fördommar

Ventilera dina personliga funderingar om smått och stort.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
nuddle

fördommar

Inläggav nuddle » 27 aug 2010 22:51

nyligen så jag en film, det var en bra film, en av skådespelarna hade spelat i en annan film tidigare, denne spelade galen och grymt elak, nu i filmen skulle denne spela en normal person, det var svårt att se denna person, eftersom det enda jag såg var den gamla personen

detta gav mig en fin bild av fördomar och hur de ter sig... ett filter ur vilken vi ser på saker

är du en fördömmare?

Användarvisningsbild
freddemalte

Re: fördommar

Inläggav freddemalte » 27 aug 2010 23:21

nuddle skrev:nyligen så jag en film, det var en bra film, en av skådespelarna hade spelat i en annan film tidigare, denne spelade galen och grymt elak, nu i filmen skulle denne spela en normal person, det var svårt att se denna person, eftersom det enda jag såg var den gamla personen detta gav mig en fin bild av fördomar och hur de ter sig... ett filter ur vilken vi ser på saker är du en fördömmare?
Psyket (hjärnan) är beskaffad på ett sådant sätt att den kategoriserar sin omgivning för att snabbt kunna hantera den, se faror och fördelar etc. Detta är i sak inget konstigt, men en av de negativa effekterna av detta är att vi drar många människor över en kam tills motsatsen är bevisad. Det finns egentligen bara ett effektivt bot mot detta: Ge sig ut i världen och träffa så många olika människor som möjligt och ur detta vidga sina vyer vad gäller personkännedomen.

Vänligen

Fredrik

PS. Ja, o ja! Visst händer det ofta att jag kommer på mig själv med att tycka olika saker om människor som jag inte känner bara för att jag har en viss uppfattning om deras stil och sätt att vara, ibland besannas det, biland inser man hur dumt det kan vara. Jag gick en kurs för ca 17 år sedan. Det var en plats ledig bredvid mig och på denna satte det sig en lång och stor man (ca 200 cm och kanske 115 kg), han hade långt hår, mörka solglasögon, en svart skinnväst, massor av tatueringar och massor med annat som verkligen påminde om en MC-grabb. Mina fördomar (eller förutfattade antaganden) gjorde att jag trodde att detta var en "farlig" MC-klubbsmedlem, men det visade sig vara världens trevligaste, roligaste och vänligaste människa och vi är fortfarande goda vänner och har hittat på mycket skoj tillsammans. DS.
"Jag drömde att jag var, vaknade och var den jag drömde."

För mig är filosofi i princip likställt med ifrågasättandet av det vardagliga (common-sense) med det rationella tänkandet (analys och abstraktion), känsla och språket som huvudsakliga verktyg i en spännande samklang med fantasin drivet av en enorm nyfikenhet på världen vanligast manifesterad i en undran över hur andra människor upplever sin tillvaro, tänker och känner.

Användarvisningsbild
Harald Davidsson

Inläggav Harald Davidsson » 29 aug 2010 07:09

Ja, nuddle, vi ser inte, vi minns
vi måste våga befria oss från det förflutnas labyrinter

Användarvisningsbild
sydman

Inläggav sydman » 30 aug 2010 15:47

Jag tror att vi alla är fördömare till en viss grad. När jag åker tåg brukar jag t.ex. gissa vad det är för typer av folk bara genom att observera hur de ser ut. Jag försöker dock att inte agera baserat på mina fördomar. Man brukar ju säga att man inte ska döma boken efter omslaget. Jag tycker att man inte ska döma boken efter inledningen eller över huvudtaget.
Den som inte finns, den syns inte.

Återgå till "Tankar och känslor"