Ingen vill möta en människa som är full av kärlek
Moderator: Moderatorgruppen
- Harald Davidsson
Ingen vill möta en människa som är full av kärlek
alla undviker vi människor som kan ge kärlek,
för då vi möter en sådan människa med kärlek
känner vi att vi inte kan ge tillbaka att vi är tomma invörtes på kärlek
att vi bara kan klaga och kritisera, hata och förstöra
därfär blir alla kärleksmänniskor lämnade ensamma,
och nån som ör väldigt populär i världen
måste då enligt denna logiken
vara en människa som är full av hat och besvikelse,
hämnd och ilska
för då vi möter en sådan människa med kärlek
känner vi att vi inte kan ge tillbaka att vi är tomma invörtes på kärlek
att vi bara kan klaga och kritisera, hata och förstöra
därfär blir alla kärleksmänniskor lämnade ensamma,
och nån som ör väldigt populär i världen
måste då enligt denna logiken
vara en människa som är full av hat och besvikelse,
hämnd och ilska
För länge sen hörde jag en man säga; Kärlek är alltid ömsesidig.
Tio år senare funderar jag fortfarande på om det är sant.
Varför skulle man ens känna ett behov att ge något tillbaka till kärleken? Om man gör det, är det då kärlek som förmedlas eller något annat?
Tror mer på att hat väcker rädsla som blir till hat/ilska, kärlek föder kärlek.
Varför skulle man ens känna ett behov att ge något tillbaka till kärleken? Om man gör det, är det då kärlek som förmedlas eller något annat?
It´s nice to be important, but it´s more important to be nice 
- Harald Davidsson
Chrille skrev:För länge sen hörde jag en man säga; Kärlek är alltid ömsesidig.
en människa som verkligen kan älska sin medmänniska
aktiverar då samma typ av kärlek inom varje människa hon möter
för kärlek vill möta kärlek,
och det är då din egen kärlek aktiveras som du känner dig underlägsen, värdeläs, tom, ofri
och falsk, därför att din egen kärlek inom dig är ej befriad,
och på grund av mindervärdeskomplex springer du då bort från denna kärleksmänniska och gömmer dig i en grupp som är full av hat, även om detta sker omedvetet sker det dock i verkligheten.
det finns inget vi fruktar så mycket som att möta en människa som kan älska oss,
för först måste vi älska oss själva, sen kan vi kanse ta emot körlek
och frågan är då....hur kan vi älska oss själva då vi ofta ljuger, manipulerar och ändrar vårt mind varje dag
som kappan efter vinden
en människa som verkligen kan älska sin medmänniska
aktiverar då samma typ av kärlek inom varje människa hon möter
för kärlek vill möta kärlek,
Antagligen ja, ren villkorslös kärlek vet jag inte om den ens existerar eller hur den ser ut annat än den bild som målas av olika människors fantasi. Jag kan känna en väldigt ren kärlek till mina barn, min livskamrat, även till andra men jag är för hämmad för ge den fullt ut annat än hemma.
Men även de gånger kärlek var dominerande i mig var jag fortfarande människa. Så att avgöra om den var ren eller inte kan jag inte, däremot kan jag säga att det alltid är vackert.
och det är då din egen kärlek aktiveras som du känner dig underlägsen, värdeläs, tom, ofri
och falsk, därför att din egen kärlek inom dig är ej befriad,
och på grund av mindervärdeskomplex springer du då bort från denna kärleksmänniska och gömmer dig i en grupp som är full av hat, även om detta sker omedvetet sker det dock i verkligheten.
Det du beskriver låter väldigt likt skam som aktiveras, kanske pga en avmaskering eller sprucken myt om din egen storhet?
Om man aldrig utgett sig vara ren kärlek, acceptans, närvaro, frid, god eller gud vad har man då att springa ifrån?
Om man inser att man är både liten, stor, ljus, mörker, kärlek och rädsla då har jag svårt att tänka mig att kärleken blir ett hot eller skam trigger.
det finns inget vi fruktar så mycket som att möta en människa som kan älska oss,
för först måste vi älska oss själva, sen kan vi kanse ta emot körlek
Tror du har en poäng och att det passar in på många som inte ser sig som värda att älskas och man är allt för rädd att förlora det om man öppnar sitt hjärta och släpper in den.
Men att det gäller alla tror jag inte alls på.
och frågan är då....hur kan vi älska oss själva då vi ofta ljuger, manipulerar och ändrar vårt mind varje dag
som kappan efter vinden.
Genom att erkänna och acceptera vår ofullkomlighet som människor och leva i samklang med vårt samvete.
Problemet är att kärlek inte existerar.
Det är en container som innehåller personliga subjektiva värderingar.
Denna conteiner passar inte alla,
din syn på kärlek kanske inte passar andra, otacksamma värld.
Min deprisiva syn på kärlek tror jag inte passar de som tex som vill fylla sin kärlekscontainer med bara lyckliga saker.
Min deprisiva syn på kärlek tror jag inte passar de som tex som vill fylla sin kärlekscontainer med bara lyckliga saker.
Marko skrev:Problemet är att kärlek inte existerar.
Du får gärna vidareutveckla det där Marko, frågorna jag får är;
Menar du att den inte finns för någon eller för dig?
Lite exempel på värderingar i containern?
Hur kan kärlek vara depresiv? Är inte kärlek alltid fint och upplyftande, möjligtvis att det i avsaknad av den kan kopplas till depresivitet eller hur menar du?
Finns det fler containrar eller häller man allt i kärlekscontainern?
En annan tanke som snurrar är hur man känner skillnaden mellan närvaro och kontakt vs kärlek, har det ens nån betydelse egentligen?
På riktigt är det väl skitsamma vilken etikett man sätter på det man upplever.. eller?
Chrille skrev:Marko skrev:Problemet är att kärlek inte existerar.
Du får gärna vidareutveckla det där Marko, frågorna jag får är;
Menar du att den inte finns för någon eller för dig?
Lite exempel på värderingar i containern?
Hur kan kärlek vara depresiv? Är inte kärlek alltid fint och upplyftande, möjligtvis att det i avsaknad av den kan kopplas till depresivitet eller hur menar du?
Finns det fler containrar eller häller man allt i kärlekscontainern?
En annan tanke som snurrar är hur man känner skillnaden mellan närvaro och kontakt vs kärlek, har det ens nån betydelse egentligen?
På riktigt är det väl skitsamma vilken etikett man sätter på det man upplever.. eller?
Kärleken existerar inte för någon, utan det är något vi skapar själva.
En syn på livet är att fylla den med verklighetens händelser,
Det finns enormt mycket otrevligt, och om man har lite empati med det som sker,
så skapar den inte direkt mycket lyckokänslor. Är det kärlek att bry sig om andra som har det jobbigt ?
är kärlek då lycka ?... önskan att dom ska få en lycka finns givetvis där, men vissa kommer aldrig att få en lycka.
Att lida är en del av min världsbild.
kärlek är inte bara vacker, liksom godhet inte bara är god.
Marko skrev:Kärleken existerar inte för någon, utan det är något vi skapar själva.
Om du funderar litet på hur ordet ofta används så konnoterar det en vilja till uppoffring för en annan person.
Men där finns onekligen också en del drifter och begär inblandade. Ofta, när en relation fungerar, känner vi oss väl till mods tillsammans med den person vi är känslomässigt engagerad i.
Vidare kan man ju fundera på Moder Teresa som blivit belönad med Templetonpriset (1973) och med Nobels fredspris (1979) för sina insatser för de fattiga i Indien. Ett år senare, 1980, tilldelades hon Bharat Ratna, Indiens högsta hedersutmärkelse. Kärleken är sällan så villkorslös som den förefaller.
I grunden föreställer jag mig att kärlek (bindning), oegennytta, omvårdnad och samverkan har varit ett villkor för allt högre utvecklat liv. Kärlek förefaller därför vara lika reell som min köksstol, utan att för den skull vara ett självständigt väsen. (En knubbig krabat med vingar på ryggen.) Men som en möjlighet i bl a människans arsenal att bilda par och stabila förhållanden där barn kan växa upp till goda och trygga samhällsmedborgare.
Pilatus skrev:Marko skrev:Kärleken existerar inte för någon, utan det är något vi skapar själva.
Om du funderar litet på hur ordet ofta används så konnoterar det en vilja till uppoffring för en annan person.
Men där finns onekligen också en del drifter och begär inblandade. Ofta, när en relation fungerar, känner vi oss väl till mods tillsammans med den person vi är känslomässigt engagerad i.
Vidare kan man ju fundera på Moder Teresa som blivit belönad med Templetonpriset (1973) och med Nobels fredspris (1979) för sina insatser för de fattiga i Indien. Ett år senare, 1980, tilldelades hon Bharat Ratna, Indiens högsta hedersutmärkelse. Kärleken är sällan så villkorslös som den förefaller.
I grunden föreställer jag mig att kärlek (bindning), oegennytta, omvårdnad och samverkan har varit ett villkor för allt högre utvecklat liv. Kärlek förefaller därför vara lika reell som min köksstol, utan att för den skull vara ett självständigt väsen. (En knubbig krabat med vingar på ryggen.) Men som en möjlighet i bl a människans arsenal att bilda par och stabila förhållanden där barn kan växa upp till goda och trygga samhällsmedborgare.
Hur vet du att andras kärlek innbär att man har drifter ?
Många kanske lägger drifter utanför kärlekens bägare och ser det på ett helt annat sätt än de som vill ha drifterna i kärlekens bägare. Jag kan bry mig om personer som jag inte tycker om, dessa kan göra mig både arg och ledsen, kanske även ger personerna obehagskänslor.. det innebär inte ur min syn att man inte ska bry sig om dem. Tvärtom tror jag dessa personer behöver mer av den varan..
kärlek är för mig inte sex, lust till andra människor eller behov eller deras pengar. om lusten dör ut i ett förhållande,
är då kärleken slut ?.. nej jag tror inte det. vad vi värderar är personligt. själv ser jag tex sex som ett behov som att skita.
inte direkt mycket kärlek i det, eller högt värderat av mig.
I grunden föreställer jag mig att kärlek (bindning), oegennytta,
Det kan vara så, jag delar den bilden om att det är gott.
andra kanske inte delar den uppfattningen.
oegenytta... intressant ord.. får fundera vidare på vad det kan innebära i praktiken.
(vet vad ordet betyder, men ser inte någon klar bild just nu... )
Tack Marko för vidareutvecklingen. Det var inte lika mörka svar som jag väntade mig :wink:
Ibland försöker man nog göra uppdelningen lite för knivskarp t.ex. om du bara upplever kärlek finns det ingen sorg eller smärta med i bilden.
Alltså att prata om nån slags rena känslor men the human experience är väl sällan så svart eller vit. Nog har jag träffat en hel del människor som påstår sig vara både det ena och det andra men den bilden som målas upp håller sällan hela vägen.
Att separera kärleken som något fantastiskt vackert och som existerar utan smolket (både i och ur oss) blir orealistiskt och leder i bästa fall till en fin dagdröm.
Men den upplevelse av kontakt, närhet, kärlek eller vad man vill kalla den som är uppnåelig är fan inte fy skam den heller :D
Ibland försöker man nog göra uppdelningen lite för knivskarp t.ex. om du bara upplever kärlek finns det ingen sorg eller smärta med i bilden.
Alltså att prata om nån slags rena känslor men the human experience är väl sällan så svart eller vit. Nog har jag träffat en hel del människor som påstår sig vara både det ena och det andra men den bilden som målas upp håller sällan hela vägen.
Att separera kärleken som något fantastiskt vackert och som existerar utan smolket (både i och ur oss) blir orealistiskt och leder i bästa fall till en fin dagdröm.
Men den upplevelse av kontakt, närhet, kärlek eller vad man vill kalla den som är uppnåelig är fan inte fy skam den heller :D
Chrille skrev:Tack Marko för vidareutvecklingen. Det var inte lika mörka svar som jag väntade mig :wink:
Mörk är den inte : )
Tänker just nu på min mor som är död sen jag var 16år grabb,
Tycker mig känna något som liknar kärlek när jag tänker tillbaka och på henne, får blandade känslor.
mystisk kärlek kan se ut så här för mig:
tyckte mig uppleva några goda vibrationer för ett ögonblick,
vet inte vart dom kommer ifrån, men kroppen rös till av någon anledning.
det kändes kärleksfullt, vet inte vart det kommer ifrån, men har mina aningar.
(en person jag aldrig träffat förut... bara sett en bild av denne)
Det är lite som att någon knackar på min dörr just nu...
- Harald Davidsson
kärlek är en känsla, ifall man säger att kärlek inte existerar
då menas bara att man inte kan känna den känslan,
Jag är rätt negativ till ordet kärlek,
Det är alla religiösa personer som klämmer ut sig saker och ting och påstår att dom älskar världen,
i nästa minut så visas mer hat än kärlek. det har inte hänt en gång, det har hänt varenda gång.
Det finns inte mycket till kärlek i dessa människor, tyvärr.
Den lilla kärlek som finns, är raderad av något mekaniskt inlärt trossystem dom själva inte fattar sig på.
Den enda som egentlige far omkring med kärlek, är nog cynikerna själva.. dom är iaf inte hjärntvättade av vad ens liv ska innehålla för skit..
gäller givetvis alla människor som pläderar kärlek på det viset.. inte bara religiösa, men effekten är tydligare hos dem.
Det är inte hatet som folk visar som är fel, det är det jag ser som emotionella lögner.
dom kan få ljuga för sig själva, men kom inte till samma rum som jag o plädera om kärlek,
för jag tror inte på dessa personer.
Marko skrev:kärlek är en känsla, ifall man säger att kärlek inte existerar
då menas bara att man inte kan känna den känslan,
Jag är rätt negativ till ordet kärlek,
Det är alla religiösa personer som klämmer ut sig saker och ting och påstår att dom älskar världen,
i nästa minut så visas mer hat än kärlek. det har inte hänt en gång, det har hänt varenda gång.
Det finns inte mycket till kärlek i dessa människor, tyvärr.
Den lilla kärlek som finns, är raderad av något mekaniskt inlärt trossystem dom själva inte fattar sig på.
Den enda som egentlige far omkring med kärlek, är nog cynikerna själva.. dom är iaf inte hjärntvättade av vad ens liv ska innehålla för skit..
gäller givetvis alla människor som pläderar kärlek på det viset.. inte bara religiösa, men effekten är tydligare hos dem.
Det är inte hatet som folk visar som är fel, det är det jag ser som emotionella lögner.
dom kan få ljuga för sig själva, men kom inte till samma rum som jag o plädera om kärlek,
för jag tror inte på dessa personer.
Ja, ord som kärlek, Gud, rättvisa, lidande, medkänsla, medlidande, humanitet - listan kan göras lång - är ord som missbrukats och lakats ur av dem som strävar efter makt över själarna, andlig makt - inte av krämarna och girigbukarna som bara vill ha dina pengar eller frukterna av ditt arbete, något yttre, utan av dem som vill äga din själ - din inre identitet - och styra din vilja inifrån.
/Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Algotezza
Absolut !
det finns ingen respekt för det ''heliga'''
JA, jag vet att du är religiös
JA, jag vet att du är den sanna lyckliga
JA, jag vet att jag hamnar i helvetet
JA, jag vet att du är kärleken för att du funnit gud
JA, jag vet att jag är bottenskrapet
JA, jag hört att du älskar världen
NEj, jag kommer inte att bli lycklig av din gud
Nej, jag kommer inte att tycka din kärlek är den rätta
NEj, jag kommer inte att läsa dina heliga skrifter.
NEj, jag kommer inte tycka att du är bra för att du är religiös
Nej, jag kommer inte att tycka att du är god för att du är troende
NEj, jag ska inte ha en mental onani med dig om gud.
.. whatever,
går kanske att göra listan snyggare,
som vanligt så kraffsar jag bara ihop ett halvfärdigt jobb..
vette fan, men ofta känns många som skenheliga.
Eller så är jag bara helt superdeprimerad och fattar inte bättre...
fast ciggen är slut, så det är nog det det beror på...
Absolut !
det finns ingen respekt för det ''heliga'''
JA, jag vet att du är religiös
JA, jag vet att du är den sanna lyckliga
JA, jag vet att jag hamnar i helvetet
JA, jag vet att du är kärleken för att du funnit gud
JA, jag vet att jag är bottenskrapet
JA, jag hört att du älskar världen
NEj, jag kommer inte att bli lycklig av din gud
Nej, jag kommer inte att tycka din kärlek är den rätta
NEj, jag kommer inte att läsa dina heliga skrifter.
NEj, jag kommer inte tycka att du är bra för att du är religiös
Nej, jag kommer inte att tycka att du är god för att du är troende
NEj, jag ska inte ha en mental onani med dig om gud.
.. whatever,
går kanske att göra listan snyggare,
som vanligt så kraffsar jag bara ihop ett halvfärdigt jobb..
vette fan, men ofta känns många som skenheliga.
Eller så är jag bara helt superdeprimerad och fattar inte bättre...
fast ciggen är slut, så det är nog det det beror på...