Hejsan hejsan!
Kort och koncis fråga: njuter man av musiken MEDAN man lyssnar till den, eller väntar man hela tiden på att (med förutsättning att man har hört låten innan) på att nästa sak ska ske i låten? Jag vet inte riktigt själv hur jag gör när jag lyssnar på musik. Jag lyssnar på musiken i förhoppning av att njuta, men medan jag lyssnar till låten, väntar jag hela tiden på nästa steg, nästa trumsolo, nästa refräng, och njuter inte direkt av den som är.
Någon som har nån tanke kring detta?
Mvh Philip
Musik
Moderator: Moderatorgruppen
Musik
Om allt verkar gå bra måste du ha missat något
Njutningen kan nog bestå i mycket som händer i musiken, men också längtan att åter få höra det där riffet etc. Njutningen finns nog både i nuet och mycket i våra tankar och drömmar om det vi önskar i framtiden. Vi lever i tankevärlden.
MVH/bubas
MVH/bubas
Intresse av kuturinflytande, normer, sociala- och psykolagiska frågor i samhälle och samvaro.
Jag tror snarare det har att göra med löften som infrias eller spänningar som skapas, dvs harmoni och disharmoni.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Fråga dig själv om du aldrig njutit av en musik du aldrig hört förut, alltså inte kan associera till ett minne.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Musiken i sig är väll delarna, uppbyggnaden (det du väntar på) och sedan en helhet.
Lyssnar mycket på musik, ofta instrumental, ofta ganska passivt, kan få en känsla av att något inte stämmer och inse att musiken slutat. Däremot bli störd när en låt, en del i en låt eller en skiva dyker upp som inte stämmer in i helheten. Omgivning som stad, natur osv påverkar musiken i mina lurar och tvärtom, och hur jag lyssnar.
Lyssnar mycket på musik, ofta instrumental, ofta ganska passivt, kan få en känsla av att något inte stämmer och inse att musiken slutat. Däremot bli störd när en låt, en del i en låt eller en skiva dyker upp som inte stämmer in i helheten. Omgivning som stad, natur osv påverkar musiken i mina lurar och tvärtom, och hur jag lyssnar.
Återgå till "Kultur - konstarterna"