Nattvarden för en martinusian
Moderator: Moderatorgruppen
- Cosmic philosopher
Nattvarden för en martinusian
Hej alla,Algotezza och andra martinusianer!Jag är martinusian och jobbar som kantor i Svenska kyrkan.Hur kan man symboliskt utifrån ett Martinusperspektiv tolka och se det här med nattvarden,brödet och vinet så att det blir och känns rätt att ta nattvarden för en martinusian? Jag vill ju närvaro i nattvarden också - men då enbart om jag ser det utifrån symboliskt färgad med martinusglasögon. (Jag tror ju inte på den klassiska kyrkligt kristnas nattvardsrit)Vad säger du Algotezza?Kan brödet t ex symbolisera ens fysiska kropp genom reinkarnationen?Vinet mentaliteten,de kosmiska analyserna i nästakärleken genom ens mentalitet?Och att man mediterar över att man är beskyddad mot allt det man själv beskyddar andra med som ju är den riktiga "syndernas förlåtelse"?
Symbolisk kannibalism?
Cosmic philosopher skrev:Hej alla,Algotezza och andra martinusianer!Jag är martinusian och jobbar som kantor i Svenska kyrkan.Hur kan man symboliskt utifrån ett Martinusperspektiv tolka och se det här med nattvarden,brödet och vinet så att det blir och känns rätt att ta nattvarden för en martinusian? Jag vill ju närvaro i nattvarden också - men då enbart om jag ser det utifrån symboliskt färgad med martinusglasögon. (Jag tror ju inte på den klassiska kyrkligt kristnas nattvardsrit)Vad säger du Algotezza?Kan brödet t ex symbolisera ens fysiska kropp genom reinkarnationen?Vinet mentaliteten,de kosmiska analyserna i nästakärleken genom ens mentalitet?Och att man mediterar över att man är beskyddad mot allt det man själv beskyddar andra med som ju är den riktiga "syndernas förlåtelse"?
Man skapar de symboler man vill och har behov av. Tar upp andras och/eller skapar egna. Nattvarden är symbolisk kannibalism: äta någons fysiska kropp för att ta del av hans/hennes andliga kraft. Rätt primitivt, eller hur... Lite som när neanderthal käkade cro magnons hjärna för att ta del av krigarkraften.