Nattvarden för en martinusian
Moderator: Moderatorgruppen
- Cosmic philosopher
Nattvarden för en martinusian
Hej alla,Algotezza och andra martinusianer!Jag är martinusian och jobbar som kantor i Svenska kyrkan.Hur kan man symboliskt utifrån ett Martinusperspektiv tolka och se det här med nattvarden,brödet och vinet så att det blir och känns rätt att ta nattvarden för en martinusian? Jag vill ju närvaro i nattvarden också - men då enbart om jag ser det utifrån symboliskt färgad med martinusglasögon. (Jag tror ju inte på den klassiska kyrkligt kristnas nattvardsrit)Vad säger du Algotezza?Kan brödet t ex symbolisera ens fysiska kropp genom reinkarnationen?Vinet mentaliteten,de kosmiska analyserna i nästakärleken genom ens mentalitet?Och att man mediterar över att man är beskyddad mot allt det man själv beskyddar andra med som ju är den riktiga "syndernas förlåtelse"?
Symbolisk kannibalism?
Cosmic philosopher skrev:Hej alla,Algotezza och andra martinusianer!Jag är martinusian och jobbar som kantor i Svenska kyrkan.Hur kan man symboliskt utifrån ett Martinusperspektiv tolka och se det här med nattvarden,brödet och vinet så att det blir och känns rätt att ta nattvarden för en martinusian? Jag vill ju närvaro i nattvarden också - men då enbart om jag ser det utifrån symboliskt färgad med martinusglasögon. (Jag tror ju inte på den klassiska kyrkligt kristnas nattvardsrit)Vad säger du Algotezza?Kan brödet t ex symbolisera ens fysiska kropp genom reinkarnationen?Vinet mentaliteten,de kosmiska analyserna i nästakärleken genom ens mentalitet?Och att man mediterar över att man är beskyddad mot allt det man själv beskyddar andra med som ju är den riktiga "syndernas förlåtelse"?
Man skapar de symboler man vill och har behov av. Tar upp andras och/eller skapar egna. Nattvarden är symbolisk kannibalism: äta någons fysiska kropp för att ta del av hans/hennes andliga kraft. Rätt primitivt, eller hur... Lite som när neanderthal käkade cro magnons hjärna för att ta del av krigarkraften.
Men det står en fritt att tolka vadsomhelst hursomhelst bara man själv är glad och nöjd och känner att det är rätt. Och helst kan vara några stycken som kan enas om tolkningen och kan bilda en församling, förening, kyrka... Människan är social, människan behöver andra människor för att känna sig som människa... och kunna markera avstånd till dem "som har fel"... så känns det som man har mer rätt själv... och vi har ett stort behov av att känna att vi har rätt...
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza
- Cosmic philosopher
Re: Symbolisk kannibalism?
Algotezza skrev: Men det står en fritt att tolka vadsomhelst hursomhelst bara man själv är glad och nöjd och känner att det är rätt. Och helst kan vara några stycken som kan enas om tolkningen och kan bilda en församling, förening, kyrka... Människan är social, människan behöver andra människor för att känna sig som människa... och kunna markera avstånd till dem "som har fel"... så känns det som man har mer rätt själv... och vi har ett stort behov av att känna att vi har rätt...
Hej Algotezza och alla andra!
Jag vill bara gå efter min egen tolkning så det känns rätt för mig och just min egen tolkning behöver jag inte dela med andra. Eftersom jag jobbar i Svenska kyrkan förväntas jag delta i riterna och liturgin. Men det finns nog å andra sidan ateister som jobbar som kantorer/kyrkomusiker också som aldrig tar nattvarden. En minirotet kanske?
Vad hade Jesus eller Martinus gjort i min situation? Deltagit i nattvarden eller inte deltagit i den p g a att de inte trodde på kyrkans liturgi? Jag vill ju inte göra det bara för syns skull...
Re: Symbolisk kannibalism?
Cosmic philosopher skrev:En minirotet kanske?
Vad hade Jesus eller Martinus gjort i min situation? Deltagit i nattvarden eller inte deltagit i den p g a att de inte trodde på kyrkans liturgi? Jag vill ju inte göra det bara för syns skull...
Som tur är har du facket på din sida, ingen kan tvinga dig att delta, men tänk om det även gäller prällen, vad händer då?
- Cosmic philosopher
Jag tror inte Martinus hade sökt sig till någon kantorstjänst i Svenska kyrkan.
Men om vi hypotetiskt tänker att Martinus hade jobbat som kantor i kyrkan - hade han då tagit nattvarden? Hade han ens sjungit vissa psalmer eller sånger? Vad tror ni? Hur hade han handlat?Detta är en seriöst ställd fråga.
Cosmic philosopher skrev:Jag tror inte Martinus hade sökt sig till någon kantorstjänst i Svenska kyrkan.Men om vi hypotetiskt tänker att Martinus hade jobbat som kantor i kyrkan - hade han då tagit nattvarden? Hade han ens sjungit vissa psalmer eller sånger? Vad tror ni? Hur hade han handlat?Detta är en seriöst ställd fråga.
Martinus hade frågat sig vad Jesus skulle ha gjort i den situationen och fått ett omedelbart intuitivt svar.
Troligtvis hade han främst sett till den mänskliga gemenskap dessa aktiviteter innebär och därför deltagit men lämnat teologins symbolik och tolkningar därhän...
Men jag vet inte...
Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Återgå till "Religion och andlighet"