New age, en fråga

Vad kan vi förbättra här på forumet? Kom med förslag och idéer!

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Anna Sara
Kontakt:

New age, en fråga

Inläggav Anna Sara » 13 apr 2011 21:11

Forumet borde ha en undergrupp för New Age för att kasta ett klarare ljus över sig.

Jag är inte utbildad inom universal naturvetenskap (~astronomi). Om ni skulle få användning för astrologi t.ex. titta upp ert eget horoskop -med vilka "lagar"/"kunskaper" skulle ni då gå till väga? Skulle du tillämpa österlänska eller västerlänska sanningar? Skulle du förhålla dig till det ena eller det andra, slumpen, eller skulle du söka förhållandet mellan tropiska och sideriska astrologisystem (zodiak)? På vilket sätt tror ni att ni begriper att ni redan gör detta experiment och har förstått experimenteringen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_period

http://en.wikipedia.org/wiki/Astrological_age

Justin Case

Inläggav Justin Case » 16 apr 2011 06:19

Bevisbördan ligger väl på den som påstår att astrologi skulle vara något att ha. Än så länge verkar det inte som att någon lagt fram några några bevis för det. Himlakropparna påverkar kanske oss människor i någon mån, genom sin tyngdkraft m.m., men att någon av oss människor skulle ha koll på hur, det tycks mig väldigt spekulativt, tills det bevisats.

Om forumet ska ha en avdelning för new age, kan det lika gärna ha en avdelning för asatro, jultomtetro och alla möjliga andra vidskepelser också.

transversal

Inläggav transversal » 16 apr 2011 12:59

Funkar väl att ha det under religion/andlighet? Det är ju inte direkt en naturvetenskap eftersom det inte bygger på "bevisning"?

Marko
Avstängd

Inläggav Marko » 16 apr 2011 17:02

Det mesta är väl pseudovetenskap idag, en mer eller mindre gör varken till eller från.
Dessutom är det ett intressant ämne att gå igenom. Tomtar och troll kan vara trevliga topics det med.
Jag förstår inte den negativa tonen till allt. Se det från the bright side..