Att göra något av plikt eller ansvar ger ingen garant för att det är något gott som man gör, snarare så har man fegt överlåtit ansvarsbördan.
Din personliga åsikt och den får du gärna ha. Jag tror att ansvarskänsla kommer in när man tappar arbetsglädje, men vet ändå att det måste göras. En förälder som hör ett skrikande barn mitt i natten går nog inte upp av endast ren glädje.
Vad är en tillgjord föräldraroll? Kan inte en biologisk förälder ha en tillgjord föräldraroll gentemot sitt barn?
Bra iaktagelse. För att förstå min poäng här måste jag lägga fram min fördom. Det är: "Biologisk förälder har en naturlig och instinktiv kärlek gentemot sitt barn" och "Eftersom adoptivföräldrar inte kan känna detta gentemot en främling, måste de följa en viss mall på hur en förälder bör vara". Om jag skulle bry mig tillräckligt mycket skulle jag säkert finna studier som styrker detta.
Hur är man professionell i omvårdnaden om ett barn? Jag anser att alla bör ges utrymme och möjligheter att utveckla sig själva och det är något som näst intill omöjliggör en "professionalitet" gentemot fostran.
Du har fastnat i vuxenperspektivet. Som jag nämnde tidigare kan man inte föra en vettig diskussion om adoption, om man utgår ifrån vilken frihet och rättighet vuxna har i frågan.
Det är just detta att du vill att vårdnaden skall utgå från något abstrakt det personliga som jag motsäger mig. Människor vill känna sig speciella erkända för sig själva och inte för något som dom uppfyller av förväntan.
Se ovan. Vuxenperspektivet.
Detta gör att det i verksamhetsformuleringen ligger implicit att det inte är pågrund utav personliga kvaliteter som en människa får denna omvårdnad utan det är pågrund utav formen av existensen som det bjuds.
Hur ser det ut med adoptioner? Erbjuds man passande föräldrar utifrån ens personliga egenskaper? Förklara för mig hur det går till, för jag vet inte, och jag menar allvar.
Det är en opersonlig relation som uppstår mellan institutionen och personen i fråga, och om man sedan lägger, "Professionalitet skall gå i första hand, medan det personliga engagemanget är sekundärt.", till detta (att vara proffesionell innebär att utföra något utifrån en norm) så har vi låst in den som avses omvårdas i en roll av objekt förväntat att nå ett mål som "proffesionaliteten" avser.
Det är inget fel i lite distans och det som du kallar opersonligt. Min tanke är att utifrån många vuxna som jobbar på barnhemmet, kommer barnet att välja ut en vuxen som den litar extra mycket på. Den anställda har sedan ett ansvar att tillgodose det barnets fysiska behov. Det mentala behovet finns det inget krav på, det ska komma naturligt. Om ett barn, utav X antal vuxna, ändå inte hittar en vuxen de kan lita på, anställ fler. Om folk inte söker sig till dessa tjänster, höj lönerna. Childrens rights at all costs. Nu är det omvända roller, barnet har makten och vi är skyldiga att tillgodose dess behov.
För mig är adoptioner lika med filmen Annie, fina folket kommer till barnhem upprättade av kyrkor. De stämmer in på kyrkans eller samhällets syn på hur en god- kristen/medborgare är. När de väl gör det, finns det ett oändligt antal barn som de sedan kan gotta sig i, välj ut det barnet som du gillar mest, skit sen i Annie, hon är ändå är en odräglig liten snorunge. Min fördom, du får gärna informera mig om hur det går till idag. Vem utreder föräldrarna, hur länge pågår utredningarna, hur stort är urvalet av föräldrarna etc?