archaxe skrev:Ett steg närmare upplysning, Jimmy. Keep going, you're almost there.
Hoppas att vi kan komma dit tillsammans!
Moderator: Moderatorgruppen
PopJimmy skrev:LOLarchaxe skrev:Jo, du verkar fast i illusionen att livet och verkligheten skulle vara en illusion. Vad får dig att tro det? Bra att du försöker göra dig av med den. Almost there, keep going.
PopJimmy skrev:Jag förstår om ni är kritiska.
Allt jag säger kan ju givetvis vara helt galet och helt fel.
Men jag HAR upplevt detta, jag är inte längre rädd för någon. Jag har gjort självterapi.
Problemet när man försöker styra och kontrolera saker är att det alltid kommer att finnas ett motstånd.
Den är deta tai chi handlar om - ying yang modellen. Den förklarar univserums förelerser. Allt går i cykler.
Ni får inte misstro mig - jag är extremt skeptiskt till allt som finns. Att vara emot alla föreställningar gör att man hittar sanningen. Det är så det fungerar, det är inget konstigt.
Det är det Krishnamurti säger också - Its only thought negation you can find "what is".
Problemet är att vi människor ÄR kritiska. Men vi är bara ytligt kritiska. Vi har värderingar från våran barndom som vi har accpeterat utan att vara medvetna om det. Det gör att vi tror att vi är kritiska - fast vi i själva verket har accepterar felaktigheter.
Varför tror du att "Jaget" existerar? Du ÄR inte kristisk! Du tror att du är kritiskt men du har i själva verket accepterat en lögn!
Du ÄR universum. Du måste inse detta. Allt annat är en lögn som gör att du har fel utgångspunkt. Du blir som Bush.
PopJimmy skrev:I alla relationer vi har till människor har vi skapat en BILD om hur vi TROR dom är, det gäller dina föräldrar, dina vänner, dina ovänner o.s.v.
Du har också skapat en bild gällade vad du TROR ATT DU ÄR.
EGENTLIGEN KÄNNER DU INTE NÅGON. DU SPELAR ETT ROLLSPEL. Med alla personer i hela ditt liv. Du operarar ALLTID MOT BILDERNA. Du känner inte din pappa, Du har bara en ROLL du spelar mot honom. Du känner honom först när du ACCEPTERAR HONOM FULL UT. Hela vårat liv är alltså ett rollspel. Du tror att du är bra på vissa saker, dålig på vissa saker. Du har en BILD över hur du TROR du är. Du har också en BILD på vad du TROR ska göra dig lycklig.
Hela ditt liv fösöker du nå upp till denna BILD som är skapar av digsjälv. Allting du TROR att du är bra på är MINNIEN ifrån dina relationer/uppfattningar. Om någon person du SETT UPP TILL sagt något elak, så har du tagit åt dig, och detta har format din BILD av vad du tror du är. Om någon ger dig beröm så formar du din BILD.
Att bli självmedveten är att FÖRSTÅ sin egen BILD av sig själv.
Våra kulturella moral/ideal ger oss en BILD på HUR MAN BÖR UPPFÖRA SIG.
Alla människor använder sig av olika VERKTYG för att uttrycka förtryckta känslor. Våran moral säger åt att vi INTE FÅR GÖRA vissa saker. Då blir det en SPÄNNING I DIN HJÄRNA. För att släppa denna SPÄNNING söker du dig till aktiviteter som FRIGÖR SPÄNNINGEN I HJÄRNAN. Du kanske spelar TV-SPEL, DANSAR, SPELAR GITARR. Alla dina aktiviter du någonsin gör är antingen för att LEVA UPP TILL BILDEN, eller FRIGÖRA DIG FRÅN BILDEN.
Hela ditt liv kretsar kring att du ska upprätthålla DIN BILD. Du har utvecklat FÖRSVARSMEKANISMER för att skydda din BILD. Detta är dina teorien/värderingar/uppfattningar i ditt MINNE. Får du minnesförlust eller går i kognitiv beteende terapi eller mediterar kan du göra dig av med dina bilder.
Du har alltså FYSISKA BEGRÄNSNINGAR som hindrar dig från att göra allt i hela världen samtidigt, men dessa fysiska begräningar kan du inte göra något annat än att ACCEPTERA och då utvecklas du hela tiden.
Du ska därför göra dig av med dina PSYKOLOGISKA BEGRÄNSNINGAR, saker som gör att du uppfattar verkligheten på ett visst sätt och försvarar dig själv.
Lycka till i livet och sprid kärlek!
Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster