Valet år 2006
Moderator: Moderatorgruppen
Valet år 2006
Är det någon av er som röstade på moderaterna som nu skulle rösta på ett annat parti? I så fall varför? Eller tvärtom är det någon som inte röstade på moderaterna som skulle rösta på dem nu?
En vino veritas?
Jag röstade inte och har aldrig så gjort, men om jag skulle röstat skulle jag röstat på moderaterna, likt jag om jag skulle rösta nu skulle rösta på moderaterna.
Kontraproduktivt för min person, men säkert rörande för grytan so håller på att koka över.
Seriöst, vem bryr sig? Bara för att vissa grupper i samhället får försämrade villkor ska vi dividera om det är bra eller dåligt?
Dom riktigt utsatta pissas på av alla politiker och spottas på från samhällets alla hörn. Tills dom är inbegripna i politikens strävanden så spottar jag på politik och benämner dess utövare med epitet som passar, demagoger och populister. Och kom nu gärna och visa på motsatsen så lite julstämning kan smyga sig in i dessa mina snart till domningen apatiska leder.
Kontraproduktivt för min person, men säkert rörande för grytan so håller på att koka över.
Seriöst, vem bryr sig? Bara för att vissa grupper i samhället får försämrade villkor ska vi dividera om det är bra eller dåligt?
Dom riktigt utsatta pissas på av alla politiker och spottas på från samhällets alla hörn. Tills dom är inbegripna i politikens strävanden så spottar jag på politik och benämner dess utövare med epitet som passar, demagoger och populister. Och kom nu gärna och visa på motsatsen så lite julstämning kan smyga sig in i dessa mina snart till domningen apatiska leder.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Avantgardet
J R Auk skrev:Jag röstade inte och har aldrig så gjort, men om jag skulle röstat skulle jag röstat på moderaterna, likt jag om jag skulle rösta nu skulle rösta på moderaterna.
Din poäng är registrerad dock så skulle man kunna önska att du trots allt använde dig av din rättighet för att främja goda syften och tendenser. Själv röstade jag på Miljöpartiet av två anledningar 1) de har goda syften , och änne viktigare 2) de kan mycket lite om "politik"
Att genom sin röst förmå uppelda massorna - rösta kontraproduktivt (vilket det dock inte är om denna strategi skulle fungera) mot övertygelsen - är lite vanskligt enligt mig och det är svårt att avgöra om det har någon verkan alls (överjaget är starkare än detet i många fall - se anorektiker t.ex.).
Hur ska jag kunna legitimera majoritetens förtryck när detta sker via populistiska företrädare. Poängen är ju att man skall välja en företrädare, finns ingen som företräder logik och resonemang.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
- Avantgardet
J R Auk skrev:Hur ska jag kunna legitimera majoritetens förtryck när detta sker via populistiska företrädare. Poängen är ju att man skall välja en företrädare, finns ingen som företräder logik och resonemang.
Faktum är ju att du legitimerar det även genom att inte rösta - det är inte så att din icke-röst sätts på något slags minuskonto för vår typ av demokrati, de struntar helt enkelt i din icke-invändning (som i verkligheten bör ses som en invändning - har alltid frågat mig varför inte icke-rösterna räknas som "mot systemet" i dess helhet?). Därför så gör du ju rent pragmatiskt bättre i att utöva det lilla inflytande du ändå har, som välgörenhet ungefär
- Avantgardet
Återgå till "Politik och samhälle"