Kinesiska Filosofer

Moderator: Moderatorgruppen

millboe

Kinesiska Filosofer

Inläggav millboe » 18 okt 2006 10:44

Jag har ett intresse för folisofi. Som alla andra här antar jag :wink:
Några filosofer som intreserar mig är de Kinesiska. Jag googlade lite på de mest kända och hittade en väldigt intressant Filosof.

WU XING.

Han grundade de Fem elementen. Men saken är denna att jag inte hittar något mer om honom. Har någon några tips/kunskap om honom
vill veta lite med om Vem var han? Vilken Bakgrund, hur är den kinesiska folosofin? m.m

Tack på förhand

Mr Filosof

eerily

Inläggav eerily » 18 okt 2006 10:54

Millboe: Detta är ett forum, vill du har reda på fakta får du vända dig till en annan instans. jag råder dig att ta bort ditt inlägg innan någon moderator gör det och ger dig en varning.

Sokrates skeptiska underhuggare -.eerily

Användarvisningsbild
PopJimmy

Inläggav PopJimmy » 18 okt 2006 14:03

eerily skrev:Millboe: Detta är ett forum, vill du har reda på fakta får du vända dig till en annan instans. jag råder dig att ta bort ditt inlägg innan någon moderator gör det och ger dig en varning.

Sokrates skeptiska underhuggare -.eerily
Jag kan inte allt än hålla med, att vi verklighetfrämmade och flummiga filosofer skulle ha någon som helst att göra med fakta eller livet i övrigt är en grov förolämpning mot vår sort.

Användarvisningsbild
Conocimiento

Inläggav Conocimiento » 18 okt 2006 20:27

» http://www.bokus.com/b/9177385527.html

Det är en väldigt intressant bok om dina favoriter!

amy

Re: Kinesiska Filosofer

Inläggav amy » 19 okt 2006 04:35

millboe skrev:Han grundade de Fem elementen.

Var det inte typ nån grek som kom på dom?

Användarvisningsbild
FIG
Kontakt:

Inläggav FIG » 19 okt 2006 06:22

millboe skrev:Han grundade de Fem elementen.

Vilka är dom Fem elementen, jag ka bara får det till fyra
luft, eld, vatten, jord.

PS detta var mitt 300 inlägg :)
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 okt 2006 11:28

Iden uppstod i grekland likväl men var där begränsad till de fyra elementen.
Kineserna lägger till metall som ett element. Men dessa uppgifter stammar från film o dyl så är inte så tillförlitliga :)

Jag skulle vilja se en jämförelse mellan Konfucianismen och vår västerländska utveckling. Jag tycker man kan skönja hur många idéer som uppstått därur fått fundamentalt fäste i vårat samhälle.
Frågan är om det är särskiljda processer som lett till liknande idéer eller om dom vandrat från Kina.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 19 okt 2006 11:31

Grattis FIG!

De fyra elementen du räknar upp är de grekiska enligt Hippokrates. De kinesiska är trä, eld, jord, metall, vatten. http://sv.wikipedia.org/wiki/De_fem_ele ... wu_xing%29

Luc Besson kompletterade med ett femte, Leeloo.  :wink:

amy

Inläggav amy » 19 okt 2006 14:21

FIG skrev:Vilka är dom Fem elementen, jag ka bara får det till fyra
luft, eld, vatten, jord.

Det femte elementet brukar vanligtvist vara etern, och det borde det vara. Det är från etern (space) där alla andra element kommer ifrån. Alla andra element är bara koncentrerat eter, eller eter i en annan form.

Allting kommer från etern i den här ordningen: eld> luft> vatten> jord

J R Auk

Inläggav J R Auk » 19 okt 2006 22:47

amy skrev:
FIG skrev:Vilka är dom Fem elementen, jag ka bara får det till fyra
luft, eld, vatten, jord.

Det femte elementet brukar vanligtvist vara etern, och det borde det vara. Det är från etern (space) där alla andra element kommer ifrån. Alla andra element är bara koncentrerat eter, eller eter i en annan form.

Allting kommer från etern i den här ordningen: eld> luft> vatten> jord

Why?
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

amy

Inläggav amy » 20 okt 2006 00:03

J R Auk skrev:Why?

Du menar varför allt kommer från etern (andligt, "ingenting")? För att ingenting kan inte finnas utan allting, lika lite som ljus kan finnas utan mörker.

Evolution går från andligt till materiellt. Jord är den mest materiella av de fyra elementen och eld är den mest andliga.

Energierna som kommer från mittpunkten (Gud) är forfarande väldigt andliga, men ju längre bort de kommer destå mer materiella blir de.

http://www.loc.gov/rr/scitech/mysteries ... ectrum.jpg

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 okt 2006 00:37

amy skrev:
J R Auk skrev:Why?

Du menar varför allt kommer från etern (andligt, "ingenting")? För att ingenting kan inte finnas utan allting, lika lite som ljus kan finnas utan mörker.

Evolution går från andligt till materiellt. Jord är den mest materiella av de fyra elementen och eld är den mest andliga.

Energierna som kommer från mittpunkten (Gud) är forfarande väldigt andliga, men ju längre bort de kommer destå mer materiella blir de.

http://www.loc.gov/rr/scitech/mysteries ... ectrum.jpg

Men vadå, vad är luft då? Representerar det sammansättningen kväve och syre m.m. Jag trodde luft var det som var intet.

Vad menar du med spektrumet?

Visst finns det något som pekar mot att värmen (energi i det tillståndet) är ursprunget. Men bara om vi tror att det finns en tillblivelse för det skapande. Om vi förutsätter en evig eter, kylan, så blir ansammlingen det första, då kylan är disparationen och värmen emissionen (vill du säga emanitation?).  Först måste det samlas för att kunna stråla, värma, och sedan övergå till fastare form som vatten och jord. Och då skapas ju kylan igen, och skapelsen har förlorat sin kraft.

Är anden då det som samlar? Anden kan ju inte skapas då skapelse kräver antingen ingenting eller allting (och det kan ju inte finnas bara det ena enligt dig) har vi båda finns inget mer att tillföra och skapelsekraften blir impotent, så anden måste alltid ha funnits.

Börjar den bara sin samling när materien har vunnit och förjagat det andliga eller är din evolution inte linjär?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 20 okt 2006 00:42

För övrigt så är väl mittpunkten mellan de 4 nånstans mellan luft och vatten, vilket pekar på att eld INTE är så andligt.

Jag söker inte bara säga emot dig, söker blott förstå din mening.

Varney

Inläggav Varney » 20 okt 2006 11:59

hette inte aristoteles femte element (typ gud) ......kvintens? eller nåt annat fult på K  :?

Återgå till "Filosofi"