Varför finns det något?

Fysik, biologi, teknik, ETC.

Moderator: Moderatorgruppen

PeterK

Varför finns det något?

Inläggav PeterK » 14 mar 2014 13:16

Pilatus skrev:
PeterK skrev:Ha, ha, ha… nu skojar Pilatus — eller så tänker han inte alls här ( ;o)… …frågeställningen var ju varför överhuvudtaget ett ospecificerat ”något” existerar. OK..? Sedan förklarar Pilatus detta med att något visst (Big Bang) kom till genom något annat som redan funnits (”den ursprungliga processen/soppan”). Och som om detta inte är nog, menar han dessutom att inget annat fanns vid ”startpunkten” än ”Big Bang”. Vari ligger logiken i detta..??

Att du valde att missförstå!

Ha, ha... jag förstår att det jag skriver är för svårt för dig, varför du låtsas bort alltihop samt beklagar dig med att vara missförstådd. Det vetenskapligt normala är att man plockar fram — i detalj — precis vad man har invändningar emot, samt argumenterar öppet och logiskt rörande detta. Men för mången blir detta alltså för svårt, varvid man gärna låtsas bort mina synpunkter, gömmer huvudet i sanden samt kommer med i sammanhanget fullständigt ovidkommande kommentarer... och jag lär mig nivån på detta forum. Så tack, i alla fall, för det...

PeterK

(en arg jätte kastade sin mormors fästman i en tjärn, varvid plasket blev till världsalltet — ha, ha, ha, ha... )

PeterK

Varför finns det något?

Inläggav PeterK » 14 mar 2014 13:45

Pilatus skrev:
PeterK skrev:Märkligt, förresten, vad ni gängse "naturvetare", "filosofer", etc, nöjer er med en massa förutfattade meningar och annat obekräftat nys, i er bild ditt och datt samt ytterst av alltet och livet... märkligt...)

Din metod verkar vara att beskriva ett antal halmdockor som du ger dig på med stor frenesi. Mindre viktigt är uppenbarligen att du inte förstår det du läser.

Ha, ha... du blir helt enkelt svarslös och försöker nu dölja detta via en drös helt ovidkommande påståenden. Halmdockor..?? Det vetenskapligt normala är att man öppet och redigt i detalj logiskt penetrerar det man har invändningar emot i en diskussion som denna, samt lika detajerat förklarar sig . Om jag exempelvis säger att 5 + 5 = 10, samt raljerar lite över dem som tror att 5 + 5 = 9, så svarar man inte normalt med att snacka om "halmdockor". Utan man visar i detalj varför ens uppfattning stämmer, medan min är fel. Annat har överhuvudtaget ingenting med vetenskap eller filosofi att göra. Man håller sig helt enkelt till saken, samt syår upp för sina uppfattningar. Eller så vidgår man öppet sin egen ignorans. Det är det enda hedersamma...

Men min erfarenhet är att mången som gärna vill spela en roll i sammanhanget, börjar slira på det här viset när han/hon blir svarslös. Tråkigt...

Mvh/ PeterK

(dessutom typiskt att "klippa bort" hela sammanhangen så att andra inte skall se ens tillkortakommanden... genomskinligt samt tämligen vanligt...)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför finns det något?

Inläggav Pilatus » 14 mar 2014 13:51

PeterK skrev:Ha, ha... jag förstår att det jag skriver är för svårt för dig,

Du framstår som ett troll, Peter K. Om du endast vill förolämpa så blir din sejour här mycket kort.
Moderator

Vertumnus

Varför finns det något?

Inläggav Vertumnus » 14 mar 2014 14:40

Om vi istället för intet som motsats till något väljer kaos kommer något att definieras som en urskiljbar eller som urskiljbara strukturer möjliga att beskriva (ordning). Vi känner ju även till strukturer som är självorganiserande. Därmed kan detta något också beskrivas som en statistisk sannolikhet.

förstår mig själv

Varför finns det något?

Inläggav förstår mig själv » 14 mar 2014 14:45

Pilatus skrev:
PeterK skrev:Ha, ha... jag förstår att det jag skriver är för svårt för dig,

Du framstår som ett troll, Peter K. Om du endast vill förolämpa så blir din sejour här mycket kort.

I stället för att försöka förstå vad du skriver förstår den oförnuftige något annat och blir farlig och elak mot dig:).
den oförnuftige kanske vill sätta dig i fängelse, spärra in dig, tysta ner, använda någon lag på dig. Kalla dig troll.... osv.
Att i VERKLIGHETEN UTFÖRA ONSKA PÅ DEN SOM VILLE FÖRKLARA. Förstå "han är troll" istället för det du skriver! Men men vi har jesus att tacka för denna insikt, hur det kan gå bland annat. Naturligtvis vill ingen människa bli korsfäst och naturligtvis har man bara sig själv att skylla när det onda drabbar en. Dvs här måste man lämna jesus och gå vidare om man inte vill sluta på samma sätt. Och det går att undvika det som skedde jesus. Det beror på dig/eller mig. Vore vi som jesus skulle ungefär samma öde drabba oss( på grund av sådana som pilatus). Pilatus du kan också förstå tex varför jesus blev korsfäst det lilla "trollet" och av vem.
Pilatus känner sig förolämpad och därmed blir han "elak" och slutar "lyssna" och vill istället anstränga sig för att visa att du har fel. Och gör man så lär man sig inte något nytt naturligtvis.
Personligen kan jag inte ens säga att min hund rör sig fel i naturen. Det märker man snabbt att hunden klarar sig bäst och förstår naturen om den får undersöka den fritt, dvs förstå själv.
Pilatus tror nog inte på detta, han anser sig stå över människor på samma sätt som många anser sig stå över sin hund. (Detta kan du ju undersöka själv pilatus med din hund, gör experiment med den(låt den bli friare) så förstår du själv troligen bättre vad jag menar).

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Varför finns det något?

Inläggav Algotezza » 14 mar 2014 18:15

PeterK skrev:
Algotezza skrev:
PeterK skrev:Eftersom det som inte är inte kan existera, medan det som existerar intet annat kan än existera, så följer logiskt att något existerar...

Mvh/ PeterK

Det som finns vid en viss tidpunkt kan upphöra finnas till vid en annan tidpunkt.

Ja, men nu handlade frågan inte om varför en viss i tid och rum begränsad företeelse finns — en sådan är ju stadd i ständig rörelse eller förvandling och omvandlas ju med nödvändighet till något annat — utan här gällde frågan varför ett ospecificerat "något" överhuvudtaget existerar samt därmed varför inte "intet" utgör den gängse ordningen... kanske har Algotezza förstått spörsmålet..?

Och som Algotezza säkert också kan förstå, kan inte ett existerande "något" varken uppkomma ur "intet" eller uppgå i "intet", bl.a. eftersom detta förutsatt den tankemässiga kalamiteten att en befintlig tidrymd liksom ett befintligt objekt avgränsats av vad som överhuvudtaget inte existerar. Ja, säkert förstår Algotezza att vad som inte existerar, är oförmöget till överhuvudtaget någonting. Samt allra minst att gränsa till något samt härvid avgränsa detta...

Eller så kanske Algotezza själv kan demonstrera hur något existerande blir till "intet", eller hur detsamma uppkommer ur intet..?

Själv kan jag bidra med en demonstration av hur en begränsad företeelse omvandlas till en annan begränsad företeelse — men kanske Algotezza kan visa hur någonting blir till av ingenting? Eller hur något blir till ingenting. Skulle vara spännande att få se..!

Eller så kanske Algotezza bara pratar... ;o)

Tänker PeterK

Välkommen hit, Peter. Du skriver i samma förklenande von oben-stil som Peter Kulle från STT. Skriver inte "du" till mej utan talar till mej i tredje person. Resonerar som Kulle. Rationalistiskt och fyrkantigt. "Jag upplever vad jag upplever, oavsett vad jag upplever"; din "livsanalys" kommer väl snart här med. Återbruk?

Hohoho! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ska du förljuva tillvaron även här?
Algotezza aka Algotezza

förstår mig själv

Varför finns det något?

Inläggav förstår mig själv » 14 mar 2014 19:03

Pilatus skrev:
Vertumnus skrev:Jag har inte förutsatt någon kausalitet. Om vi antar att universum uppstått ur intet så har vi redan utgått från att detta är möjligt. Kan vi inte godta detta står vi inför en minst lika svår utmaning, nämligen att bevisa att universum inte finns.

Men om du skriver att ingenting har egenskaper, tror man lätt att du refererar till dessa och att de utgör en grund för existensen av universum. För mig framstår det som en självmotsägelse att ingenting har egenskaper.

Du skrev: "därrav mitt påstende: att ingenting, i den mån universum skapades ur ingenting, inte saknade egenskaper"

Hej pilatus!
Om en trollkarl rycker upp en kanin, eller "trollar" fram något ur intet. Hur ser du på detta?
Har du uppstått ur ingenting? När vi får dessa tankar. Något som uppstår utan orsak. Vad brukar ske när man försöker förstår? Jo att vi finner "orsaken".
Kan du tänka dig möjligheten att "universum" är evigt? Är det orimligt för dig? Skulle det kännas motbjudande om så vore?
Vi kan enkelt bygga upp en modell med kända fakta som är förnuftig tex. Illusionen pratar om "skalor".
Vi ställer oss frågan finns det något minsta eller kan allt bli mindre i rummet?
Vi skulle lika gjärna kunna fråga oss. Finns det ett minsta tal som inte kan komma närmare noll. Är 0,1 detta tal. Nej, 0,001?.....
Är det möjligt att en skalförändring gör att en "minskning" kan pågå i all oändlighet utan att "det märks". Volymers, ytors, sträckors förhållanden/kvoter skulle ju vara konstanta. Om allt blev en miljard gånger mindre skulle vi märka något iså fall tror du?
Om du nu använder detta på det du "filosofierar" om...
Du vill komma till en "punkt" där "allt uppstår" ur ingenting. Likt trollkarlens kanin.
Ja om det sker en skalförändring om universum "krymper" skulle även du krympa alltså, då du ju är en del av universum. Är det på detta sätt innebär det att "processen" är evig. Att de rumsliga förhållandena (kvoten) är konstant.
Konstant=evig. Om du genom att begrunda formeln tex y=1/x ser man att om du låter x eller y gå mot oändligheten närmar sig den andra "variabeln" 0. Volymen 0=ingenting. Ett gränsvärde som inte kan nås (om du betraktar formeln).
Något oändligt stort är även detta ett gränsvärde.
Om nu denna modell stämmer innebär detta att universum är evigt! Samtidigt går det att "vara normal i alla andra sammanhang" dvs vi behöver inte tro på vardagstrollerier heller utan det är allmängiltigt och dessutom ett svar på en "fråga" (som vi förvisso inte behöver ställa). Dina ideer är ju fullständigt bisarra och skulle anses förvirrade/sjuka i nästan alla andra sammanhang. Detta är pga din tro/religion som är förenlig med din "tro" på tex fri vilja, icke kausalitet(dvs förklara på ett annat sätt en naturlagar).

förstår mig själv

Varför finns det något?

Inläggav förstår mig själv » 14 mar 2014 19:19

Pilatus jag arbetar så att jag förstår att något ska ske.(säger inte att det är bäst/viktigast). Du arbetar så att du motverkar detta. (Säger inte att det är rätt/fel). Du är fullkomlig på det du gör. Denna essens är något konstant och tillhör ditt väsen. På motsvarande sätt är det jag gör konstant och tillhör mitt väsen.
Jag kommer alltid ha denna funktion och du kommer alltid ha din funktion. Anta att du förstår om 10 år mig bättre då kommer jag förstå mer också men (kvoten/förhållandet) är konstant. Dvs våra väsens förhållande till varandra är konstanta alltså eviga. Förstår du detta, dvs ditt jobb för mänskligheten/ditt väsen och hur fullkomlig du är kommer du kunna förstå ditt värde och med glädje och kraft utföra det du hela tiden har gjort, det du hela tiden gör, och det du alltid kommer att göra. Dvs du gillar det du gör(naturlag) mer och mer.
Pappa röker i 30 år får han ångest, tänker på "hur farligt" det är mm. Men HAN FORTSÄTTER ändå. Tänk om han njutit/gillat det han "ändå gör".
Då blir livet bättre!

Illusionen

Varför finns det något?

Inläggav Illusionen » 14 mar 2014 19:43

PeterK skrev:
Algotezza skrev:
PeterK skrev:Eftersom det som inte är inte kan existera, medan det som existerar intet annat kan än existera, så följer logiskt att något existerar...

Mvh/ PeterK

Det som finns vid en viss tidpunkt kan upphöra finnas till vid en annan tidpunkt.

Ja, men nu handlade frågan inte om varför en viss i tid och rum begränsad företeelse finns — en sådan är ju stadd i ständig rörelse eller förvandling och omvandlas ju med nödvändighet till något annat — utan här gällde frågan varför ett ospecificerat "något" överhuvudtaget existerar samt därmed varför inte "intet" utgör den gängse ordningen... kanske har Algotezza förstått spörsmålet..?

Och som Algotezza säkert också kan förstå, kan inte ett existerande "något" varken uppkomma ur "intet" eller uppgå i "intet", bl.a. eftersom detta förutsatt den tankemässiga kalamiteten att en befintlig tidrymd liksom ett befintligt objekt avgränsats av vad som överhuvudtaget inte existerar. Ja, säkert förstår Algotezza att vad som inte existerar, är oförmöget till överhuvudtaget någonting. Samt allra minst att gränsa till något samt härvid avgränsa detta...

Eller så kanske Algotezza själv kan demonstrera hur något existerande blir till "intet", eller hur detsamma uppkommer ur intet..?

Själv kan jag bidra med en demonstration av hur en begränsad företeelse omvandlas till en annan begränsad företeelse — men kanske Algotezza kan visa hur någonting blir till av ingenting? Eller hur något blir till ingenting. Skulle vara spännande att få se..!

Eller så kanske Algotezza bara pratar... ;o)

Tänker PeterK

Hej Peter,

Först ett råd från en gammal pensionerad båtbyggare, tänk på att vi inte skriver här på FF för att
betygsätta varandra, utan för att vi är genuint intresserade av att diskutera aktuella ämnen.

Sedan till ditt inlägg. Är du övertygad om att de påståenden du gör i ditt inlägg är korrekta ?
Den finns en tråd med rubriken, Vad utgör medvetandets referens ?, som har mig som upphovsman.
I den tråden redogör jag för bakgrunden till några av de frågeställningar som du tar upp.
Skulle det mot förmodan visa sig att det finns substans i det jag skriver, så finns det anledning att
Ifrågasätta vissa av dina påståenden.
För att dina påstående skall framstå som trovärdiga bör du först förklara vad tid är.

I korthet har jag kommit fram till följande slutsatser, som berör det du hävdar.
Vill du gå på djupet finns det mer att läsa på min hemsida, http://www.maticweb.com
Mitt problem är att på ett begripligt sätt beskriva komplexa abstrakta samband i en verklighet
som i sig är en transformerad illusion. Som jag uppfattar det, av kommentarerna att döma, vållar speciellt
behovet av att tillämpa andra referenser, än vår verklighets punktreferens i rummet, problem.
Ändå är detta sannolikt ett absolut måste för att komma vidare i förståelsen av medvetandet.

Antag att modellen tas fram utifrån mitt koncept, med följande specifikation.

Universums BALANSERADE överordnade perspektiv benämns det, UNIVERSELLA PERSPEKTIVET, UP.
Medvetandets transformerade förnimmelse, benämns för det, ATOMÄRA PERSPEKTIVET, AP.

UP är i balans, vilket innebär NORMERAD STRUKTUR ( = LIKA SKALFAKTORER).
UP kännetecknas av att växelverkan sker via normerade strukturer.
UP refererar till minst DUBBLA REFERENSER.

AP är i obalans, vilket innebär EJ NORMERAD STRUKTUR ( = OLIKA SKALFAKTORER).
AP kännetecknas av att FÖRNIMMELSE sker p g a obalans.
AP refererar till EGENREFERENSEN.

Ovanstående ger bl a definitionerna,

NORMERAT: Den G-värde-densitet som ingår i universell växelverkan.
FENOMEN: Differens/relation mellan NORMERAD och EJ NORMERAD ”G-densitet”.
FÖRNIMMELSE: f(ej normerad ”G-densitet”), beroende av valda definitioner.

Fenomenet TID är, mot ovanstående bakgrund, ett underordnat skalfaktorberoende ”sub-fenomen” i
universum, närmast att betrakta som ”skalfaktorbalanssubstitut” och/eller ”balanserat dubbelrotationssubstitut”.
Detta SUBSTITUT balanserar alltså normeringsavvikelser orsakade av atomens interna kontraktion.
Kontraktionen är en konsekvens av maskeringsprincipen, ME, inkl dubbelreferensprincipen, DRP,
där maskeringsprincipen i sin tur är en effekt av växelverkan mellan G och atomens interna struktur.
Kontraktion kan ses som ett icke normerat status, där kontraktionen får ”rotation” till konsekvens
p g a SKF-avvikelsen. En följd av detta är att även det balanserade SUBSTITUTET får rot-karaktär.
Fenomenen TID kan av det skälet inte betraktas som ett renodlat reellt fenomen.

Förstår du det jag skriver, eller så kanske Peter bara pratar... ?

/ Illusionen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför finns det något?

Inläggav Pilatus » 14 mar 2014 20:30

förstår mig själv skrev:
Pilatus skrev:Men om du skriver att ingenting har egenskaper, tror man lätt att du refererar till dessa och att de utgör en grund för existensen av universum. För mig framstår det som en självmotsägelse att ingenting har egenskaper.

Hej pilatus!
Om en trollkarl rycker upp en kanin, eller "trollar" fram något ur intet. Hur ser du på detta?

Men det är inte alls något sådant vi talade om. Vi diskuterade om varför det finns något.
förstår mig själv skrev:Kan du tänka dig möjligheten att "universum" är evigt? Är det orimligt för dig? Skulle det kännas motbjudande om så vore?

Jag kan tänka mig mycket. Men tanken på ett stationärt universum är sedan minst femtio år en övergiven tanke.
förstår mig själv skrev:Vi kan enkelt bygga upp en modell med kända fakta som är förnuftig tex. Illusionen pratar om "skalor".
Vi ställer oss frågan finns det något minsta eller kan allt bli mindre i rummet?

Det har ju knappast med denna diskussion att göra.
förstår mig själv skrev:Du vill komma till en "punkt" där "allt uppstår" ur ingenting. Likt trollkarlens kanin.

Om du skall referera något jag sagt, citera det då korrekt. Förstår du inte min tanke, så tillskriv mig inte dina funderingar på vad du uppfattar som omöjligt.
förstår mig själv skrev:Dina ideer är ju fullständigt bisarra och skulle anses förvirrade/sjuka i nästan alla andra sammanhang. Detta är pga din tro/religion som är förenlig med din "tro" på tex fri vilja, icke kausalitet(dvs förklara på ett annat sätt en naturlagar).

Är det verkligen nödvändigt att ljuga ihop något att angripa mig för? Om du inte kan referera korrekt skulle jag vilja att du hellre lät bli helt. Intellektuellt ohederliga personer klarar jag mig bra utan!

Så vad skulle du själv vilja bidra med för tankar i denna fråga?
Moderator

Anne

Varför finns det något?

Inläggav Anne » 14 mar 2014 20:57

fms:

Du skrev till Pilatus "Dina ideer är ju fullständigt bisarra och skulle anses förvirrade/sjuka i nästan alla andra sammanhang. Detta är pga din tro/religion som är förenlig med din "tro" på tex fri vilja, icke kausalitet(dvs förklara på ett annat sätt en naturlagar)."

---

Vad fastställer att ditt påstående är mer sanningsenligt (än något annat) för att Pilatus uppfattning strider mot din upplevelse? Jag tycker att du har en otrevlig ton nu. Du mår tydligen bra av den. Jag mår inte bra av den - vad är då rätt enligt dina "naturlagar"?

förstår mig själv

Varför finns det något?

Inläggav förstår mig själv » 15 mar 2014 17:22

lynx skrev:fms:

Du skrev till Pilatus "Dina ideer är ju fullständigt bisarra och skulle anses förvirrade/sjuka i nästan alla andra sammanhang. Detta är pga din tro/religion som är förenlig med din "tro" på tex fri vilja, icke kausalitet(dvs förklara på ett annat sätt en naturlagar)."

---

Vad fastställer att ditt påstående är mer sanningsenligt (än något annat) för att Pilatus uppfattning strider mot din upplevelse? Jag tycker att du har en otrevlig ton nu. Du mår tydligen bra av den. Jag mår inte bra av den - vad är då rätt enligt dina "naturlagar"?

Kanske tonen är otrevlig, och det är inte bra. Till viss del handlar det om frustration att inte bli bemött eller förstådd av pilatus på det sätt som jag tror är mest givande för oss båda (kan ju ha fel här). Illusionen kanske vet hur det känns att inte bli förstådd. För min del är inte bara detta jobbit. Att någon inte förstår är illa nog men att dessutom förstå något helt annat tex tro att någon är ett troll, eller om jag är yrkesaktiv, påståenden om mina matematikkunskaper, menings uppbyggnad osv jag vill inte behöva käbbla om sådant. Det är inte därför jag skriver här, inte mitt budskap osv.
Det också tråkigt att pilatus och en del andra kanske tror att jag ljuger/inte litar på mig.
När nu tex en ny användare kommer PeterK som skriver sådant som jag tycker är det bästa någon skrivit här och att han kommenterar på ett underbart sätt det jag skriver så kallas han troll. Det han skriver gör det uppenbart att något troll är han inte. Dessutom skiter jag i troll eller om någon anses som troll istället försöker jag förstå vad de vill ge.
Jag håller medvetet inne med mycket negativt angående pilatus men nu tog jag kanske i i överkant då denne PeterK nu får pilatus på halsen och därmed tvingas från det viktiga och in i den typ av inlägg som följer (i den mån man orkar förtydliga in absurdum) av det pilatus skriver.
Tyvärr är det så att i mina ögon är inte pilatus filosof, utan hans styrkor ligger på andra områden. Säkert är han ovärdelig och oändligt mycket bättre på dessa än jag.
Jag har undrat varför pilatus läser filosofi, mår han verkligen bra av detta?
Filosofi handlar enligt min mening om att komma med teorier/modeller inte så mycket om typ"det går inte att bevisa", "försöka hitta fel","eller komma med olika vederläggningar av typen den eller den säger att det är fel.
Vidare tycker jag inte om konservatism, dvs hävdande av det vi alla förstår och bevarande av det kända då det hämmar utvecklingen.
Troligen är det så att denna roll/kall som jag menar att pilatus gör är mycket viktig för mänskligheten i stort. Vi vet inte hur fort utvecklingen kan gå utan att skada. Pilatus är en i mina ögon mästare på detta svåra. Och hanns roll och värde är självklart lika stor som min och alla andras.
Jag är medveten om att jag kanske rör upp känslor och relativt pilatus är jag inte alls så kunnig, lärd som han är.
Kanske känner pilatus motvilja om det visar sig att all möda han lagt ner på att läsa vad andra kända författare hävdar. Visst kanske denna kunskap vara av visst värde i vissa trådar men på det stora hela anser jag att hans auktoritetstro och bokliga kunskaper krånglar till blir energikrävande och hindrar förnuftets utveckling och förståelsen av filosofi. Särskillt när han använder den på det sätt han gör.
Jag kan också försöka mig på tolkningar om pilatus som person men jag kan ha fel och det skulle aldrig falla mig in att tro att han skulle ljuga. Att ljuga innebär att ge felaktig information och i förlängningen kan förnuftet skadas om för många av premisserna är falska.
Jag kan erkänna att jag kanske har svårt att föreställa mig hur han reagerar tex här på denna av dig betraktade "otrevliga ton". Människor är känsliga för olika saker.
Jag tycker ändå att mitt inlägg var korrekt.
Tänk på att jag legat inne på vårdintyg 3gånger och när detta skett har man inte varit interesserad av det jag ville säga utan istället försökt få ihop en diagnos på mig enligt primitiva metoder. För mig är det självklart att om jag inte förstår den andre är det ett problem och i bland kan det bero på att den som inte förstår/inte vill lyssna är den som är galen och oförnuftig. Kombinationen inte bli förstådd inte lyssna utan istället få till kriterier för ett vårdintyg samt diagnos.
När nu en ny medlm börjat skriva och väldigt bra dessutom (enligt mig frågar pilatus om denne nya skribent är "troll". Blir du inte upprörd över detta, tycker du det var juste av pilatus att nedvärdera på detta sätt?.

förstår mig själv

Varför finns det något?

Inläggav förstår mig själv » 15 mar 2014 17:37

lynx skrev:fms:

---

Ska vi bilda oss en uppfattning om tex hela "universum" kan uppstå från ingenting utan orsak så tror jag det blir svårt att ge argument.
Om hela universum kan uppstå ur ingenting(vilket för övrigt är konstant, detta ingenting borde då vara evigt. Då är det logiskt omöjligt.
Om all den enorma mängden "materia"/"energi" uppstår utan orsak ur ingenting borde kanske kaninen i trollkarlens hatt också kunna uppstå ur ingenting utan orsak.
Eller en bil eller något annat. Kan fortsätta....jag gillar som sagt var inte att kritisera.
Dock brukar jag förklara genom att beskriva mina observationer/registreringar/upplevelser dvs påvisa något/visa på sådant som stärker min teori i den mån jag kan och orkar.
Kanske du pilatus har rätt du kan övertyga mig genom att ange orsakerna till din "teori"

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Varför finns det något?

Inläggav Pilatus » 16 mar 2014 10:33

förstår mig själv skrev:Pilatus tror nog inte på detta, han anser sig stå över människor på samma sätt som många anser sig stå över sin hund.

Det räckte med att Peter Kulle drällde in på forumet, hans debattmetod var att angripa person före sak. Metoden argumentum ad hominem var tydligen alltför frestande och mer än du kunde motstå, fms. Peter Kulle lyckades långt bättre än han kunde drömma om med sina osakliga argument. Att i en debatt angripa person före sak är ett argumentationsfel med syftet att vinna någon billig poäng och röra till diskussionen. Nu gör du likadant, att angripa den du diskuterar med, dennes karaktär, förmåga och avsikter i stället för själva sakfrågan. Nu föreslår jag att du upphör med detta.
Moderator

förstår mig själv

Varför finns det något?

Inläggav förstår mig själv » 16 mar 2014 18:59

Pilatus skrev:
förstår mig själv skrev:Pilatus tror nog inte på detta, han anser sig stå över människor på samma sätt som många anser sig stå över sin hund.

Det räckte med att Peter Kulle drällde in på forumet, hans debattmetod var att angripa person före sak. Metoden argumentum ad hominem var tydligen alltför frestande och mer än du kunde motstå, fms. Peter Kulle lyckades långt bättre än han kunde drömma om med sina osakliga argument. Att i en debatt angripa person före sak är ett argumentationsfel med syftet att vinna någon billig poäng och röra till diskussionen. Nu gör du likadant, att angripa den du diskuterar med, dennes karaktär, förmåga och avsikter i stället för själva sakfrågan. Nu föreslår jag att du upphör med detta.

Kalla det angrepp istället för det verkliga, dvs inte kunna förstå sig själv sin självbild bevaras med alla medel konstant.
Jag känner mig nuförtiden aldrig angripen, får inte "dåligt självförtroende eller något annat". I stort sett och detta är märkligt (att du antagligen inte vet om detta) är din huvuduppgift att angripa tex mina och en del andras. Klagar hela tiden på olika små fel i texterna. Kallar folk troll, tror att jag ljuger om att jag är läkare. Vill säga åt mig vilka ämnen jag ska ta upp och var. Pratar om lekstugor osv. Om du säger ett påstående om mig tex "du arbetar inte som läkare/eller tror" är det då meningen att du ska föra min talan. Du kanske även vill förklara för de andra tex hur jag ser ut eller vad jag har köpt till middag. Jag kan inte ha sådana fördomar om andra (jag tror inte att jag skulle lyckas förstå/lista ut det). Är du van vid att människor litar på "din sanning?". På vilket sätt tycker du att det leder till något gott för folk du tolkar som tex troll? Vore det bra om alla trodde som du tex angående mig.
Förvisso skulle det ske "röstning" skulle säkert fler tro som du. Kanske hellst vill de att du berättar om hur många patienter jag har och vad jag gör på dagarna?
Om jag tex skulle säga att du var politiker/jurist eller vara säker på att du hade ett humanistiskt yrke. Jag skulle kunna argumentera för det så att det blev uppenbart för alla.
Men jag gör det inte, jag "försöker inte förstå vilket yrke du har" och därför vore jag en dåre om jag hade VIDMAKTHÅLLT min "fantasi" om den andre. Jag skulle bli blind för att förstå den andre och lära mig mer. Kan man inte ta till sig det som är sant så kommer man bilda vansinniga teorier och utföra vansinnet i verkligheten.
Om du tänker så här. Hur drabbar min åsikt/tolkning av någon denne? När du får en uppfattning om vad du orsakat då blir detta alltså resultatet av vad du gjort.
Och om det vore något gott så kommer naturen belöna dig, vore det ont kommer du få lida "råka ut för olycka/"otur" osv.
Så länge du inte förstår detta kommer det vara ett "skydd" för den som gör något ont i och med att dennes sinnen är avstängda och denne upplever knappt sitt straff, inte heller kan den knappt uppleva belöningarna den får när den gör något gott. Dvs den är relativt omedveten/nästan död.
Om vi tar detta med troll så är det inget ord jag använder. Jag försöker förstå det den andre försöker säga. Ju mer jag förstår destå mer kan jag språka med förnuftet med den andre. När jag inte förstår någon så ser jag det som ett "problem" hos mig själv. Och försöker lösa det genom att bli ännu mer tolerant och öppen. Jag inser att då den andre säger något som i mina ögon är obegripligt så kommer tankar/teorier att uppstå i mitt huvud. Jag kan inte annat än då man förstår högre ordningar ge kred åt vad den andre gav till mitt förnuft.
Om någon pratar genom att ge enkel kunskap vilket du gör så förstår jag den. Jag har ju själv tidigare bara förstått första ordningens kunskaper(allt man lär sig i skolan är 1a ordningen).
När någon tidigare pratade om högre ordningar kunde jag inte förstå.
Dock och detta är sorgligt började jag fantisera om den andre som tex galen osv litade inte på osv. Så länge man tror sig veta bättre och inte försöker förstå att alla är lika viktiga och ingen är "ond","galen" mm. Dvs dömer ut (liksom de flesta) och blir då i verkligheten det man inbillade sig att den andre var. Man kanske "skyddar sig" anger man kanske som skäl till det onda man gör den man inte förstod.
Istället för att själv bli den onde i VERKLIGHETEN bör man försöka förstå och då slipper man vara den onde själv. Förnuftet ökar och man får GUDs/naturens belöningar istället för Guds straff/naturens straff. Dvs Himmel eller helvete, vad som händer dig beror enbart på ditt förnuft.
Det Jesus gjorde var att han ville ge högre kunskaper åt alla han gjorde även detta. Mycket som står i Bibeln är högre kunskap. Felet han gjorde var att han inte insåg fullt ut att han på detta kraftfulla sätt styrde människor så att "helheten förändrades stort".
På samma sätt som myrorna eller tex atomer inte förstår att de inte bara gör det de gör. Tex bildar myrstack. Eller är en del i en mollekyl som är en del i något som gör något osv.
På samma sätt är det för människan. Vi är också "del" i någon "struktur"/mönster som vi inte förstår. Troligen oändligt med mönster/högre ordningar. Dessa ordningar uppstår med nödvändighet (naturlagar) om någon del (dvs Jesus) får för stor påverkan/verkningar betyder det att de högre strukturerna rubbas (vilket ju är omöjligt och detsamma som att man är Gud och alltså kan förändra naturlagarna).
Nu har jag förklarat för dig så att teorier har uppstått. Dessa är till stor del sådant jag tror att du själv har påstått. Tex Jesus trollade inte, han var en människa, inte fullkomlig, kunde inte ändra på naturlagarna, var inte mer värd än du eller någon annan.
Dvs jag har gett dig bevis/förklaringar/tolkningar till det du själv trodde du gjorde men du kommer istället för att bli glad åt att ditt "problem" är löst även bara fantisera i hop negativa saker hos mig och leta fel.
Anta att du ville bygga en bil men inte hade kunskapen. Om någon ger dig all kunskap du behöver borde du uppskatta denne. I stället gör du tvärt om, du avskyr denne.

Återgå till "Naturvetenskap"