oppnadittsinne.se skrev:Justin Case skrev:Jag tror inte att vi vill ha ett samhälle där vi alla känner oss tvungna att gå omkring och vakta vår tunga hela dagarna av rädsla för att råka säga något som uppfattas som sårande eller kränkande och som vi kan hamna i fängelse för. Att börja beivra såranden och förtal i samma utsträckning som man beivrar fysiskt våld vore att göra alldeles för mycket avkall på yttrandefriheten.
---
Den som "blir sårad" av ett uttalande har ju en möjlighet att välja att, medelst positivt tänkande och fokusering på trevligare tankar, må bra trots att uttalandet fällts. Den som blivit sårad har alltid möjlighet att återkomma till en lycklig tillvaro, med ren tankekraft. Den som blivit knivhuggen till döds har inte motsvarande möjlighet att med tankekraft återfå en lycklig tillvaro. Däri ligger skillnaden som motiverar att man i första hand satsar på att söka beivra den senare typen av brott, alltså fysiskt våld.
Jag uppskattar ditt inlägg i debatten. Har dock två synpunkter på detta:
1) Jag förstår mycket väl nackdelarna med att ha ett samhälle där man inte vågar uttala sig om någonting av rädsla för att hamna i fängelse. Jag menade bara att man inte ska döma människor
moraliskt för deras gärningar,
Jag förstår vad du menar, och håller med till stor del, men inte fullt ut. Vi bör nog "inom oss" anstränga oss mer för att se vad vi har gemensamt med varandra känslomässigt och motivationsmässigt, även i sådana fall där det i förstone verkar som att vi inte kan acceptera varandras livsstil eller handlingar. Vi har oftast mer gemensamt med varandra, inklusive med de till synes mest vidriga människor, än vi tror. De flesta av oss anser sig inte ha gjort saker som är så hemska att de kan jämföras med t.ex. mord eller våldtäkt, men det är nog en förhastad åsikt i de flestas fall. De flesta äter kött. Köttkonsumtionen förstör ozonskiktet och påskyndar klimatkatastrofer - effekter som kan innebära att handlingen, som en medelsvensson utför när han köper en biff, dödar åtskilliga människor, om än bara indirekt och kanske i en avlägsen framtid. Innebär då detta att medelsvensson borde förhålla sig till t.ex. morddömda och väldtäktsdömda människor på samma sätt som till varandra, d.v.s. "jag dömer dig inte, jag har säkert utfört lika vidriga handlingar själv, bl.a. äter jag kött"? En sådan moral är orealistisk idag eftersom medelsvensson inte håller med om att hans handlingar (t.ex. handlingen att äta kött) mycket väl kan vara lika dödande och lidandealstrande och (indirekt) lika kränkande mot andra människor som mördares och våldtäktsmäns handlingar är. Medelsvensson håller inte med dig om att vi alla är lika goda kålsupare. Och inte heller jag gör väl det egentligen, men av ett annat skäl än medelsvensson: jag tror visserligen att vi (nästan) alla dödar en massa människor genom vårt köttätande och genom andra handlingar som vi inte normalt tänker på som dödande handlingar men som i många fall är det (t.ex. bilåkande, bussåkande), men att en del av oss genom sitt sammantagna sätt att leva utövar en sammantaget mer positiv än negativ påverkan på världen, medan andra av oss gör det omvända, och att vi därför trots allt inte är lika goda kålsupare allihop. En som statistiskt sett dödar t.ex. fem framtida, ännu icke existerande människor genom att köra bil och äta kött idag, kanske å andra sidan räddar livet på tio framtida, ännu icke existerande människor genom att idag t.ex. blogga klokt och pedagogiskt om vikten av yttrandefrihet och på så sätt påverka människor till att på sikt tänka lite vettigare kring den frågan, så att det inte bildas så mycket diktaturer i framtiden. Utilitarism kan tänkas ge att den som dödar fem men räddar tio faktiskt har rätt att döma den som avstår från att rädda tio för att han vill avstå från att döda fem. Jag skulle önska att fler öppnade ögonen för att det troligen är bland våra underlåtelser man hittar våra moraliskt allra mest förkastliga beslut - inte bland våra handlingar. Vi kan göra mycket mer gott, genom avsiktligt konstruktiva handlingar, än vad vi till vardags gör ont genom oavsiktligt destruktiva handlingar -
trots att det sistnämnda, i de flestas fall, i "dålighetsgrad" är i klass med vad massmördare och våldtäktsmän gör.
Att ligga och lata sig och knappt göra något med sitt liv och bara strunta i att förbättra världen fastän man skulle kunna förbättra den enormt mycket, kan alltså mycket väl vara moraliskt sett
mycket sämre än att mörda och våldta genom handlande. Däremot vore det nog i dagens samhälle inte utilitaristiskt att införa en lagstiftning med livstidsstraff för brottet "underlåtelse att ägna sitt liv åt att förbättra världen". En sådan lagstiftning - idag - skulle ge mer dåliga än bra konsekvenser sammantaget. Eller rättare sagt: den skulle inte gå att införa, så det vore resursslöseri att ägna resurser åt att försöka införa den. Skulle den mot förmodan gå att införa idag, skulle det kunna tolkas som att den har så brett folkligt stöd att den eventuellt har en chans att få mest goda konsekvenser. Men så är nu inte fallet.
Jag håller som sagt med dig om att vi bör anstränga oss mer för att förstå varandra, se mer av vad vi har gemensamt med varandra. Detta inte minst för att vi bör utröna hur vi på bästa sätt kan samarbeta. Att döma någon för någon handling försvårar ofta framtida samarbete mer än vad det motverkar det dåliga i det man dömer.
eftersom chansen är stor att man själv sårat någon / några lika mycket. Det man själv gjort kan vara lika allvarligt även om det inte är lika olagligt.
Jag håller med om att det är hyckleri att döma andra för val som inte är värre än vad man själv anser sig ha rätt att göra eller med rätta har gjort. Väldigt mycket av människors dömande av varandra är nog sådant hyckleri. Där håller jag med dig. Mycket.
Ett av miljarder exempel är hur kristna hävdar att abort alltid är fel därför att det absolut och undantagslöst alltid är fel att döda en människa, medan de bl.a. kör bil trots att bilism statistiskt sett dödar många människor varje år och trots att de växthusgaser deras bil släpper ut riskerar komma att döda ännu fler i framtiden, via klimatkatastrofer och de krig och annat elände som dessa kan leda till. De kan naturligtvis invända att de bara tar en
risk att råka döda någon genom att köra bil, och att det inte är ett
avsiktligt dödande "om olyckan skulle vara framme" (om man nu kan räkna klimatkatastrofer som olyckor). Problemet med det sättet att tänka är att det faktiskt
alltid bara finns en
risk att man dödar, oavsett hur man handlar. Till och med om man t.ex. skjuter skarpt rakt mot en person med ett gevär, kan den personen t.ex. råka ha skottsäker väst eller liknande under jackan. Det är alltså fråga om grader av risk, och där kommer avvägningar in. Vad säger att man ska väga riskerna just som ambulanspersonal gör när de väger dödsriskerna med att köra ambulans fort mot dödsriskerna med att köra ambulans långsamt? Det är ohållbart att tala som om det alls fanns några handlingar som var "dödande" (underförstått inte bara risk för att vara dödande utan
garanterat dödande), och andra handlingar som inte var dödande (trots att alla handlingar löper en viss risk att visa sig vara dödande).
Sådant talar för att man bör söka samarbete även med sina största antagonister, och i hög grad avstå från att döma dem.
2) Att man har "möjlighet att välja att, medelst positivt tänkande och fokusering på trevligare tankar, må bra" borde väl i så fall även kunna gälla en våldtäkt? Vissa saker är, i min mening, för djupt sårande / kränkande för att man med enbart viljekraft ska kunna ställa sig däröver.
Anta att det t.ex. nästa år sker ett genombrott i psykologiforskningen och att det blir allmänt känt att det finns en enkel, snabb, billig och effektiv metod för att bli av med samtliga psykiska men som orsakats av våldtäkt. Är det i så fall ett skäl att bestraffa våldtäkter mildare än vad man idag bör bestraffa dem?
Eller bör straffet utmätas utifrån vad som skulle ske med brottsoffret om brottsoffret inte tog något som helst eget initiativ för att minska sina men av det brott hon utsatts för?
Om så är fallet, hur ska man då döma någon som stjäl all min mat? Om jag inte tar egna initiativ för att minska skadan av det brottet, svälter jag ihjäl. Dock är det ganska lätt för mig att skaffa ny mat. Bör tjuven få ett straff som utgår från att jag inte skaffar ny mat, d.v.s. att jag svälter ihjäl? Varför i så fall? Eller bör jag kunna välja hur hårt straff den som stal min mat ska få, genom att välja om jag ska skaffa ny mat eller inte? Varför i så fall? Om inget att detta alternativ är vettigt, hur skulle då motsvarande tänk kunna vara vettigt beträffande psykiska skador efter våldtäkt i en framtid där dessa är lika lätt avhjälpta som brist på mat är för en svensk medborgare idag?