Vi har ingen fri vilja! Ödet är redan bestämt... Tyvärr

Moderator: Moderatorgruppen

Har vi en äkta fri vilja?

JA
22
59%
NEJ
15
41%

Antal röster: 37

Esafix

Inläggav Esafix » 21 feb 2006 02:33

Makterna skrev:Men den definitionen av "fri vilja" är väl inte vedertagen?

Det finns väl ingen vettig människa som istället för att säga "på fredag vill jag gå på puben" säger "mitt förutbestämda tankemönster gör att jag kommer på på puben på fredag".

Visst går det att hävda att framtiden skulle gå att förutspå, under förutsattning att man hade all nödvändig kunskap om alla atomers och andra partiklars exakta position och hastighet, och kännedom om hur man ska använda dessa uppgifter för att göra framtidsprognosen, samt förstås en enorm superdator. Det håller jag med om. Men vart kommer man med ett sånt resonemang? Man bevisar iallafall inte att det som man i dagligt tal avser med "den fria viljan" inte kan sägas existera.

Nej, något bevis är det ju inte, bara sannolikt.

Tomas Brolins målgest

Inläggav Tomas Brolins målgest » 22 feb 2006 01:23

Om man med "fri vilja" menar att människor genom beslut kan styra sin framtid, vilket jag tror är den vanligaste innebörden, så kan jag tänka mig många exempel på att så är fallet. Om jag exempelvis sätter mig ner och funderar och kommer på att eftersom jag trivs med palmer och sol så vill jag emigrera till Florida, och menar allvar och vidtar åtgärder för att förverkliga det, så ändrar sannolikt det historien...

Fast du kanske använder någon annan definition av uttrycket "fri vilja"?

Herrejävlar, människa du sitter på ett (så kallat) forum för filosofi och hamnar i en diskussion angående den fria viljan - och det där är vad du kommer fram till att skriva?
Visst, du är långt från den enda på det här stället som brister i prestation; var man än vänder sig här så är det för det mesta tråkiga resonemang och evighetslånga klyschor som presenteras - men ändå.

Lektion nummer ett: den fria viljan är ett sedan länge omdiskuterat ämne inom de pretentiösa, filosofiska disciplinerna vilket hos sina försvarare har tagits som en princip för en allt igenom (och praktiskt taget) statisk värld sådan den ser ut hos de flesta positivister (och därmed även inräknat vissa av alla dessa gudstroende - visst de är inte positivister i den strikta meningen men de ser ändå på världen ur ett visst konventionellt, stillastående perspektiv [den uppsatt av Herren, ni vet, han skaparen av meningslösheten, lidandet, smärtan osv.]).

Så, om du eller någon annan är intresserad så kanske det kan vara roligt att gå in på frågan om den fria viljan någon gång.

Toscana

Inläggav Toscana » 22 feb 2006 15:32

Aktiemarknaden kan förutsägas. Man kan veta när en förändring skall ske och vilket pris aktien eller terminen skall kosta. En akties kurs eller hela börsens är förstås alla handlares tankar/känslor.

Nyligen såg jag hur en kille som använder Astologi/Astronomi för detta ändamål prickade rätt på både tid och pris veckor i förväg i Vete terminen. Vete mm handlas ju också på börser.

Så i detta fallet var gruppen av människor väldigt förutsägbara och påverkades av någon astronomisk cykel. Måncykel skulle jag tro.

Dessa människor hade sannolikt ett val att förändra det annars förutsägbara. Men de hade kanske inte kunskap om att de tänkte och kände i redan planerade banor.

Rafael

Inläggav Rafael » 22 feb 2006 16:27

Dessa människor hade sannolikt ett val att förändra det annars förutsägbara. Men de hade kanske inte kunskap om att de tänkte och kände i redan planerade banor.

Nu får du allt ta och bestämma dig, mer motsägelsefullt resonemang får man leta efter. Antingen har de ju en "fri vilja", vilket gör att de kan välja, eller så har de det inte. Att de "redan planerade banorna" skulle kunna ändras av att de fick kunskap om dessa måste ju implicera att det var en del av de "redan planerade banorna", och därför något som hela tiden var bestämt, alltså inget som gått att ändra.
Paradoxen snurrar vidare, eller nått...

Toscana

Inläggav Toscana » 22 feb 2006 16:40

Rafael skrev:

Nu får du allt ta och bestämma dig, mer motsägelsefullt resonemang får man leta efter. Antingen har de ju en "fri vilja", vilket gör att de kan välja, eller så har de det inte. Att de "redan planerade banorna" skulle kunna ändras av att de fick kunskap om dessa måste ju implicera att det var en del av de "redan planerade banorna", och därför något som hela tiden var bestämt, alltså inget som gått att ändra.
Paradoxen snurrar vidare, eller nått...

Hej!
Nja det behöver nog inte vara motsägelsefullt. Skulle inte våra tanke och känslomönster kunna vara programmerade och för att förändra dem tar vi på oss rollen som programmerare? Observerar oss själva med andra ord.

Rafael

Inläggav Rafael » 22 feb 2006 16:44

Nej det blir paradoxalt, tänk efter =P
För att vi skulle kunna ta oss rollen som programmerare krävs att den programmering som vi blev programmerade av har programmerat oss till att göra detta.

Toscana

Inläggav Toscana » 22 feb 2006 16:57

Så du menar att vi ej har fri vilja om det redan är programmerat att vi kan programmera oss själva? Om vi själva (på en annan medvetandenivå) skapat programmeringsspråket då? :D

Rafael

Inläggav Rafael » 22 feb 2006 19:12

Det är inget jag är medveten om :)

Återgå till "Filosofi"