LÄS DETTA: JAG VET VAD DITT LIV GÅR UT PÅ!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 dec 2004 17:29

archaxe skrev:Ett steg närmare upplysning, Jimmy. Keep going, you're almost there.

Hoppas att vi kan komma dit tillsammans! :D

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 06 dec 2004 17:37

Idag ska jag ta tag i två problem jag haft släpande.
Och göra fem små spontana handlingar som är utanför mitt vanliga handlingsmönster.

Möt det nya livet!
Vägra sluta utvecklas!

Livet handlar ju om att utvecklas.
Att hela tiden göra saker man tror att man inte klarar av.

Per
Kontakt:

Re: LÄS DETTA: JAG VET VAD DITT LIV GÅR UT PÅ!

Inläggav Per » 14 dec 2004 18:20

"I alla relationer vi har till människor har vi skapat en BILD om hur vi TROR dom är, det gäller dina föräldrar, dina vänner, dina ovänner o.s.v.
Du har också skapat en bild gällade vad du TROR ATT DU ÄR.
EGENTLIGEN KÄNNER DU INTE NÅGON. DU SPELAR ETT ROLLSPEL. Med alla personer i hela ditt liv."

Har du läst om FIRO-teorin?
Will Shutz kom fram till ung samma sak... läs om det. På ledarna.nu finns en rätt bra sammanfattande beskrivning på hans teorier om gruppen och på firo.com (eller något liknande) finns beskrivning av en modell som säger att människans personlighet utgår från hennes självbild. Hinner inte ge bättre länkar.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 21 dec 2004 23:11

Tack för länkarna. Ska kollas up!

Nicke_Nor
Kontakt:

Så ni tror att ni kan hur allt är ?

Inläggav Nicke_Nor » 30 jan 2005 00:02

det såm diskuteras av er är filosofi tankar funderingar grublan över hur allt är upkåmit hänger ihop och så vidare man kan hävda att allt hänger ihop att allt har sin kåpling att ingen har nån skuld att livet styrs av förutbestämda lagar och att allt är en iluson men vad är saningen det är den frågan alla ställer sig fins det en saning i filosofisk benämning menar jag äller är allt bara lika osant äller lika sant ?

Filosofi är intresant just pågrund utav sin obestämda fårm och sät att upröra och påvärka fålksa tankar men varför påvärkas man ?.jo mäniskan är primitiv och är presis såm andra gur sårbar och därför såras den när den käner sig angripen då upstår en diskuson äller en reaktion på det påståda äller inträfade allt vi igäntligen är skule kuna sägas vara en reaktion på våran omgivning att det du är är bara vad du blivit pågrund av det du upleft att det jag är är bara nåt jag blivit pågrund av min omgivning men så kan det inte vara för åm allt bara var reaktioner tankar såm påvärkas så borde 2 mäniskor såm utsäts för identiska sitvasioner bli identiska men det blr dåm inte pågrund utav att alla mäniskor är unika och därför ochså blir ollika fårmas ollia av det såm sker men är jag då bara ett svar på min åmjivning en reaktion på mit liv ?

nej för åm jag är medveten åm de reaktioner såm sker kan jag påvärka dåm så länge jag vet att allt såm sker sker så är det jag såm styr vad såm sker

åm jag vet att jag ska bli dumpad men inte gör nånting åt det och inte häller reagerar så påvärkar häller inte händelsen min karatär mit kort

att leva är såm att spela kort det gäller att få fat i en vinnande hand vinnaren är den såm dör lyklig och påvärkat sin åmgivning till det sama vinnaren är den såm gort rät för sit liv förlorararen är den såm jet up tagit sit liv äller den såm spelat fel kort och förlorat sin hand det handlar myke åm tur när man spelar kort men ochså åm att spela korten rät

jag är medveten åm min plats i livet och är härför att påvärka min egen och alla andras du kan tro mig äller förneka mig jag fins här ändå du kan döda mig men mina kort fins kvar för jag har redan börgat spela mina kort liger redan frame det ända du kan göra är att spela med äller förneke det förneka att livet är ett spel du spelar en rål såm sakts tidigare utnytja din rål för att förbätra för dina medspelare livet är ändå ett liv och värt att läga till är att livet ochså inte håller känslor dän såm förnekar sina känslor och flyr till en wärld av tankar äller i det här falet filosofi håller på att förlora ett av sina bästa kort men det är bara att spela rät livet och spelet lever så länge du årkar hålla korten i din hand

jag beklagar min stavning den beror på min dyselexi jag hade nakdelen av att sita vid den delen av bordet där man bara fick tjöpa en gång och jag fick bara par i 2or men jag van första rundan och nu är jag med igen ;)
//Nicke_Nor

Herumar

Problemen

Inläggav Herumar » 21 feb 2005 19:55

Det finns vissa problem med att få människor att förstå sådana här upplevelser. I sin extas, och engagemanget, för upplysningen så vill man så gärna att människor ska förstå. Ens egna självklarheter bör vara självklara för alla andra med. Den sanningen är så enkel. Man blir lätt uppslukad av sina egna insikter, och man vill inget annat än att frälsa de icke frälsta. Det är ett misstag som man inte bör begå; den insikt man har kan endast tas emot av en som är på samma frekvens som en själv - övriga kommer mer eller mindre att förkasta den. Detta problem har sin grund i den subjektiva sanningen.

Kärlek (observera mångtydigheten hos kärlek) följer som en röd tråd genom alla (med undantag - självklart) livsåskådningar resp. religioner. Genom att reda ut vilken kärlek man talar om har man kommit lite nämare varandra i disskusionen; men till slut kommer man stöta på problemet med den subjektiva sanningen ännu en gång.

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 22 jun 2005 01:37

Jag är heller inte mitt illusionerande medvetande :wink:

Jag ser att vi har samma referens ramar :D

Life Is An Illuision By World Teacher Matriya :
http://www.maitreya-edu.org/news_letter ... er_106.htm

The Illusion of the Self
http://www.maitreya-edu.org/news_letter ... er_113.htm
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.
För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 22 jun 2005 01:51

Jo, du verkar fast i illusionen att livet och verkligheten skulle vara en illusion. Vad får dig att tro det? Bra att du försöker göra dig av med den. Almost there, keep going.

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 22 jun 2005 10:12

archaxe skrev:Jo, du verkar fast i illusionen att livet och verkligheten skulle vara en illusion. Vad får dig att tro det? Bra att du försöker göra dig av med den. Almost there, keep going.
LOL :D

Användarvisningsbild
Kontakt:

Inläggav Avatar Bhima Gir » 22 jun 2005 13:23

PopJimmy skrev:
archaxe skrev:Jo, du verkar fast i illusionen att livet och verkligheten skulle vara en illusion. Vad får dig att tro det? Bra att du försöker göra dig av med den. Almost there, keep going.
LOL :D

tja :)

Vad får mig att tro det....jag ser att jag tror inte längre Jag VET!
Jag ser idag vad som är sanning efter den omedvetna Kundalini uppväckelse jag var med om för ett tag sedan. Jag har genom detta fenomen transformerat med medvetande ett steg högre i medvetandets spiral.
Transformeringen är lika stor som den som var för 50 000år sedan då vi från djur medvetande hoppade steget till Människo medvetenhet.

Peace :wink:
Totalt obunden av tid, inga gränser vad det gäller kapacitet, ingen rädsla för döden, en stark känsla som styr över allt annat kärlek, ett stort hjärta av äventyr och glädje.

För varjer resa jag gör försvinner en Illusion

onosendai

Inläggav onosendai » 23 jun 2005 22:15

PopJimmy skrev:Jag förstår om ni är kritiska.

Allt jag säger kan ju givetvis vara helt galet och helt fel.

Men jag HAR upplevt detta, jag är inte längre rädd för någon. Jag har gjort självterapi.

Problemet när man försöker styra och kontrolera saker är att det alltid kommer att finnas ett motstånd.
Den är deta tai chi handlar om - ying yang modellen. Den förklarar univserums förelerser. Allt går i cykler.

Ni får inte misstro mig - jag är extremt skeptiskt till allt som finns. Att vara emot alla föreställningar gör att man hittar sanningen. Det är så det fungerar, det är inget konstigt.

Det är det Krishnamurti säger också - Its only thought negation you can find "what is".

Problemet är att vi människor ÄR kritiska. Men vi är bara ytligt kritiska. Vi har värderingar från våran barndom som vi har accpeterat utan att vara medvetna om det. Det gör att vi tror att vi är kritiska - fast vi i själva verket har accepterar felaktigheter.

Varför tror du att "Jaget" existerar? Du ÄR inte kristisk! Du tror att du är kritiskt men du har i själva verket accepterat en lögn!

Du ÄR universum. Du måste inse detta. Allt annat är en lögn som gör att du har fel utgångspunkt. Du blir som Bush.

Tjo!

Vi delar samma insikt, men din slutsats skiljer sig radikalt från min. Jag förstår hur du tänker, men det är något som lämnas utanför. Alla andra, du är en del av ett och samma jag, men du är inte själv jag, du är en pusselbit av det som en gång var jag. Du har förstått hela sambandet och kan nu definiera vad vi har valt att kalla Gud / Allah / Brahman. Men jag tror du liksom buddhismen behöver utveckla lite, du kan inte lämna denna världen bakom dig helt själv, så lätt kommer du inte undan.
Alla måste gemensamt föras samman för att bilda Ett, ett medvetande, Jaget. Alltså måste du nu upplysa andra bitar av Jag till samma insikt du har. Och jag har bara ett tips till dig, ta det väldigt lugnt, gör inte som jag och rusa in i första bästa och försök förmedla. Ta någon du litar på och som visar starkt förtroende så att du bygger en bas. Det finns ju de som skulle agera som agent Smith, för att vara ironisk. Passa dig. Börja med de som du vet verkligen vill veta, och kan hantera det.

Bor du i närheten av Borås och är sugen på att diskutera "ihop det hela" så hör av dig, hehe.

LYCKA TILL! :D

Xargo
Kontakt:

Re: LÄS DETTA: JAG VET VAD DITT LIV GÅR UT PÅ!

Inläggav Xargo » 25 jun 2005 13:13

PopJimmy skrev:I alla relationer vi har till människor har vi skapat en BILD om hur vi TROR dom är, det gäller dina föräldrar, dina vänner, dina ovänner o.s.v.
Du har också skapat en bild gällade vad du TROR ATT DU ÄR.
EGENTLIGEN KÄNNER DU INTE NÅGON. DU SPELAR ETT ROLLSPEL. Med alla personer i hela ditt liv. Du operarar ALLTID MOT BILDERNA. Du känner inte din pappa, Du har bara en ROLL du spelar mot honom. Du känner honom först när du ACCEPTERAR HONOM FULL UT. Hela vårat liv är alltså ett rollspel. Du tror att du är bra på vissa saker, dålig på vissa saker. Du har en BILD över hur du TROR du är. Du har också en BILD på vad du TROR ska göra dig lycklig.

Hela ditt liv fösöker du nå upp till denna BILD som är skapar av digsjälv. Allting du TROR att du är bra på är MINNIEN ifrån dina relationer/uppfattningar. Om någon person du SETT UPP TILL sagt något elak, så har du tagit åt dig, och detta har format din BILD av vad du tror du är. Om någon ger dig beröm så formar du din BILD.

Att bli självmedveten är att FÖRSTÅ sin egen BILD av sig själv.

Våra kulturella moral/ideal ger oss en BILD på HUR MAN BÖR UPPFÖRA SIG.

Alla människor använder sig av olika VERKTYG för att uttrycka förtryckta känslor. Våran moral säger åt att vi INTE FÅR GÖRA vissa saker. Då blir det en SPÄNNING I DIN HJÄRNA. För att släppa denna SPÄNNING söker du dig till aktiviteter som FRIGÖR SPÄNNINGEN I HJÄRNAN. Du kanske spelar TV-SPEL, DANSAR, SPELAR GITARR. Alla dina aktiviter du någonsin gör är antingen för att LEVA UPP TILL BILDEN, eller FRIGÖRA DIG FRÅN BILDEN.

Hela ditt liv kretsar kring att du ska upprätthålla DIN BILD. Du har utvecklat FÖRSVARSMEKANISMER för att skydda din BILD. Detta är dina teorien/värderingar/uppfattningar i ditt MINNE. Får du minnesförlust eller går i kognitiv beteende terapi eller mediterar kan du göra dig av med dina bilder.

Du har alltså FYSISKA BEGRÄNSNINGAR som hindrar dig från att göra allt i hela världen samtidigt, men dessa fysiska begräningar kan du inte göra något annat än att ACCEPTERA och då utvecklas du hela tiden.

Du ska därför göra dig av med dina PSYKOLOGISKA BEGRÄNSNINGAR, saker som gör att du uppfattar verkligheten på ett visst sätt och försvarar dig själv.

Lycka till i livet och sprid kärlek!

Underbart. Allt detta är sant.

Men även om vi inte gillar vår moral och våra ideal så är det ofta nästintill omöjligt att undvika dom. Jag är emot pengar och valuta (skulle hellre kört på byteshandel), men jag är likt förbannat ändå tvingad att använda pengar ändå.

Man ska sträva efter att vara lycklig. Lyckan är meningen med livet. Folk brukar ofta blanda ihop <Metoden för att uppnå lycka> och själva lyckan. T ex, vissa 'tycker' att meningen med livet är att fixa ett bra yrke och hus. Men det är bara en metod för att som slutpoäng få uppnå lycka. Strävan efter lycka är inte meningen med livet, det är lyckan som är meningen med livet (målet).

Bla bla bla osv... :]
"Varför slava för verkligheten, när man kan vara kung i sin egen gränslösa fantasi"

Återgå till "Filosofi"