In behov av hjälp från de lärde

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

In behov av hjälp från de lärde

Inläggav Åkes granne » 30 nov 2007 16:22

Nåt sånt här..

Reflektion över ett minne: Stora psykologiska, fysiska och själsliga kränkningar –det definitiva beviset för att fullständiga reformer och inte gulligull kan rädda mänskligheten från massbedrägerier och ofrivillig omoral. Den ultimata underkastelsen inför samhällets blinda maktfullkomlighet. (Kanske blev man själv för girig, vad vet jag?)

Ytterligare en problematik: Händelse/katalysator av den omfattande verkan att jaget tvingas plocka ihop sig själv på nytt, under en duktig minnesförlust. = Mental kristalliering av reflexionen av den tillfälliga hämmande kontexten; och den "nya" livsmanifestation blir en livlös hinderbana.

(Undrar om jag/universum söker att återuppta ”neurokemisk” frekvens i enighet med tidigare fixerade livsmanifestationer..?)

..Livet skulle klassas som ”förstört” om det inte vore för det namnlösa lidandet man pysslande med innan.

Jag vettefan var jag fastnat någonstans. Jag tror det handlar om den aktualiserade energin av ”minnet” av stadier i födelseprocessen av en ofullständig överträdelse. Detta skapar en slags utspädd helvetesvison, en form av ”impotens”.

Det är djupt ovärdigt.

Nej men allvarligt.. när jag har ”glömt allt”, och gett upp all den ”tension” som mina inneboende motsättningar och desperation skapade och s a s blivit plundrad på mina kreativa "resurser". Alltså, vad ska man ”dö” ifrån när det inte finns något att ge upp?

Det blir ju inte så charmigt direkt.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..

Användarvisningsbild
Zokrates

Inläggav Zokrates » 30 nov 2007 16:41

Kunde någon vinna ett första pris för virrig frågeformulering så vore du verkligen en kandidat, vad frågar du egentligen?

Har du varit girig?

Har du drabbats av en minnesförlust?

Vad innebär en charmig död för dig?

Hur kan ditt liv vara meningslöst utan ditt tidigare lidande när du nu beskriver ditt nuvarande lidande som en " utspädd helvetesvision, en form av impotens ", hur var ditt tidigare lidande, underbart eller?

Användarvisningsbild
Bz

Re: In behov av hjälp från de lärde

Inläggav Bz » 30 nov 2007 16:44

Jag går på känslan ist. för tanken här. Du skulle dö ifrån möjligheten att återkomma till minnet av tiden innan du blev dödad. Just nu är du i ditt dus mörkaste vrå, de finns flera.

A

Inläggav A » 30 nov 2007 17:53

Ut i naturen och låt dig hänföras!

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 dec 2007 01:40

A skrev:Ut i naturen och låt dig hänföras!

Fast inte just nu i november
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 01 dec 2007 16:39

Zokrates skrev:Kunde någon vinna ett första pris för virrig frågeformulering så vore du verkligen en kandidat, vad frågar du egentligen?

Har du varit girig?

Har du drabbats av en minnesförlust?

Vad innebär en charmig död för dig?

Hur kan ditt liv vara meningslöst utan ditt tidigare lidande när du nu beskriver ditt nuvarande lidande som en " utspädd helvetesvision, en form av impotens ", hur var ditt tidigare lidande, underbart eller?

Är inte det uppenbart?

Alltså.. jag är för lat för att förtydliga och obejktifiera min grundläggande fråga/problem just nu. Jag har stora problem med inre och yttre struktur, jag kan bara jobba med "halva sanningen" åt gången. Det är extremt frustrerande att jag aldrig kan omfamna alla vinklar, det som ligger bortom mitt invanda mentala strukturspråk. Jag känner mig som en idiot, men egentligen aldrig "underlägsen", eftersom jag har en viss "intuition" eller snarare stor uppfattningsförmåga som gör att jag redan fått min "belöning" eller "tillfredställelse" på ett begreppsplan, och det finns ingen mening att gå in i en diskussion i något man redan upplever sig förstå.

Flera uppfattar nog mig som totalt schizo genom det jag skrivit tidigare på forumet.. Men mina barnsliga grejer handlade om att jag ville försöka manifestera "meningen/saningen" på ett uppenbart sätt genom "signs" (identitets-minnen).

Bz: Jo, men jag dog ju aldrig. Det skedde ingen övergång.

A: Kanske det. Många av mina problem ligger i att jag inte LYSSNAR.

A

Inläggav A » 01 dec 2007 16:49

Anders skrev:

Nähe, bekvämligheten.

Men kanske Åkes granne tänkte på det.
Gud vad allt ska förklaras jämt och ständigt.
Tror problemet är det. Att det ska jämt förklaras,
och det ska göras bekvämare genom några omförflyttningar.
Säg att man flyttar till Skåne. Om samma problem uppstår där då?
Ja då flyttar man igen. Man kan aldrig låta problemen få vara.
Allt måste förklaras och göras så jävla komplicerat,
fastän det är så jävla uppenbart!?

Förresten så går det inte alls att argumentera om varken dina eller mina "problem". Ingen av oss kommer någonsin förstå dom ändå. Vi kan däremot vara enormt ärliga mot oss själva, och mot andra, men därmed inte sagt att man måste identifiera vartenda "problem" man stöter på, eller motgång, eller allt annat. Ska det vara så svårt att bara låta saker vara?? Därmed inte sagt att man inte behöver konfrontera saker ibland. Följa hand i hand med vad som händer...

Och här kommer ett till faktum: det är ändå ingen som lyssnar!!!! Och har man tillräckligt starka känslor så kommer "lyssnandet" av andra eller delandet av sina problem inte vara tillräckligt för denna individ, så då får man hitta på ett annat sätt att uttrycka sig på. Eller låta saken vara.

Vi är missbrukare.
Dessa "problem" är en drog som gör att vi kan känna oss safe. Vi tror vi gör "framsteg"... men det är bara en njutning. En illusion av att vi "förstår något" som försvinner efter ett par minuter eller sekunder efteråt. Sen uppstår tomheten igen. Som vi denna gång undviker genom att ta en dusch. Eller knulla.

Face it.

:smt069

Användarvisningsbild
Bz

Inläggav Bz » 01 dec 2007 18:05

Åkes granne skrev:Jo, men jag dog ju aldrig. Det skedde ingen övergång.

Döden är någonting man går egenom flera gånger, om och om igen tills man inte längre fastnar. Ibland slår hjärnan av så att man känner sig vara i vakuum (viloläge) sen får du snart kämpa lite till, tills du accepterar det vad det nu än är. Bit för bit.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 01 dec 2007 19:26

Nu menar jag inte att jag vill predika att det ligger någon meningsfullhet i att fatta och lagra begrepp. Att "leva filosofi" -då ser man "sanningen" som så UPPENBAR och flyktig att man aldrig behöver definera den, utan bara reflektera, se estetiken.

Mitt neurotiska egenintresse i att fatta begrepp handlar egentligen om att min uppväxt bygger på förvirrande budskap/motsägelsefull trygghet.. Barndomsdramat var en ständig teater i ofullständiga budskap, ingen cirkel är sluten; jag har alltså inte fått förklarat för mig "vad livet handlar om".

Allt blir ännu mer begränsat när jag inte längre lever mig själv, eftersom jag genomskådat manipulationen halvvägs igenom.

Användarvisningsbild
Åkes granne
Kontakt:

Inläggav Åkes granne » 01 dec 2007 19:27

Vet inte vad jag vill få ut av det här egentligen.

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 01 dec 2007 19:50

A skrev:
Anders skrev:

Nähe, bekvämligheten......

Inte bekvämligheten. Man blir bara helt enkelt deprimerad av att gå ut när det är som det är utomhus nu. Vad skall man hänföras av? Geggamojan och blötsnön?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Jonathan Haidt - A righteous mind
Juli 2026

A

Inläggav A » 01 dec 2007 20:22

"Man" inkluderar ej mig!

Minded

Inläggav Minded » 01 dec 2007 20:23

Åkes granne skrev:Vet inte vad jag vill få ut av det här egentligen.

Tja, du har sagt det du ville säga. Och oavsett om det gjorde någon annan klokare så var det trevligt för dig att bli hörd. Man kan lära mycket av att lyssna till andra. Men man också kan lära sig mycket av att lyssna till sig själv.

A

Inläggav A » 01 dec 2007 20:50

Åkes granne: förlåt för att jag var värdelös med mitt svar. Jag är ju också en lidande människa, som inte vet och inte kan.  :|

A

Inläggav A » 01 dec 2007 21:48

WOW!
Du gör mig ledsen!

Återgå till "Tankar och känslor"