Invandringen - ett hot mot mångfalden?
Moderator: Moderatorgruppen
-
Justin Case
Invandringen - ett hot mot mångfalden?
Det politiskt korrekta i Sverige idag är att associera mångfald med att ha många olika kulturer i Sverige och alltså dra slutsatsen att Sverige bör fortsätta släppa in många invandrare. Om det bara handlade om att Sverige ska bli mer mångfaldigt i relation till vad Sverige tidigare varit, stämmer det naturligtvis att ökad diversitet, ökat antal människor från skiftande folkslag som bor i Sverige ökar mångfalden - i Sverige. Men vad händer med mångfalden i världen sammantaget, om allt fler länder - bl.a. Sverige, och fler och fler länder, på grund av Sveriges "goda exempel", och på grund av Sveriges kritik mot länder som Schweiz som försöker bevara sitt folks och sin kulturs egenart - bara släpper in allt fler invandrare (d.v.s. fler muslimer) och pressar på för att fler och fler länder ska släppa in fler invandrare (d.v.s. fler muslimer), så att befolkningen i varje land i världen blir alltmer lik hur den är i andra länder? Är inte även "ett helsvenskt folk" en unik företeelse som, liksom t.ex. muslimska/arabiska kulturer, förtjänar att bevaras (åtminstone så länge dess individer vill bevara den), då den genom att bevaras bidrar till en stor mångfald av kulturer i världen genom att främja ett fortsatt stort antal unika kulturer i världen? Innebär inte dagens massiva invandring i Sverige att den unika svenska kulturen är på väg att dö ut genom ren utspädning?
Många svarar kanske med motfrågan: "men vad är då svenskt?". Mitt svar är: jag kan inte ge någon exakt definition, men om vi utgår från att mångfald är något bra (vilket ju alla verkar vara överens om), räcker egentligen detta svar: vi måste inte veta vad som är svenskt för att kunna ha goda skäl att bevara det! Anta t.ex. att jag inte känner mig själv. Betyder då det faktum, att jag inte känner mig själv, att andra människor har rätt att utplåna mig som den unika person jag (kanske) är? Nej. Det kan fortfarande vara så att det vore fel av er att låta mig gå under - ty det kan ju vara så att jag (kanske utan att veta om det) - är en unik person! Jag kan mycket väl vara en unik person, en unik varelse, ett unikt fenomen, annorlunda alla andra, utan att jag nödvändigtvis vet vad som gör mig annorlunda alla andra! Inte kan väl någon enda individs ovetskap om sin egen unikhet innebära att man har rätt att låta den individen och vad som är unikt med den invididen gå under?
Likadant bör vi kanske tänka om Sverige, svenskarna, svenskheten, den svenska kulturen, vad som är svenskt, vad som är unikt med Sverige och svenskar, och vad som alltså gör att man bör bevara detta, vad det nu är, som är unikt med Sverige och svenskar, trots att man kanske inte kan klä i ord exakt vad detta unika är!
En unik nyttogröda, t.ex. potatis, överlever inte att vara omgiven av hur mycket (hur många exemplar) av en konkurrerande gröda som helst. Observera: jag kallar inte de konkurrerande grödorna "ogräs", men i relation till potatisen är vilkahelst grödor som omger potatisen helt klart en fara för potatisens överlevnad om de får breda ut sig alltför mycket på potatisens bekostnad. På samma sätt med folkslag, nationaliteter, folk, nationer. De överlever inte hur mycket blandning med andra folkslag och nationaliteter som helst. Till slut överlever bara de mest aggressiva.
Varifrån kommer det mest aggressivitet - från islamister eller från svenskar/danskar? Om du ritar en nidbild av Muhammed, får du leva under mordhot resten av livet. Om du ritar en nidbild på t.ex. Jimmie Åkesson, ledare för Sverigedemokraterna, behöver du inte vara alls lika orolig för att bli mördad. Visst finns risken, men den är definitivt inte lika stor. Fråga dig själv vilket du skulle välja om du tvingades välja mellan att offentligt sätta ditt namn under en nidbild på Jimmie Åkesson och att sätta ditt namn under en nidbild på Muhammed!
Missförstå mig rätt. Jag är för mångfald. Jag tror att t.ex. teknikutveckling som kan lösa klimatproblemen har större chans att lösa klimatproblemen om vi "inte lägger alla ägg i samma korg" utan ser till att olika människor tänker på olika sätt. Ju fler olika sätt att tänka på som människor ägnar sig åt, desto större är rimligtvis sannolikheten för att någon av tänkarna ska komma på en så bra lösning som möjligt. Om t.ex. en neurofysiolog och en farmakolog försöker tänka ut hur man kan ta fram preparat som gör människor lyckligare utan alltför negativa bieffekter, lönar det sig att hålla de två vetenskaperna neurofysiologi och farmakologi levande. Om man lagstiftar att neurofysiologer måste bli till hälften farmakologer och att farmakologer måste bli till hälften neurofysiologer, får man en enda typ av människa istället för två, och det minskar chanserna för fruktbara idéer. Olikheter mellan människor bör uppmuntras och bevaras!
Nu finns det redan två miljoner människor i Sverige som "har annat etniskt ursprung än svenskt". Är då Sveriges insläppande av ännu fler invandrare något som ytterligare ökar mångfalden jämfört med nu? Det är högst diskutabelt. Sverige är redan en smältdegel av olika nationaliteter. Sverige håller redan på att förlora sin egenart. Många svenskar saknar den tid då Sverige var som det en gång var - fullt av människor man genast - om än bara i viss liten mån - kände samhörighet med, människor man på något sätt genast kände igen sig hos. Många svenskar har nog idag svårt att känna igen sig hos invandrare med burka, niquaber, minareter och allt vad det är. Detta minskar möjligheterna till harmoni i ett samhälle. Det må så vara att dessa "rasistiska" svenskar gör fel i att vara "rasistiska", men deras "rasism" är inte något de kan lägga bort hur som helst; man kan inte förinta den med lagstiftning. Den finns kvar, och är ett stort problem. Problemets lösning heter inte nödvändigtvis att förinta denna inställning, dessa typer av svenskar som har denna "rasism" i sig. Då skulle ju faktiskt mångfalden minska! Om alla i hela världen förintade allt vad nationalism heter, skulle mångfalden i världen elimineras fullständigt. Då skulle alla tänka likadant. Vore det verkligen av godo för mänsklighetens utveckling, att alla människor blev likadana? Tror man alltså inte på mångfald, när allt kommer omkring - fastän man pratar sig varm för just mångfald?
Är inte "segregation" - att människor av olika sort befinner sig på avgränsade platser och slipper träffa alltför många människor av någon annan sort - något som faktiskt ökar mångfalden, genom att den bevarar ett högt antal olika kulturer, hindrar ett stort antal olika kulturer från att smälta samman till en enda?
Ordet "mångfald" tycks vara Orwellskt Nyspråk när det används av människor som i själva verket vill, genom nästintill hämningslöst insläppande av invandrare, utplåna alla skillnader mellan kulturer och skapa en enda kultur så att alla i hela världen blir mer eller mindre likadana.
Anta att man stiftade en lag som sa att var och en som odlar potatis är skyldig att tillåta andra människor och företag, vemhelst och vilkahelst som vill, att införa gener från andra grödor i potatisen han/hon odlar. Då skulle det snart inte finnas någon potatis kvar på jorden.
Ändå gör man i princip så med Sverige. Hur kan man motivera det? Att man raderar ut den svenska kulturen till förmån för en enhetlig, homogen mänsklighet där ingen kultur går fri från att påtvingas inblandning från andra kulturer och därmed bli en del av en enda grå massa, en enda "masskultur" som till slut tenderar göra hela mänskligheten till en extremt enhetlig, minimalt mångfaldig organism som är likadan överallt?
Tänk om det är så att, i vår tid, hårdare gränser ökar mångfalden, snarare än att minska den - då det i vår tid är så att fortsatt liberal invandringspolitik minskar mångfalden genom att blanda ihop oss allihop med varandra till ett enda alltmer homogent folk?
Många svarar kanske med motfrågan: "men vad är då svenskt?". Mitt svar är: jag kan inte ge någon exakt definition, men om vi utgår från att mångfald är något bra (vilket ju alla verkar vara överens om), räcker egentligen detta svar: vi måste inte veta vad som är svenskt för att kunna ha goda skäl att bevara det! Anta t.ex. att jag inte känner mig själv. Betyder då det faktum, att jag inte känner mig själv, att andra människor har rätt att utplåna mig som den unika person jag (kanske) är? Nej. Det kan fortfarande vara så att det vore fel av er att låta mig gå under - ty det kan ju vara så att jag (kanske utan att veta om det) - är en unik person! Jag kan mycket väl vara en unik person, en unik varelse, ett unikt fenomen, annorlunda alla andra, utan att jag nödvändigtvis vet vad som gör mig annorlunda alla andra! Inte kan väl någon enda individs ovetskap om sin egen unikhet innebära att man har rätt att låta den individen och vad som är unikt med den invididen gå under?
Likadant bör vi kanske tänka om Sverige, svenskarna, svenskheten, den svenska kulturen, vad som är svenskt, vad som är unikt med Sverige och svenskar, och vad som alltså gör att man bör bevara detta, vad det nu är, som är unikt med Sverige och svenskar, trots att man kanske inte kan klä i ord exakt vad detta unika är!
En unik nyttogröda, t.ex. potatis, överlever inte att vara omgiven av hur mycket (hur många exemplar) av en konkurrerande gröda som helst. Observera: jag kallar inte de konkurrerande grödorna "ogräs", men i relation till potatisen är vilkahelst grödor som omger potatisen helt klart en fara för potatisens överlevnad om de får breda ut sig alltför mycket på potatisens bekostnad. På samma sätt med folkslag, nationaliteter, folk, nationer. De överlever inte hur mycket blandning med andra folkslag och nationaliteter som helst. Till slut överlever bara de mest aggressiva.
Varifrån kommer det mest aggressivitet - från islamister eller från svenskar/danskar? Om du ritar en nidbild av Muhammed, får du leva under mordhot resten av livet. Om du ritar en nidbild på t.ex. Jimmie Åkesson, ledare för Sverigedemokraterna, behöver du inte vara alls lika orolig för att bli mördad. Visst finns risken, men den är definitivt inte lika stor. Fråga dig själv vilket du skulle välja om du tvingades välja mellan att offentligt sätta ditt namn under en nidbild på Jimmie Åkesson och att sätta ditt namn under en nidbild på Muhammed!
Missförstå mig rätt. Jag är för mångfald. Jag tror att t.ex. teknikutveckling som kan lösa klimatproblemen har större chans att lösa klimatproblemen om vi "inte lägger alla ägg i samma korg" utan ser till att olika människor tänker på olika sätt. Ju fler olika sätt att tänka på som människor ägnar sig åt, desto större är rimligtvis sannolikheten för att någon av tänkarna ska komma på en så bra lösning som möjligt. Om t.ex. en neurofysiolog och en farmakolog försöker tänka ut hur man kan ta fram preparat som gör människor lyckligare utan alltför negativa bieffekter, lönar det sig att hålla de två vetenskaperna neurofysiologi och farmakologi levande. Om man lagstiftar att neurofysiologer måste bli till hälften farmakologer och att farmakologer måste bli till hälften neurofysiologer, får man en enda typ av människa istället för två, och det minskar chanserna för fruktbara idéer. Olikheter mellan människor bör uppmuntras och bevaras!
Nu finns det redan två miljoner människor i Sverige som "har annat etniskt ursprung än svenskt". Är då Sveriges insläppande av ännu fler invandrare något som ytterligare ökar mångfalden jämfört med nu? Det är högst diskutabelt. Sverige är redan en smältdegel av olika nationaliteter. Sverige håller redan på att förlora sin egenart. Många svenskar saknar den tid då Sverige var som det en gång var - fullt av människor man genast - om än bara i viss liten mån - kände samhörighet med, människor man på något sätt genast kände igen sig hos. Många svenskar har nog idag svårt att känna igen sig hos invandrare med burka, niquaber, minareter och allt vad det är. Detta minskar möjligheterna till harmoni i ett samhälle. Det må så vara att dessa "rasistiska" svenskar gör fel i att vara "rasistiska", men deras "rasism" är inte något de kan lägga bort hur som helst; man kan inte förinta den med lagstiftning. Den finns kvar, och är ett stort problem. Problemets lösning heter inte nödvändigtvis att förinta denna inställning, dessa typer av svenskar som har denna "rasism" i sig. Då skulle ju faktiskt mångfalden minska! Om alla i hela världen förintade allt vad nationalism heter, skulle mångfalden i världen elimineras fullständigt. Då skulle alla tänka likadant. Vore det verkligen av godo för mänsklighetens utveckling, att alla människor blev likadana? Tror man alltså inte på mångfald, när allt kommer omkring - fastän man pratar sig varm för just mångfald?
Är inte "segregation" - att människor av olika sort befinner sig på avgränsade platser och slipper träffa alltför många människor av någon annan sort - något som faktiskt ökar mångfalden, genom att den bevarar ett högt antal olika kulturer, hindrar ett stort antal olika kulturer från att smälta samman till en enda?
Ordet "mångfald" tycks vara Orwellskt Nyspråk när det används av människor som i själva verket vill, genom nästintill hämningslöst insläppande av invandrare, utplåna alla skillnader mellan kulturer och skapa en enda kultur så att alla i hela världen blir mer eller mindre likadana.
Anta att man stiftade en lag som sa att var och en som odlar potatis är skyldig att tillåta andra människor och företag, vemhelst och vilkahelst som vill, att införa gener från andra grödor i potatisen han/hon odlar. Då skulle det snart inte finnas någon potatis kvar på jorden.
Ändå gör man i princip så med Sverige. Hur kan man motivera det? Att man raderar ut den svenska kulturen till förmån för en enhetlig, homogen mänsklighet där ingen kultur går fri från att påtvingas inblandning från andra kulturer och därmed bli en del av en enda grå massa, en enda "masskultur" som till slut tenderar göra hela mänskligheten till en extremt enhetlig, minimalt mångfaldig organism som är likadan överallt?
Tänk om det är så att, i vår tid, hårdare gränser ökar mångfalden, snarare än att minska den - då det i vår tid är så att fortsatt liberal invandringspolitik minskar mångfalden genom att blanda ihop oss allihop med varandra till ett enda alltmer homogent folk?
vi måste inte veta vad som är svenskt för att kunna ha goda skäl att bevara det
Oxymoron.
Det politiskt korrekta i Sverige idag är att associera mångfald med att ha många olika kulturer i Sverige och alltså dra slutsatsen att Sverige bör fortsätta släppa in många invandrare.
Det där beror helt på vem du frågar och hur du ställer frågan kring mångfald.
Vad är en svensk för dig Justin?
Man kan i stort dela in "svenskarna" i svear, götar, samer, varav tydligen även skåningarna hör ihop med samerna DNA mässigt, därpå har Finland varit en del av Sverige under lång tid, vilket lett till att en hel del finnar under det senaste nära på årtusendet bosatt sig här för att inte nämna andra folkgrupper som invandrat de senaste 800 åren, judar, zigenare, jugoslaver, ryssar, turkar, valoner, and so on.
Är det från Olof Skötkonung som du själv vill bestämma vem som är svensk eller var drar du gränsen, andra, tredje fjärde generationens invandrare, nå?
Man kan i stort dela in "svenskarna" i svear, götar, samer, varav tydligen även skåningarna hör ihop med samerna DNA mässigt, därpå har Finland varit en del av Sverige under lång tid, vilket lett till att en hel del finnar under det senaste nära på årtusendet bosatt sig här för att inte nämna andra folkgrupper som invandrat de senaste 800 åren, judar, zigenare, jugoslaver, ryssar, turkar, valoner, and so on.
Är det från Olof Skötkonung som du själv vill bestämma vem som är svensk eller var drar du gränsen, andra, tredje fjärde generationens invandrare, nå?
Ähä det är ju bara till att ut att resa så ser man ju snabbt vad som är svenskt. Jämförelsepunkter.
Släpp invandringen helt fri. Låt de som vill få komma till Sverige. Samma som gäller för varor och tjänsetr ska även gälla för människor. Sen vad är som svenskt blir vad det blir.
Ta en sådan sak som vurmen för sommaren. Det lär nog inte spela roll vilka som kommer till Sverige, där styr naturen hur vi anpassar kring vad vi uppskattar. Bara att tagga ned och ta det lugnt.
Jag har sett massivis av invandrare fira midsommar, på sitt sätt, men det är samma princip.
Finns andra exempel. så det löser sig. :)
Släpp invandringen helt fri. Låt de som vill få komma till Sverige. Samma som gäller för varor och tjänsetr ska även gälla för människor. Sen vad är som svenskt blir vad det blir.
Ta en sådan sak som vurmen för sommaren. Det lär nog inte spela roll vilka som kommer till Sverige, där styr naturen hur vi anpassar kring vad vi uppskattar. Bara att tagga ned och ta det lugnt.
Jag har sett massivis av invandrare fira midsommar, på sitt sätt, men det är samma princip.
Finns andra exempel. så det löser sig. :)
Fridens Liljor
Skansen för några sommrar sedan . Midsommar.
Svenssonvibbar så det skriker.
Massvis med invandrare. Man sitter och krubbar sin mat. Det är en salig blandning av folk. Man minglar med alla.Byter mat från de knyten av mat som är med, även från de man inte känner. Snapsande och ölande över nationsgränserna. Lite mer rolig röka än vanligt, men det är väl bara en mysig bonus.
Själv drog jag homus till maten. Skönt så det inte blev samma gamla vanliga tjatmat (tänk på vad har vi för mat till svenska högtider, det är i princip alltid samma mat, sill, lax osv).
Och alla invandrarungar hade blomsterkransar i håret. Som svenska ungar tycker de det är kul.
Sedan dans. Det vanliga; spyfyllor, hångel, knullande i buskarna och slagsmål lite här och där. Så det var en vanlig trevlig midsommarafton...och en massa invandrare var där och hade kul.
...så integrationen kan allt lösa sig :)
Svenssonvibbar så det skriker.
Massvis med invandrare. Man sitter och krubbar sin mat. Det är en salig blandning av folk. Man minglar med alla.Byter mat från de knyten av mat som är med, även från de man inte känner. Snapsande och ölande över nationsgränserna. Lite mer rolig röka än vanligt, men det är väl bara en mysig bonus.
Själv drog jag homus till maten. Skönt så det inte blev samma gamla vanliga tjatmat (tänk på vad har vi för mat till svenska högtider, det är i princip alltid samma mat, sill, lax osv).
Och alla invandrarungar hade blomsterkransar i håret. Som svenska ungar tycker de det är kul.
Sedan dans. Det vanliga; spyfyllor, hångel, knullande i buskarna och slagsmål lite här och där. Så det var en vanlig trevlig midsommarafton...och en massa invandrare var där och hade kul.
...så integrationen kan allt lösa sig :)
Fridens Liljor
-
suchanother
- Avstängd
-
Justin Case
Zokrates skrev:Vad är en svensk för dig Justin?
Huruvida frågan "vad är svenskt?" (eller för den delen: "vad är svenskt för dig?") kan besvaras eller ej av någon av oss som lever nu, är inte relevant för frågan om önskvärdheten i att Sverige stänger gränserna. Om du, Zokrates, inte skulle veta vad som var unikt för dig, skulle du då inte ha rätt att fortsätta existera? Skulle du då inte ha rätt att fortsätta hålla dig dörr stängd för människor som vill parasitera på din bostad? Anser du dig ha en skyldighet att föda hela världens alla människor? Lever du upp till den skyldigheten? Ägnar du alla 24 timmar på dygnet åt att maximalt förbättra levnadsvillkoren för de fattiga människor som vill bo i Sverige och utnyttja Sveriges bidragshimmelrike?
Du skulle antagligen anse dig ha rätt att fortsätta existera även om du inte visste vad som vad unikt för dig. Varför kan inte på samma sätt svensk kultur ha en motsvarande rätt att existera trots att ingen kan sätta ord på vad som är unikt med den?
Vi måste acceptera att vi nästan alltid beslutar utifrån en hög grad av ovisshet. Vi ska inte kräva total visshet om beslutsunderlaget när det gäller vår kulturs överlevnad. Det kan mycket väl vara så att svensk kultur är något så självklart för många svenskar att ingen svensk kan klä i ord vad den är för något. Ungefär som att det är svårt för en seende människa att förklara för en blind vad som gör seende så annorlunda blindhet. Kan man inte tänka sig att vi, trots vår brist på förmåga att i ord formulera vad som gör vår nationsidentitet så speciell, ändå har en nationsidentitet som är värd att bevara? Vore du t.ex. mån om att bevara din syn, hur mycket blinda människor än skulle frågasätta vad din syn ska vara bra för och varför man inte lika gärna kunde göra dig blind (så att vi alla blev likadana när det gäller förmågan att se, d.v.s. inkapabla allihop)? Skulle du måsta kunna förklara för den blinde varför du föredrar att kunna se framför att vara blind, för att du ska ha någon rätt att fortsätta kunna se?
-
suchanother
- Avstängd
-
suchanother
- Avstängd
-
Justin Case
suchanother skrev:Nämen pissoff Justin. Du kör med sd:s fördomsfulla propaganda.
Du tycks ha fördomen att Sd inte baserar sitt argumenterande på något annat än fördomar. Verkligheten är sällan helt svart eller helt vit.
Svenskens ursprung är diffust.
Ja, diffust kanske, och likväl kanske värdefullt! Impressionistisk konst är diffus, och likväl värdefull. Om man skulle måla en tjock expressionistisk svart färgyta över alla impressionistiska tavlor i världen så att allt det impressionistiska försvann, vore inte det en förlust för mänskligheten? Om inte, vilken av alla världens kulturer vore du därefter beredd att låta försvinna genom utspädning och blandning med andra kulturer? Hur få kulturer tänker du låta vara kvar till slut? En enda? (Vilken då i så fall?)
Kolla bara på skåningar (ursäkta Algotezza) de är ett släkte för sej. De pratar en konstig dialekt som inte norrlänningar förstår utan tolk.
Varför då inte låta de skåningar, som inte vill vara en del av nationen Sverige, få lösgöra sig från nationen Sverige om de vill? Och låta de norrlänningar och andra svenskar, som inte gillar skåningar, få lösgöra sig från Skåne om de vill? Hur kan det vara rätt att tvinga människor att leva tillsammans som inte vill leva tillsammans?
När blandning av folkslag går för långt, något den lätt kan göra om den sker påtvingat, minskar mångfalden istället för att öka. Om det inte fanns något sådant som "blandningar mellan svenskar och araber", hade det ökat mångfalden att låta sådana blandningar uppstå, det medgives. Men nu finns redan ett stort antal sådana blandningar. De behöver därför inte öka i antal, för mångfaldens skull. Vad som nu istället hotar mångfalden är snarare att de ursprungliga folkslagen är på väg att försvinna genom uppblandning med andra folkslag.
Anta att du är konstnär och målar tavlor. Du blandar rött och blått i en skål. Det blir violett. Av två färger, blått och rött, har du då fått tre färger: blått, rött och violett. Detta är en ökning av mångfalden av färger, det medges. Men anta att du med tiden upptäcker att det, under processen av målande och blandande, börjar komma så mycket blått i det röda att det snart inte finns något riktigt rött kvar, utan bara blått och violett. Finns det då inte skäl att bevara det helröda för framtiden? Kan det då inte tänkas vara bäst att förhindra det blåa från att fortsättningsvis beblanda sig med det röda? Om beblandning inte förhindras, har du till slut bara violett. Inget annat. En minskning av mångfalden alltså. Från tre färger till en. Min poäng är att om mångfald är något bra, varför inte då göra vad som krävs för att bevara den?
-
Justin Case
suchanother skrev:Vad vore Sverige utan alla dessa fantastiska invandrare?
Kolla bara på matkulturen. Där jag bor har jag cirkus 50 olika restauranger på promenadavstånd. Allt från vanliga kinesiska, till vietnamesiska, ryska, grekiska, allmänt ”asiatiska”, kan inte räkna upp alla.
Vad vore vi utan de?
Invandringen fram till idag kan ha varit av godo för mångfalden. Det bestrider jag inte. Det betyder inte att fortsatt invandring är av godo för mångfalden. Se min analogi med färgblandning av blått och rött ovan. Att låta allt bli violett vore en minskning av mångfalden.
-
Justin Case
Zokrates skrev:Vad är en svensk för dig Justin?
Även om jag som sagt betonat att det inte är särskilt relevant för frågan om mångfaldens bevarande vad jag eller någon annan definierar som "svensk", eftersom det kan finnas något genuint svenskt oavsett om vi svenskar kan sätta ord på vad som gör det svenskt eller inte...
...så hindrar det ju inte att jag utvecklar även vad jag menar med "svensk". Jag syftar på de svenskar (de människor som levt inom Sveriges gränser) vars gener och/eller kultur under relativt lång tid varit relativt oblandade med folk som under samma tid levt utanför dessa gränser. Kanske hade det varit väldigt värdefullt att ha kvar Olof Skötkonung och andra svenskar från hans tid. De hade kanske, redan genom sin genetiskt och kulturellt betingade personlighet, kunnat ge oss (via våra forskare) bättre inblick i varför det gick som det gick med Sverige, och därmed även fingervisningar om vad som nu bör göras.
Problemet är nu att man (än så länge, detta är trots allt bara 2009) inte kan uppväcka de svenskar som dött genom tiderna. Så man får "ta vad man har" vad beträffar genetiskt material och kulturarv. Varför då inte åtminstone "ta vad man har"? Och varför inte bevara åtminstone detta?
-
Justin Case
suchanother skrev:Vad vore Sverige utan alla dessa fantastiska invandrare?
Kolla bara på matkulturen. Där jag bor har jag cirkus 50 olika restauranger på promenadavstånd. Allt från vanliga kinesiska, till vietnamesiska, ryska, grekiska, allmänt ”asiatiska”, kan inte räkna upp alla.
Vad vore vi utan de?
Vi hade haft en bättre folkhälsa utan dessa tungmetallstinna jätteräkor med förstoppande vetemjölsfrityr stekta i transfetter, detta vita ris, dessa pitabröd och pizzor av vitt mjöl m.m. som får oss att gå upp i vikt och dö i förtid av hjärtinfarkt och cancer. Utan import av mat hade vi även sluppit bekymra oss om den svininfluensa som drar in i Sverige från omvärlden nu.
Ah, så du menar att svininfluensa sprids via mat!
Vilka har sagt det? SD?
Jag ska definitift köpa mig en fallafel i morgon för det är jävla gott,
speciellt om den är gjord på äkta arabiskt vis för hand!
Det här är ett ganska menlöst argument kring mångfald om vi jämför det
med finnanrna som per definition äter betydligt bättre råvaror än svear
ändock lider många finnar av en genetisk sjukdom som bara finnar har,
den kallas ochså för den finska sjukan. (googla gubbe).
Vilka har sagt det? SD?
Jag ska definitift köpa mig en fallafel i morgon för det är jävla gott,
speciellt om den är gjord på äkta arabiskt vis för hand!
Vi hade haft en bättre folkhälsa utan dessa tungmetallstinna jätteräkor med förstoppande vetemjölsfrityr stekta i transfetter,
Det här är ett ganska menlöst argument kring mångfald om vi jämför det
med finnanrna som per definition äter betydligt bättre råvaror än svear
ändock lider många finnar av en genetisk sjukdom som bara finnar har,
den kallas ochså för den finska sjukan. (googla gubbe).
-
Justin Case
matahari skrev:Ah, så du menar att svininfluensa sprids via mat!
Indirekt sprids den på grund av våra val av mat, val som i sin tur säkerligen påverkas av vår inställning till andra kulturer. Svininfluensa sprids på grund av att grisar packas extra tätt ihop så att de får infektioner och dåligt immunförsvar, något vi här i Sverige uppmuntrar genom att importera griskött från länder med dålig djurhållning. Vi svenskar orsakar spridning av svininfluensan genom att efterfråga så hutlöst mycket fläsk per person utan att vara beredda att betala för en bra djurhållning (detta medan vi hycklande nog, i våra egna länder, har striktare djurskyddslagar så att vi ska kunna känna oss snälla mot djuren fastän vi inte är det). Influensor i största allmänhet inklusive svininfluensan sprids lättare i varma och fuktiga länder eftersom bakterier trivs bra i värme och väta. Hade endast de som bor i dessa varmare länder ätit av sådana tätt packade grisars kött hade inte lika många människor drabbats av svininfluensan.
Återgå till "Politik och samhälle"