Kinesisk polis har gripit fyra tonårspojkar i provinsen Guangdong som erkänt att de kidnappat en klasskamrat och krävt en lösesumma för honom och sedan dödat honom, skriver kinesiska medier.
De misstänkta, i åldern 15 till 17 år, kidnappade klasskamraten i staden Shantou den 29 december, skriver nyhetsbyrån Nya Kina i sin nätupplaga.
15-åringen mördades bara ett par timmar efter att han förts bort men tonårspojkarna ringde till hans far och krävde 425 000 kronor i lösesumma.
Fadern, som är en privat företagare, kände igen rösten på en av dem som ringde och rapporterade det till polisen. Kidnapparna greps dagen efter och har erkänt.
Bilder från en övervakningskamera visar hur pojkarna jagar och misshandlar 15-åringen.
Den döde pojken påträffades i ett övergivet hus i en närbelägen by. Han var huggen i ryggen med en sax och hade en skallfraktur, strypmärken på halsen samt strupen punkterad.
Ji Hanping vid Shantous Ungdomspsykiatriska center skyller den ökande ungdomsbrottsligheten på "en ohälsosam kultur", inklusive våldsfilmer och tv.
- Ungdomar dyrkar våld. Ungdomsbrottslighet har blivit ett problem som vi inte kan ignorera, säger Ji.
Hur i allsin dar kan man påstå någonting sådant när man är psykiatriker? Världsledande forskare kan fortfarande inte bevisa att våld inom tv-spel o.d. påverkar barn och ungdomar negativt.
Det här stinker propaganda på långa vägar.
En "ohälsosam kultur". Pfft, ett sånt löst uttryck kan man nästan göra vad som helst med. Vad kommer att hamna i den kategorin här näst, Mtv, youtube, godis kanske?
Kina är då ett besynnerligt land. Någonting som jag alltid undrat över är hur kommunismen, rättare sagt censuren, kan florera i dag. Frågar man en kines hur h*n står ut med denna avhängighet svarar denne med, "jag älskar mitt land".
"Jag älskar mitt land"? Så det bottnar i nationalism? Du älskar ditt land så pass att du förkastar din frihet?
Jag vet inte längre vad jag ska tro. Vad jag däremot vet är att nationalism är roten till allt ont.
Ursäkta, ville bara ventilera lite.