New age, en fråga

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

New age, en fråga

Inläggav Anna Sara » 13 apr 2011 21:11

Forumet borde ha en undergrupp för New Age för att kasta ett klarare ljus över sig.

Jag är inte utbildad inom universal naturvetenskap (~astronomi). Om ni skulle få användning för astrologi t.ex. titta upp ert eget horoskop -med vilka "lagar"/"kunskaper" skulle ni då gå till väga? Skulle du tillämpa österlänska eller västerlänska sanningar? Skulle du förhålla dig till det ena eller det andra, slumpen, eller skulle du söka förhållandet mellan tropiska och sideriska astrologisystem (zodiak)? På vilket sätt tror ni att ni begriper att ni redan gör detta experiment och har förstått experimenteringen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_period

http://en.wikipedia.org/wiki/Astrological_age

Justin Case

Inläggav Justin Case » 16 apr 2011 06:19

Bevisbördan ligger väl på den som påstår att astrologi skulle vara något att ha. Än så länge verkar det inte som att någon lagt fram några några bevis för det. Himlakropparna påverkar kanske oss människor i någon mån, genom sin tyngdkraft m.m., men att någon av oss människor skulle ha koll på hur, det tycks mig väldigt spekulativt, tills det bevisats.

Om forumet ska ha en avdelning för new age, kan det lika gärna ha en avdelning för asatro, jultomtetro och alla möjliga andra vidskepelser också.

transversal

Inläggav transversal » 16 apr 2011 12:59

Funkar väl att ha det under religion/andlighet? Det är ju inte direkt en naturvetenskap eftersom det inte bygger på "bevisning"?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 16 apr 2011 17:02

Det mesta är väl pseudovetenskap idag, en mer eller mindre gör varken till eller från.
Dessutom är det ett intressant ämne att gå igenom. Tomtar och troll kan vara trevliga topics det med.
Jag förstår inte den negativa tonen till allt. Se det från the bright side..

Jag är ganska övertygad om att det finns kopplingar till verkligheten analogt till astrologernas tolkningar.
Vem har inte nickat lite instämmande efter att ha läst tex Linda Goodmans böcker.

Användarvisningsbild
jag är jag

Inläggav jag är jag » 25 apr 2011 12:14

Jag har kollat mitt horoskop i många år. Ett av mina ex var astrolog.
Jag vet inte hur det är i dag på webben men jag hittade ett program för astrologi för många år sedan. Trots min ursprungliga tekniska utbildning så kan jag inte bortse från att det finns intressanta saker att hitta.

Sånt där strunt tyckte jag från början. Vi hade ingen bra relation men min relation till mitt horoskop är god.

Jag har positiva transiter just nu och jag tycker nog att jag gör framsteg i mitt liv.

För en så där 15 år sen läste jag mina transiter – dvs hur planeterna står i dag jämfört med hur de ligger i mitt födelsehoroskop – och läste att jag skulle komma att komma i kontakt med "rättvisan" och trodde inte ett spån på det.

Ett par år senare (transiterna för de långsamma planeterna varar länge) blev jag anklagad för incest.
Jag var ensamstående pappa (lovligt villebråd för vissa kvinnor). Jag var inte skyldig och myndigheterna och barnets mamma fick se sig snuvade på att sätta dit mig. Fast både barnet och jag for enormt illa.
Så kom jag till domstol något år tidigare för att jag åkte på en smäll i finanskrisen på nittitalet.
Min bostad gick ner från 120 000 till 30 000. Jag kunde inte betala mitt lån. Kronofogden hörde av sig, jag kände mig som en skum figur. I dag ser jag det som nyttig karma som jag levde ut.

Jag skall inte ta upp något mer men måste erkänna att det har varit en lärorik (och jobbig) tid. Så mina positiva transiter känns bra. De håller i sig i ett eller två år.

Jag tycker nog att jag har haft en viss nytta av att kolla transiterna. Man får naturligtvis ta dem med en nypa salt. Jag misstänker att det finns en hel del skojeri på nätet. Och det är ingen "exakt" vetenskap. Jag kan rekommendera Robert Hands böcker för transiterna.

Jag ser astrologin som något som kan vara nyttigt att kolla eftersom man blir mindre kaxig när det gäller egna storstilade planer och kanske kan bli lite mer lyssnande. Och inte tro att man (som jag gjorde) har några speciella fördelar. Det är bra att förstå att man inte kan styra livet utan att det gäller att vara smidig och anpassbar. Det är livet som bestämmer.
jag är

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 17 jul 2011 11:03

Jag som tendens till överdrivet musiklyssnande gjorde ett spontant abc för astrologi på spotify för ett tag sen, tänkte att någon vill lyssna till det:

http://open.spotify.com/user/taurusmoon ... Ubj9iESt7y

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 17 jul 2011 11:05

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 17 jul 2011 16:40

Går nog att få in i "religion/andlighet". New age och nyandlighet brukar vara intimt kopplade.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 17 jul 2011 17:35

Jag erkänner att jag ljög i tråden om den geniala hinduismen, baserat på vad jag upplevde var rättvisan. Ser denna symbolen i denna konspirativa reaktion, den roar mig i min västerlänska humanism där den transforma rörelsen ser de exekutiva hjulen dansa inom baptistens kommunictiska kollaps.

PHASE 30 (ARIES 30°): A DUCK POND AND ITS BROOD.  

KEYNOTE: The realization of natural boundaries.

After the preceding symbol this may seem anticlimactic. What is shown here is that every form of activity has its limits, and that even the consciousness that has been able to get a glimpse of universal order has to bring down to its own "karmic" field of operation the message of harmony it has heard inwardly. Peace and inner contentment with one's essential destiny (dharma) is required to meet the everyday world. The mystic may experience flights of imagination and transcendent vision, but he must return to the concrete earth and to his task in his social environment. Extensive as the latter may seem it is still very small compared to the galactic field; it is indeed a duck pond compared to the ocean. But it is there that the substance for concrete action has to be found, and every effective activity has to be focused; thus the boundaries imposed by the very nature of this activity have to be consciously accepted.

This is the last stage in the last five-fold sequence related to the second scene, characterized by "Potency." It leads to the third scene, whose Keyword is "Substantiation." Potency has to become substantiated - it has to mate with substance - in order to be effective power. Power must accept the principle of FOCALIZATION.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 22 jul 2011 13:04

<iframe width="425" height="349" src="http://www.youtube.com/embed/8_G9Lgwkw9Y" frameborder="0"></iframe>

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 22 jul 2011 13:08

"Astrology, like the collective unconscious with which psychology is concerned, consists of symbolic configurations: the planets are the gods, symbols of the power of the unconscious. " - Swiss psychoanalyst Carl Jung

"The essential purpose of astrology is not so much to tell us what we will meet on our road, as it is to suggest how to meet it – and the basic reason for the meeting. Which quality in us, which type of strength is needed to go through any specific phase of our total unfoldment as an individual person. " -Dane Rudhyar

"Self-realization is the knowing in all parts of body, mind, and soul that you are now in possession of the kingdom of God; that you do not have to pray that it come to you; that God’s omnipresence is your omnipresence; and that all that you need to do is improve your knowing" -Paramhansa Yogananda

"The power of the world always works in circles, and everything tries to be round. The sky is round, and I have heard that the earth is like a ball, and so are the stars. The wind, in its greatest power, whirls; birds make their nest in circles, for theirs is the same religion as ours. The sun and moon, both round, come forth and go down again in a circle. Even the seasons form a great circle in their changing, and always come back again to where they were. The life of a person is a circle from childhood to childhood, and so it is in everything where power moves." -Black

Excess of sorrow laughs, excess of joy weeps.

Output is thin, work is slow, and do you really want to be here?
In non-square land where the winds sometimes never blow?
Do you really want to be here where time is ripe with thoughts that never stop?
Is it really lovely, or beautiful, or profound, or fucked up?

Do you really want to be here where you’re continuously fighting for rewards that will never come?
It’s not that romantic when the cliché’s worn out of its meaning.
Do you really want to be here among us unproductive, useless desperate people?
Does this appeal to some gland in your being that you choose to stick around,
Are you depraved or are you, just searching?

Do you want to be touched, not out of desperation, but out of  indulgence?
Do you want to have to think each time of the consequences of what you did, are going to do,
(Sometimes it can be quite funny)
If you have a heart that warms up with subtleties, then are you thick skinned and prepared to be embarrassed?
Do you really want to be here?

What is this argument that I’m making?
Dragging you into the trench of my own existence…

The title draws from a line from one of William Blake’s poems.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 15 sep 2011 02:10

Så vad innebär den västerländska kärleken för att kollapsa i en hjärnskadad avbildning utav bisexuell sötsliskighet? Sökandet med astrologi börjar ju i siderisk jordslighets mytologi och kollapsar i västerlänsk astrologi som narcissus glädjekomplex. Vill prata om sådana här spacade saker för att nå bortom detta med lugn. Det finns så mycket ondska i myten-meningskapandet om individualitet och individuation med new age. Varför "är" jag Vattuman (utifrån det västerlänska pervojaget) i astrologi -finns det något att brottas med? Nej inte nödvändigtvis förstås. Jag förstod att min exakta kvadratur mellan solen och månen i mitt födelsehoroskop konstigt uttryckt är en Vädurs-profilering stödjande av min sol-måne-mittpunkt i Väduren i 5e huset (med princip för solen/Lejonet som för mig harmonerar/graviterar mot den sideriska eller österlänska meningen med uppbackat av min jupiter-månes lins). Hittar inget nöje i detta, som 5e husets energi är underordnat att distrubutera och känner att det är det bästa jag kan göra av situationen f.n. Förstår inte varför jag slängt in i astrologi med denna impuls. Ibland har jag tom känt att jag kan ta herion bara för att komma underfund med att min solplacering på nadir/imun coeli ska känna sig mer hemma, för att med medveten ansträngning i min sömn göra mig mer medveten. Känner mig väldigt isolerande med självprojektionen i det transparenta fiskens tecken, upplever mig som i ett hallucinerat skådespel stagnerad, handikappad. Känner mig "svältfödd" med bisarr stolthet interfererat med Vattumannens mytologi och inte hemma i det glamourösa. Känner mig hela tiden förolämpad i förhållande till allvaret i det jag uttrycker om skuggsidorna i astrologin implicerat i massornas arketypiska jungianska kontroll, fördomsfriheten i astrologins generaliserande psykosskapande och nyandlighetens skit och vanity känns som ett bullshit i sina döda fragment och överkompenserande intellektualisering med fula människors frireligösa tvångsmässighet. Känner alltså att jag inte hatat tillräckligt och är för lite förvirrad för att kunna utnyttja plattformen. Vet inte vad jag ska göra, om jag finner något i att dra till Indien eller något för att prata med människor som respekterar/förstår detta. Känner en avancerad fördomsfullhet pga missförstånden i min mentaliserade förvirring där det som inte alls är självkänsligt erbjuder en bur åt mig.

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

Inläggav Anna Sara » 22 sep 2011 01:37

RE: Har läst en kasse astrologilitteratur på sistone men försöker stänga ner/riva dårhuset. Ser att andra människor hyser en panik för sina födelsehoroskop och försöker finna sin potentiella psykolog i alla frågor.

Detta helvete har jag hela tiden misstänkt och liksom perverterat, ändå söker jag ytterligare kristallklar bild, ett potentiellt ljus.

Mår inte bra. Externa valmöjligheter just nu: Trippa. Meditera mer. Söka svar i de visa på filosofiforum. Söka hjälp i präster.

Återgå till "Feedback"