Bibelkoden, en ren tillfällighet och slump?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 23:18

Jag vacklar ALDRIG! :D Tro inte det! Men om du ser hur vissa frågeställningar ser ut, kanske du förstår litet hur det känns när någon smutskastar Gud som jag tror på på det sättet, Han som är god.

Bra förslag förresten, jag skall faktiskt på gudstjänst imorgon, men inte till kyrkan utan på en internationell. Det ska bli skönt. :)
Lyssna och se.

Angelina

Inläggav Angelina » 13 apr 2007 23:21

Jag tycker att kristendomen smutskastar mänskligheten.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 13 apr 2007 23:36

Jag tycker "kristendomen" smutskastar sig själv.
En god vän om mig: "Inte ens hans egen mor tycker om honom!"

Angelina

Inläggav Angelina » 13 apr 2007 23:37

Absolut. :lol:

Sedd

Inläggav Sedd » 13 apr 2007 23:41

Hur då? Jag är ju också mänsklig :)
Lyssna och se.

Angelina

Inläggav Angelina » 14 apr 2007 00:17

Du smutskastar dig själv.

Användarvisningsbild
Skyline

Inläggav Skyline » 14 apr 2007 00:41

Nu anser jag att diskussionen har gått över till personliga angrepp och det är inte tanken med det här sidan. Var därför vänliga att sluta.

/Skyline

amy

Inläggav amy » 14 apr 2007 03:15

en evig skapare behöver inget kön, bara skapelser behöver det, annars kan de inte föröka sig och fortsätta existera.

Avantgardet skrev:Säkert att din "lycka" inte beror på ett simpelt överskott av serotonin?

serotonin skapar inte lycka, lycka skapar serotonin.

Tractatus

Inläggav Tractatus » 14 apr 2007 04:17

Amy skriver inte skit, amy är skit.

Användarvisningsbild
Avantgardet

Till Sedd och Skyline!

Inläggav Avantgardet » 14 apr 2007 04:41

Jag tycker det är ledsamt att ni överhuvudtaget inte är intresserade att diskutera, vilket är tanken bakom detta forum - inte att klottra sida upp och sida ner med frälsningspladder. Finns ingen som är lyckligare än jag att ni funnit en glädjekälla här i livet, jag missunnar inte, däremot så vet jag inte riktigt på vad sätt det hjälper oss? Betraktar ni oss som får i behov av ledning? Det är förolämpande.

Förvisso var mina ordval i inläggen ovanför medvetet provocerande, men andemeningen var endast att öppna för diskussion. Dock fanns det uppenbarligen inget intresse för sådan från Sedds sida. Olyckligt. Jag själv är helt för befrielseteologernas projekt med feministiska läsningar av bibeln. Om Sedd inte kan finna på några argument för att Gud skulle vara en Han så är det en smal sak för Sedd att överväga att skriva, exempelvis, h*n - eller rakt av "Gud" i alla lägen. Det är en rent praktisk detalj. Sedd kan emellertid också begrunna huruvida Gud verkligen bör eller kan tillskrivas ett kön, om föreställningen om en "Fader" är riktigt rätt eller nånting som kanske rent av borde skrotas helt och hållet.

Jag har själv läst bibeln, Jesus fick mig att börja knarka. Ni förenklar alltför mycket, det finns inte bara EN läsning av bibeln - alla läsningar är kontextuella, och därför individuella - man kan läsa, och förstå, bibeln på ett oändligt antal sätt (vilket vi ser om vi tittar på alla olika kristna traditioner, samfund, frikyrkor, sekter och allt vad det nu heter). Jag vill än en gång poängtera att det här forumet är till för diskussion, nu tycks emellertid moderatorerna ha fullt upp med annat men det är inget skäl att inte söka hålla sig till förhållningsreglerna. Nu är jag inte heller själv Guds bästa barn.

Sen är det ett allmänt sundhetstecken om man kan ifrågasätta sina egna åsikter, eller sin tro. Om den/de inte klarar granskning så var den/de inget att ha från första början, och utsätter man den för granskning och finner att den håller, ja, då är man bara än tryggare i sin tro. Jag misstänker dessutom att Gud inte vill att man tror på Gud genom att åsidosätta förnuftet, jag tror Gud (om Gud ligger bakom vill säga) utrustat oss med ett kritiskt förnuft för att vi skall använda det. Förnuftet är ju dessutom en intressant sak för apologeter, i deras polemik med naturalister och andra vetenskapstroende - C.S.Lewis (ja samma som skrev om Narnia) har utformat ett Gudsbevis (eller argument) utifrån just förnuftet (dess existens som sådan), kanske kan vara nåt att kolla in?

Begreppet tro är ju också intressant i sig, och har diskuterats här tidigare. Man kan "tro på", man kan "tro att", och man kan sätta sin "tro till" någon/något - hur betraktar ni erat förhållande till skriften? Det finns en massa saker att diskutera kring teismen, och religion i övrigt, var inte rädda för att starta upp trådar eller diskutera kring olika sakfrågor. Frälsning vet jag dock inte hur många som är sugna på, och om det är era enda avsikter så kan ni ju författa nåt slags reklamliknande alster under "Galleri" eller nåt. Är det tillräckligt lockande formulerat och resonerat kanske en, ett par, eller några av oss dyker upp på nästa tältmöte, okej?

I all välmening!

Användarvisningsbild
Avantgardet

Inläggav Avantgardet » 14 apr 2007 05:16

amy skrev:
Avantgardet skrev:Säkert att din "lycka" inte beror på ett simpelt överskott av serotonin?

serotonin skapar inte lycka, lycka skapar serotonin.

Var det lyckan som gjorde att jag tog mina antidepressiva? Det håller inte, så där rigorös kan du inte vara om du vill undvika motsägelser.

Användarvisningsbild
archaxe

Inläggav archaxe » 14 apr 2007 10:42

Skyline skrev:Men jag tror fortfarande såklart på bibeln, det kommer jag aldrig sluta att göra.  

Skulle du också säga att din tro är irrationell och dogmatisk?

Sedd,
vad menar du när du skriver "bevis" och att "ingenting kan bevisas"?
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...

Benjie

Inläggav Benjie » 14 apr 2007 13:23

INGENTING verkar så upplivande som en ren strid!

Ibland för att jag slarvar med mitt anfall slirar med mitt grepp över ämnet kan jag  felaktigt ge någon uppfattningen att jag inte är stark eller verkligt kapabel i meningen att analysen framställningen fallerar och därmed inte gör mig till den rättmätige VINNAREN av striden? Kan det inte vara så ? Vill inte alla skriva under på att vi vill försöka vara vinnare av sanningen?

AMY  tilldelar  människorna LYCKA och OLYCKA som vore det ett fritt val, men den inställningen  visar upp ett allvarligt  fel, ty om organproduktionen körtelproduktionen  fallerar måste det därför vara ett individens eget fel som han hon kan ändra på? Det kan hon väl näppeligen mena? URSÄKTA o FÖRLÅT men jag ifrågasätter LYCKA!

BENJIE

Rising
Moderator

Inläggav Rising » 18 apr 2007 11:58

Skyline skrev:Hmm.. Hur skulle man kunna söka på saker som inte har hänt när man inte vet vad som skall hända

"Riktiga" profetior kännetecknas av att man på något sätt ser att de är profetior i förväg. Såsom att någon tydligt proklamerar att "det här skall hända", såsom Nostradamus förutsägelser såväl som horoskopen i en damtidning. Vi kan läsa dem i förväg, och bedöma deras giltighet i efterhand.

Då tänker du "men det går ju inte om koderna skall vara hemliga!" men det tycker jag absolut. Om varje förutsägelse hade följts av en gemensam kodsnutt, exempelvis. Typ en länga med orden "Jahve säger:" i anknytning till varje förutsägelse. Då hade man kunnat söka på bokstäverna i ordet "jahve säger" för att hitta andra förutsägelser; och då haft någon sorts kvalitetsmärke att utgå ifrån. Om längan "Jahve säger:" kunde hittats på en massa ställen där man tyvärr inte hittade något annat budskap än rent mischmasch av slumpmässiga bokstäver (vilket man skulle kunna förvänta sig, om koderna bara hade varit slump) så hade man alltså kunnat överge koderna.

---

Jag tänker exempelvis på ett krypterat meddelande som gäckat kodlösare i många sekler; det börjar (om jag minns rätt) med en kort hälsning från en man till en annan, varav den första identifierats som en bankrånare som stulit en guldlast och blivit dömd att hängas. Resten av meddelandet är krypterat och består av en massa siffror med mellanrum. Det här meddelandet har fått många att tro att det säger var guldskatten är gömd; eftersom denna aldrig återfunnits; och därmed fått det att vattnas i munnen på äventyrslystna skattjägare världen över.

Grejen är att siffrorna aldrig används mer än en gång, så man kan inte kryptoanalysera det med vanliga metoder; inte ens med en superdator.

Den sortens koder utgår från att man behöver en gemensam bok när man ska lösa koden. 133 25 kan exempelvis betyda "den 25:e bokstaven på sidan 133", så länge båda i förväg har kommit överrens om vilken bok man ska använda som nyckel så är koden helt omöjlig att lösa - och kodlösarna kan inget annat göra än att prova den ena boken efter den andra och se om det ger något resultat.

Här kommer grejen; provar man den amerikanska självständighetsförklaringen på koden så uppstår en del  teckenkombinationer; ABC DEF GHI JKL MNO osv, såväl som AAA AAA AAA. Sannolikheten för att sådana kombinationer skall uppstå av sig självt är försvinnande liten.

---

Här är grejen: Om du provade att knäcka den koden och fick fram ett kort fragmentariskt meddelande i stil med "hitler" en (lång) bit ifrån "nazi" och "död", skulle du då resonera som så att du funnit en förutsägelse och kalla koden för ett meddelande från en högre makt? Jag skulle det inte om det låg inom ramen för vad man kunde förvänta sig - rent sannolikhetsmässigt. Även om orden Hitler, Nazi och Död i sig låter som ett meddelande med någon form av innebörd.

ABC DEF GHI JKL MNO i en enda lång, sammanhängande sekvens, däremot, det är osannolikt att det skall uppstå av sig självt på det där viset. Om man genom att använda den krypteringsmetoden kunde hittat någon vägangivelse mot guldskatten (eller en förutsägelse om framtiden); då hade jag tagit för givet att man tolkat meddelandet korrekt. Men eftersom meddelandet i övrigt bara var en massa mumbo jumbo så tolkar jag det istället som att meddelandet är ett villospår. Att det finns riktiga sekvenser av bokstäver ser jag som en tydlig markering: "du har använt rätt krypteringsmetod, men här finns inget meddelande". Perfekt för rånare som kan tjäna på att i förväg ha kommit överrens om att skicka meddelandet till varandra med ett antal olika texter som krypteringsnyckel. Om den som vill skicka ett meddelande vet att deras vanliga nyckel har blivit avslöjad, så kan han byta till en annan (av de i föväg överrenskomna) nycklarna och bara sätta ut en sekvens med ABC DEF GHI, osv, skriven med det gamla kryptot för att visa att "ja, du läser rätt, men här finns inget att läsa med den metod du använder".

Poängen är att man kan visa "det här är ingen slump!" även i koder och krypton. Bibelkoderna saknar någon sådan markering; även om de tycks varsla om viktiga förutsägelser.

ABC DEF GHI-koden är raka motsatsen: Dess budskap varslar inte om någonting, men den är ändå tydligt markerad som en medveten sekvens för att vi skall veta att den inte bara ligger där av en slump.

Den senare sortens budskap tycker jag att vi ska försöka tolka och förundras av, men den förstnämnda är (tyvärr) rätt meningslös att fundera kring.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 apr 2007 14:00

Sedd skrev:Jag vacklar ALDRIG! :D Tro inte det! Men om du ser hur vissa frågeställningar ser ut, kanske du förstår litet hur det känns när någon smutskastar Gud som jag tror på på det sättet, Han som är god.

Bra förslag förresten, jag skall faktiskt på gudstjänst imorgon, men inte till kyrkan utan på en internationell. Det ska bli skönt. :)

Gud kan inte smutskastas. All smuts som kastas i hans riktning faller tillbaka på kastaren själv. Men man kan som troende människa känna sig kränkt om någon talar illa om ens Gudsbild. Gud själv är och förblir okränkbar.

A
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"