Hej Är ny här.
Målet inom hinduismen är att bli fri från begär eller begränsa begäret till det absolut nödvändigaste. Många som påstår sig bli fria från begär, mår otroligt bra av det.
Tror ni det är möjligt att bli fri från begär?
Är det itne begär som för samhället framåt?
Fri från begär?
Moderator: Moderatorgruppen
- Avantgardet
Avantgardet skrev:Jag tycker det är mest intressant att bli fri från begäret "att bli fri från begär". Gå ett varv runt i cirkeln och anlända mer tomhänt än tidigare.
Hur menar du? Det hela handlar om att man skall ha så lite som möjligt, men at tinhämta kunskap och göra saker som iten skadar andra är helt okej.
Ta bort det att ta bort.
Likt den som i sin avhållsamhet till sprit tillslut måste ta bort sin avhållsamhet till sprit, om han nu ska vara avhållen och inte tillhållen
Likt den som i sin avhållsamhet till sprit tillslut måste ta bort sin avhållsamhet till sprit, om han nu ska vara avhållen och inte tillhållen
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
J R Auk skrev:Ta bort det att ta bort.
Inom hinduismen talar man om att begär föder begär.
Om jag dricker sprit och njuter så vill jag dricka mera och mera. Jag blir mer och mer beroende av den. Spriten is isn tur föder andra begär.
Att jag avhåller mig från spriten ses ju inte som begär utan mer som avvikande från begär. Blir man fri från spritn så är inte avhållsamheten ett begär. Avhållsamheten leder ju inte till att man vill bli mer avhållsam.
Återgå till "Religion och andlighet"