Jag håller med. Dina inlägg skulle se verkligen konstiga ut om jag tog bara de meningar jag inte gillar (de är många, men jag hinner tyvärr inte). Men jag tror fortfarande att själva innehållet är viktigare.Sceptisk skrev: Svävande, flyktigt och intetsägande.
Eftersom innehållet verkar ha varit osynlig till dig ska jag sammanfatta en gång till. Försök förstå denna gång:
- Problemet med att försöka definiera mental hälsa är att alla har sin egen definition. Olika psykiatriker eller psykologer har, till exempel, olika definitioner på det.
- Ett sätt skulle kunna vara att titta på hur människan mår, samt hur denne interragerar med omgivningen, samt hur pass bra de fungerar i livet. Inga av dessa kriterier är avgörande självt, det borde kanske finnas andra, och man borde fundera över var befinner sig gränsfallet.
- Som jag skrev flera gånger nu är inga av dessa kriterier genomgrippande, som du påstår att jag har skrivit. Jag har aldrig heller skrivit att "att fungera bra" = "att fungera i samliv", utan det är du som har hittat på det. Detta var den missförstådda delen.
- Samvete borde inte vara ett kriteria, eftersom det inte är specifiskt till mental hälsa/ohälsa. Jag upprepar det en gång till: de psykisk störda människor har ett starkt samvete, åtminstone lika mycket som övriga populationen. Det är väldigt konstigt att du vägrar kommentera detta.
Detta var det uppenbara innehållet som du verkar ha helt missat.