Trädsortering
Moderator: Moderatorgruppen
Trädsortering
Är det resursmässigt möjligt att införa sk trädsortering i forumet? Dvs att man svarar direkt på ett specifikt inlägg och bildar så en gren i diskussionen som man sedan kan fortsätta på. Att läsa alla inlägg i kronologisk ordning kan vara väldigt ansträngande. Det är svårt att få en översikt över diskussionen om man inte läser igenom allt som sagts. Med en trädsortering kan man koncentrera sig på en del av diskussionen som verkar intressant.
- Johan Ågren
- Administratör
Per,
Vi försöker att uppmana till att ämnen har en form av integritet, och att det är bättre att starta nya trådar om ämnet splittrar sig. Min erfarenhet är att det blir ett förvirrat småkackel i sådana strukturer, och att man till slut inte hittar något. Det är som att komma till en fest och så bildar alla smågrupper och går och kryper in i sina egna hörn. Men det är väl vana och behov som avgör. Själv föredrar jag att det blir långa trådar. Om man inte orkar läsa dem, vilket kan vara givande, så kan man i så fall luska reda på ämnet och vart diskussionen har tagit vägen och utgå från det. En diskussion som leder in på relevanta sidospår är inte sidospår tycker jag. Jag vill då inte att sidospåret ska få ett egenvärde utan det ska kunna härledas till trådens ämne. Kan det inte det så är det i stället en ny tråd som ska startas eller så tar någon moderator och splittar tråden. Min idé är då att forumet ska få ett så tydligt index som möjligt. Jag valde det här forumet av den anledningen, och ännu är jag inte övertygad om att jag gjorde fel, men det kanske jag blir.
Johan
Vi försöker att uppmana till att ämnen har en form av integritet, och att det är bättre att starta nya trådar om ämnet splittrar sig. Min erfarenhet är att det blir ett förvirrat småkackel i sådana strukturer, och att man till slut inte hittar något. Det är som att komma till en fest och så bildar alla smågrupper och går och kryper in i sina egna hörn. Men det är väl vana och behov som avgör. Själv föredrar jag att det blir långa trådar. Om man inte orkar läsa dem, vilket kan vara givande, så kan man i så fall luska reda på ämnet och vart diskussionen har tagit vägen och utgå från det. En diskussion som leder in på relevanta sidospår är inte sidospår tycker jag. Jag vill då inte att sidospåret ska få ett egenvärde utan det ska kunna härledas till trådens ämne. Kan det inte det så är det i stället en ny tråd som ska startas eller så tar någon moderator och splittar tråden. Min idé är då att forumet ska få ett så tydligt index som möjligt. Jag valde det här forumet av den anledningen, och ännu är jag inte övertygad om att jag gjorde fel, men det kanske jag blir.
Johan
Min egen högst subjektiva uppfattning är att jag föredrar den nuvarande linjära formen. På forumet Cognito har de en trädstruktur och den tycker jag mindre om.
Jag har skrivit om detta i en annan tråd.
Jag har skrivit om detta i en annan tråd.
Camilla skrev:Grenformatet på Cognito är bra om det finns massor av inlägg under en tråd. Det gör att man bättre ser vilka inlägg som hör ihop. En nackdel tycker jag är att man måste klicka fram och läsa varje inlägg för sig vilket blir jobbigt i längden.
Formatet här på Filosofiforum tycker jag har den fördelen att man ser texten i alla inlägg direkt och slipper klicka fram dem. Det gör också att man inte alltid behöver citera ovanstående inlägg eftersom läsaren lätt kan se vad det står där ändå. Nackdelen är förstås att det blir oöverskådligt om en tråd innehåller en massa inlägg. En annan sak som är lite jobbig är att långa diskutioner sträcker sig över flera sidor så att man måste klicka fram och tillbaka mellan sidorna ibland.
En skillnad i diskussionsklimat som jag tror att formatskillnaden kan orsaka är på Cogito så delas de diskuterande p.g.a. grenstrukturen in i mindre grupper, ofta två och två, medan man på Filosofiforum tenderar att diskutera i en större grupp.