Jag inviger endast mig själv officiellt i filosofi eftersom det är nog nyttigt. Jag sitter ofta ensam och filosoferar eller så diskuterar jag med någon som vill. De som inte vill säger ofta ett argument och vill helst tiga efter det. Ifrågasättande = hotade. När jag skriver ner tankar så skriver så här som jag gör nu men jag kan också skriva annorlunda. Är alltid nyfiken på hur jag bedöms eftersom jag ständigt söker efter mig själv. Jag är ute på villovägar men kan inte sluta dras åt dessa roliga ämnen. Det finns så många sätt att bedöma saker i denna värld och den utanför men när det handlar om att bedöma en själv, tycker jag att det är svårare. Jag presenterade mig tidigare inte för att jag är blyg men jag märker nu (nu måste ni svara snällt också

att ni är trevliga och har fina inställningar. Filosofera är för mig nyttigt men samtidigt skadligt eftersom jag kan haka upp mig på så många olika frågeställningar som kan störa min hälsa. Många frågeställningar har hittils förbättrat min hälsa och det är mitt mål, jag vill bli lycklig och må bra, kunna älska alla och känna evig kärlek och medmänsklighet. Ofta handlar det om introspektiva moraliska frågeställningar som kan vara ibland jobbiga, ibland "gudomliga". Menar, "Är det jag gör nu rätt?", "Undrar vad denna person tycker om mig nu?" och liknande. Tidigare och fortfarande har jag sett detta som en rädsla som ska bekämpas, det är lättare när jag identifierar den för då är det lätt att senare köra över den med min vilja. Jag är väl religös av mig men jag vet inte hur jag ska kategorisera mig, om det går. Religion för mig är mer att man följer ett recept, som kristendomen. Jag tror på Gud men jag är inte kristen. Gudsdefinition: kraften bakom tingen*, lukterna, smakerna, känslorna... uppfinnaren av upplevelsen. Jag försöker lära mig att se varje ögonblick som "ett test av Gud". Jag upplever att alla problem blir då så enormt mycket lättare. Uppvakandet av min gömda och glömda nyfikenhet kom för snart ett år sedan och sen dess har jag absolut inte kunnat hålla mig tillbaka för söka runt. Medmänsklighet är vacker. Jag tror att "behandla andra som du vill bli behandlad själv" är ett väldigt enkelt sätt att se på tillvaron och dess moraliska problem. Existentialismen är också det. Vissa säger att den "gyllene regeln" är egoistisk men har aldrig förstått varför. Ibland har jag trott att vansinnet varit nära men det kanske det är?
Jag tror på kärleken och hoppas alla vill dit, en dag blir vi nog tvungen till det
*Jag tycker inte om att kalla träd och blommor för "ting", de är mer levande än ordet "ting". Ting är för mig materiellt, dött, en uppfinning. Men det är kanske just det ordet står för?
Svenska akademin: ting = sak. Vad är då sak?
Svenska akademin: sak = söka åtala, vilja komma åt m. m. Antingen har jag en gammal version på programet eller så är det det bästa de kan komma med. Iaf en konstig förklaring. Jag säger som sagt ting som en mänsklig uppfining. Vad jag då kan stoppa träd, gräs, stenar som, vet jag inte. Kom med förslag! Jag vet inte om stenen är död och inte heller dataskärmen.
Där fick jag med litegrann av mig själv. Det är nog bra att vara öppen för varandra för vad finns det att dölja?
med Kärlek,
Anton.