Jesu militarism

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Jesu militarism

Inläggav Grottis » 16 dec 2006 18:01

Återigen har några kristna apologeter lyckats hesa upp mig. Den här gången geon att göra gällande att kristendomen skulle vara en pacifistisk religion. För att i någon mån återställa min själsliga balans, skulle jag vilja citera några kända Jesusord ur Matteus 10:
"Var och en som känns vid mig inför människorna, honom skall jag kännas vid inför min fader i himlen. Men den som förnekar mig inför människorna, honom skall jag förneka inför min fader i himlen.

Tro inte att jag har kommit med fred till jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd.

Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender.

Den som älskar far eller mor mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig, och den som älskar son eller dotter mer än mig, han är inte värd att tillhöra mig. Den som inte tar sitt kors och följer efter mig är inte värd att tillhöra mig. Den som finner sitt liv skall mista det, och den som mister sitt liv för min skull, han skall finna det."
Matt 10:32-39

Den hårda och oförsonliga tonen Jesus här anlägger är omisskännlig. Ingen tvekan kan råda. Jesus har kommit för att så split bland människorna. Alla de som avvisar Jesus blir själva avvisade av honom å det bestämdaste -- ingen pardon eller nåd erbjuds. Erkänner man inte Jesus är man rökt. Då har man visat ut sig själv.

De citerade orden är raka motsatsen till pacifism. I stället andas de intolerans, fientlighet, stamtänkande och söndring. Sannerligen, kristendomen är ingen pacifistisk religion.

Det finns ett annat ord av Jesus, som än mer obestridligt ådagalägger hans oförsonliga och krigiska ådra. Efter att i Lukasevangeliets nittonde kapitel ha avslutat liknelsen om de tio punden, säger Jesus plötsligt:
"Jag säger er: var och en som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall tas också det han har. Men mina fiender, de som inte ville låta sig styras av mig, för hit dem och hugg ner dem i min åsyn."
Luk 19:26-27

Kristna apologeter har försökt skyla över denna avslöjande, blamerande fadäs genom att dels sticka in en vers, Luk 19:25, som inte finns i de äldsta manuskripten (en s.k. interpolation), dels felaktigt föra samman det citerade Jesusordet med den föregående liknelsen, trots att det är uppenbart att denna slutar i och med Luk 19:24. I Luk 19:26, som ursprungligen vidtog, levererar sedan Jesus liknelsens sensmoral: "var och en som har, han skall få, men den som inte har, från honom skall tas också det han har".
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus
--> Flukta in min blogg! Starkt kontroversiell, säger vissa. Vad vet jag.

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 16 dec 2006 18:22

Ty jag har kommit för att ställa en man mot hans far, en dotter mot hennes mor, en sonhustru mot hennes svärmor, och mannens husfolk skall bli hans fiender.

Med risk för att bli ombedd att hålla mig till ämnet klipper jag in något jag skrev i en annan tråd:

Jag har kommit, dvs Jag-människan.  

Och som jag-människa (vi alla) hör man inte till arten människa untan bildar en egen art.

Nå, förväntnigar på att förstå sig på andra arter och vice versa kan ju inte vara särskild utvecklade ännu, eller?

Så, du får gnälla i ditt hörn enligt din art, tills du bestämmer dig för något annat enligt din art.

Och "goda råd" från någon annan art vill du väl ändå inte ha, eller?

/arten cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 16 dec 2006 18:26

Jesus var en suput, skitsnackare som paratiserade på andra.
Ponera att vi skulle möta Jesus idag! Då skulle han säkert framstå som en flummare. Långt hår, en hippie från 70-tal som snackar om kärlek. Ho ho, juletider.

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 16 dec 2006 18:53

suchanother skrev:Jesus var en suput, skitsnackare som paratiserade på andra.

Jo, Jesus drack vin, fällde yttranden, som antingen var falska eller meningslösa, och förtjänade inte sitt eget uppehälle, utan lät (tvingade?) andra förse honom med mat och husrum.
"Dieu est un névrosé narcissique : il a créé les hommes tout spécialement pour se faire adorer." Albert Camus

offe

Inläggav offe » 16 dec 2006 19:06

Jesus upptäckte den stora sanningen om livet. Han berättade liknelser så att fler människor skulle kunna finna den också. Eftersom tiden inte var mogen för folk att förstå, talade han i liknelser och räknade ändå med religionskrig, därav en del av Grottis citat.

Utöver detta finner jag honom högfärdig. Han tog åt sig äran av att han hade kunskaper och magiska förmågor som Gud (livet) hade gett honom.

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 16 dec 2006 19:14

:D LOL Offe, kom ner på jorden och möt oss vanliga dödliga istället!

Sceptisk

Inläggav Sceptisk » 16 dec 2006 23:02

deleted

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 16 dec 2006 23:18

Kyss mej i arslet grabben!

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Lukas version

Inläggav Grottis » 18 dec 2006 13:10

De tre evangelieförfattarna utom Johannes har mycket stoff gemensamt (varför de sammanfattande brukar omnämnas som synoptikerna). Lukas har en litet mera kondenserad version av den Jesu predikan om splittring och ofred bland människorna som jag tidigare citerade från Markus:
"Jag har kommit för att tända en eld på jorden. Om den ändå redan brann!... Tror ni jag är här för att skapa fred på jorden? Nej, säger jag, men splittring!

Ty där fem bor i ett hus skall de i fortsättningen leva splittrade, tre mot två och två mot tre, far mot son och son mot far, mor mot dotter och dotter mot mor, svärmor mot sonhustru och sonhustru mot svärmor.”
Luk 12:49-53

Att påstå att man har kommit för att bränna upp jorden tyder på en ganska militaristisk inställning, även om man tolkar det mer symboliskt. Å andra sidan finns ju den vanliga tolkningen att eld = krig...

Lundan

Inläggav Lundan » 18 dec 2006 14:25

"Jag har kommit för att tända en eld på jorden. Om den ändå redan brann!... Tror ni jag är här för att skapa fred på jorden? Nej, säger jag, men splittring!

Ty där fem bor i ett hus skall de i fortsättningen leva splittrade, tre mot två och två mot tre, far mot son och son mot far, mor mot dotter och dotter mot mor, svärmor mot sonhustru och sonhustru mot svärmor.”
Luk 12:49-53

Han säger väl tända en eld på jorden? inte tända eld på jorden :P, nä men de är ju sant många etc muslimer som är tvungna att fly från sina familjer idag och sitt land för att dom ha träffat Jesus och blivit kristna och de tillåter dom inte. Han är väl rätt medveten om att de skulle bli så, vad äre för fel med de ;P?

Användarvisningsbild
Grottis
Kontakt:

Inläggav Grottis » 18 dec 2006 15:28

Lundan skrev: men de är ju sant många etc muslimer som är tvungna att fly från sina familjer idag och sitt land för att dom ha träffat Jesus och blivit kristna och de tillåter dom inte.

Enligt islam är det helt OK att vara kristen. Historiskt sett har den kristna religionen alltid varit tillåten i den muslimska världen. Något liknande kan inte sägas om den kristna sfären, för har där alla varit tvungna att tillhöra Jesu religion fram tills för något hundratal år sedan.

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 18 dec 2006 16:38

Hej Lundan!
Tror ni jag är här för att skapa fred på jorden? Nej, säger jag, men splittring!

Har inte du upplevt denna splittring alldeles nära dig, utan att drar in historiska eller aktuella världshändelser?

Ta en titt på vad jag tidigare skrev i denna tråd, om jag-människan som splittras ifrån blodsbanden, blir isolerad, känner främlingsskap om än h*ns släktingar bor under samma tak.

mvh/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

Lundan

Inläggav Lundan » 18 dec 2006 16:58

Enligt islam är det helt OK att vara kristen. Historiskt sett har den kristna religionen alltid varit tillåten i den muslimska världen. Något liknande kan inte sägas om den kristna sfären, för har där alla varit tvungna att tillhöra Jesu religion fram tills för något hundratal år sedan.

Kanske men ja har för mig att man inte får lämna islam om man är uppvuxen med d, att man inte får byta religion? dunno

Lundan

Inläggav Lundan » 18 dec 2006 17:47

cogito Skrivet: 18 Dec 2006 17:38    Ämne:  

--------------------------------------------------------------------------------

Hej Lundan!
Citat:
Tror ni jag är här för att skapa fred på jorden? Nej, säger jag, men splittring!

Har inte du upplevt denna splittring alldeles nära dig, utan att drar in historiska eller aktuella världshändelser?

Ta en titt på vad jag tidigare skrev i denna tråd, om jag-människan som splittras ifrån blodsbanden, blir isolerad, känner främlingsskap om än h*ns släktingar bor under samma tak.

mvh/cogito

Jo jag har kännt litegrann av denna splittring men jag är rätt salig, har mycke bra kompisar osv, men har haft några som ha trott ja ha blivit galen och tagit avstånd när jag har berättat vad Jesus ha gjort för mig lol :D, men lite skit får man tåla =)

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 18 dec 2006 18:25

Lundan skrev:
Jo jag har kännt litegrann av denna splittring men jag är rätt salig, har mycke bra kompisar osv

Ja Lundan, är det inte exakt detta som Jesus menade med splittring från blodsbanden? Vi söker oss till bra kompisar istället - och de kan bo var som helst och alls inte vara släkt med oss.

Det är ett oerhört kraftigt brott för människor på Jesus tid, att komma på kant med blodsbanden och söka sin nästa utanför denna gemenskap.

Om du är bekant med Goethe så kallar han det "Wahlverwandschaft" dvs val-släktskap.

/cogito

Återgå till "Religion och andlighet"