Ordning
Moderator: Moderatorgruppen
Ordning
Jag spelade spelet Memory med min son och hans vän igår, ett spel som jag vanligtvis brukar ha ganska lätt för. Vår vanliga ordning är att vi helt sonika sprider ut samtliga brickor över bordet och spelar på, men när min sambo föreslog att vi inför andra omgången skulle lägga brickorna i ett rutmönster "för att göra det hela lättare" så märkte jag till min stora förvåning att jag helt plötsligt fick svårare att komma ihåg var de olika brickorna låg. Jag hade alltså svårare att komma ihåg ordningen i ett rutmönsterformat system än vad jag hade att komma ihåg ordningen i ett mer slumpvist utformat system. Vid eftertanke tror jag att det har att göra med att jag i allmänhet har lättare att överblicka ett system där jag tvingas skapa "min egen" ordning än vad jag har att komma ihåg ett system som bäst begrips efter matematiska principer. Vad tror ni andra om det här? Någon som har liknande upplevelser?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
- Johan Ågren
- Administratör
Av samma anledning som man lättare går vilse i en labyrint än i en skog. Det handlar om att man lättare hittar och orienterar sig i miljöer som har en karaktär. Det är svårare att förhålla sig till en ordning som är mer matematiskt upplagd. Det är evolutionens prägling på oss som gör det lätt för oss att orentera oss i en skog, men detta sätts mer och mer ur spel i och med industriplanteringar. Vi går således mer vilse idag än när vi levde i urskogar där det fanns olika element i form av gamla/unga träd, stora och små stenar, olika vegetation och marktyper.
Jo så tror även jag att det förhåller sig. Man behöver ett fokus, något som urskiljer sig klart och tydligt genom att inte vara allt det andra.
Sen måste man väl lägg till att de flesta av oss rent faktiskt går mindre i skogen över huvud taget?
Sen måste man väl lägg till att de flesta av oss rent faktiskt går mindre i skogen över huvud taget?
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
-
Justin Case
Det är säkert så att man skapar sina egna mönster, sin egen ordning, när brickorna ligger huller om buller, men denna faktor är inte hela förklaringen. En viktigare faktor tror jag är följande. I ett rutmönster bestående av t.ex. 20x20 Memorybrickor är det svårare att snabbt se vilka koordinater en viss ruta man tittar på har - är den t.ex. den nionde i höjd och den sjunde i bredd, eller den tionde i höjd och den åttonde i bredd, etc. När fyrkanter (Memorybrickor) istället ligger i ett slumpmässigt mönster, så att varje bricka ligger i varsin unika kombination av vinklar och avstånd gentemot omkringliggande brickor, är det mycket lättare att snabbt ge varje bricka sin identitet (minnet av vilken bild den döljer).
Varför är det då så viktigt att snabbt kunna ge brickorna sina identiteter? Jo, om man hade hundra år på sig att spela ett parti memory, skulle det inte vara någon konst att komma ihåg precis alla bilder man ser, och vilka brickor som innehåller dem, efter att ha sett dem en gång vardera. Det är ju bara att efter varje drag upprepa för sig själv hundratals gånger vad precis alla brickor som hittills lyfts döljer för bilder, så kommer man ihåg det. Egentligen borde alltså Memory spelas med klocka, som schack, för att spelet ska bli rättvist. Annars vinner ju lättare den som tänker längre, helt enkelt.
Varför är det då så viktigt att snabbt kunna ge brickorna sina identiteter? Jo, om man hade hundra år på sig att spela ett parti memory, skulle det inte vara någon konst att komma ihåg precis alla bilder man ser, och vilka brickor som innehåller dem, efter att ha sett dem en gång vardera. Det är ju bara att efter varje drag upprepa för sig själv hundratals gånger vad precis alla brickor som hittills lyfts döljer för bilder, så kommer man ihåg det. Egentligen borde alltså Memory spelas med klocka, som schack, för att spelet ska bli rättvist. Annars vinner ju lättare den som tänker längre, helt enkelt.
Återgå till "Tankar och känslor"