslor.

Förklara

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 04 dec 2006 00:57

Kan känslor vara sanna eller falska?
I så fall, i egenskap av vad?

Wintran

Inläggav Wintran » 04 dec 2006 02:50

offe skrev:Känslorna är också instinkter, utöver hunger, törst osv. Om det ser ut som om känslorna drar människan i fördärvet, beror det bara på att de jobbar mer långsiktigt än de instinkter som du vill kalla instinkter. Det är inte enskilda människor som ska räddas, det är mänskligheten.

Instämmer i detta. Våra djupaste känslor är medfödda precis som hunger och törst. Att agera efter våra känslor kan t.o.m. betyda att vi offra vårt eget liv för att rädda en annans.

Jag tror inte vi kan tillfredsställa våra känslor genom att alltid reagera på dem spontant: en handling motiverad av en existerande känsla kan alltid skapa en ny oönskad känsla. Genom att tänka kan vi förutse handlingens konsekvens och kanske välja en annan handling i förebyggande syfte. Detta är den största styrkan med vårt medvetande, ja kanske t.o.m. dess funktion.

Om vår förmåga till att tänka används på rätt sätt hjälper den oss att leva lyckligare och mer harmoniska liv, då vi genom rationellt tänkande och handlande kan forma både oss själva och vår omgivning så att vi kan uppleva fler positiva känslor än negativa. Tyvärr har vårt medvetande också förmågan att dra ner oss i fördärvet när det förtränger och ignorerar känslorna och går sin egen väg.
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.

J R Auk

Inläggav J R Auk » 04 dec 2006 04:06

Kyano skrev:Kan känslor vara sanna eller falska?
I så fall, i egenskap av vad?

Räsla kan uppstå där den inte behöver finnas. Falsk?
Beundran kan uppstå gentemot någon som utfört något, ljuger han om detta var lämnar det känslan då?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 dec 2006 11:41

J R Auk skrev:Räsla kan uppstå där den inte behöver finnas. Falsk?
Beundran kan uppstå gentemot någon som utfört något, ljuger han om detta var lämnar det känslan då?

Skulle ju kunna påstå att det känslan är riktad mot inte hör till känslan själv. Descartes körde på den linjen. Således en uppdelning mellan känsla och intellekt, ett tajt samspel dock.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 dec 2006 11:44

För att framstå lite kaotisk tänker jag hävda att allt tänkande är abtraktioner av känslor. Även jaget: en synnerligen välartikulerad abstraktion av känslan att befinna sig utanför sig själv - eller att kroppen funger automatiskt.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 04 dec 2006 11:45

Förlåt, men då har vi vänt på steken: existerar något annat än känslor? (Mitt tangentbord börjar vara riktigt slut, ha överseende)

Återgå till "Filosofi"