cogito skrev: Algotezza skrev:
De olika kringlorna, tre till antalet, står för mikro-, mellan- och makrokosmos,
Aha! Då ber jag Algotezza att följa den ritade spiralen i valfri riktning med en penna.
Fiasko!
Mellanspiralen blir aldrig fullbordat förrän man slungas vidare ut i makrokosmos resp. snurras in i mikrokosmos.
Ja, det är det som är poängen, de övergår i varandra, de är ofullbordade/ofullkomliga en och en men utgör en sluten/fullkomliga/balanserad enhet/helhet tilsammans.
cogito skrev:Fel på tänket eller ritningen? Men det kanske är därför du kallar den för "dubbelspiralen" eftersom det rör sig egentligen om endast två spiraler?
Jamen, det
är de facto bara två spiraler, de speglar varandra, en högervriden, en vänstervriden. Beroede på vilken riktning du tar "med pennan", är den ena inåtgående "mot mittdelen" och den andra utåtgående "mot periferidelen". Makro- kröker in sig i mikro- via mellan-kosmos och mikro- vecklar ut sig i makro- via mellankosmos.
Spiralen skall tolkas som så att "det största" är "det minsta" och "det minsta" är "det största" eller att "storleken har ingen betydelse", ty alla lever vi faktiskt i mellankomos, där vars och ens makrokosmos "förklingar i något som är" (förklingar = kröker in sig), liksom mikrokosmos. Inkrökningarna symboliserar att det är meningslöst att tala om storlek när det gäller "det som förklingar i något som är". En tänkt oändlig spiral nedåt och uppåt som "förklingar" i "något som är" innebär att makro och mikro helt förlorar sin betydelse som storleksmarkörer. Existensen har ingen stolrlek, bara det som existerar har det när vi jämför detta inbördes. "Något som är" innebär ingen storleksjämförelse eller storleksuppgift. Men "något som är" är inte detsamma som "ren existens", ty det är ju alltid "ett något" som är, inte "det rena varat", vilket bara innebär "är"...
cogito skrev:Hoppas på ett fyndigt svar - annars får du rita om!
Jag vet ju inte vad du är ute efter för förklaring, men det är så här, vilket jag alltså angett ovan, som jag tänker mig innebörden i min symbolbild. Det är i alla fall den innebörd jag lägger i den, det är så jag förklarar den.
A