De största problemen med utilitarism

Moderator: Moderatorgruppen

Krenek

Inläggav Krenek » 12 jul 2008 23:34

Globen skrev:Diskussionen har inte lyckats klargöra vad lycka eller nytta är och varför lycka finns. Jag är övertygad om att vi har lyckokänslor för att det gagnar människosläktets utveckling och fortlevnad. Vi känner lycka när vi får uppskattning för det vi gör eller när vi träffar en partner. Det stimulerar oss att arbeta, skaffa barn och diskutera med andra människor. Självfallet kan man bidra till människosläktets utveckling utan att skaffa egna barn.

Det är också så att alla lyckokänslor inte gagnar människosläktets utveckling och fortlevnad. Den lycka som skapas i den lyckomaskin som Justin argumenterade för tidigt i denna tråd hör naturligtvis dit. En sådan maskin skapar passivitet och leder säkert till att människosläktet utplånas på kort tid.

Slutsatsen av detta måste bli att det inte är självklart som utilitaristerna hävdar att vi alltid skall sträva efter maximal lycka. Överordnat maximal subjektiv lycka måste frågan vara om en handling gagnar människosläktets utveckling och fortlevnad. Visst kan man anse att det inte är viktigt att människan fortlever. Men det är en helt annan fråga.

Det finns ingen konflikt här, det är inte lyckomaximerande att välja något som utplånar mänskligheten snabbt. Mänskligheten har på lång sikt enorm potential till att skapa lycka och det är idag svårt att se alternativ som skulle vara bättre än mänsklighetens överlevnad på lång sikt. Det innebär dock fortfarande att mänsklighetens överlevnad är underordnad lyckomaximering, den dagen mänsklighetens överlevnad inte är det bästa alternativet, då får man helt enkelt släppa på vår art och låta något bättre ta över.
Thou shalt not sit with statisticians nor commit a social science.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 00:03

Krenek skrev:
Avantgardet skrev:Samtidigt betvivlar jag att Popper menade att man bara helt skall bortse från det och blunda för det, och om du menar att detta görs "med all rätt" så vill jag ha ett skäl därtill.

Dessutom så håller jag alls inte med Popper här (om din tolkning av honom stämmer) då det enda som fysiken sökt göra, under hela sin historia, har varit att just finna Grunden, och det måste väl sägas vara genom denna strävan som den erhållit sina resultat. Sen så hoppas jag att Popper hade något argument också, och inte bara ett sånt här substanslöst uttalande att luta sig emot, vilket var det i såna fall?

Popper menar att vetenskapen klarar sig utan definitioner i den meningen att man inte skulle förlora någon egentlig mening. Definitioner fungerar i princip som "förkortningar", man gör en lång historia kort. Vi kan ta lyktstolpen som exempel, vi har alla egenskaper som du beskrivit och fler därtill, vilket beskriver lyktstolpen väl. Men det blir givetvis jobbigt att dra hela den raddan varje gång, därför frågan man sig: Vad skall vi kalla detta för? Och sedan finner man ett ord för det. Istället för att gå från andra hållet och fråga. Vad är en lyktstolpe? Eller: Vad är gravitation? Sådana frågor har enligt Popper ingen plats i vetenskapen.

Du får ursäkta mig, men du rusar iväg i nåt slags övertygelse utan att förklara hur du kommit fram till dessa saker vilket gör det svårt att följa ditt resonemang. Vad menar du att vetenskapen skulle undersöka om den inte hade definitioner? Låter, åtminstone i din framställning, som nån radikal formulering av Popper i sådana fall, snarare än nåt genomtänkt resonemang. Sen är det lite lustigt hur din teori om "förkortningar" snarare visar på definitionernas absoluta nödvändighet för vetenskapen än tvärtom. Du erkänner själv att kontexterna är eviga och att vi hamnar i en infinit regress om vi söker den lexikaliska grunden för något. Så långt rätt och riktigt. Men om så är fallet så är ju definitionen det enda som avgränsar ett objekt från ett annat och möjliggör ett studium av det överhuvudtaget.

Men jag håller likväl med det du senare skriver om vilken väg man bör ta till definitionen av ett objekt. Problemet här är att det du nu framför av Popper, faktiskt på inga sätt stödjer ditt eget undvikande att besvara den direkta frågan: Vad är lycka? Lycka är ingen vetenskaplig definition, utan något som lånats från "vardagsspråket", och som härstammar ur någon dunkel förhistorisk tid, vad vet jag, du fattar poängen. Och att bara föra över ett begrepp från den ovetenskapliga diskursen till den vetenskapliga är ju ett nästan helsäkert sätt att smyga in ett specifikt falskt moment i den "vetenskap" man då bedriver. Att låna över "Gud" och sitta och kalkylera på honom är en direkt motsvarighet till vad utilitarismen gör i detta avseende. Det är identiska diskurser sånär som på att uttalet är olika av "Gud" eller "lycka", som båda nyanserar och betingar varandra.

Krenek skrev:Sedan har du fel angående vetenskapen. Redan Newton gick emot detta och försökte inte förklara varför vissa saker var som de var, gravitationen är ett bra exempel. Idag har vi kvantmekaniken som det ultimata exemplet, Feynmans brukar tala brett om att de inte har en blekaste aning  om vad som föregår, att ingen förstår kvantmekanik, bara att det ger bra prediktioner. Det ligger helt i empirismens anda, empiriskt adekvat, men huruvida det är sant eller inte kan man aldrig veta.

Vadå fel angående vetenskapen? Jag var inte medveten om att jag gjort ett tvivelaktigt påstående, och inte heller ringer det nån klocka när jag läser ditt bemötande av detta mystiskt undanglidande påstående från min sida. Att vetenskapen skall vara deskriptiv verkar det som att du försöker säga, och där håller jag givetvis med, men sen blandar du samman empirism och pragmatism och slänger faktiskt in ett ordentligt stänk av idealism i soppan också. Det sista behöver förklaras närmre, och det är i relation till kvantmekaniken som "empirisk" vetenskap. Empirin var något som uppstod långt innan vi hade den moderna tekniken tillgänglig, och talar därför om sinnesförnimmelser som vi människor gör, inte som datorer gör. I själva verket bygger den förlängning av "empirin" som du här talar om på ett extra moment av tro, vilket för den bra mycket längre bort från empirin och bra mycket längre in på idealismens område med hjälp av en pragmatisk gest.

Krenek skrev:
Ställer du den frågan så gäller inte vår analogi längre. Denna fråga motsvarar "vad är en känsla?", vilket inte är samma sak som att fråga efter en specifik känsla, eller en specifik färg. Färg och känsla måste väl här ses som just den grund, om än den bara är tillfällig, på vilken vi ska ställa oss för att kunna diskutera den övergripande frågan om utilitarismens problem? Men vill du ha en definition på vad färg är så skulle jag svara dig att det är ett viss kvalitet hos materien.

Vad betyder det? Verkar som om Aristoteles visar sitt ansikte igen.

Det betyder att vi hade en analogi att använda oss av för att tydliggöra det problem som utilitarismen står inför, och det här var ett försök att påvisa vikten i att inte kasta ut babyn med badvattnet, vilket var vad du gjorde när du bad om en definition av något som inte stod i samma symmetriska förhållande till det problem som kritiken av lyckobegreppet innebär för utilitarismen som sådan. Sedan gav jag dig en definition, på stående fot, som jag ansåg förtjänstfull, men som givetvis också den innehåller ett visst mått metafysik. Vet inte vad Aristoteles har med saken att göra, kanske du vill dela med dig av ditt godis?

Krenek skrev:I grund och botten är frågan om lycka en vetenskaplig sådan. Huruvida vi kan mäta lycka approximativt är en vetenskaplig hypotes. Vi måste ta saker såsom relevanta teorier i beaktning, evolutionsteorin är exempelvis av yttersta vikt, osv. Definitioner kan aldrig avgöra sådana frågor, lika lite som logisk derivering kan finna (den slutgiltiga) sanningen i en sats. Vi måste därför kasta oss in i det osäkra, världen där sannolikheter är kung och där logiken inte längre kan klara av alla problemen själv. Det säger sig egentligen självt att om filosofin inte kan hjälpa oss här, då har den ingen funktion mer än som underhållning. Det är som vetenskapsfilosofer brukar bittert konstatera, filosofin behöver vetenskapen mer än vetenskapen behöver filosofin.

Att kunna mäta lycka approximativt är likaså det avhängigt definitionen man brukar som centrum för diskursen, annars finns det inget för verksamheten att kretsa kring, det blir en verksamhet utan vare sig mening eller mål och i bästa, absolut bästa, fall så finns det då något ljushuvud i byggnaden som åtminstone inser att det är en möjlighet att studera verksamheten i sig men då har man också infört ett centrum just genom att definiera problemet eller studieobjektet eller vad än det vara månde. Utan definition inget föremål att studera. Punkt. Du ger absolut inget skäl för din ståndpunkt, inget argument, ingen förklaring, nada, bara blind övertygelse. Sen hävdar du att om inte filosofin kan hjälpa er i era vilda spekulationer så har den ingen annan funktion än som underhållning, vilket är precis raka motsatsen till vad fallet är, det är inte filosofins svar det är fel på, det är de frågor som ni ställer henne. Och avslutar stycket gör du med det retoriska "filosofin behöver vetenskapen mer än vetenskapen behöver filosofin", vilket taget ur luften på detta sätt helt saknar täckning och därför bara faller platt till marken.

Krenek skrev:
Visst - även om jag inte ser relevansen -, trafikljus avser ett visst symboliskt system tänkt att reglera trafiken på våra vägar i tätortsområden på så sätt att inga olyckor inträffar, det avser också den fysiska sidan hos detta system som är ett slags lysanordning med tre olikfärgade lampor som alla lyser men aldrig mer än en åt gången. Var det bra? Tycker du verkar lite obstinat nu, som att du fått dig en liten hurring eller nåt och är sur för det.

Jag vill komma till att vi kan fortsätta i all evighet. Definiera tätortsområde ...

Det är riktigt i en mening, men inte hela sanningen, men det är fullkomligt irrelevant i denna mening som det talades om här och nu och stödjer på inga sätt dina antaganden heller. Språket är inte fullt lika okomplicerat som du tycks tro, och det går inte avfärda allt som berör det med extrema antingen-eller-resonemang. Du måste ha en definition på ditt studieobjekt, annars så är din vetenskap helt och hållet rotlös och på samma nivå i förhållande till verkligheten som Kalle Anka.

Krenek skrev:
Det där är ett feltänk också det. Det spelar ingen roll huruvida din upplevelse skiljer sig radikalt från min i fråga om färgen "röd", det enda väsentliga är att vi betecknar den på samma sätt. Jag vet vad du är och snurrar i för frågeställningar där när det gäller färgerna, men det är enbart skenproblem. Jag behöver inte veta att du ser "rött" på din sida av korsningen, jag behöver bara veta att du ser en färg som vi båda kallar "röd" (oavsett hur den ter sig för oss) och som du förstår på så sätt att du inte trycker ned din gaspedal medan jag trampar förbi på min cykel.

Hur vet du att vi båda kallar den för röd?

Därigenom att vi faktiskt gör det. Förväxla inte noumen och fenomen, som redan Kant anklagade Hume för att göra (fick jag alldeles nyss nys om). Även om du ser blått där jag ser rött så kommer vi peka på samma färg och hävda att det är just den som går under det specifika namnet som vi lärt oss genom den allmänning som är de språkliga konventionerna.

Krenek skrev:Du kan ju omöjligt veta någonting om andra människors upplevelser och tankar.

Nej, men jag kan veta en hel del om hans språk, eftersom jag tar del av samma.

Krenek skrev:Hur kan du veta att han kommer att stanna för trafikljuset när det visar "rött"?

Det är givetvis en fråga om tro, även om man söker maskera det med hjälp av sannolikheten.

Krenek skrev:Hur resonerar du kring osäker information enbart med hjälp av absoluta sanningar?  

Att jag i praktiken dagligen "litar på", "tror" och en massa andra vagare saker är väl knappast något konstigt. Det är vad vi måste göra när vi inte kan veta säkert.

Krenek skrev:Huruvida det är feltänk eller inte beror ganska mycket på helheten. Vi kan alltid dra dessa argument så långt att vi helt tappar verklighetsförankring. Var sätter du ner foten och början göra antaganden? Var stannar din skepticism? Vad kan vi använda i dina tankesystem för att resonera kring dessa frågor på ett sätt som samtidigt gör det möjligt att få överenstämmande med vad vi faktiskt tror och agerar efter?

Frågor som är på trons område (vilken också tangeras av sannolikheten) är inte frågor som jag låter dominera min värld, tvärtom menar jag dem vara för andra att grubbla i då det bara är ofruktbara hårklyverier. Genom att undvika dem så undviker jag också att, i samma utsträckning som den som tar tron för något mer än tro, låta mitt agerande styras av fördomar. Det är avsikten och det är också en logisk följd därav. Med andra ord så beslöjar jag inte verkligheten bakom en massa ord som jag själv inte begriper, utan ser nyktert på saken och anpassar mig därefter.

Krenek skrev:
Men nu är det ju mer än en fråga om definitioner här, det är frågan om ett relativistiskt moment som du måste komma förbi om du skall maximera det där som du avser maximera. Då det inte är frågan om en specifik sinnesförnimmelse, utan ett tillstånd (tydligen) vilket fortfarande beror på sinnesstämningar som beror på idéer, tankar, associationer, eller, i all korthet, på en relation mellan den som upplever detta och innehållet i upplevelsen. Skulle analogin gälla i detta avseende för trafikljusen, ja då skulle vi i sanning vara illa ute, för det beror ju inte på hur vi förhåller oss till trafikljusen i vilken ordning de lyser eller hur länge, utan på en strikt och förutsägbar mekanik. Eller med andra ord så beror trafikljusens signaler till trafikanterna på något objektivt, medan lyckan hos utilitaristerna är något nästan fullkomligt subjektivt som man något naivt och inbilskt tänker sig som objektivt.

Fast du måste göra icke-rationella subjektiva antaganden kring induktion för att få denna strikta och förutsägbara (objektiva) mekanik plausibel. Det är lika fullkomligt subjektivt som våra tankar kring lycka. Vi kan alltid hamna här, i skepticism, i irrationalitet om vi önskar det. Frågan är som sagt var du sätter ner foten och vad som händer då. Jag har satt ner foten ungefär där empirismen är, och då blir frågan kring lycka möjlig att studera med vetenskapliga metoder, kommer du följa med eller inte?

Nej, det föreligger ingen analogi mellan dessa, tvärtemot vad du hävdar, och går du tillbaka så ser du att jag tog fasta på detta redan vid ett tidigare skede. Det är stor skillnad på en "känsla" och ett "objekt" - och på denna nivå är det inte överhuvudtaget relevant att blanda in tron på mekanikens detaljer utan det räcker att vi håller oss till den mest elementära fysik, och härför är det inte alls "lika fullkomligt subjektivt" (lite försiktigare får du vara när du skall töja på sanningen). Återigen gör du dig en björntjänst genom att fuska med konturerna på det som vi har framme för granskning. Hade det varit en lika subjektiv fråga i fråga om trafikljusen så hade trafiken varit ett veritabelt kaos, och det är ofrånkomligt. Visst är jag skeptiker, om du menar med det att jag förhåller mig agnostisk till trosfrågor, men att jag fortfarande ser det som möjligt att extrapolera sanna utsagor ur verkligheten. I övrigt så är det fullt möjligt att betrakta mig som en empiriker med bara bra mycket mer strikta krav än vad du har. Jag ser inte alls hur empirin förmår studera lycka, då det, precis som jag sade, är en relation och inte ett ting. Det är inte något som finns i den empiriska världen utan i vårat förhållande till den och därför inte möjligt att nå på den farleden. Det är precis lika omöjligt - och nu återställer jag analogin här - som att studera vilken färg någon ser på det som de själva refererar till som "röd". Gör inte vulgärtolkningar av det jag skriver, och res halmgubbar, se till det finstilta, till nyanserna, istället, det ligger närmare det menande som aldrig kan bäras av språket fram till mottagaren av ett yttrande.

Krenek skrev:
Blir lite perplex, förstår faktiskt inte varför vi aldrig skulle kunna "få sanningar eftersom detta också leder till problemet med oändlig regress"? Fattar inte riktigt om du talar om sannolikhet eller sanning här eller båda två och i vilken ordning. Sen så upprepar du ju det här med sannolikhetslärans förtjänster som vore det ett mantra, men jag har inte angripit sannolikheten, däremot har jag varit noga med att hålla sannolikhet och sanning åtskilda. Sannolikheten är sitt område och har sina förtjänster, men det är inte filosofi, därför skulle jag påstå att de "lösningar" som sannolikheten ger på filosofiska problem är diskvalificerade per automatik då den inte besvarat frågan på det sätt som har avsetts.

Sanning får du genom bevis i ett formellt system, problemet är att det formella systemet vilar på premisser och dessa måste i sin tur bevisas i ett formellt system som vilar på premisser som måste bevisas ...

Logiken ger dig struktur som kan användas för att lösa och beskriva olika problem. Sannolikheten likaså. Även om det är ENKLARE att köra på ett allt-eller-inget sätt, leder det till många problem och paradoxer som enkelt kan lösas om man använder sannolikheter. Eftersom filosofin blir meningslös utan koppling till de problem vi brottas med bör vi acceptera de metoder som ger oss ny förmåga att lösa det som har praktisk förankring till de problem som diskuteras. Visst, ordlekar och Hegeliskt nonsens kan vara kul, men om det är allt filosofi är kommer dess existens att vara hotad.

Jag kör inte på ett allt-eller-inget-sätt, det är du som hävdar det som en följd av din ovilja att se till nyanserna i det jag skriver. Har du läst Hegel, eller är det nonsens du kommer med om hans påstådda nonsens? Filosofins existens är bara hotad om man överger dess enda strävan, som är sanning, och på så sätt suddar ut den gräns som upprätthåller den och avskiljer den från de meningslösa hårklyverier som till exempel skolastiken och sofistiken sysselsatt sig med (det vill säga de som ägnar sig åt sannolikheten och absurda antaganden). Det är inte filosofins svar det är fel på, jag upprepar, det är de frågor du riktar till henne.

Krenek skrev:
Som jag sagt tidigare så är det inte frågeställningar som jag alls bryr mig i, eller överhuvudtaget befattar mig med. Sannolikheten är inte min grej. Jag tänker inte i termer av sannolikhet, snarare i dikotomier (motsatser), strukturer, dialektik, och de typiska filosofiska relationerna (närhet i tid och rum, likhet, kausalitet osv.), men framförallt i skillnad. Ser inte varför jag ens skulle behöva sannolikheten, gör du?

Eftersom vi behöver granska vetenskapliga hypoteser kring lycka är det av yttersta vikt att kunna tackla sådana frågor.

För att överhuvudtaget kunna vetenskapligt granska något så behöver detta något avgränsas från allting annat, det är a och o. Man behöver en tydlig definition på vad det är man studerar. Där måste man alltid börja, för förutan en sådan början så kan det heller inte komma till stånd någon fortsättning. Visst förstår jag ditt refererande till Popper i detta sammanhang, helt klart, men det är inte det som det är frågan om här utan vi rör oss på en nivå under, och som i sig är exakt det som möjliggör en vetenskaplig diskurs. Man måste utgå från något, och inte vad som helst helt godtyckligt, det påbjuder logiken, inte sant?
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 jul 2008 05:34

Globen skrev:Det är också så att alla lyckokänslor inte gagnar människosläktets utveckling och fortlevnad. Den lycka som skapas i den lyckomaskin som Justin argumenterade för tidigt i denna tråd hör naturligtvis dit. En sådan maskin skapar passivitet och leder säkert till att människosläktet utplånas på kort tid.

Passiviserande lyckomaskiner behöver inte sammantaget minska mänsklighetens överlevnadschanser. Om t.ex. 90% av alla människor i världen med medelsvenssoninkomst och uppåt skulle leva hela sina liv i lyckomaskiner skulle de t.ex. inte behöva äta kött för att må bra, de kunde få näringslösning och vara minst lika lyckliga ändå, tack vare lyckomaskinen. Det skulle leda till minskad köttproduktion, vilket skulle minska klimatpåverkan och därigenom förmodligen öka mänsklighetens överlevnadschanser. Inte heller skulle de flyga och köra bil. Även där blir det alltså en klimatvänlig effekt. Så länge det finns några människor som väljer att inte leva i lyckomaskiner - och det kommer det säkert att göra, i annat fall får man med lagstiftning se till att det blir så - kommer mänskligheten att överleva. Majoriteten av människorna kan gott få bli mer miljövänliga genom att leva sina liv passivt i lyckomaskiner. Det håller inte att alla fortsätter ha den miljöförstörande livsstil de har idag. Därför tycker jag att det känns fullt tänkbart att lyckomaskiner skulle öka mänsklighetens överlevnadschanser och därigenom även mängden lycka i universum på oändligt lång sikt. Jag är inte säker på det (mycket kan gå fel naturligtvis), men det är en idé jag tycker förtjänar allvarligt övervägas.

Slutsatsen av detta måste bli att det inte är självklart som utilitaristerna hävdar att vi alltid skall sträva efter maximal lycka.

Jag har aldrig sagt att man ska sträva efter lyckomaximering på ett så kortsiktigt sätt att det motverkar långsiktigt maximerad lycka.
Tankeexperimentet med lyckomaskiner skapades från början av någon som ville bevisa att lycka inte är det viktiga, utan vad som framkallar den. Jag vidhåller att lycka är det mest grundläggande värdefulla, men håller med om att fysiskt passiviserande lyckomaskiner kan vara riskabla om alltför många (och framför allt om alltför många personer som annars genom t.ex. politisk verksamhet effektivt skulle förbättra mänsklighetens överlevnadschanser) lägger in sig i dem. Detta därför att lycka är det mest grundläggande värdefulla, och för att den bör maximeras på oändligt lång sikt och inte bara på kort sikt. Dock är det som sagt inte säkert att lyckomaskiner skulle motverka ens en långsiktig lyckomaximering (om de huvudsakligen tärande snarare än de huvudsakligen närande och "mänsklighetsräddande" människorna lade in sig i dem), men det är jag inte lika säker på som att lycka är det mest grundläggande värdefulla.

Överordnat maximal subjektiv lycka måste frågan vara om en handling gagnar människosläktets utveckling och fortlevnad.

Bara om du med "maximal subjektiv lycka" menar onödigt kortsiktig lycka, t.ex. lyckan de närmaste hundra åren. Inte om du menar oändligt långsiktig lyckomaximering. Strängt taget är det inte givet att det är människors lycka som ska maximeras. Om människor skapar en AI (artificiell intelligens) som är lyckligare än vad vi någonsin kan bli, och dessutom på alla sätt är mer överlevnadsduglig än vi (och detta även utan vår hjälp), kan det mycket väl vara utilitaristiskt rätt av mänskligheten att frivilligt försvinna så att en sådan AI får tillgång till mer materia och utrymme så att den kan överleva ännu längre och vara ännu lyckligare. Men förhoppningsvis kan vi ingå symbios med en sådan AI, så att vi inte behöver försvinna för att maximera lyckan, ens i ett sådant scenario.

Visst kan man anse att det inte är viktigt att människan fortlever. Men det är en helt annan fråga.

Jag tror ju att maximering av mänsklighetens överlevnad maximerar lyckan i universum på sikt. De två står förmodligen inte i konflikt med varandra, tvärtom.

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 jul 2008 06:31

Avantgardet skrev:Frångå inte problematiken det gäller: Vad är lycka?

Du vet ungefär vad lycka är, och ungefär vad andra menar med lycka. Varför räcker inte det? Det (denna någorlunda samförståelse om vad ett begrepp är etikett för för typ av fenomen) räcker ju när man diskuterar andra fenomen än lycka. Om man inte accepterar att vi alltid riskerar mena lite olika saker med samma ord, kan man inte diskutera någonting. Då hamnar man i att i evighet hålla på och utreda vad som menas med en ord. Varför fastnar så många i ett sådant evigt utredande när det gäller just ordet lycka, så mycket mer än när det gäller andra ord?

Att hålla på och definiera ord och ringa in ords exakta betydelse i förhållande till andra ord in absurdum, är för övrigt en filosofernas stora sjukdom. Jag håller med Krenek, ord är bara etiketter och det är bara meningslöst att fråga efter ords betydelse som om de vore något mer än bara ungefärliga etiketter.

Samma rörlighet finns fortfarande kvar, det finns de som avskyr massage och de som njuter av smärta,

Man ser på någon om han/hon avskyr massage. Man kan fråga någon som utsätts för smärta om han/hon njuter av smärtan eller inte.

Varfär bortser du från det? Varför bortser du från den majoritet av situationer där vi faktiskt är överens om huruvida någon mår bra eller inte?

Det sistnämnda fenomenet, att en del njuter av smärta, förbises i min mening alltför lättvindigt när en del vill förbjuda sadomassochistiska lekar där någon på egen begäran tillfogas smärta för att vederbörande njuter som en följd av smärtan. Medan leken pågår vill massochisten oftast inte tvingas deklarera sitt medgivande, han/hon vill kunna gå in helt i rollen som offer, slav, kränkt, eftersom denna identifikation är nödvändig för njutningen. Men före och efter leken kan vederbörande berätta att han/hon verkligen älskar att bli utsatt för sådana saker, och då får man lita på det. I vissa fall kan vederbörande kanske vara hjärntvättad till att tro sig (eller påstå sig) vara massochist fastän hon/han inte är det. Men även om det inte alltid går att skilja dessa fall från de fall där massochisten njuter av sin smärta, går det nog i de flesta fall, och det är bättre än inget, och det bör man handla utifrån.

Smärta kan existera samtidigt med njutning, hos en massochist som låter sig bli plågad för att få njutning. Njutningen kan vara starkare än smärtan. Rimligen är den i allmänhet det hos en massochist, annars skulle väl massochisten inte välja att låta sig plågas gång på gång. Att det finns folk som njuter av smärta är alltså inget problem för påståendet att lycka (och njutning och liknande) är det grundläggande värdefulla. Njutningen sker samtidigt med smärtan, uppblandad med smärtan. Njutningen är inte smärtan. Om någon får -5 och samtidigt +7 av att bli piskad, och inte kan få mer än +2 i sammanlagd lyckosumma på något annat sätt, vinner han/hon på att piskas, tills vidare. Dock kommer nog massochistiska njutningar att bli ointressant för samtliga massochister i framtiden när avancerad lyckoteknologi kan ge dem ännu större njutning utan att njutningen behöver skapas genom smärta.

Du ifrågasätter lyckomaximering för att även om någon verkar känna lycka är det inte säkert att vederbörande känner lycka. Man kan inte heller vara helt säker på att någon älskar en bara för att vederbörande lovar att hon/han gör det och beter sig som om hon/han gör det. Man handlar utifrån vad som verkar vara fallet. Det gör vi alltid, i olika hög grad. Varför inte göra det även när det är fråga om att bedöma om någon är lycklig eller inte?

Justin Case

Inläggav Justin Case » 13 jul 2008 07:02

Globen skrev:Diskussionen har inte lyckats klargöra vad lycka eller nytta är och varför lycka finns.

Vad lycka är, vet du med största säkerhet av egen erfarenhet. Det vet vi allihop (med undantag för några få människor med vissa typer av neurologiskt handikapp). Jag vet inte exakt vad du menar med lycka, men ungefär. Du vet inte exakt vad jag menar med lycka, men ungefär. Det räcker. Varför ungefärlig samförståelse om vad ordet lycka står för räcker, se mitt svar till Avantgardet ovan.

Varför lycka finns: evolutionsbiologiskt sett finns lycka "för att" motivera oss att handla på sätt som maximerar våra geners överlevnadschanser. Men detta "syfte", d.v.s. att maximera våra geners överlevnadschanser, måste inte automatiskt antas som ett rättesnöre för våra värderingar - även om det är klokt att tillmäta det stort instrumentellt värde. Sådant beteende som maximerar våra geners överlevnadschanser ökar oftast vår lycka, och vice versa. Därför går dessa två saker i allmänhet hand i hand. Dock är det bra att vara klar över vilken av dem vi värdesätter mest. Skulle vi se något värde i om mänskligheten överlevde i en miljard år till, men från och med nu aldrig någonsin upplevde någon lycka utan bara fruktansvärt lidande hela tiden? Jag tror inte det. Skulle vi se något värde i om vi upplevde lycka i en minut och sedan försvann för gott? Ja lite, i alla fall mer än i att inte finnas alls! Alltså är lycka det mest grundläggande värdefulla. Men som sagt, överlevnad är i praktiken oftast väldigt viktig den också, eftersom den är en förutsättning för framtida lycka.

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jul 2008 09:46

Avantgardet skrev:Du får ursäkta mig, men du rusar iväg i nåt slags övertygelse utan att förklara hur du kommit fram till dessa saker vilket gör det svårt att följa ditt resonemang. Vad menar du att vetenskapen skulle undersöka om den inte hade definitioner? Låter, åtminstone i din framställning, som nån radikal formulering av Popper i sådana fall, snarare än nåt genomtänkt resonemang. Sen är det lite lustigt hur din teori om "förkortningar" snarare visar på definitionernas absoluta nödvändighet för vetenskapen än tvärtom. Du erkänner själv att kontexterna är eviga och att vi hamnar i en infinit regress om vi söker den lexikaliska grunden för något. Så långt rätt och riktigt. Men om så är fallet så är ju definitionen det enda som avgränsar ett objekt från ett annat och möjliggör ett studium av det överhuvudtaget.

Vi kan ta ÖGA som exempel. Vi har ett klotrunt organ som ger organism x synförmåga och det har ....... olika egenskaper etc. Om vi tog bort ordet öga och helt släppte definitionen av öga skulle vi inte förlora mer än korthet, definitioner har praktisk nytta i det att de gör en lång historia kort, men de är inte speciellt viktiga för vetenskapen i övrigt. Vikten är att inte överbelasta definitioner, istället bör man vara medveten om att definitioner måste ha en viss grad av vaghet. Detta är i praktiken inget problem för vetenskapen varav man i regel ignorerar ändlösa diskussioner kring sådana frågor. Skälet är just att det inte går att få fram slutgiltiga och helt avgränsade definitioner, det projektet är dömt att misslyckas.

Men jag håller likväl med det du senare skriver om vilken väg man bör ta till definitionen av ett objekt. Problemet här är att det du nu framför av Popper, faktiskt på inga sätt stödjer ditt eget undvikande att besvara den direkta frågan: Vad är lycka? Lycka är ingen vetenskaplig definition, utan något som lånats från "vardagsspråket", och som härstammar ur någon dunkel förhistorisk tid, vad vet jag, du fattar poängen. Och att bara föra över ett begrepp från den ovetenskapliga diskursen till den vetenskapliga är ju ett nästan helsäkert sätt att smyga in ett specifikt falskt moment i den "vetenskap" man då bedriver. Att låna över "Gud" och sitta och kalkylera på honom är en direkt motsvarighet till vad utilitarismen gör i detta avseende. Det är identiska diskurser sånär som på att uttalet är olika av "Gud" eller "lycka", som båda nyanserar och betingar varandra.

Det är en beteckning som vi alla förstår (ungefär) vad vi avser när vi nämner ordet. Även harcore vetenskapliga definitioner som elektron sitter i samma sits.

Vi har goda skäl att skapa teorier kring icke-observerbar verklighet eftersom det leder till teorier som kan förklara observerbara fenomen. Teorin som innefattar elektroner gör detta, precis som lycka och lidande kan förklara observerbara fenomen. Vi vet givetvis inte att detta är en slutgiltig sanning, att elektroner och lycka faktiskt existerar och kan beskrivas på ett meningsfullt sätt, men idag utgör dessa de bästa teorierna.

Vadå fel angående vetenskapen? Jag var inte medveten om att jag gjort ett tvivelaktigt påstående, och inte heller ringer det nån klocka när jag läser ditt bemötande av detta mystiskt undanglidande påstående från min sida. Att vetenskapen skall vara deskriptiv verkar det som att du försöker säga, och där håller jag givetvis med, men sen blandar du samman empirism och pragmatism och slänger faktiskt in ett ordentligt stänk av idealism i soppan också. Det sista behöver förklaras närmre, och det är i relation till kvantmekaniken som "empirisk" vetenskap. Empirin var något som uppstod långt innan vi hade den moderna tekniken tillgänglig, och talar därför om sinnesförnimmelser som vi människor gör, inte som datorer gör. I själva verket bygger den förlängning av "empirin" som du här talar om på ett extra moment av tro, vilket för den bra mycket längre bort från empirin och bra mycket längre in på idealismens område med hjälp av en pragmatisk gest.

Att vetenskapen ämnar att beskriva grunden/sanningen är felaktigt, det stämmer inte med vetenskapens historia. Den dominerande inriktningen stödjer inte det synsättet. Hur du kopplar detta till idealism är en fråga utan svar just nu.

Det betyder att vi hade en analogi att använda oss av för att tydliggöra det problem som utilitarismen står inför, och det här var ett försök att påvisa vikten i att inte kasta ut babyn med badvattnet, vilket var vad du gjorde när du bad om en definition av något som inte stod i samma symmetriska förhållande till det problem som kritiken av lyckobegreppet innebär för utilitarismen som sådan. Sedan gav jag dig en definition, på stående fot, som jag ansåg förtjänstfull, men som givetvis också den innehåller ett visst mått metafysik. Vet inte vad Aristoteles har med saken att göra, kanske du vill dela med dig av ditt godis?

Det var bara oväntat att höra dig prata om objekts kvalitet, vilket verkar luta åt det du brukar kritisera andra för. Aristoteles talar om objekts kvalitet som en inneboende natur hos objekt. Det är ju precis sådana saker som du brukar stoltsera med att du inte överhuvudtaget har med att göra.

Att kunna mäta lycka approximativt är likaså det avhängigt definitionen man brukar som centrum för diskursen, annars finns det inget för verksamheten att kretsa kring, det blir en verksamhet utan vare sig mening eller mål och i bästa, absolut bästa, fall så finns det då något ljushuvud i byggnaden som åtminstone inser att det är en möjlighet att studera verksamheten i sig men då har man också infört ett centrum just genom att definiera problemet eller studieobjektet eller vad än det vara månde. Utan definition inget föremål att studera. Punkt. Du ger absolut inget skäl för din ståndpunkt, inget argument, ingen förklaring, nada, bara blind övertygelse. Sen hävdar du att om inte filosofin kan hjälpa er i era vilda spekulationer så har den ingen annan funktion än som underhållning, vilket är precis raka motsatsen till vad fallet är, det är inte filosofins svar det är fel på, det är de frågor som ni ställer henne. Och avslutar stycket gör du med det retoriska "filosofin behöver vetenskapen mer än vetenskapen behöver filosofin", vilket taget ur luften på detta sätt helt saknar täckning och därför bara faller platt till marken.

Vi vet i princip vad som avses med lycka, definitionen är som sagt bara ett sätt att förkorta vår beskrivning av det vi ämnar studera. Den behöver varken vara exakt eller fullständig, alla sådana projekt är hopplösa. Om våra teorier som använder sig av begreppet lycka ger empiriskt adekvata teorier som slår ut eventuella konkurrenter, då har det passerat de test som vi kan begära av det. Vi exempelvis idag undersöka hjärnan med maskiner och få stor samstämmighet med mätvärdena och subjektens självrapportering av sina upplevelser.

Det är riktigt i en mening, men inte hela sanningen, men det är fullkomligt irrelevant i denna mening som det talades om här och nu och stödjer på inga sätt dina antaganden heller. Språket är inte fullt lika okomplicerat som du tycks tro, och det går inte avfärda allt som berör det med extrema antingen-eller-resonemang. Du måste ha en definition på ditt studieobjekt, annars så är din vetenskap helt och hållet rotlös och på samma nivå i förhållande till verkligheten som Kalle Anka.

Det finns ingen brist på definitioner av lycka, det finns däremot inga fullständiga definitioner av lycka, och det bör vara extremt uppenbart att alla sådana projekt är dömda att misslyckas just av de skäl jag här demonstrerat.

Det är givetvis en fråga om tro, även om man söker maskera det med hjälp av sannolikheten.

Sannolikhet är en kvantifiering av vår tro gällande olika propositioner. "Subjective degrees och belief". Med andra sker det ingen maskering överhuvudtaget, istället angriper man problemet och ger FUNGERANDE metoder för hur vi skall resonera kring dessa saker. Eftersom vi nästan alltid måste använda oss av osäker information är det av yttersta vikt att vi har ett logiskt konsistent sätt att hantera sådan information på. Att dölja vikten av sannolikheten leder enbart in på en översimplifiering av problemen och fungerar som ett sätt att skydda sig själv från kritik. Om du bara resonerar kring perfekt information så kommer dina resonemang enbart beröra rena tautologier och således sakna reelt innehåll.

Att jag i praktiken dagligen "litar på", "tror" och en massa andra vagare saker är väl knappast något konstigt. Det är vad vi måste göra när vi inte kan veta säkert.

Vild spekulation utan restriktioner är med andra ord det du förordar? Evolutionsteorin kan omöjligt sägas vara bättre än kreationismen osv?

Sedan kan du gärna ge dig på roulette problemet i sannolikhetstråden om du vill visa i ett mycket konkret fall, hur du går tillväga i sådana situationer.

Frågor som är på trons område (vilken också tangeras av sannolikheten) är inte frågor som jag låter dominera min värld, tvärtom menar jag dem vara för andra att grubbla i då det bara är ofruktbara hårklyverier. Genom att undvika dem så undviker jag också att, i samma utsträckning som den som tar tron för något mer än tro, låta mitt agerande styras av fördomar. Det är avsikten och det är också en logisk följd därav. Med andra ord så beslöjar jag inte verkligheten bakom en massa ord som jag själv inte begriper, utan ser nyktert på saken och anpassar mig därefter.

Det låtsas göra det, men du gör fortfarande en enorm mängd sådana antaganden varje dag. Du handikappar dessutom dig till att enbart resonera kring det absolut säkra, vilket är i princip ingenting.

Kan du ge oss några absoluta sanningar som du kommit fram till?

Nej, det föreligger ingen analogi mellan dessa, tvärtemot vad du hävdar, och går du tillbaka så ser du att jag tog fasta på detta redan vid ett tidigare skede. Det är stor skillnad på en "känsla" och ett "objekt" - och på denna nivå är det inte överhuvudtaget relevant att blanda in tron på mekanikens detaljer utan det räcker att vi håller oss till den mest elementära fysik, och härför är det inte alls "lika fullkomligt subjektivt" (lite försiktigare får du vara när du skall töja på sanningen). Återigen gör du dig en björntjänst genom att fuska med konturerna på det som vi har framme för granskning. Hade det varit en lika subjektiv fråga i fråga om trafikljusen så hade trafiken varit ett veritabelt kaos, och det är ofrånkomligt. Visst är jag skeptiker, om du menar med det att jag förhåller mig agnostisk till trosfrågor, men att jag fortfarande ser det som möjligt att extrapolera sanna utsagor ur verkligheten. I övrigt så är det fullt möjligt att betrakta mig som en empiriker med bara bra mycket mer strikta krav än vad du har. Jag ser inte alls hur empirin förmår studera lycka, då det, precis som jag sade, är en relation och inte ett ting. Det är inte något som finns i den empiriska världen utan i vårat förhållande till den och därför inte möjligt att nå på den farleden. Det är precis lika omöjligt - och nu återställer jag analogin här - som att studera vilken färg någon ser på det som de själva refererar till som "röd". Gör inte vulgärtolkningar av det jag skriver, och res halmgubbar, se till det finstilta, till nyanserna, istället, det ligger närmare det menande som aldrig kan bäras av språket fram till mottagaren av ett yttrande.

Du använder dig alltså av fysikens plasusibla resonerande och sannolikhetskalkyler (jepp, dessa kommer du inte ifrån om du hänvisar till fysiken) för att påstå att mekaniken bakom en lyktstolpe kan bedömas objektivt. Med andra ord, om vi skrapar på ytan så är din objektivitet i själva verket bara något som bygger på sannolikhetskalkyler.

Induktionsantaganden är subjektiva, de hänger på individen. Men om alla är uppbyggda på ungefär samma sätt (vilket vi är) kommer väldigt snarliga antaganden ske och vi undviker kaos i trafiken. Lycka bygger också på vår faktiska struktur, vi är uppbyggda på snarlika sätt och vi kan även här anta att vi fungerar på ungefär samma sätt människor emellan. Som sagt innan korrelerar detta väl med beteende och självrapportering, vilket även gäller trafikljusen. Vi resonerar kring plausibilitet, vi väljer de mest sannolika teorierna. Evolutionsteorin är kung idag, och den ger oss stor anledning att tro att människors känslor i mångt och mycket är snarlika varandra.

Jag kör inte på ett allt-eller-inget-sätt, det är du som hävdar det som en följd av din ovilja att se till nyanserna i det jag skriver. Har du läst Hegel, eller är det nonsens du kommer med om hans påstådda nonsens? Filosofins existens är bara hotad om man överger dess enda strävan, som är sanning, och på så sätt suddar ut den gräns som upprätthåller den och avskiljer den från de meningslösa hårklyverier som till exempel skolastiken och sofistiken sysselsatt sig med (det vill säga de som ägnar sig åt sannolikheten och absurda antaganden). Det är inte filosofins svar det är fel på, jag upprepar, det är de frågor du riktar till henne.

Jag kan citera Hegel om du vill se nonsens.

Du bygger själv många av dina antaganden på sannolikheter, även om du kanske inte var medveten om det. Det är trots allt den observerbara verkligheten som är av yttersta vikt, och kan vi inte resonera kring den så finns det inte mycket kvar att göra.

För att överhuvudtaget kunna vetenskapligt granska något så behöver detta något avgränsas från allting annat, det är a och o. Man behöver en tydlig definition på vad det är man studerar. Där måste man alltid börja, för förutan en sådan början så kan det heller inte komma till stånd någon fortsättning. Visst förstår jag ditt refererande till Popper i detta sammanhang, helt klart, men det är inte det som det är frågan om här utan vi rör oss på en nivå under, och som i sig är exakt det som möjliggör en vetenskaplig diskurs. Man måste utgå från något, och inte vad som helst helt godtyckligt, det påbjuder logiken, inte sant?

Vi behöver ha ett samförstånd kring vad de är som skall studeras, så mycket är givet. Men just behovet av tydliga definitioner motsätter sig Popper starkt, just för att det är ett hopplöst projekt. Eftersom vetenskapen framgångsrikt har undvikit dessa frågor och trots (eller tack vare...) detta lyckats skapa de teorier som du själv tror på idag, är det svårt att motivera en övergång till ändlösa frågor kring definitioner. Om lycka var den enda definitioner som hade det problemet vore det en sak, men du finner samma "problem" inom all vetenskap.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 10:38

Pojkar små, läs om och läs rätt! Som jag uttryckligen skrivit så motsätter jag mig sådana halmgubbetolkningar som ni här, igen, ger prov på, så det förvånar mig att ni ändå gör dem. Läs det jag skriver istället för att läsa in det ni själva vill se och förmår bemöta. Ser inget ni presenterat här som motsäger min ståndpunkt. Jag har heller inte talat om en infinit regress som ens en önskvärdhet, även om ni envisas med att tolka det så (vilket bara kan tolkas, av mig, som att ni inte greppar mer än silhuetten av den problematik som det gäller). Det jag har sagt är att lyckan är en relation och inte ett objekt, och är därför inget som överhuvudtaget upplåter sig till den empiriska verkligheten för undersökning. Hur förstår ni detta sista? Förstår ni det alls? Låter det obegripligt i edra öron?

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jul 2008 10:50

Avantgardet skrev:Det jag har sagt är att lyckan är en relation och inte ett objekt, och är därför inget som överhuvudtaget upplåter sig till den empiriska verkligheten för undersökning. Hur förstår ni detta sista? Förstår ni det alls? Låter det obegripligt i edra öron?

Du belastar definitionen med alldeles för mycket. Vi vet ungefär vad som avses med lycka och ja, det går att studera empiriskt, vilket sker redan idag.

Du har samma "problem" med 'elektron', du läser från vänster till höger i definitionen, istället för från höger till vänster.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 11:01

Krenek skrev:
Avantgardet skrev:Det jag har sagt är att lyckan är en relation och inte ett objekt, och är därför inget som överhuvudtaget upplåter sig till den empiriska verkligheten för undersökning. Hur förstår ni detta sista? Förstår ni det alls? Låter det obegripligt i edra öron?

Du belastar definitionen med alldeles för mycket. Vi vet ungefär vad som avses med lycka och ja, det går att studera empiriskt, vilket sker redan idag.

Du har samma "problem" med 'elektron', du läser från vänster till höger i definitionen, istället för från höger till vänster.

Nej, det gör jag inte. Läs om och läs rätt!

Så du förstod inte vad som avsågs med "lyckan är en relation och inte ett objekt, och är därför inget som överhuvudtaget upplåter sig till den empiriska verkligheten för undersökning."? Svara uppriktigt på frågan så jag vet på vilken nivå jag måste lägga mig, orkar inte sitta och diskutera saker hur länge som helst om jag inte ser minsta lilla tecken på att det jag skriver överhuvudtaget når mottagaren av det skrivna. Skrev tillräckligt utförligt på ämnet igår för att substantiellt täcka upp för en kortare essä, du kan, istället för att läsa slarvigt och stressa dig genom texten, faktiskt gå tillbaka och göra en mer korrekt tolkning.

När jag ser att du förstått kan vi gå vidare. Tills dess får vi lov att avvakta.

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jul 2008 11:42

Avantgardet skrev:Så du förstod inte vad som avsågs med "lyckan är en relation och inte ett objekt, och är därför inget som överhuvudtaget upplåter sig till den empiriska verkligheten för undersökning."? Svara uppriktigt på frågan så jag vet på vilken nivå jag måste lägga mig, orkar inte sitta och diskutera saker hur länge som helst om jag inte ser minsta lilla tecken på att det jag skriver överhuvudtaget når mottagaren av det skrivna. Skrev tillräckligt utförligt på ämnet igår för att substantiellt täcka upp för en kortare essä, du kan, istället för att läsa slarvigt och stressa dig genom texten, faktiskt gå tillbaka och göra en mer korrekt tolkning.

Gör en grundlig förklaring om du vill och visa dess praktiska relevans. Med tanke på alla frågor du ignorerat (speciellt om tortyroffer och dylikt) skall det bli väldigt spännande att se vad du kommer fram till och huruvida det finns belägg bakom dina påståenden eller inte.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 11:57

Krenek skrev:
Avantgardet skrev:Så du förstod inte vad som avsågs med "lyckan är en relation och inte ett objekt, och är därför inget som överhuvudtaget upplåter sig till den empiriska verkligheten för undersökning."? Svara uppriktigt på frågan så jag vet på vilken nivå jag måste lägga mig, orkar inte sitta och diskutera saker hur länge som helst om jag inte ser minsta lilla tecken på att det jag skriver överhuvudtaget når mottagaren av det skrivna. Skrev tillräckligt utförligt på ämnet igår för att substantiellt täcka upp för en kortare essä, du kan, istället för att läsa slarvigt och stressa dig genom texten, faktiskt gå tillbaka och göra en mer korrekt tolkning.

Gör en grundlig förklaring om du vill och visa dess praktiska relevans. Med tanke på alla frågor du ignorerat (speciellt om tortyroffer och dylikt) skall det bli väldigt spännande att se vad du kommer fram till och huruvida det finns belägg bakom dina påståenden eller inte.

Grundlig förklaring har gjorts, dess praktiska relevans är tydlig inom alla grenar av humaniora, vilket du kommer att upptäcka när du kommit så pass långt i dina studier. Huruvida jag besvarar för saken ovidkommande frågor eller inte gör dem ju inte mer relevanta, vill du nå sanning i frågan eller vill du äga sanning i frågan?

Igen, förstod du vad som avsågs med följande: "lyckan är en relation och inte ett objekt, och är därför inget som överhuvudtaget upplåter sig till den empiriska verkligheten för undersökning"?

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jul 2008 12:05

Avantgardet skrev:Grundlig förklaring har gjorts, dess praktiska relevans är tydlig inom alla grenar av humaniora, vilket du kommer att upptäcka när du kommit så pass långt i dina studier. Huruvida jag besvarar för saken ovidkommande frågor eller inte gör dem ju inte mer relevanta, vill du nå sanning i frågan eller vill du äga sanning i frågan?

Igen, förstod du vad som avsågs med följande: "lyckan är en relation och inte ett objekt, och är därför inget som överhuvudtaget upplåter sig till den empiriska verkligheten för undersökning"?

Att humanioran som anammat detta har påfallande dåliga resultat? Det är Poppers slutsats, vilket jag delar. Så praktisk relevans finns, men hur stödjer det din position?

Sanning är inte så intressant eftersom vi aldrig kan nå den, däremot vill jag välja den mest plausibla teorin givet den information vi har, vilket vi har metoder för och dessa används bland annat för att undersöka lycka.

Det finns inget att förstå såvida du inte förklarar vad de innebär. Vad har det för konsekvenser? Den frågan undviker du hela tiden.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 12:23

Du anklagar mig för att undvika frågor, samtidigt svarade du inte på en enda, som jag dessutom nu upprepat tre gånger i följd. Vi var ju så nära Krenek, ett genombrott. Igår tog du dig till och med tid att tolka riktigt det du läste, sen möts jag av denna pånyttfödda träskallighet idag. Snacka om antiklimax. Jag är just nu benägen ge upp det här projektet och överlåta dig i andras händer, som kanske bättre kan resonera med dig.

Krenek skrev:
Avantgardet skrev:Grundlig förklaring har gjorts, dess praktiska relevans är tydlig inom alla grenar av humaniora, vilket du kommer att upptäcka när du kommit så pass långt i dina studier. Huruvida jag besvarar för saken ovidkommande frågor eller inte gör dem ju inte mer relevanta, vill du nå sanning i frågan eller vill du äga sanning i frågan?

Att humanioran som anammat detta har påfallande dåliga resultat? Det är Poppers slutsats, vilket jag delar. Så praktisk relevans finns, men hur stödjer det din position?

Vad menar du med "påfallande dåliga resultat"? Ytterligare ett ord utan egentlig mening eller innebörd som du tillgriper i strikt retoriskt syfte? Dessa "catch phrases" som ni dogmatiska studenter kör med - dvs. innan ni börjat finna er tillrätta i det hela, och kan börja tillåta er själva uppleva detta som kallas ödmjukhet, när ni så att säga förstår att det inte är ett svaghets- utan ett styrketecken -, när skall ni förstå att vetenskapen och filosofin inte handlar om slogans?

Krenek skrev:Sanning är inte så intressant eftersom vi aldrig kan nå den, däremot vill jag välja den mest plausibla teorin givet den information vi har, vilket vi har metoder för och dessa används bland annat för att undersöka lycka.

Vad bra att vi har det utrett - då det är exakt samma sak som jag hävdat genom hela denna tråd vara din position, och som du nu erkänner och lägger i öppen dag. Din position står alltså i motsättning till både vetenskap och filosofi, och din grund är ingen annans än retorikerns. Härigenom så underkänner du precis alla dina egna utsagor som blott och bart maktanspråk och är inte längre intressant i diskursen.

Krenek skrev:Det finns inget att förstå såvida du inte förklarar vad de innebär. Vad har det för konsekvenser? Den frågan undviker du hela tiden.

Undviker jag? Det faktum att du menar mig undvika att svara på denna fråga är just ett sådant tecken som jag talar om, men här handlar det endast om brist på förståelse som detta tecken vittnar om. Gå tillbaka till ungefär (redan) sida tolv i denna tråd, och fram till och med dess sida tjugo, så skall du se att jag säkert skrivit minst 3-4 A4 enbart som svar på exakt den frågan, men fortfarande så tycks du ju inte begripa. Då, vid det tillfället, tillgrep jag allehanda möjliga sätt att illustrera och exemplifiera, detta senaste, här och nu (alltså främst igår), var ett nytt försök. Tråkigt nog så gav du igår verkligen sken av att ha begripit delar av problematiken, men så tvärvände du (som om du blev rädd för vad det hela skulle leda till), och nu möts jag bara av ett fånigt stirrande frågetecken. Tycker inte du skall lura mig till sådana ansträngningar som det faktiskt är att söka förklara dessa saker för dig, om du inte har för avsikt att lära dig.

Krenek

Inläggav Krenek » 13 jul 2008 14:53

Avantgardet skrev:Vad menar du med "påfallande dåliga resultat"? Ytterligare ett ord utan egentlig mening eller innebörd som du tillgriper i strikt retoriskt syfte? Dessa "catch phrases" som ni dogmatiska studenter kör med - dvs. innan ni börjat finna er tillrätta i det hela, och kan börja tillåta er själva uppleva detta som kallas ödmjukhet, när ni så att säga förstår att det inte är ett svaghets- utan ett styrketecken -, när skall ni förstå att vetenskapen och filosofin inte handlar om slogans?

De skapar teorier som är dåliga på att förutsäga saker, de skiljer väldigt lite från ren spekulation. Vi har hela sociologin & pedagogiken som lider extremt av detta. Vad har dessa åstadkommit som kan jämföras med fysiken?

Vad bra att vi har det utrett - då det är exakt samma sak som jag hävdat genom hela denna tråd vara din position, och som du nu erkänner och lägger i öppen dag. Din position står alltså i motsättning till både vetenskap och filosofi, och din grund är ingen annans än retorikerns. Härigenom så underkänner du precis alla dina egna utsagor som blott och bart maktanspråk och är inte längre intressant i diskursen.

Som sagt översimplifierar du saker och ting och när vi väl gick till botten med dina anspråk på objektivitet visade det sig enbart vara sannolikhetsbaserade resonemang som du vilade på. Empirister (som är de dominerande) talar inte om sanning på det sättet och menar inte att teorier söker sanning kring kring icke-observerbara fenomen (med andra gäller detta i princip alla stora teorier idag). Vetenskapsrealister gör det, fast i formen av approximativ sanning, deras resonemang är plausibelt, men långt ifrån klockrent.

Men för all del, visa oss sanningen du har funnit. Jag har bett om detta vid ett flertal tillfällen innan men du är märkligt tyst gällande detta. Är din sanning kanske bara en fantasi?

Undviker jag? Det faktum att du menar mig undvika att svara på denna fråga är just ett sådant tecken som jag talar om, men här handlar det endast om brist på förståelse som detta tecken vittnar om. Gå tillbaka till ungefär (redan) sida tolv i denna tråd, och fram till och med dess sida tjugo, så skall du se att jag säkert skrivit minst 3-4 A4 enbart som svar på exakt den frågan, men fortfarande så tycks du ju inte begripa. Då, vid det tillfället, tillgrep jag allehanda möjliga sätt att illustrera och exemplifiera, detta senaste, här och nu (alltså främst igår), var ett nytt försök. Tråkigt nog så gav du igår verkligen sken av att ha begripit delar av problematiken, men så tvärvände du (som om du blev rädd för vad det hela skulle leda till), och nu möts jag bara av ett fånigt stirrande frågetecken. Tycker inte du skall lura mig till sådana ansträngningar som det faktiskt är att söka förklara dessa saker för dig, om du inte har för avsikt att lära dig.

Du kan ju återberätta huruvida vi har skäl att tro att judarna i koncentrationslägren var mer eller mindre lyckliga är genomsnittsmänniskan på skidsemester. Eller den brutalt våldtagna kvinnan vs den som är ute och handlar kläder. Vi kan även ta någon som bränns levande på bål vs någon som ser ut att njuta av en massage.

Omöjligt att bedöma?

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 jul 2008 15:45

Krenek skrev:De skapar teorier som är dåliga på att förutsäga saker, de skiljer väldigt lite från ren spekulation. Vi har hela sociologin & pedagogiken som lider extremt av detta. Vad har dessa åstadkommit som kan jämföras med fysiken?

Kan skingra flera av dina frågetecken på en och samma gång. Sant är att detta du nu talar om är en värderingsfråga, inte en fråga om sanning - och sant är det för att det är en fråga om definition. Vidare, vad i helvete menar du att fysiken åstadkommit? Du är förhoppningsvis införstådd i att också filosofin räknas som humaniora (medan varken sociologin eller pedagogiken räknas dit utan sorteras under samhällsvetenskaper). Och slutligen, har inte jag gång på gång på gång på gång i denna tråd visat på att din metodologi på inget sätt skiljer sig från sofistens eller skolastikerns? Alltså en pseudovetenskaplig atavism, som du ännu inte greppat. Egentligen torde nog vara sagt därmed, men efter snart femtio sidor så hyser jag inte längre några förhoppningar.

Krenek skrev:Som sagt översimplifierar du saker och ting och när vi väl gick till botten med dina anspråk på objektivitet visade det sig enbart vara sannolikhetsbaserade resonemang som du vilade på. Empirister (som är de dominerande) talar inte om sanning på det sättet och menar inte att teorier söker sanning kring kring icke-observerbara fenomen (med andra gäller detta i princip alla stora teorier idag). Vetenskapsrealister gör det, fast i formen av approximativ sanning, deras resonemang är plausibelt, men långt ifrån klockrent.

Men för all del, visa oss sanningen du har funnit. Jag har bett om detta vid ett flertal tillfällen innan men du är märkligt tyst gällande detta. Är din sanning kanske bara en fantasi?

Vi har vare sig synat mina grunder här, eftersom du ännu inte förmått greppa dem så har vi inte heller kunnat gå in på dem, och vad gäller översimplifiering så är det ju exakt den invändning jag hela tiden gjort emot dig och fortfarande står fast vid - det tycks mig som att du alls inte vet vad vi talar om här. Vidare finns idag inte längre några renodlade empirister, annat än bland universitetens förstaårselever som i typiskt övermod söker leka överstepräst åt nån sedan länge förkastad dogm. Du tycks helt ha missat det fenomen som kallas postmodernism, vilket får dig att framstå som något av ett stolpskott, men det är snabbt åtgärdat, jag kan hjälpa dig att finna en vettig väg genom all den litteratur som finns i anslutning till begreppet. Sen vet jag inte riktigt vad det här ska betyda: "Empirister (som är de dominerande) talar inte om sanning på det sättet och menar inte att teorier söker sanning kring kring icke-observerbara fenomen (med andra gäller detta i princip alla stora teorier idag)." Vet du själv vad det här ska betyda? Det är nåt anspråk där mitt i, som är nonsens, eller måste åtminstone nyanseras så pass att utsagan inte längre håller samma mening som här. Angående sanning, se början av detta inlägg, i övrigt så uppvisar du här en djävligt mager kroppshydda att hysa de ofantliga lärdomar som din litterära stil vill ge sken av. Läs på!

Krenek skrev:Du kan ju återberätta huruvida vi har skäl att tro att judarna i koncentrationslägren var mer eller mindre lyckliga är genomsnittsmänniskan på skidsemester. Eller den brutalt våldtagna kvinnan vs den som är ute och handlar kläder. Vi kan även ta någon som bränns levande på bål vs någon som ser ut att njuta av en massage.

Omöjligt att bedöma?

Ja, emedan det beror på hur de förhåller sig till det skedde! Än en gång: "lycka är en relation, inte ett sakförhållande, och upplåter sig därför inte för empirisk undersökning!" Har du svårt att begripa det här? Och nej, det betyder inte att jag förkastar hela den vetenskapliga traditionen, som är det halmgubbeargument du alltid tar till i dessa trångmål och som är en felaktig härledning, utan det betyder att känslor inte är ting, varken mer eller mindre. Ting - givet att man avgränsar dem genom en definition - upplåter sig däremot för empirisk undersökning.

Däremot kunna vi därom hava mer eller mindre kvalificerade gissningar, vilket är en helt annan sak och som jag aldrig motsagt heller.

Återgå till "Filosofi"