Jag antar att alla är här för att dem vill känna att dem utvecklas i sitt filosofiska tänkande. För detta skall vara möjligt krävs att en känsla av förståelse uppstår.
Jag tycker inte det är en dålig idé att ha ett filosofiforum eller en del av ett filosofiforum avsedd för personer som känner att dem förstår varandra i en filosofisk diskussion.
En dålig idé är att använda en
värdeterminologi för olika sätt att nå en känsla av
samförstånd. Vad hovnarr skrev nedan anser jag, per hans egen definition om vad som krävs, skulle neka honom själv tillträde till det så kallade exklusiva filosofiforumet eller de så kallade exklusiva underforumen.
hovnarr skrev:Eliten e liten.
...
Psykfallen får säga sitt...
...
En polarisering av forumet i ett A-lag och ett B-lag. Vilket i och för sig kanske inte gör så mycket, då de flesta redan bör känna på sig vilken sida de tillhör.
Först, filosofi är kärlek till vishet. Inget mer och inget mindre. Detta, och endast detta, är alltså vad filosofiforum
bör handla om. Att kalla några för elit (eller A-lag) och några andra för icke-elit (eller B-lag) på bas av dessa två gruppernas olika sätt att förstå varandra är helt obefogat. Det är på grund av den simpla anledningen att känna kärlek till vishet inte förutsätter en viss typ av förståelse, eller ens förståelse överhuvudtaget för att vara exakt. Det förutsätter just bara en kärlek till vishet.
Att använda en term som ”psykfall” så nedvärderande som att dessa nödvändigtvis skulle tillhöra ”B-laget” men inte det s k ”A-laget” är avskyvärt. Det är även felaktigt eftersom flera av de stora filosoferna haft psykiska problem, så kan även gälla på filosofiforum. En psykiatrisk diagnos är för övrigt enligt mig alltid relativ en omgivning; en social, psykologisk eller fysisk sådan. I en annan omgivning skulle ett ”psykfall” alltså inte vara ett psykfall. Jag kan argumentera för detta, men det är inte riktigt rätt tråd för detta anser jag.
I nuläget ställer jag mig inte bakom något av de tre alternativen, utan ett fjärde. Nämligen att skapa en ny del av filosofiforum dit alla har tillträde men som ställer större krav på att inläggen skall vara genomtänkta och följa vissa riktlinjer ifråga om filosoferande. Kanske något i stil med min signatur: ”Förespråkar analytisk filosofi om metod, men syntetisk filosofi om uppställandet av de axiom som metoden grundas i eller appliceras till. Vad som är axiom respektive slutsats skall kunna definieras. Eftersträvar och uppskattar minimalism i argument.”
Jag anser inte att det här är en fråga om hur mycket akademisk utbildning man har i ämnet filosofi, utan snarare en fråga om hur mycket man är beredd att tänka igenom det som någon skriver och det man själv skriver innan man fäller sina kommentarer. Om det är ett ord man inte förstår, gissa då inte vad det betyder utan ställ en tydlig fråga eller ta reda på svaret på något annat sätt! Se till att du har förstått vad någon säger, och om inte så fråga! Tänk efter och var ärlig i ditt filosoferande, och följ ett analytiskt resonerande.
Jag ställer mig naturligtvis inte emot att skapa ännu en del av filosofiforum för dem som inte gillar analytiskt resonerande till metod, utan tror på något annat. Det ligger således ingen värdering i dessa olika delar av filosofiforum, bara ett försök att samla människor som förstår varandra. Allt för att bejaka sin kärlek till vishet på det mest utvecklande sättet för alla!
Ingen skall förbjudas att skriva på någon del av forumet, utan alla skall ta sitt ansvar att följa riktlinjerna efter bästa förmåga. Med tydliga riktlinjer, och en terminologi som inte är värdeladdad (för det handlar inte om något A- eller B-lag, endast om att nå ett samförstånd), så tror jag att resultatet av mitt fjärde alternativ kommer bli en känsla av större samförstånd och filosofiskt utbyte för alla som önskar utvecklas i sitt filosofiska tänkande.
, Jonatan