Nikolaj skrev:Tror inte någon har större chans genom annorlunda klädstil dock..., däremot genom att först bli en Robinson-Leffe eller en Naken-Janne. Men det är lite det jag menar; det är inte konsten i sig som är viktig längre. Det är för mycket happening över samhället i stort.
Jo, alltså...enbart ett klädeslagg gör inte att man får uppmärksamhet. Men poängen är att "utom-konstliga" saker (dvs. allt som har med personen att göra, men som inte egentligen handlar om dennes konst) blir föremål för bedömning, och hjälper också till när man ska göra sig ett namn. Inom konstvärlden kan man tänka sig att en egenskap som excentrism är en sådan sak. Inom populärmusikvärlden är det en viss klädstil, "tuff" attityd, rätt märke på musikinstrumenten osv., osv, osv.
Nikolaj skrev:Jag har inte sett det du benämner ett väldigt utvecklat system för att avgöra vad som är "bra" och "dålig" konst - var kan man finna det? Är det en offentlig handling?
Alltså...jag ska försöka förklara vad jag menar med några konkreta exemplifieringar.
Min grundtes är vi språkligt har ett hinder då vi endast har ett ord för "bra" respektive "dåligt". För det första innebär detta att vi drar ett likhetstecken mellan det vi betecknar som "bra" i oss själva - den subjektiva och direkta "bra-känslan" - och det som är så att säga allmängiltigt bra. Vi överför den direkta och spontana känslan till att bli "
den enda" känslan, för alla. I själva verket är det två väldigt skilda saker.
För det andra medför detta språkbruk att objektet (i detta fall konst-eller musikverket) inte har egenskapen "bra", utan att den
är det. Vi säger "Det (konstverket)
är bra", "Det
är bra konst". Det "bra" verkar på detta vis vara något inneboende i konstverket; ja, kanske till och med dess väsen.
"Ja, men", invänder nån, "det är ju inte det man menar när man säger så". Jag vill hävda att det är just det, för det refererar till något föreställt absolut. Låt mig exemplifiera igen.
Jag skulle vara väldigt nyfiken på att höra vad för slags instruktioner en Fame Factory-jury får. Jag vet inte det, men jag har ibland lyckats höra små "hintar" till hur juryn ombetts bedöma. Ja, man säger till och med rakt ut: "Du ska göra en objektiv bedömning av artisten". Vad innebär då detta? Jo, du ska inte reagera på en direkt känsla i dig, utan du ska så att säga se till något högre som är bortom den personliga smakens bedräglighet.
Då blir ju så klart frågan: går det? Nej, det gör det inte, för estetisk objektivism är omöjlig. Alltså, måste man anta att detta det "objektiva" består av en uppsättning regler för att bedöma, i detta fallet, musik. En uppsättning informella regler som går att få reda på, genom att leva med i denna specfika kultur och skaffa sig och införliva i sin kropp alla dessa åsikter, tankar och ideal.
På samma sätt kan man kanske tala om ett skenbart "professionellt bra". Man kan höra folk som säger: "Nää, om det är bra eller inte, det kan inte JAG avgöra.". Underförstått att det då
går att avgöra, och att det är en kunskap som då måste förvärvas. Inte ovanligt hör man när det handlar om specifika musikgenrer att "Nej, men jag kan inte genren, så det är liksom omöjligt för mig att avgöra om det är bra eller ej". Allt detta tyder på att vi tror att det finns ett "professionellt eller ett genremässigt bra".
Min poäng är att musik och konst (och alla andra konstformer så klart) är värdeneutrala, i sig. De är inte "bra" eller "dåliga" i den bemärklesen vi annars använder just de orden i andra sammanhang. Det att må "bra" är ju knappast analogt med det "bra" som avser att bedöma kulturyttringar.
Låt mig ta ännu ett exempel, som visar på hur detta system tar sig väldigt konkret uttryck. Detta exempel fick jag berättat för mig av en lärare jag hade för ungefär ett år sedan.
Det finns en slags jury (i varje län i Sverige?) som bestämmer vilka böcker som biblioteken ska ta in. Dessa jurymedlemmar läser alla böcker som försöker ta sig in på biblioteken och rescenserar de. De böcker som då får bäst recensioner, tar sig in på bibliotekens hyllor.
När då en ny medlem ska ta sig in i juryn sker detta på ett mycket intressant sätt. Man låter sökanden rescensera böcker som den ordinarie juryn redan rescenserat. Den sökanden som då skriver
mest likt den ordinarie juryns recensioner, får en plats i ordinarie juryn. En slik reproduktion av smak, har då jag aldrig någonsin hört talas om.
Det här är då ett sätt att bibehålla ett skenbart "objektivt" eller "professionellt" bra.
Hoppas jag gjort mig lite mer förstådd....
/v
"Det skulle vara lätt för mig att säga att jag inte gillar dig; men det gör jag, tror jag."