Behöver tips

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

What Gives?

Behöver tips

Inläggav What Gives? » 15 nov 2006 11:51

Hej alla. Jag skulle behöva era tips angående min läsning. Jag känner ofta att jag inte kan koncentrera mig tillräckligt om inte texten är exceptionellt intressant. Tankarna glider iväg och istället blir läsningen något slags meditation.

Därför hade det varit fint med att få lite tips på hur jag kan förbättra min läsförmåga. Hilfe.

Varney

Inläggav Varney » 15 nov 2006 11:59

jag känner likadant. (bortsett från att jag inte förstår meditationsbiten. kanske bara för att jag aldrig förstått meditation.) antar att det är brist på motivation/engagemang som inte är helt på mina villkor som är problemet. har aldrig kunnat lösa det för mig själv.
 jag upplever bara vanliga koncentrationssvårigheter, antar jag.
dock har jag fått tips om att försöka penetrera texten så att man lägger in en dimension -själv- som man är just så där intresserad av, orkade aldrig prova själv, men det låter ju bra.

Katana

Re: Behöver tips

Inläggav Katana » 15 nov 2006 12:04

Samma här.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Re: Behöver tips

Inläggav Algotezza » 15 nov 2006 12:50

What Gives? skrev:Hej alla. Jag skulle behöva era tips angående min läsning. Jag känner ofta att jag inte kan koncentrera mig tillräckligt om inte texten är exceptionellt intressant. Tankarna glider iväg och istället blir läsningen något slags meditation.

Därför hade det varit fint med att få lite tips på hur jag kan förbättra min läsförmåga. Hilfe.

Självbestickning eller självmuta: om du gör detta trista får du detta roliga!

Viktigt om man skall läsa något tråkigt är att ha bra ljus, bra luft, så man inte blir trött av den anledningen.

Jag har fått allt svårare att tvinga mig läsa det som inte intresserar. Man måste förbereda sig mentalt och vinkla läsningen så man finner något av intresse i den, tänka på nyttan om nöjet fallerar.

A
Algotezza aka Algotezza

Rafael

Inläggav Rafael » 15 nov 2006 15:32

Jag har haft en hel del koncentrationssvårigheter när det gäller just läsning efter en tids depression; innan kunde jag skärma av allt och läsa i mkt bullriga miljöer osv, numera kan jag inte det. Det börjar dock bli bättre igen, och det är ju bra =) Har märkt att om man kommer på sig själv med att inte följa texten, så ska man helst inte läsa om, för gör man inte det infinner sig en rytm förr eller senare.

Meditation i sig är jättebra för att hjälpa koncentrationsförmågan på traven.

marlon

Inläggav marlon » 15 nov 2006 21:43

Det gäller ju att inte välja för svårt litteratur. Jag hade också lite problem förut men nu kan jag läsa nästan vartsomhelst utan problem större problem. Det gäller att få upp en rytm och det ska gå ganska snabbt. Du kan testa att använda fingret som hjälpmedel, alltså dra fingret under meningen i takt med det du läser om du förstår hur jag menar.

Förut försökte jag öva upp min läshastiget genom att försöka läsa jättesnabbt plus att jag hade övingsprogram på datorn. Vet inte riktigt varför men jag la ner det. Hade hört talas om människor som läste en sida på bara några sekunder, kan det verkligen vara sant? Jag tror att man går miste om en stor del av läsupplevelsen.

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 15 nov 2006 22:01

Har samma problem, jag har bara två motivationslägen - ointresserad och besatt. Jag försöker fundera på varför jag vill veta det som står. Vad jag ska ha det till. Ungefär som A och alla andra säger.

Jag har ju rätt livlig fantasi, så jag kan tänka mig att jag senare föreläser om det jag läser. Eller tänka mig in i situationen när jag tillämpar det jag läst, typ målbilder.

Kan tillägga att jag knappt läser någon skönlitteratur.

Det där med muta eller tvång fungerar inte för mig. Jag kan inte vara min egen domare och bödel. Jag kan skita i att läsa och ändå äta upp chokladbiten. :)

Återgå till "Tankar och känslor"