Filosofiska boktips

Konst, musik, litteratur, film, mat/gastronomi m.m. Estetik, konstens funktion/värde, konst-teori.

Moderator: Moderatorgruppen

yajamila
Kontakt:

Filosofiska boktips

Inläggav yajamila » 17 maj 2008 21:00

Hej!
Jag tar studenten om några veckor och blivit ombedd att teckna ner några önskningar.
Jag vill mest av allt ha filosofiska böcker.
Är det någon som har några tips?
Jag skulle gärna vilja läsa en svensk översättning av Spinozas "Etiken" . Har blivit rekommenderad Dagmar Lagerberg där. Någon som vet om den är bra ?
Jag gillar sammanfattande böcker - alltså som presenterar flera filosofer, deras tankar och olika inriktningar, men det hade också vart väldigt intressant med svenska översättningar av verk skrivna av ex. David Hume, eller Friedrich Nietzsche.
Tacksam för alla svar :-)
Ha det så bra!
Karoline

CAUSTIX

Re: Filosofiska boktips

Inläggav CAUSTIX » 17 maj 2008 22:24

yajamila skrev:Hej!
Jag tar studenten om några veckor och blivit ombedd att teckna ner några önskningar.
Jag vill mest av allt ha filosofiska böcker.
Är det någon som har några tips?
Jag skulle gärna vilja läsa en svensk översättning av Spinozas "Etiken" . Har blivit rekommenderad Dagmar Lagerberg där. Någon som vet om den är bra ?
Jag gillar sammanfattande böcker - alltså som presenterar flera filosofer, deras tankar och olika inriktningar, men det hade också vart väldigt intressant med svenska översättningar av verk skrivna av ex. David Hume, eller Friedrich Nietzsche.
Tacksam för alla svar :-)
Ha det så bra!
Spinoza och Hume finns rätt nyöversatta på Thales bokförlag. Akta dig för Alf Ahlbergs gamla översättning av Spinoza, den går rakt mot Spinozas egen slutsats. Nietzsches sammlade skrifter ges ut på Brutus östlings förlag (symposion), fem band är hittills utgivna och två till kommer i år. Så talade Zarathustra är just färrskt översatt av Nikanor Teratologen, i ett mycket fint band. Bokförlaget Daidalos har också flera översättningar av klassiker som Aristoteles, Hobbes, Heidegger, Derrida mfl. Atlantis bokförlag ger ut Platons samlade verk, som just nu är inne på band fyra.

Användarvisningsbild
Dorian

Inläggav Dorian » 18 maj 2008 22:35

En bra serie böcker som sammanfattar filosofernas idéer med utdrag ur deras orginaltexter är "Filosofin genom tiderna" ugivna av Kondrad Marc Wogau på Thales förlag i fem band, från Herakleitos till Robert Nozick.

Kan även rekommendera Natur och Kulturs samlade serier "Klassiska Filosofer". Bl.a. Leibniz - valda skrifter, Berkley - valda skrifter etc.

Av Hume finns det "Om religionen" utgiven på Nya Doxa.

PostDebornit

Inläggav PostDebornit » 19 maj 2008 12:27

Jag antar att du föredrar att läsa på svenska.

"Logik, filosofi och språk" av von Wright är bra. En utmärkt översikt av analytisk filosofi och matematisk filosofi för den som inte har någon högre utbildning inom logik (men läsvärd också för de som har det:)...).

Svante Nordins "Filosofins historia. Det västerländska förnuftets äventyr från Thales till postmodernismen" är en riktigt bra översiktsbok, tycker jag.

Spinoza's "etiken" skall man vara rätt motiverad för att ta sig genom. Mycket intressant tänkare, torr att läsa.

Swingpirate

Inläggav Swingpirate » 26 maj 2008 01:43

Jag rekommenderar:

"Västerlandets visdom", Bertrand Russel
"Objectivism: The Philosophy of Ayn Rand", Leonard Peikoff
"A Treatise of Human Nature", David Hume
"Lives of eminent philosophers", Diogenes Laertios

Återgå till "Kultur - konstarterna"