Vad är gud?
Moderator: Moderatorgruppen
Vad är gud?
Vad eller vem är gud egentligen alla har ju sin egen uppfattning... En ligt mej är tro på gud som en uppförsbacke som aldrig tar slut... Och jag tror egenteligen inte på gud... Men jag vill veta era åsikter. skriv skriv nu!
Min personliga subjektiva tro:
Alla övernaturliga, religiösa och märkliga upplevelser som man kan uppleva är framställda av Gud, en undermedveten del av vår existens (av vårt psyke).
Gud finns i oss alla och fyller en funktion. Den skapar, styrker och bekräftar en tro, en tro som i sin tur kan ge trygghet och svar på frågor i människans kaotiska liv.
Gud är varken en gestallt eller en kraft, utan "det" är en del av psyket som formas efter individens medvetande beroende på yttre påverkningar. Gud/tron kan anta många olika former från olika religioner till dyrkan av världsliga ting och ateistiska livsåskådningar.
Religion är sen, då flera människor anammat idéer och uppfattningar av varandra och format en Gud som överensstämmer med de andras.
De mig förklara om nåt blev otydligt, detta var endast ett krafsigt sammandrag...
Alla övernaturliga, religiösa och märkliga upplevelser som man kan uppleva är framställda av Gud, en undermedveten del av vår existens (av vårt psyke).
Gud finns i oss alla och fyller en funktion. Den skapar, styrker och bekräftar en tro, en tro som i sin tur kan ge trygghet och svar på frågor i människans kaotiska liv.
Gud är varken en gestallt eller en kraft, utan "det" är en del av psyket som formas efter individens medvetande beroende på yttre påverkningar. Gud/tron kan anta många olika former från olika religioner till dyrkan av världsliga ting och ateistiska livsåskådningar.
Religion är sen, då flera människor anammat idéer och uppfattningar av varandra och format en Gud som överensstämmer med de andras.
De mig förklara om nåt blev otydligt, detta var endast ett krafsigt sammandrag...
Re: Vad är gud? Detta:
Cowboy skrev:Vad eller vem är gud egentligen alla har ju sin egen uppfattning... En ligt mej är tro på gud som en uppförsbacke som aldrig tar slut... Och jag tror egenteligen inte på gud... Men jag vill veta era åsikter. skriv skriv nu!
Gud är allt sensationellt i ens liv, allt man hajar till av, oavsett om det är överväldigande behagligt eller obehagligt...
If it ain't sensational it ain't God!
Plus den alldeles överväldigande grå vardagstristessen! Ett par smutsiga kalsonger slängda på golvet...
Gud - summan av paradox-kardemumman! Kryddornas kryddighet! Den ultimata trippen! Och det gråaste grå alldagliga...
Gud heter egentligen Helga Andén och bor i Hjärnarp!
A
Algotezza aka Algotezza
-
Katana
Katana skrev:Nja. Du är lik jag en människa.
Om du och jag var ett skulle det inte finnas ngn. separation
och det är nog ganska viktigt att förstå att det trots allt finns.
Men jag förstår tanken... Vi är lika värda, vi är båda individer.
På så vis finns det ingen skillnad.
Vi är separerade via likhetstecknet. Vi gestaltar "detsamma" (existensen? varandra?) utifrån olika perspektiv.
A
Algotezza aka Algotezza
-
Katana
Katana skrev:Du har liv, jag har liv. Liv = Kärlek = Gud (i) oss. Men vi är inte = samma.
Vi har bara samma essens.
Javisst, vi kan aldrig bli identiska. Men det finns inte två ting, vare sig döda eller levande, som är identiska, men allt som är, är identiskt i att det är. (En variant av vad du skrev...)
Vi är lika olika.
A
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Religion och andlighet"