Vad kan du kontrollera/Styra?

Moderator: Moderatorgruppen

Rotkiv

Inläggav Rotkiv » 10 jan 2013 20:18

Vad kan du kontrollera/styra?

På vilket sätt påverkas vi av att inte kunna styra/kontrollera våra liv?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 jan 2013 23:02

Rotkiv skrev:På vilket sätt påverkas vi av att inte kunna styra/kontrollera våra liv?

Varför förutsätta att vi inte har någon kontroll över våra liv? Jag känner folk som tidigt visste vad de ville och hur de skulle uppnå sina mål i livet. Det handlar förstås om arv och miljö som vanligt. Andra har svårare att hantera motgångar och sådant som vållar dem problem. Mycket kan hända under ett människoliv och det har skrivits mängder av dramer om människans lott. (Läs gärna André Malraux.)

Jag tror svaret ligger i att sätta realistiska mål.
Moderator

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 10 jan 2013 23:49

Vi kan bara göra det vi gör. Detta beror på arv och miljö. Endast.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 10 jan 2013 23:58

förstår mig själv skrev:Vi kan bara göra det vi gör. Detta beror på arv och miljö. Endast.

En ytterst negativ och fatalistisk inställning till människans kamp i tillvaron.
Moderator

Rotkiv

Inläggav Rotkiv » 11 jan 2013 00:57

Pilatus skrev:
Rotkiv skrev:På vilket sätt påverkas vi av att inte kunna styra/kontrollera våra liv?

Varför förutsätta att vi inte har någon kontroll över våra liv? Jag känner folk som tidigt visste vad de ville och hur de skulle uppnå sina mål i livet. Det handlar förstås om arv och miljö som vanligt. Andra har svårare att hantera motgångar och sådant som vållar dem problem. Mycket kan hända under ett människoliv och det har skrivits mängder av dramer om människans lott. (Läs gärna André Malraux.)

Jag tror svaret ligger i att sätta realistiska mål.

Till viss del kan vi inte kontrollera våra liv. Vi kan inte kontrollera till 100% vad som händer i våra liv. Att bli någonting är en liten del av vad den totala kedjan innehåller.

Hur kontrollerar vi arv och miljö? Det är nog den största delen som vi inte kontrollerar själva.

Vid vilken ålder kan vi börja ta kontrollen?

tänk situationen på förskolan. "kom nu barn, nu är det dags för kontrollära, sen äta"

Svaret på fråga två är att vi blir handlingsförlamade. Det kan vara ett av svaren till varför vi i grund är lata individer. Det finns för få incitament till att våga ta kontrollen mer än vad vi gör. Människan lämnar över ansvaret till sina medmänniskor.

Edit: Det blev ett spritt svar + nya funderingar i samma inlägg.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator

Inläggav Pilatus » 11 jan 2013 10:09

Rotkiv skrev:Hur kontrollerar vi arv och miljö? Det är nog den största delen som vi inte kontrollerar själva.

Nej, men det är kanske litet poänglöst att beklaga sig över. Våra förutsättningar att lyckas väl är inte rättvist fördelade.
Svaret på fråga två är att vi blir handlingsförlamade. Det kan vara ett av svaren till varför vi i grund är lata individer. Det finns för få incitament till att våga ta kontrollen mer än vad vi gör. Människan lämnar över ansvaret till sina medmänniskor.

Incitamentet är att lyckas med det vi vill uppnå och det går ju sällan att förverkliga omedelbart. Kanske skall man alltid fråga sig vad som är mest viktigt att göra i nuläget (för att uppnå någonting alls) för att närma sig ett uppsatt mål.
Moderator

Rotkiv

Inläggav Rotkiv » 11 jan 2013 14:20

Pilatus skrev:
Rotkiv skrev:Hur kontrollerar vi arv och miljö? Det är nog den största delen som vi inte kontrollerar själva.

Nej, men det är kanske litet poänglöst att beklaga sig över. Våra förutsättningar att lyckas väl är inte rättvist fördelade.

Incitamentet är att lyckas med det vi vill uppnå och det går ju sällan att förverkliga omedelbart. Kanske skall man alltid fråga sig vad som är mest viktigt att göra i nuläget (för att uppnå någonting alls) för att närma sig ett uppsatt mål.

Miljö kan vara en del som vi kan styra och ta kontroll över. Det är ett stort steg att bryta eller byta miljö men det är fortfarande möjligt.

Om incitamentet är mer pengar, för det är ändå det vi kan ta på, och kanske lycka. Det finns ingen mental erfarenhet för de personer som aldrig haft pengar. Då blir drömmen eller målet att köpa en den största vita bilen, en egen butler, eller varför inte ett slott. Om du som person har erfarenhet av den mentala känslan som infinner sig vid ett välfyllt bankkonto då är nog incitamentet utmaningen i sig och därigenom att uppnå lycka.

Alltså tror jag att de som aldrig haft en god ekonomi under en längre period inte heller VET hur de ska ta kontroll eller förändra för att få pengar. Det är bara en dröm. (Där kommer erfarenhet in inte intelligens)

Detta med att ta ett steg i taget och se till att det steget leder en framåt bygger på mental vilja. Hur många gånger händer det att du struntar att göra något som du egentligen inte behöver men som skulle göra dig lyckligare för stunden. Gå till butiken i blåsväder för att du behöver en ingrediens till det du VILL äta men där du ändrar måltid efter de ingredienser som du har hemma.

Vi kan kontrollera oss själva i stor utsträckning. Varför är det så få personer som tar kontrollen?

Användarvisningsbild
hermit philosopher
Kontakt:

Inläggav hermit philosopher » 21 feb 2013 00:46

Alla besitter förmågan att styra sin personliga inställning till det som sker.
Det är den enda sorts frihet som ingen kan ta ifrån dig. När du med lite övning bemästrar denna konst, inser du så småningom att du äntligen blivit herre över dig själv - livet blir nu aldrig detsamma!

klorofyll

Inläggav klorofyll » 21 feb 2013 17:04

Vad som spelar roll i mitt liv är:

1) det jag bryr mig om.
2) det jag betyder för andra.
3) det jag beror av.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 21 feb 2013 19:01

Anta att vi har ett mål iså fall väljer vi det bästa sättet. Människans mål är att överleva och fortplanta sig. Må bra. Många parametrar att hålla reda på. Det vore bra om våra rörelser strävade efter att uppnå detta. I så fall kan inte viljan vara fri. "djuret gör så gott det kan hela tiden". Som tidigare sagt. Blir man herre över sig själv så rör sig världen lite annorlunda. Dvs man styr världen(till viss del). Den som förstår förstår och ser. Den som inte förstår ser inte mönstret(sambandet). Han strävar efter andra mål, ty han förstår inte bättre. Att värdera är att registrera. Alltså få information. Bättre teorier. Vilja annorlunda.

förstår mig själv

Inläggav förstår mig själv » 21 feb 2013 19:06

Lita på dina sinnen och känslor. Bilda idéer. Alla idéer är bra. Alla är lika, styrs av samma. Vi måste förstå att andra ser delar och tolkar annorlunda. För att förändra måste vi skapa den goda känslan. Gör vi detta kan inget ont hända. Detta vet bara du. Man kan välja människor. Man kan välja de svåra, endast för att lära sig. Förstå bättre. Målet är inte att styra utan det är ett biresultat.

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 22 feb 2013 17:26

Ifall det stämmer att vi själva bestämmer om vi har en frivilja eller ej,
vart leder en sådan här diskussion annat att rent konkret på saker
vi kan styra såsom mina tankar, fingrar, ögon, ben och ibland även andra
människor och såklart djur. Rent konkret märker jag dock att ingen av oss
är den som kan styra över Universum uppbyggnad och lagarna bakom den så
ingenting.

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 22 feb 2013 17:35

Hermit Philosopher: Ifall man når en viss andlig nivå vet man att vi själva bestämmer
om vi har frivilja eller ej, vart leder en sådan här diskussion i sådana fall?

Rent konkret märker jag dock att ingen av oss är den som kan styra över
Universum uppbyggnad eller lagarna bakom den i och med att vi alla befinner oss
och är en del utav Universum.

Ifall vi antar att vi har frivilja vet vi om att vi kan styra över de konsekvenser vi är
intresserade utav i Universum även om vi själv inte är dom som bestämmer konsekvenserna.

ingenar

Inläggav ingenar » 23 feb 2013 12:47

Rotkiv skrev:Vad kan du kontrollera/styra?

Val av Gud.

Användarvisningsbild
evasson

Inläggav evasson » 23 feb 2013 21:21

ingenar skrev:
Rotkiv skrev:Vad kan du kontrollera/styra?

Val av Gud.

Det är intressant för mig hur Kristna har upplevelser utav Helig Ande medan Muslimer inte har det, och samtidigt hur Judar har upplevelser utav Gud likt Muslimer medan Ateister inte har det. I mitt fall så började jag tro på Gud för att Gud ville att jag skulle tro, vilket jag är tacksam för.

Återgå till "Filosofi"