Xeper skrev:Den entiteten finns ju faktiskt beskriven i så gott som varje religion. Satan/djävulen inom kristendom, judendom och islam (med vissa skillnader), hinduism (Kali) o.s.v.
Å så har vi hinduismen där kaos istället är en
nödvändig motvikt till ordning för att skapa harmoni, och gnostiker som menar att det istället är skapelsen som är det onda; samt de många kristna som inte tror på någon djävul och som inte menar att entropi skulle vara ont, utan som menar att eventuell ondska istället härstammar från oss människor.
Detta borde ju vara mardrömmen för den som skapat kosmos och upprätthåller det. Då anser jag också att det finns en stark kraft som motarbetar kosmos.
Personligen anser jag att de fysiska lagar som möjliggör entropi är en del av kosmos. Nå, i vilket fall som helst har jag svårt att koppla det till djävulen. När jag har varit kall och värmt mig vid en brasa, då upplever jag inte värmen från brasan som en kraft från djävulen. Visst är det kaos; energin stannar ju inte kvar hos brasan utan flödar in i mig och omgivningen, men jag upplever det som skönt. Och på samma sätt tycker jag det är bra att solen inte behåller sin energi för sig själv, för i så fall skulle ju allt annat i vårt solsystem vara jättekallt. Jag upplever det alltså inte som en kraft från djävulen att vi har entropi, och jag förstår inte varför du försöker belägga din tes med argument utifrån fysiken.
Anders H skrev:Beläggen för djävulens existens är varken bättre eller sämre än beläggen för Guds existens. Tror man på Gud borde man följaktligen tro på satan.
Njae... Det låter lite krasst. Även om belägen för dem båda saknas, så fyller trosuppfatningarna ändå olika grader av
funktion. Jag har inget som helst belägg för att tro att den söta tjejen i min klass skulle tycka om mig (det ligger ungefär på samma trovärdighetsindex som teorin om att jorden skulle vara platt och bäras av elefanter ståendes på ett sköldpaddsskal, rentutav) men den trosuppfattningen kan göra mig lite mer optimistisk och få mig att anstränga mig mer i fråga om hur jag ska bete mig på föreläsningarna. En annan trosuppfattning; såsom att jag slösar bort min tid på kursen; den är mycket mer trovärdig. Men jag försöker mota den i grind eftersom den är självuppfyllande: Anstränger jag mig inte så får jag definitivt inte ut något av den här terminen.
Så tron på en djävul i sig kan inte verifieras, men
nyttan av en sådan tro kan just detta. Därför tycker jag inte att bara för att man tror på Gud, Hammarby eller på att den söta flickan i klassen är intresserad av en; så skall man därmed också automatiskt tro på Satan, Jultomten och John Frum.