finns gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 03 feb 2007 13:23

Kyano skrev:Du kan inte både se religiösa upplevelser som något som endast anbelangar religiösa, och något som andra kan träna sig till. På det här området måste du bestämma dig, eller åtminstone förklara hur du tänker dig kompromissen. Vi har sett i fallet med vinkännaren att det är möjligt att testa oberoende av om man själv kan uppleva dessa nyanser, precis som i fallet färger.
Dessutom så är det väl knappast så som du beskriver som religion fungerar? (att andligheten korrigerar sig själv). Vanligare är att den antingen är dogmatisk eller subjektiv (alla personliga tolkningar är rätt). Någon konsensus på området har väl aldrig direkt uppnåtts. Istället existerar en mängd motstridiga teorier som knappast kan vara korrekta samtidigt.

Du har så rätt. För att vi ska kunna gå vidare i den här frågan behöver vi nu skilja agnarna från vettet. Vi måste bli mer precisa. För att forsätta vinanalogin:

Det finns det en stor grupp med människor som kan dricka vin och tala om hur de fann vinet. Här kommer åsikterna att gå isär. Vissa kommer att tycka att vinet är fruktigt, andra blommigt osv. Här har alla rätt - den subjektiva bedömningen har inte blivit så noggrann och metodisk att den kan bekräftas eller dementeras.

Sen finns det en liten grupp vinkännare som har en slags "metodologisk integritet", som kan tala om hur det "verkligen" förhåller sig - egentligen (likt skickliga vetenskapsmän) ge noggrannare och bättre förklaringsmodeller. Religion, vetenskap och vinkännande har det gemensamt att denna "elit" lätt förfaller i dogm, just på grund av brister i den integritet som i förstone utmärkte dem.

Det som återstår av något som eventuellt är "sant" och uppriktigt i högre grad än annat dränks så i en massa nonsens och motstridig dogmatism. Värre är ju att alla - dogmatiker som lekmän - gör anspråk på att just de äger detta sannaste korn av sanning. Vad göra?

Det ena är empiriskt (fysikaliskt), det andra inte.

Empiriskt, enligt din definition, var något vi kunde uppfatta med våra fem sinnen. Seende är ett av dem. Typ av seende (färg/svartvitt) är en ytterligare bestämning. Det torde vara ostridigt att en som ser i svartvitt INTE kan uppfatta färg med sina fem sinnen. Ur den svartvitt-seendes perspektiv är alltså färgupplevelser icke-empiriska.

Ur den "andligt seendes" perspektiv, som utvecklat sin synförmåga ännu längre (om vi betraktar det så) är ju också upplevelserna empiriska. En person som inte är synsk kan dock omöjligt verifiera dem, eller tycka att de är empiriska. I bägge fall handlar det om sinnesförmögenheter som den andra inte har. Enligt min mening är skillnaden att det är möjligt att tillägna sig detta andliga seende, men inte färgseende (om man saknar biologiska förutsättningar).

-narr-

Tim Olsson
Kontakt:

Inläggav Tim Olsson » 03 feb 2007 14:10

På tal om vin.....Jag fick precis höra av en deeksha-givare att han sett min guide i Golden City göra vin av vatten. Jag hoppas att han passade på att skapa en 1982 Chateau Petrus eller liknande! :)

amy

Inläggav amy » 04 feb 2007 00:13

gud skapade oss så att han skulle kunna vara i himlen. utan oss, maya, skulle han inte ha någon underhållning att skratta åt.

livet är roligt för gud för att han vet att det är bara en skämt, men det är inte roligt för de som inte förstår skämtet.

du är både gud och himlen
ditt ego är bara ett skämt
som gud behöver för att hitta himlen.

-- gud+himlen

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 05 feb 2007 10:36

hovnarr skrev:Det finns det en stor grupp med människor som kan dricka vin och tala om hur de fann vinet. Här kommer åsikterna att gå isär. Vissa kommer att tycka att vinet är fruktigt, andra blommigt osv. Här har alla rätt - den subjektiva bedömningen har inte blivit så noggrann och metodisk att den kan bekräftas eller dementeras.

I den mån termerna syftar till egenskaper hos vinet kan inte den subjektiva bedömningen vara rätt hos alla om deras bedömningar är motstridiga. Sen har naturligtvis de språkliga termerna, såväl som sinnena en trubbighet som kan leda till missuppfattningar. I en annan mån syftar termerna till att återspegla känslor, och där är de naturligtvis subjektiva. Vinkännare har utvecklat ett mer precist språkbruk för att kunna beskriva verkligheten hos vinet, något du alltså borde mena även gäller för de andliga kännarna.

Religion, vetenskap och vinkännande har det gemensamt att denna "elit" lätt förfaller i dogm, just på grund av brister i den integritet som i förstone utmärkte dem. Det som återstår av något som eventuellt är "sant" och uppriktigt i högre grad än annat dränks så i en massa nonsens och motstridig dogmatism. Värre är ju att alla - dogmatiker som lekmän - gör anspråk på att just de äger detta sannaste korn av sanning. Vad göra?

Jag känner ju att du inte riktigt bemöter eller tar till dig av faktumet att det är fullt möjligt att testa någons sinnliga förmåga, helt utan att besitta denna förmåga själv som vi har sett både i fallet färg och vin. Det är även de sorters tester som ideligen används för Randi-priset och andra vetenskapliga undersökningar. Det är något som gör att detta test inte kan översättas till just det alternativa sinne du argumenterar. Vad skiljer, eller hur skulle det gå att testa?

Empiriskt, enligt din definition, var något vi kunde uppfatta med våra fem sinnen. Seende är ett av dem. Typ av seende (färg/svartvitt) är en ytterligare bestämning. Det torde vara ostridigt att en som ser i svartvitt INTE kan uppfatta färg med sina fem sinnen. Ur den svartvitt-seendes perspektiv är alltså färgupplevelser icke-empiriska.

Om du läser "fysikaliskt" istället för empiriskt. Förändras något då?
Ser du skillnaden jag pekar på? Dvs att färg/färglöst är en fysikalisk skillnad, andlig/andlöst oftast anses bortom det fysikaliska och därför inte testbart. Du verkar dock vara av en annan uppfattning(?)

Ur den "andligt seendes" perspektiv, som utvecklat sin synförmåga ännu längre (om vi betraktar det så) är ju också upplevelserna empiriska. En person som inte är synsk kan dock omöjligt verifiera dem, eller tycka att de är empiriska.

Det här är helt enkelt inte sant. Det är fullt möjligt att verifiera en sådan förmåga, att så inte har skett hittills tyder bara på att en sådan förmåga inte finns.

Sen tänkte jag också fråga om ett exempel av andlig framgång, de senaste 100 åren kanske. Har du något på lut? Själv tänker jag mig det här att svenska kyrkan har avskaffat djävulen måste vara ett framsteg av den andliga metodiken. Jag undrar också vad katolikerna gör för fel som inte inser detta.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 05 feb 2007 14:25

Vinkännare har utvecklat ett mer precist språkbruk för att kunna beskriva verkligheten hos vinet, något du alltså borde mena även gäller för de andliga kännarna.

Exakt. En "kännare" på ett område har också en annan förståelse för terminologin om han träffar på den. En beskrivning som "blommigt" innehåller olika mycket information beroende på vem som skriver det och vem som läser det.

Jag känner ju att du inte riktigt bemöter eller tar till dig av faktumet att det är fullt möjligt att testa någons sinnliga förmåga, helt utan att besitta denna förmåga själv som vi har sett både i fallet färg och vin. Det är även de sorters tester som ideligen används för Randi-priset och andra vetenskapliga undersökningar. Det är något som gör att detta test inte kan översättas till just det alternativa sinne du argumenterar. Vad skiljer, eller hur skulle det gå att testa?

Det beror ju verkligen på vad det är för nåt vi ska testa. Hur sätter man upp ett Randi-test för att pröva om någon som påstår sig känna Guds sanna natur talar sanning? Det är lättare att pröva någon som påstår sig besitta parapsykiska förmågor.

OM vi ponerar att förmågor av det sistnämnda slaget skulle finnas, öppnar ju detta också upp möjligheten för att världen är beskaffad på ett helt annat sätt än vetenskapismen berättar. I så fall kan ju en rad olika förklaringar stå att finna i denna nyöppnade värld, t.ex. ett svar på varför parapsykiska förmågor inte kan påvisas genom vetenskaplig metodik.

Ser du skillnaden jag pekar på? Dvs att färg/färglöst är en fysikalisk skillnad, andlig/andlöst oftast anses bortom det fysikaliska och därför inte testbart. Du verkar dock vara av en annan uppfattning(?)

Egentligen inte så länge nyckelordet är "oftast". Jag skulle egentligen inte vilja dela upp fenomen i fysikaliska resp. andliga, precis som jag inte skulle vilja dela upp synintryck i den färgranna resp. svartvita delen. Man kan varsebli fenomen eller skeenden på olika sätt: man kan använda sig av en uteslutande fysikalisk förklaringsmodell, en uteslutande "andlig" eller någon kombination. Vissa instanser av andligt/andlöst är ffa filosofiska och kan bemötas av bägge sidor med "mmm, så kan man se det" - andra kan man försöka pröva vetenskapligt, men enligt ovan är det möjligt att andlös prövning av något andligt faller på eget grepp.

Det här är helt enkelt inte sant. Det är fullt möjligt att verifiera en sådan förmåga, att så inte har skett hittills tyder bara på att en sådan förmåga inte finns.

Sorry, insåg inte att "synsk" för många betyder att man kan gissa hur många fingrar man håller upp bakom en skärm osv. Det är svårt att pröva en människa som påstår sig se spöken ibland - lättare om hon menar att hon kan se dem på kommando och att de berättar något om anhörigas förflutna som kan verifieras/falsifieras.

Sen tänkte jag också fråga om ett exempel av andlig framgång, de senaste 100 åren kanske.

Andlig framgång = framgång. Det finns ingen specifikt "andlig" framgång. Effekterna av den andliga framgången synliggörs i så fall i det materiella - effekterna av den materiella i det andliga; det är samma framgång det handlar om.

Min motfråga blir därför vad du tycker är en mänsklig framgång överhuvudtaget de senaste 100 åren? Om du vill ta upp t.ex. en teknisk innovation som datorn så kan ju den användas både på gott och på ont så att säga, så om det blir en framgång återstår väl att se. Var upptäckten av radioaktiviteten en framgång (invånarna i Tjernobyl och Hiroshima är osäkra än idag)?

I vilket fall föregås givetvis (fysiska) tekniska innovationer av tankar, idéer, insikter, snilleblixtar. Modereras dessa på lämpligt sätt av eftertanke, andakt och tålamod, då kan man med fog tala om (andlig) framgång. Redan att vi klarat oss i över 60 år utan att förinta oss själva i ett tredje världskrig kanske man kan se som en framgång, eller åtminstone avsaknad av tillbakagång?

Själv tänker jag mig det här att svenska kyrkan har avskaffat djävulen måste vara ett framsteg av den andliga metodiken. Jag undrar också vad katolikerna gör för fel som inte inser detta.

Ah! Du kanske mer är inne på hur den andliga kosmologin förfinats och förbättrats de senaste åren? Jaa du, då vet jag inte om jag i första hand tänker på Svensk kyrkan, men kul att du gör det! Rent allmänt får man väl se det som en fördel att religionerna korsbefruktar varandra i mycket högre grad idag - dogmerna luckras upp. Det andligas motsvarighet till det tvärvetenskapliga alltså. Uppdelningar i fysik, kemi, biologi osv. är ungefär lika odugliga idag för sina syften som uppdelningarna i kristendom, islam osv... Folk tycks i högre grad än tidigare vilja söka sig till större samband än att snöa in på respektive område. Detta kan vi väl till och med se som en andlig framgång?

-narr-

Användarvisningsbild
Kyano

Inläggav Kyano » 05 feb 2007 18:03

hovnarr skrev:Hur sätter man upp ett Randi-test för att pröva om någon som påstår sig känna Guds sanna natur talar sanning? Det är lättare att pröva någon som påstår sig besitta parapsykiska förmågor.

Jag tror detta är nyckeln till problematiken. Varför är detta lättare? Jag föreslog att skillnaden låg i det fysikaliska (eller "empiriska" som jag använde ordet). Rent konkret så är min hållning att det är för att andlighet är något subjektivt, och därför inte berör andra/går att testa. Men nu bollar jag frågan till dig, eftersom du varken gillar den fysikaliska förklaringen eller att andlighet är rent subjektivt.

Exakt. En "kännare" på ett område har också en annan förståelse för terminologin om han träffar på den. En beskrivning som "blommigt" innehåller olika mycket information beroende på vem som skriver det och vem som läser det.

Ett precist språkbruk innebär inte en "annan" förståelse för terminologin (något som dock är en vanlig uppfattning inom andlighetens disciplin) utan precis som det låter bara en mer precis förståelse. Guds "kärlek" kan tillexempel ibland hävdas vara helt väsensskiljd från mänsklig kärlek, och skall inte alls tolkas på samma sätt. Som du redan har gått med på håller inte detta, utan för att termerna ska ha någon relevens måste de ha en betydelse även för lekmännen. Blommigt kan alltså innehålla olika mycket information ja, dock inte helt annan (i betydelsen olika, potentiellt motstridig) information. Bara för att förtydliga.

Egentligen inte så länge nyckelordet är "oftast".

Jag skriver "oftast" eftersom jag är medveten om att man måste anpassa sin argumentation efter den andlighet man diskuterar, därav frågan hur du ställer dig.

Jag skulle egentligen inte vilja dela upp fenomen i fysikaliska resp. andliga, precis som jag inte skulle vilja dela upp synintryck i den färgranna resp. svartvita delen.

Det kanske bara blev ett dåligt exempel, men tappar och stavar är ju ett utmärkt motargument till denna invändning, och för en uppdelning. Jag missade alltså vad liknelsen skulle illustrera.

Det är svårt att pröva en människa som påstår sig se spöken ibland - lättare om hon menar att hon kan se dem på kommando och att de berättar något om anhörigas förflutna som kan verifieras/falsifieras.

Här gör du misstaget jag flaggade om redan i början. Det är ingen som betvivlar att människor upplever spöken eller gudomligheter och det är heller inte intressant. Vad som är intressant är om dessa, eller andra upplevda men på annat sätt intet detekterbara entiteter finns - i betydelsen relevanta för mer än bara subjektet. För psykologin (som vetenskaplig disciplin) kan de rena subjektiva fenomenen möjligen vara av intresse, men det är inte denna aspekt av frågan om guds existens som gör den intressant som sanningskandidat. Eller vad som skapar kontrast mellan ateister och troende.

Andlig framgång = framgång. Det finns ingen specifikt "andlig" framgång. Effekterna av den andliga framgången synliggörs i så fall i det materiella - effekterna av den materiella i det andliga; det är samma framgång det handlar om.

Det här betydde tyvärr ingenting för mig. Kan du ge något konkret exempel?

Min motfråga blir därför vad du tycker är en mänsklig framgång överhuvudtaget de senaste 100 åren?

Jag tänkte mig kunskapsmässig framgång. Ökad förutsägbarhet och experimentell överenstämmelse är typiska tecken på detta. Kvantmekaniken är väl typisk 1900-tals framgång, som naturligtvis även lätt till pragmatisk framgång i form av diverse innovationer. Jag inser att andligheten inte har samma kontroll av sina framsteg som vetenskapen, men eftersom du ändå argumenterar att den korrigerar sig själv måste du kunna ta upp exempel.

Rent allmänt får man väl se det som en fördel att religionerna korsbefruktar varandra i mycket högre grad idag - dogmerna luckras upp. Det andligas motsvarighet till det tvärvetenskapliga alltså.

Tvärvetenskap går ut på att nyansera områdena med kompetens från andra. Det går inte ut på att man tillåter motsägelser de olika disciplinerna emellan, i alla fall inte inom naturvetenskapen. Om sådana motsägelser existerar är det helt enkelt så att båda teorierna inte kan vara sanna. Om du vill likställa religion och vetenskap föreslår jag att du förtydligar dina argument för detta, då det förvisso även har skett historiskt, men är en svår position att försvara; i alla fall så som jag här och nu tolkar dig. Det borde inte vara så provokativt att konstatera att vetenskapen hyser en större konsensus än andligheten och samtidigt en större förmåga att förändra sig, något som har visat sig historiskt.

Du hävdar att även om andligheten förvisso inte stödjer sig på fysikaliska förlopp preciserar den (på något vis) sina termer och kan därför närma sig en allmängiltig andlig förnimmelse som gör anspråk på att omtalas som kunskap. Jag ser inte riktigt hur det här går till och efterfrågar därför exempel och kanske lite mer insikt i processen som jag inte förstår.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 feb 2007 15:13

Kyano,

Jag tror detta är nyckeln till problematiken. Varför är detta lättare? Jag föreslog att skillnaden låg i det fysikaliska (eller "empiriska" som jag använde ordet). Rent konkret så är min hållning att det är för att andlighet är något subjektivt, och därför inte berör andra/går att testa. Men nu bollar jag frågan till dig, eftersom du varken gillar den fysikaliska förklaringen eller att andlighet är rent subjektivt.

Om man delar upp verkligheten i fysikaliskt och andligt, där det fysikaliska kännetecknas av att det kan påvisas fysikaliskt, och det andliga av det inte kan det, då blir den skillnad du poängterar och din slutsats den enda möjliga. En följdfråga blir då hur man påvisar detta andliga. Inte fysikalist förstås, därför då upphör det ju definitionsmässigt i samma stund att vara andligt, och blir istället fysikalist.

Mitt förslag är därför att tillåta för att det visst är möjligt att påvisa andliga fenomen, men att det givetvis inte låter sig göras på fysikalisk väg (då vore det ju inte andliga fenomen). Istället för att utveckla mikroskop, analysapparater och randi-tester, måste vi då (i likhet med vinkännaren) utveckla de sinnesförmögenheter som krävs för att kunna pröva om den som påstår sig uppleva dessa fenomen har någon allmän, saklig grund att stå på, eller om de bara finns i hans egen lilla värld.

Jag har vidare påstått att en sådan förmåga går att träna sig till, men att tillägna sig den kunskapen kan få oönskade konsekvenser, ffa för de som helst inte vill erkänna möjligheten av en andlig verklighet. Jag har också vitsordat att den typ av upplevelser vi här pratar om är mer "subjektiva" än t.ex. bord och stolar, för att de ställer högre krav på det upplevande subjektet än materiella föremål.

Slutligen har jag förklarat mig ovillig att dela upp världen i fysikaliska och andliga dimensioner öht eftersom jag ofta finner att detta leder till fler problem än det löser. Men nu är det som det är, och jag får finna mig i de kunskapsskelett som står till buds, om jag vill kunna kommunicera med andra.

Hoppas detta klargör var jag står i det hela - annars får du ställa ytterligare följdfrågor.

Det är ingen som betvivlar att människor upplever spöken eller gudomligheter och det är heller inte intressant. Vad som är intressant är om dessa, eller andra upplevda men på annat sätt intet detekterbara entiteter finns - i betydelsen relevanta för mer än bara subjektet. För psykologin (som vetenskaplig disciplin) kan de rena subjektiva fenomenen möjligen vara av intresse, men det är inte denna aspekt av frågan om guds existens som gör den intressant som sanningskandidat. Eller vad som skapar kontrast mellan ateister och troende.

Exakt på pricken. Så långt är vi överens. Om en person påstår se sig spöken ibland, och en annan också gör det - det är en sak. Det är kanske inte så intressant - det säger i varje fall mer om subjektet än om just spöken. Men om båda påstår sig se samma spöke, då kan man inte längre hävda att det inte finns någon gemensam grund för deras upplevelser. Även om, som du mycket riktigt skriver, det inte skulle finnas något annat sätt att detektera dem på.

Om två personer betraktar ett skrivbord så tar vi det för givet att de upplever det på samma sätt, såsom du och jag också upplever det. Om vi nu byter ut skrivbordet mot något mer komplext, såsom människan Pelle, är det möjligt att åsikterna går med isär. I förhållande till skrivbordet är Pelle något så otroligt mycket mer komplext, att det är fullt möjligt att alla inte upplever alla aspekter av honom, och drar slutsatser därefter. Det enda man kan vara helt överens om är sådana kvaliteter han har gemensamt med skrivbordet - form, längd, vikt osv.

Så mycket klurigare det blir när vi sedan höjer ribban ytterligare och plötsligt har med gudomliga väsen att göra, där vi inte ens kan vara helt överens om detta! Vissa köper kanske inte ens detta enkla påstående, utan hävdar att andliga väsen verkligen har fysikaliska egenskaper (eller inte finns öht). Här är beskrivande ord som "blommigt" så exakt det kan bli, motsvarande den materiella världens mätbara egenskaper. De olika förståelserna bör dock inte tolkas som en indikation på att det som de hänför sig till inte existerar. Detta är vanligtvis inte fallet när folk är rörande överens eller upprörande oöverens.

Jag vill påstå att just när det gäller Gud (och inga andra "andliga fenomen", om vi nu måste kalla dem detta) så finns det, för varje given människa, minst en definition sådan att hon skulle kunna säga "Visst, om DET är Gud, så finns Gud". Vidare påstår jag att den mängd av olika definitioner vi då skulle få inte alls med nödvändighet skulle vara självmotsägande. Får vi bara frihet att definiera Gud och upplevelsen av Gud, kan vem som helst gå med på att Gud finns. Det är detta religionen ofta saknat historiskt, och detta är dess största misslyckande: Förmodan att Gud är som ett skrivbord, vars vikt man kan vara överens om.

Undantag: Sikhismen. Den enda religion som under hela sin tämligen långa historia (ca 600 år) gjort det till en poäng att erkänna andra religioners giltighet, och hävdat att man inte ens bör konvertera till dem utan istället försöka vara en god kristen, muslim eller vad man nu är - det går lika bra. Jag vill påstå att Sikhismen var före sin tid - hur många hundra år, det återstår ännu att se.

Jag inser att andligheten inte har samma kontroll av sina framsteg som vetenskapen, men eftersom du ändå argumenterar att den korrigerar sig själv måste du kunna ta upp exempel.

Den tydligaste effekten av människans andliga utveckling genom åren är ju hur hennes tänkande förändrats. Detta ger sedan förändringar i hennes handlingar, och kan ge upphov till en rad olika saker, såsom kvantmekanik som kompletterande förklaringsmodell t.ex.

Världen i stort har ju blivit mer tolerant, eftertänksam, fredligare, mindre våldsam osv sett över de senaste 500 åren. Mognad och ansvarstagande går som en långsam växelström - från individ till stat och sakta på väg tillbaka igen, transponerad till en högre potential.

Detta är vad man kan säga i stort. Om du i detalj undrar hur den andliga forskningsmetodiken förädlats under de senaste åren, så är den frågan fel ställd. När det gäller vetenskaplig forskning är det människan som utvecklar ny teknik i det materiella. Andlig forskning har ingen sådan motsvarighet, utan fungerar på många sätt tvärtom (tekniken utvecklar människan i det andliga).

Om du vill likställa religion och vetenskap föreslår jag att du förtydligar dina argument för detta, då det förvisso även har skett historiskt, men är en svår position att försvara; i alla fall så som jag här och nu tolkar dig.

Som säkert (hoppas jag) framgått av mina svar ovan är det inte det jag vill göra. Däremot skulle jag se det som positivt om både religion och vetenskap intresserade sig mer för den andliga sidan av världen, dvs för hela världen, människan, livet, universum och allting.

Du hävdar att även om andligheten förvisso inte stödjer sig på fysikaliska förlopp preciserar den (på något vis) sina termer och kan därför närma sig en allmängiltig andlig förnimmelse som gör anspråk på att omtalas som kunskap.

Det är inte det precisa bruket av termer som skiljer kunskap från okunskap, utan att det finns något där att veta öht. Att vinets smak verkligen kan preciseras, för att nyanserna finns där - inte för att provsmakaren är en stor talare.

Jag ser inte riktigt hur det här går till och efterfrågar därför exempel och kanske lite mer insikt i processen som jag inte förstår.

Om detta fortfarande är oklart är det nödvändigt att du vidgar din definition av en andlig förnimmelse. Man behöver inte använda så komplicerade begrepp - tankar och känslor går lika bra för att förklara principen.

Tag två människor - far och mor t.ex. - som står på en begravning. Deras barn har dött. De känner sorg. En möjlig förklaringsmodell är att se denna sorg som ett gemensamt objekt som de båda förnimmer. Inte ett materiellt objekt förstås, men motsvarigheten till detta i andeplanet. Sorgen är där, och de förnimmer den.

Om vi både betraktar det inledningsvis nämnda skrivbordet, är på samma sätt en möjlig förklaringsmodell att det finns en objektiv verklighet i vilken vi är förnimmande subjekt och skrivbordet ett objekt vi kan förnimma. En självklarhet för den moderna människan, men många "oresonliga" filosofer har ju betvivlat detta under årens lopp.

Jag tar upp det endast för att visa att att samma förklaringsmodell kan användas på både den materiella och immateriella delen av världen. Problemen uppstår just vid denna uppdelning (som jag enligt tidigare motsätter mig), och den felaktiga förmodan att samma principer inte kan användas på delarna. Tanken att det verkligen är två olika delar befästs sedan av oförmågan att kunna göra några jämförelser - en oförmåga som är ett naturligt faktum eftersom förklaringsmodellerna gjorts väsenskilda.

-narr-

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 06 feb 2007 16:13

Pojkar, pojkar! Kan det inte vara så enkelt att skillnaden ligger i förhållandet till existensen? Vetenskapen har en benägenhet att behandla världen som objekt. Den religiöse, föreställer jag mig, behandlar världen som subjekt. Vi lär inte känna Pelle genom att väga och mäta honom, utan genom att umgås med honom.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 06 feb 2007 16:50

Avantgardet skrev:Pojkar, pojkar! Kan det inte vara så enkelt att skillnaden ligger i förhållandet till existensen? Vetenskapen har en benägenhet att behandla världen som objekt. Den religiöse, föreställer jag mig, behandlar världen som subjekt. Vi lär inte känna Pelle genom att väga och mäta honom, utan genom att umgås med honom.

Bra! Gud = verkligheten som subjekt i form av främst medmänniskan. Det materiella kosmos = verkligheten som objekt främst i form av de väg- och mätbara energi/exergikombinationerna/materierna.

Gäller oss själva också, att vi har dessa två sidor.

A
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
cogito

Inläggav cogito » 06 feb 2007 18:36

Hovnarr skrev:
Om du i detalj undrar hur den andliga forskningsmetodiken förädlats under de senaste åren, så är den frågan fel ställd. När det gäller vetenskaplig forskning är det människan som utvecklar ny teknik i det materiella. Andlig forskning har ingen sådan motsvarighet, utan fungerar på många sätt tvärtom (tekniken utvecklar människan i det andliga).

Varför skulle man inte via andlig forskning kunna utveckla ny teknik?

Varje naturlag som vetenskapen fastställer är väl resultat av en forskning av osinnliga fenomen genom att kartlägga dess verkningar. Allt osinnligt kan väl lika gärna betecknas som andligt?

Kartläggningen av verkningar (naturvetenskapen) resulterar bl a i att man vet om ett fenomen, typ elektricitet eller energi utan att veta fenomenets natur. Att kunskapa om fenomenets osinnliga "natur" skulle kunna ge uppslag för t ex en effektivare, hushållande exergityp genom att forska i vad t ex energi är.

Hur blir man en sådan andlig forskare egentligen - eller är det "självförverkligande" som gäller i branschen?

/cogito
Så länge jag säger att tanken finns i mitt huvud är allt i sin ordning; farligt blir det när jag säger att det är min hjärna som tänker.

oorleck

Inläggav oorleck » 06 feb 2007 22:41

Världen i stort har ju blivit mer tolerant, eftertänksam, fredligare, mindre våldsam osv sett över de senaste 500 åren....

Vad baserar du det på?

Jag ser, tvärtom, att världen blivit våldsammare.. 2 världskrig och en hårlängd från förödande kärnvapenkrig ala MAD-style under 100 år tyder snarare på motsatsen.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 07 feb 2007 00:59

cogito skrev:Varför skulle man inte via andlig forskning kunna utveckla ny teknik?

Det beror ju på vad man menar, precis som du skriver! Är det icke-materiella resultat man menar så kan du glömma finurligare energilösningar. Kyano ville ju inte köpa min antyda om att även själva tanken bakom kvantmekanik var exempel på andliga forskningsframsteg osv.

cogito skrev:Hur blir man en sådan andlig forskare egentligen - eller är det "självförverkligande" som gäller i branschen?

Hur blir man forskare öht egentligen? Man forskar, förmodar jag. För att sedan bli en bra forskare får man forska mycket och tänka på vad man gör, så att man behåller sin forskarintegritet. Lära sig av sina misstag. När man lyckas bra kanske chefen ger en klapp på axeln, eller smäll på käften - allt efter behov.

-narr-

Sedd

Inläggav Sedd » 08 feb 2007 17:21

Man kan inte säga vad Bibeln är förrän man har läst den. Och jag själv har märkt att den är Guds ord. folk säger "Du har inga bevis!"
Gud i sig själv är ett levande bevis! :)

Och hur i all sin dar skall man kunna ge någon något värdefullt, om han eller hon vägrar ta emot det! Det gäller att lyssna till vad Gud säger, upptäcka de löften han ger och se hur de uppfylls.

Bibeln är verkligen ett levande och evigt ord! Om man läser den.
Och ingen kan vara neutral när det gäller tron. Om man inte bestämmer sig innan tåget går, avgör tiden åt en!

Så personligen kan jag inte göra annat än uppmana er alla att läsa Bibeln – för er egen skull!! :D Smaka och se att Herren är god! Och be till Honom! Be att HAN skall visa er sanningen!
Vad har man att förlora?
Lyssna och se.

Sedd

Inläggav Sedd » 08 feb 2007 17:22

...och när det gäller andlig forskning är Bibeln och bön bästa sättet! :)
Lyssna och se.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 feb 2007 17:34

Sedd skrev:...och när det gäller andlig forskning är Bibeln och bön bästa sättet! :)

När det gäller att stärka sin tro på Jesus/Gud/ nåden är Bibeln och bön det bästa sättet, men vilken slags andlig forskning kan bedrivas enbart genom Bibelläsning och bön? Om man menar forskning i gängse bemärkelse som en verkamhet där man eftersträvar saklighet, prövbarhet och objektivitet...

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"