Men det är skillnad på fysiks existens och metafysisk existens eller hur?
Vad är metafysisk existens? Återigen, vad menar du med "Gud"?
Moderator: Moderatorgruppen
Stefan skrev:Om vi lyckas genomsöka hela universum på samma gång och inte hittar en blåröd struts borde vi dock kunna säga att vi bevisat att det inte finns en blåröd struts.
Men propositionen att någonting skulle kunna existera utan att existensen skulle kunna gå att bevisa är fullkomligt otänkbar.
Varför det? Jag kan mycket väl tänka mig att vissa saker som vi inte kan ha fullständig kunskap om kan existera. T ex fladdermöss-kvalia. Vi kan inte helt och hållet veta hur det är att vara en fladdermus, eftersom vi inte har något sinnesorgan som liknar deras radar. Ändå existerar fladdermus-kvalia, skulle jag säga (finns dock de som inte anser det).
Från detta är steget inte så långt till att det skulle kunna finnas andra former av kvalia, eller andra entiteter, som vi inte ens känner till att de existerar. Vi vet att fladdermöss har kvalia, pga. deras beteende och deras likhet med oss, men vi vet inte vilka kvalia de har. Men det skulle kunna finnas kvalia vi inte ens kan veta om att de finns.
agnostica skrev:Men det är skillnad på fysiks existens och metafysisk existens eller hur?
Som man vanligtvis definierar en gud så ingår det i definitionen egenskaper som gör honom onåbar för vetenskapliga bevis.
Hur vet du att andra människor har kognitioner? De säger förvisso att de har det, men hur skall du kunna vara säker? Det vanliga är förstås att använda sig av analogi-argumentet. Man antar att andra människor har kognitioner som liknar mina egna, eftersom de kan observeras reagera på stimuli så som jag gör.
Men hur bevisa? Jag säger inte att jag kan bevisa, utan jag säger att det är i princip möjligt att bevisa - en mycket viktig skillnad. Allting som existerar kan bevisas existera.
Allting som existerar kan bevisas existera.
Jag kan ju påstå att "inuti varje elementarpartikel så finns en slags mikroskopisk men minutiöst detaljerad kopia av cheopspyramiden, men att den är oåtkomlig för våra empiriska undersökningar till följd av elementarpartikelns lilla format och fysikaliska egenskaper och ger inte upphov till några observerbara konsekvenser".
Stefan skrev:Men det är skillnad på fysiks existens och metafysisk existens eller hur?
Vad är metafysisk existens? Återigen, vad menar du med "Gud"?
Morgan skrev:agnostica skrev:Men det är skillnad på fysiks existens och metafysisk existens eller hur?
Som man vanligtvis definierar en gud så ingår det i definitionen egenskaper som gör honom onåbar för vetenskapliga bevis.
För det första: I vad mening kan någonting existera utan att fysiskt existera? Jag har aldrig någonsin sett en vettig förklaring till hur en sådan existens skulle vara beskaffad. Varje försök till sådana förklaringar resulterar ofelbart i att man sätter ihop satser som språkligt kan verka rimliga, men som innehållsmässigt är tomma på propositioner.
För det andra: Om man postulerar egenskaper som gör någonting oåtkomligt för empirisk observation, då postulerar man att detta någonting helt saknar observerbar konsekvens. Sådana postulat innehåller ingenting som tillför någon kunskap eller något förklaringsvärde, och är därför helt oanvändbara. Dessvärre brukar de som definierar gudar på detta vis vara oåtkomliga för denna typ av krav på kognitivt innehåll i sina satser...
För det första: I vad mening kan någonting existera utan att fysiskt existera?
Stefan skrev:Till dem som argumenterar för Guds existens undrar jag: exakt vad menar ni med "Gud"? Vad för slags varelse är det ni talar om?
Morgan skrev:Om man postulerar egenskaper som gör någonting oåtkomligt för empirisk observation, då postulerar man att detta någonting helt saknar observerbar konsekvens. Sådana postulat innehåller ingenting som tillför någon kunskap eller något förklaringsvärde, och är därför helt oanvändbara.
agnostica skrev:Finns det någon som definierar gud på något annat sätt - på vilket sätt i så fall?
Stefan skrev:Det ligger något i detta. Om vi lyckas genomsöka hela universum på samma gång och inte hittar en blåröd struts borde vi dock kunna säga att vi bevisat att det inte finns en blåröd struts.
GUD: Immateriellt väsen som kan manifestera sig eller sin vilja och som är god till sin natur, kännetecknat av att det är evigt och aldrig har skapats.
Vi behöver en bred definition som ändå gör att vi kan skilja gud från eventuella andra andliga väsen. Samtidigt är det dumt att begränsa definitionen mer än nödvändigt när nu folk har så olika uppfattningar. Tycker ni att ovanstående är OK?
Är det inte litet konstigt att jämföra gud med en blåröd struts? Jag har ingen aaaning om vad gud är, och vem vet - kanske är det en djurart som vandrar omkring oupptäckt i skogarna, men jag lutar nog mer åt att han/hon/den/det har samma essens som tex humorn, eller skönheten, eller fulheten, eller fantasin, eller kärleken, eller tanken, eller lättjan..
och ja, jag tror på fantasin, men kan dess existens bevisas eller motbevisas?
Mitt enda problem med att möta gud är att jag inte vad jag ska möta.
En annan fråga, som jag tror är lika viktig, det är att jag själv har klart för mig vad ett tecken eller syn från Gud skulle vara för något - så att jag inte nonchalerar Gud och bortförklarar honom om han skulle gå till allt detta besvär. Där tror jag att ett klart och tydligt budskap i vaket tillstånd, eller en ovanligt påtaglig och rimlig dröm skulle räcka, liksom ett mindre mirakel (såsom att jag, vid åkallan, plötsligt kunde lyfta en bil i en krissituation eller liknande).
Hur kommer det sig att vi alltid har högre krav på bevis när det gäller förment övernaturliga fenomen än när det gäller påstådda sanningar i etablerade vetenskaper?
Nonstop skrev:Jag vet inte om jag kan säga att gud, humorn, kärleken, fantasin etc antingen finns i mig eller utanför mig. De kan förstås alla finnas inuti mitt huvud utan att nånsin komma till uttryck. Men om och när de kommer till uttryck i något älskat, något skapat, något talat så blir de något som också finns utanför och oberoende av mig..
Om jag bygger upp en världsbild utifrån min tro på fantasin (eller kärleken eller humorn) sä vet jag inte heller om det känns som om jag byggde luftslott.
cogito skrev:Hur kan denna utsaga övervinnas? Det är ju en till synes opartisk paroll. Den som omfattar denna ståndpunkt kan luta sig bekvämt tillbaka i fåtöljen (såvidare han inte då och då känner av ett "hål" inom sig som inte vill fyllas). Men den vunna insikten lämpar sig dåligt för att springa ut på gator och torg och i glädjeyra ropa: "Jag har det, jag har det! Gud låter sig varken bevisas eller motbevisas!"
What Gives skrev:Jag känner igen både situationen och känslan som du beskriver, men är det inte underligt att söka själsro genom att ställa ännu en fråga?
cogito skrev:Dessutom ställde du någonstans upp tre krav som du skulle godkänna som bevis. Jag hittar dom inte nu
cogito skrev:Med tanke på steg två och tre i satsen (existens och bevisa)... vill du fila först lite på gudsbegreppet ovan eller skall vi gå vidare med denna?
Användare som besöker denna kategori: 23 och 0 gäster