För det första så finns det ingen som förnekar att det finns en fundamental koppling mellan medvetande och materia. Frågan är hur denna koppling ska karakteriseras. Ultrafysikalister får det ibland att framstå att alla som inte är på deras linje är halvreligiösa flummare, men så är det inte.
För det andra tycker jag absolut att det är värt att bedriva medvetandefilosofi, även om det är svårt att veta vilka som är de rätta svaren. I min mening kan man komma med rationella argument.
Jag känner att min naivitet kan vara ett stort hinder här, men jag ser verkligen ingen anledning att tro att medvetande uppkommer ur något annat än de fysiska strukturer vi idag kan observera. OM medvetande kräver mer än det vi kan observera så finns det väl ingen anledning att spekulera i det?
Det är inte mer spekulativt att hävda att en person som sågats sönder i molekyler och sedan satts samman igen kommer att vara samma person, som att inte göra det. Jag kan inte se varför din linje skulle vara mindre spekulativ än någon annan. Var och en får komma med argument för sin uppfattning. Vidare måste man få tala om saker vi inte direkt kan observera. Det gör man i många hårdare vetenskaper också. Vetenskapen går i stor utsträckning ut på att gissa mycket från en begränsad mängd observationer (ungefär som en deckargåta).
Förresten är idén om neutrala observationer och spekulativ teori ovanpå det förfelad. All observation är teoribemängd, något Popper påpekade redan på 30-talet. Vi ser saker utifrån hur våra teorier ser ut.
Tore/
Samtidigt är det väl så att de flesta molekyler du består av byts ut inom loppet av några år? Vad får det för konsekvenser för din syn på ett materiellt "kärn-jag"?
En distinktion här som kanske är viktig är den s.k. "type-token-distinction". Det finns endast en C 14-typ, men väldigt många C-14 tokens, dvs. instanseringar av C-14-typen, eller på ren svenska, C-14-atomer.
Två materiella ting som innehåller exakt samma typer av atomer, anser vi vara exakt likadana. Men om vi helt plötsligt duplicerade mig, så tror jag inte att jag skulle uppleva mig som existerande på två ställen. Ännu värre om man skapade skapade 100 000 exakta kopior av mig; då tror jag inte att jag skulle uppfatta det som om jag existerade på 100 000 ställen. Håller ni med om detta?
Men kan det då ha något med särskilda atom-tokens att göra. Om man plockar sönder mig i molekyler, och sedan sätter ihop mig igen, med samma molekyler; kunde man tänka, då borde det väl ändå vara jag som sätts ihop igen. Jag tycker att det du tar upp snarast arbetar emot denna tanke. Om jag är beständig över tid, så kan mitt jag inte vara direkt beroende av några särskilda atom-tokens. Därför uppstår exakt samma problem som i fallet med atom-typerna i fallet med atom-tokens.
En intressant artikel som tar upp medvetandets märkliga natur är Nagels "The Subjective and the Objective" i hans bok Mortal Questions.