Om människan lyckas skapa AI kommer vi då ses som gudar av den då?
Säg att vi har en dator och i denna dator skapar vi AI flera stycken medvetanden som vi sedan sätter grafiska kroppar på. de lever så i en fictiv verklighet.
om de sedan skapar en tro så kan de ju omöjligen se sin gud, skapare (vi). endast genom programering kan vi göra oss påminda om att vi finns för dom. detta kan ju påminna lite om Matrix, jag undrar då varför den filosofin ofta får sådan kritik. är det för sin enkelhet?
AI
Moderator: Moderatorgruppen
Re: AI
Filosofitrollet skrev:Om människan lyckas skapa AI kommer vi då ses som gudar av den då?
Säg att vi har en dator och i denna dator skapar vi AI flera stycken medvetanden som vi sedan sätter grafiska kroppar på. de lever så i en fictiv verklighet.
om de sedan skapar en tro så kan de ju omöjligen se sin gud, skapare (vi). endast genom programering kan vi göra oss påminda om att vi finns för dom. detta kan ju påminna lite om Matrix, jag undrar då varför den filosofin ofta får sådan kritik. är det för sin enkelhet?
Svar: Det avgörs av programmeraren. Om programmeraren väljer att göra datorn fritänkande, skulle datorn inte bli religiös överhuvudtaget.
- Filosofitrollet
Makterna skrev:Filosofitrollet skrev:Om människan lyckas skapa AI kommer vi då ses som gudar av den då?
Svar: Det avgörs av programmeraren. Om programmeraren väljer att göra datorn fritänkande, skulle datorn inte bli religiös överhuvudtaget.
varför skulle den dom inte bli religiösa och grubbla över deras tillvaro i världen som vi skapat. Om de nu skulle bli troende så skulle vi som gud ändå inte kunna visa oss. kroppsligt om man säger så vi kan ju inte stoppa in huvudet i datorn och säga hej. utan endast genom programering ge antydan om att vi finns. visst vi kan programmera en sk uppenbarelse för folket men skulle de inte tvivla på den precis som vi människor tvivlar på under och mirakel som är sagda att det är guds verk?
En sak som jag grunnat över länge:
Varför vill vi skapa AI, som civilisation vill vi ju kontrolera allt. Vi ska styra och manipulera våran omgivning till det bästa för oss. Kommer inte AI bli okontrolerbart? Kommer inte AI att se vad vi människor gör med planeten och därför också motarbeta oss för AI:s överlevnad?
Eller är det så enkelt som att begränsa AI:s fritänkande?
Lev väl!
/Andreas
Varför vill vi skapa AI, som civilisation vill vi ju kontrolera allt. Vi ska styra och manipulera våran omgivning till det bästa för oss. Kommer inte AI bli okontrolerbart? Kommer inte AI att se vad vi människor gör med planeten och därför också motarbeta oss för AI:s överlevnad?
Lev väl!
/Andreas
Endast den dagen gryr vi äro vakna att se.
Makterna skrev:Svar: Det avgörs av programmeraren. Om programmeraren väljer att göra datorn fritänkande, skulle datorn inte bli religiös överhuvudtaget.
Det här tycks antyda att fritänkande och religiositet står i kontrast till varandra, något som inte alls är uppenbart. Du får gärna utveckla varför så skulle vara fallet.
- Filosofitrollet
Vilse skrev:En sak som jag grunnat över länge:
Lev väl!
/Andreas
Det jag menade var att vi skapade medvetanden i datorn. Vi bygger upp hela världen i datorn. AI kan inte se vad som finns utanför den programerade världen.